Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vem vinner kandidatturneringen ?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#151 Skrivet: 18 Mar 2018 22:02 - Redigerad av: sture_lindberg

Helt rätt Mikaelk .Jag hade lite för bråttom där

Nu rättat till...

Vert
Medlem
#152 Skrivet: 19 Mar 2018 09:11 - Redigerad av: Vert

Jag tittar lite på resultaten från kandidatturneringen. Hittills har 11 av 28 partier avgjorts medan (följaktligen) 17 av 28 partier, eller 61 procent, har slutat med remi. Det får väl anses som en ganska publikvänlig turnering såhär långt.

Vad gäller resultaten så är ställningen följande:

1. Caruana, 5,0 poäng
2. Mamedyarov, 4,5 poäng
3-5. Kramnik, Ding & Grischuk, 3,5 poäng
6. Karjakin, 3 poäng
7-8. So & Aronian, 2,5 poäng

Mot bakgrund av denna ställning halvvägs genom turneringen drar jag slutsatsen att So och Aronian är ute ur bilden, liksom Karjakin. Den av Kramnik, Ding och Grischuk som kan få till en stark avslutning har väl en liten chans, men inte mycket i deras spel hittills har skvallrat om någon god form i antågande.

Således är känslan ändå att det blir Caruana eller Mamedyarov, vilket har fördelen att det blir en ny utmanare, och en av de allra högst rankade.

lubbeluring
Medlem
#153 Skrivet: 19 Mar 2018 09:27

Caruana ser ut som en vinnare.
Men mycket kan hända än.
Mer än hälften är kvar.

Gugubben
Medlem
#154 Skrivet: 19 Mar 2018 20:38

Att Arionan skulle ligga sist efter åtta ronder var det nog inte många som trodde.
Caruana hade kvalitet och en liten vinstchans, men Wesley So kämpade strålande och ordnade remi.
Tre spelare är fortfarande obesegrade, Caruana, Mamedyarov och Ding.
Ding har spelat åtta raka remier!

sture_lindberg
Medlem
#155 Skrivet: 19 Mar 2018 20:48

Ställningen efter 8 ronder av 14

Caruana 5,5
Mamedjarov 5
Kramnik 4
Ding Liren 4
Grisjtuk 4
Karjakin 3,5
Aronian 3
Wesley So 3

Gugubben
Medlem
#156 Skrivet: 19 Mar 2018 21:25

Grischuk hade merbonde och vinstchans men sumpade chansen i 64:e draget. Jag tyckte gxf5 var givet för att få två sammanbundna bönder centralt, men Grischuk slog med springaren i stället. För mig obegripligt...

sture_lindberg
Medlem
#157 Skrivet: 19 Mar 2018 21:33

Aronian stod rätt dåligt i sitt parti ,men spelade bra försvarspel och klarade en remi.

Vert
Medlem
#158 Skrivet: 19 Mar 2018 21:40 - Redigerad av: Vert

sture_lindberg, du kan ju inte resultatrapportera innan alla partier är klara. Varken Kramnik eller Grischuk har 4 poäng...

Och ändå fick Grischuk - om man får tro datorn - en ännu bättre vinstchans några drag senare, då han kunde ha spelat 70. e6. Känslan är väl att Kramnik spelar lite väl hårt på vinst emellanåt; var samma sak igår, där han dock egentligen aldrig var i förlustfara men spelade bra länge och hårt i en komplicerad ställning.

Å andra sidan ska man såklart inte klaga när de spelar hårt på vinst - blir ju roligare att titta på...

HSK_Andreas
Moderator
#159 Skrivet: 19 Mar 2018 21:47

Och nu står Grischuk på vinst, iallafall om man ska tro Stockfish.

sture_lindberg
Medlem
#160 Skrivet: 19 Mar 2018 21:48

Oj..någon sa att alla 4 partierna i dag blev remi men nu ser jag att ett parti håller på att spela.så sorry,,,

Vert
Medlem
#161 Skrivet: 19 Mar 2018 21:53

Jo, men det här vinner man väl - vit har alla trumf, inklusive att h8 är en svart ruta, och kan lugnt och stilla vandra upp med kungen.

sture_lindberg: inga problem - får bli en uppdatering sedan bara!

Gugubben
Medlem
#162 Skrivet: 19 Mar 2018 21:56

Ja, Kramnik gjorde bort sig i en jämn ställning.
Grattis Grischuk till segern idag

Vert
Medlem
#163 Skrivet: 19 Mar 2018 21:58

Ställning (efter åtta av 14 ronder)

1. Caruana, 5,5 poäng
2. Mamedyarov, 5,0 poäng
3. Grischuk, 4,5 poäng
4. Ding. 4,0 poäng
5-6. Karjakin & Kramnik, 3,5 poäng
7-8. Aronian & So, 3,0 poäng

Grischuk kanske blandar sig i toppstriden nu, medan Kramnik antagligen mer eller mindre kan ge upp hoppet.

Gugubben
Medlem
#164 Skrivet: 19 Mar 2018 22:24

Kramnik och Arionan har inte levt upp till mina förväntningar.
Att Grischuk skulle hålla hela vägen och blanda sig i vinnarkampen på allvar tror jag inte riktigt.

sture_lindberg
Medlem
#165 Skrivet: 19 Mar 2018 22:40

Tror detta kan gå hur som helst.
6 ronder kvar så allt kan verkligen hända.

Den som tar 9 poäng tror jag vinner.Och vad jag ser så har alla 8 spelarna chansen att ta dessa 9 poäng fortfarande.

Gugubben
Medlem
#166 Skrivet: 19 Mar 2018 22:55

De tre sista ronderna avgör. Mamedyarov har två vita partier i de sista tre ronderna. Det kan kanske vara en stor fördel?

sture_lindberg
Medlem
#167 Skrivet: 19 Mar 2018 23:55

Alla har fortfarande chansen dock...

Gugubben
Medlem
#168 Skrivet: 20 Mar 2018 01:22

Jajjamensan, alla har i teorin fortfarande chans att vinna..
Turneringen gör nog ingen besviken som gillar kamp och spänning

mattias
Medlem
#169 Skrivet: 20 Mar 2018 08:02

Tror inte att Caruana släpper detta.
Vinner han så kan han bli farlig för Magnus!

HSK_Andreas
Moderator
#170 Skrivet: 20 Mar 2018 09:14

De flesta av oss har en motståndare som vi har svårt mot, trots ungefär samma spelstyrka och motsvarande någon vi har lätt för. Vissa motståndares spelstil passar oss bra, andra dåligt.

Efter ett samtal igår med en spelare på en helt annan nivå än mig själv, en person som dessutom har lite personlig kontakt med några av spelarna, så är jag av uppfattningen att Caruana blir en tuffare nöt för Carlsen att knäcka än Mamedyarov. Båda spelarna är formidabla, men troligen passar Caruana Magnus aningen sämre.

Vert
Medlem
#171 Skrivet: 20 Mar 2018 09:36

Jag tittade på de tre senaste kandidatturneringarna (som spelats i samma format som denna kandidatturnering). De tre senaste vinnarna - Carlsen, Anand och Karjakin - har samtliga vunnit på 8,5 poäng. Såväl Anand som Karjakin vann då med en hel poängs marginal, dvs. närmast förföljande spelare hade 7,5 poäng. Carlsen, å sin sida, vann på särskiljning (då Kramnik också tog 8,5 poäng; dessutom tog två spelare 8,0 poäng).

Mot bakgrund av ovanstående kan man nog känna sig ganska säker på att vinna om man lyckas ta 9,0 poäng. Att So eller Aronian, som inte alls rosat marknaden hittills, skulle lyckas ta sex raka vinster (eller ens 5,0-5,5 poäng till) ser jag dock som helt uteslutet. Även Karjakin och Kramnik får anses vara chanslösa.

Ding har väl en liten, liten chans med en superavslutning, men jag vidhåller ändå det jag skrev igår: Caruana och Mamedyarov gör upp om det och den som avslutar bäst av de som halvvägs stod på 3,5 poäng kanske har en liten chans; det sistnämnda måste i så fall vara Grischuk.

Nej, det är bara att bittert konstatera att alla som tippade Aronian, So, Karjakin och (dessvärre) Kramnik får hälsa hem i denna tipstävling.

sture_lindberg
Medlem
#172 Skrivet: 20 Mar 2018 16:23

Så länge de kan komma till 8,5 eller 9 så finns ju just NU chansen för ALLA faktiskt.
Klart det blir svårare för vissa att klara detta. Självklart...

Vert
Medlem
#173 Skrivet: 20 Mar 2018 19:20

Intressant läge för Caruana nu. Han spelar på vinst, och om han lyckas vinna så leder han med en hel poäng.

Kramnik har - efter att ha inlett med 2,5 poäng på de första tre ronderna - tagit endast två remier (och fyra förluster) på de sex senaste partierna. Nu delar han placering 6-8 med So och Aronian.

Jag har inte orkat räkna, men snart är väl t.o.m. den teoretiska chansen borta för några av spelarna (ty även om de vinner alla sina partier så kanske det krävs att fler konkurrenter än vad som är möjligt förlorar; varje parti måste ju ge en eller två spelare en poäng).

sture_lindberg
Medlem
#174 Skrivet: 20 Mar 2018 19:32

Får en spelare över 50 vinstprocent så kan ju det räcka för vinst i turneringen.
Rent teoretiskt kan det alltså räcka med 7,5 poäng för att vinna Och detta har ju fortfarande alla chansen att ta. även de som har 3,5 just nu alltså Aronian,Wesley och Kramnik.

Alla de har ju fortfarande chansen att ta hela 8,5 som borde räcka för vinst.

Vert
Medlem
#175 Skrivet: 20 Mar 2018 20:07

Ja, jo, men det kommer inte hända - det är ungefär lika sannolikt som om man spelar vidare efter damförlust...

För att övergå till intressantare saker: Kramnik satsade stenhårt idag också - för tredje dagen i rad är det full, närmast huvudlös, satsning. Jag undrar om han ser detta som sin sista chans - han kanske t.o.m. har börjat fundera på att lägga av - och att det är därför han satsar så hårt? Att göra vinstförsök som är så hårda att man bränner alla broar känns ju, inom ramen för schacket, närmast destruktivt; på elitnivå kommer ingen (eller ytterst få) undan med en sådan sak.

sture_lindberg
Medlem
#176 Skrivet: 20 Mar 2018 21:20

Citerar: Vert, #175:
Ja, jo, men det kommer inte hända - det är ungefär lika sannolikt som om man spelar vidare efter damförlust...

Vi får avvakta slutresultatet..Först då vet vi med säkerhet...

man ska aldrig ta ut något i förskott...

gubbengrå
Medlem
#177 Skrivet: 20 Mar 2018 22:13

Man skall aldrig ta ut något i förskott, - helt riktigt. Men man kan ju alltid tippa.

sture_lindberg
Medlem
#178 Skrivet: 20 Mar 2018 22:14 - Redigerad av: sture_lindberg

Ställningen efter 9 ronder av 14 :

Caruana 6
Mamedjarov 5,5
Grisjtuk 5
Karjakin 4,5
Ding liren 4,5
Aronian 3,5
Kramnik 3,5
Wesley So 3,5

Mycket jämnt alltså Och samtliga har ännu chans på vinst..Mer eller mindre

Fortsättning följer på torsdag ! Då ska Gristjuk möta Karjakin och Mamedjarov möter Caruana bland annat.Och sen sista chansen för Kramnik eller Aronian ... förloraren i den matchen är HELT borta.

lubbeluring
Medlem
#179 Skrivet: 21 Mar 2018 08:58

Karjakin börjar röra på sig.
Månne hans goda kondition ger utdelning i en lång
tröttande turnering.

LNO1
Medlem
#180 Skrivet: 21 Mar 2018 12:32

Som jag ser det är Kramnik, Aronian och So redan borta. Det ska nog mycket till om Karjakin ska ta hem det även i år.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.