Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vem vinner kandidatturneringen ?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
Gugubben
Medlem
#91 Skrivet: 14 Mar 2018 23:17

Carlsen fruktar både Caruana och Mamedyarov

TBchess
Medlem
#92 Skrivet: 15 Mar 2018 01:24

Gillade Grischuks spel idag. Är alltid trevligt med offer där inget är direkt forcerat, utan kompensationen är mestadels positionell. Synd att han missade 22. Lh4+, han förtjänade att vinna för att han vågade spela 12. Sxf7.

IvarBlå2
Medlem
#93 Skrivet: 15 Mar 2018 10:41

Trots att Caruana gjorde några tabbar igår tror jag att han är den som i stort håller den högsta lägstanivån. Kan ha varit mycket nerverna med tanke på hur turneringen har börjat. Kanske kände de att det partiet kunde ha stor betydelse för turneringen

Gugubben
Medlem
#94 Skrivet: 15 Mar 2018 10:50

Än så länge är det Mamedyarov som stått för det stabilare spelet

Landroval
Medlem
#95 Skrivet: 15 Mar 2018 11:22

Caruana har haft en del bekymmer med tidshanteringen i alla (?) partier såhär långt. Har ju löst det utmärkt såhär långt klart och jag tror han är favorit härifrån och in. Men där har han något att jobba på - en annan gång förlorar han partiet som mot Kramnik igår.

Mamed har inlett väldigt stabilt som sagt, och verkar inte vilja ge någon några enkla remier utan litar på sin förmåga. Klart en outsider!

LNO1
Medlem
#96 Skrivet: 15 Mar 2018 11:30 - Redigerad av: LNO1

Spännande turnering. På många sätt tycker jag att kandidatturneringen ofta är mer underhållande än matchspelet om VM-titeln. Carlsen - Karjakin var många gånger ett sömnpiller och inte ett enda parti var ens i närheten av den fight som Kramnik och Caruana bjöd på igår. Vilken berg och dalbana! För att inte tala om Grischuck mot Ding! Kul turnering som skapar engagemang!

IvarBlå2
Medlem
#97 Skrivet: 15 Mar 2018 12:09

Skulle varit roligare om man hade en VM-turnering med8 spelare där man måste våga satsa än en VM- match som nu där man kan fegspela om man leder med en poäng eller mer och man ofta ser samma öppning flera ggr. Hursomhelst en mycket spektakulär turnering och jag tror att det kommer att vara så ända in till Mora

G_arvid
Medlem
#98 Skrivet: 15 Mar 2018 13:27

Citerar: LNO1, #96:
På många sätt tycker jag att kandidatturneringen ofta är mer underhållande än matchspelet om VM-titeln.

Det är nog inte så konstigt att det är så - dessa spelare har ju sju andra konkurrenter att hålla koll på och som kan sticka förbi vid en remi. Matchspelaren har bara en motståndare och saken i egna händer hela tiden.

gubbengrå
Medlem
#99 Skrivet: 15 Mar 2018 15:05 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: G_arvid, #98:
Matchspelaren har bara en motståndare och saken i egna händer hela tiden.

En slutsats man kan dra av detta, är att formatet för kandidatturneringen är mer publikvänligt, än det för VM-matcherna.

LNO1
Medlem
#100 Skrivet: 15 Mar 2018 20:32 - Redigerad av: LNO1

Citerar: gubbengrå, #99:
En slutsats man kan dra av detta, är att formatet för kandidatturneringen är mer publikvänligt, än det för VM-matcherna.

Så vad är det vi vill ha? Traditionen påbjuder en VM-match, men om formatet gör att man inte tar risker, till skillnad från turneringen som G_arvid beskriver:
Citerar: G_arvid, #98:
Det är nog inte så konstigt att det är så - dessa spelare har ju sju andra konkurrenter att hålla koll på och som kan sticka förbi vid en remi. Matchspelaren har bara en motståndare och saken i egna händer hela tiden.
så kanske det är dags att skrota VM-matchen? Ja ja, jag vet att det är svårt att skiljas från traditioner, men man ska komma ihåg att det är ytterst få om ens någon tradition som varar för evigt. Gamla traditioner ersätts med nya kontinuerligt.

Gugubben
Medlem
#101 Skrivet: 15 Mar 2018 21:46

Jag håller med LNO1. VM-titeln i schack borde spelas dubbelrondigt med åtta eller tio av de högst rankade schackspelaren vid en viss tidpunkt, kanske en månad innan turneringen.

LNO1
Medlem
#102 Skrivet: 15 Mar 2018 23:02

Citerar: Gugubben, #101:
VM-titeln i schack borde spelas dubbelrondigt med åtta eller tio av de högst rankade schackspelaren vid en viss tidpunkt, kanske en månad innan turneringen.

För mig låter detta ytterst rimligt, och jag tror en sådan turnering skulle bli precis så rolig som de senaste kandidatturneringarna. Jag vill minnas att även Carlsen har yttrat något om att matchformatet inte är optimalt. Om någon kunde backa upp detta mitt påstående med någon länk till detta uttalande vore jag tacksam.

Gugubben
Medlem
#103 Skrivet: 16 Mar 2018 09:12

Vad händer med Arionan när han spelat upp en näst intill vinstställning? Tappar han förmågan att bedöma ställningen eller blir han så nervös att han inte förmår hitta bästa draget?
En sak är säker, han kunde ha vunnit de två senaste partierna..

sture_lindberg
Medlem
#104 Skrivet: 16 Mar 2018 14:57 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag tror att Aronian vinner detta till slut ändå han har den bästa schackförståelsen enligt vad jag sett.Den som kan hota kan möjligen vara Kramnik.

jimpan
Moderator
#105 Skrivet: 16 Mar 2018 18:47

Rensat - skärp Er nu! Sture tror Aronian vinner, ivarblå2 tror Caruana vinner. Nu går vi vidare därifrån

IvarBlå2
Medlem
#106 Skrivet: 16 Mar 2018 18:49 - Redigerad av: IvarBlå2

Jag tror att Caruana vinner det här till slut ändå Och att Aronian inte har samma högsta lägstanivå och är mer en humörspelare

IvarBlå2
Medlem
#107 Skrivet: 16 Mar 2018 19:16

Det ser ut som om So vinner om han sköter sina kort . Ligger 3,15. över mot Aronian

peking011
Medlem
#108 Skrivet: 16 Mar 2018 19:22

Hur länge håller tävlingen på vilket datum?

Gugubben
Medlem
#109 Skrivet: 16 Mar 2018 19:32

Fjortonde och sista ronden spelas 27/3

peking011
Medlem
#110 Skrivet: 16 Mar 2018 19:39

Tack så mycket

IvarBlå2
Medlem
#111 Skrivet: 16 Mar 2018 20:39 - Redigerad av: IvarBlå2

Och nu är So 5,90 upp! Om du förstår schack så varför inte ge upp , Aronian? Det här är ju godis att bevittna! Jag tror att du får revidera Aronian . Nu ska jag inte tala mer om honom resten av turneringen

gubbengrå
Medlem
#112 Skrivet: 16 Mar 2018 20:50

Citerar: IvarBlå2, #111:
Om du förstår schack så varför inte ge upp , Aronian?

För så vitt jag förstår, så resonerar inte proffsen på det viset.

IvarBlå2
Medlem
#113 Skrivet: 16 Mar 2018 21:04 - Redigerad av: IvarBlå2

Det är ju just proffsen i världseliten som bör förstå och inte en pjäsflyttarveteran och andra hobbyspelare Proffsen vet ju när det är helt kört och på den här nivån behöver man inte oroa sig för ekonomin

LNO1
Medlem
#114 Skrivet: 16 Mar 2018 21:08

Citerar: gubbengrå, #112:

För så vitt jag förstår, så resonerar inte proffsen på det viset.

Ingen har någonsin räddat en halva eller vunnit genom att ge upp. Jag försöker tackla sådana här frågor så enkelt som möjligt: det är upp till den enskilde spelaren att ta beslutet om han bör ge upp eller inte, och det finns exempel där spelare gett upp i remi eller vinstställning. Jag personligen, som ni troligen alla vet, tycker det är betydligt mer mystiskt att ta en förtida remi i livfulla ställningar. Det är förstås en amatörs åsikt.

IvarBlå2
Medlem
#115 Skrivet: 16 Mar 2018 21:15

Man kan jämföra det med att ligga under med 3-0 i fotboll och det är en minut kvar i det här fallet

sture_lindberg
Medlem
#116 Skrivet: 16 Mar 2018 21:20 - Redigerad av: sture_lindberg

Ställningen efter 6 ronder :

Caruana 4
Mamedjarov 4
Kramnik 3
Ding Liren 3
Gristjuk 3
'Aronian 2,5
Wesley SO 2,5
Karjakin 2

Alltså stenhårt med andra ord. Alla har fortfarande chans att vinna !

gubbengrå
Medlem
#117 Skrivet: 16 Mar 2018 21:30 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: IvarBlå2, #115:
Man kan jämföra det med att ligga under med 3-0 i fotboll och det är en minut kvar i det här fallet

German då upp och lämnar planen denna minut i förtid?

IvarBlå2
Medlem
#118 Skrivet: 16 Mar 2018 21:30

Det finns en spelare vars självförtroende nog är nere i brunnen. Inget namn mao

HSK_Andreas
Moderator
#119 Skrivet: 16 Mar 2018 21:31

Åter en intressant rond. Mäktigt att se vad Kramnik ändå lyckas hota i en ställning kraftigt under i material. Det räckte inte men ändå imponerande. Man brukar säga att man måste besegra en stormästare flera gånger i samma parti och det blir rätt tydligt här.

Mamedjarov lyckas skapa något från inget igen.

Roligaste turneringen på länge.

LNO1
Medlem
#120 Skrivet: 16 Mar 2018 21:32

Citerar: HSK_Andreas, #119:
Roligaste turneringen på länge.

Så sant, kandidatturneringen tycks verkligen ta fram det lilla extra hos spelarna.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.