Diskussionsforum

 - Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Analys tråd
Författare Meddelande
Scarlett
Medlem
#1 Skrivet: 24 Feb 2018 16:32

Tråd att inlämna partier, ungefär som i "partier du är nöjd med" men mer för att andra ska skriva vilka drag de tycker var bra/dåliga och förhoppningsvis göra att våran gemensamma schackkunskaper berikas.

Jag tänker att partierna helst ska ha spelats utan schackmotor, svårt och tråkigt försöka överträffa och förklara datordrag.
Att man lämnar en egen analys av partiet istället för kommenterar andras analyser ifall man tror man har en förbättring.

Tänker mig att detta har försökts och misslyckats tidigare men kan vara värt se om kan funka igen.

Scarlett
Medlem
#2 Skrivet: 24 Mar 2018 16:47 - Redigerad av: Scarlett



1.e4 påverkar d5 och f5, öppnar så löparen på f1 kan komma ut.
1. ... e5, motsvarande anledningar, indikerar öppet spel.
2. Sf3, får ut en pjäs, hotar Sxe5, påverkar även d4-rutan och g5 för stöd att ställa egna pjäser där.
2. ... d6, ovanligt drag, skyddar e5 och skapar en stark men oflexibel bondekedja (c7-d6-e5), öppnar för c8-löparen men stänger in f8-löparen något.
3. d4, utmanar svarts kontroll över d4 rutan och e5-rutan, öppnar för c1-löparen, hotar vinna bonde.
3. ... exd4, får en bonde, hindrar Sf3 och Le3 men förlorar kontroll över f4-rutan.
4. Sxd4, får tillbaka bonden, springaren kommer in i centrum, påverkar fler rutor på motståndarens sida, en förmodad förbättring av pjäsens position.
4. ... Sf6, får ut en pjäs och blir därmed lika i kampen om utveckling, påverkar centrum och hotar Sxe4.
5. Sc3, får ut en ny pjäs, förstärker centrum, räddar e4 bonden.
5. ... Le7, får ut en pjäs, möjliggör kort rockad.
6. Le3, får ut en ny pjäs, dock troligen litet misstag då löparen inte vill bytas mot f6-springaren och därmed borde kanske Le2 spelats först för att ta bort Sg4 drag från svart.
6. ... 0-0, sunt drag men ingen bråska, svart ger vit tidig information vart kungen kommer stå emot att svart får veta lite mer vart vit ställer sina pjäser innan svart bestämmer var b8-springaren och c8-löparen skall stå.
7. Le2, får ut en ny pjäs, bemöter svarts kontroll av g4-rutan, möjliggör kort rockad. Tardock bort e2-rutan från båda sina springare.
7. ... Sc6, får ut en ny pjäs, utmanar springaren på d4, erbjuder vit den första relevanta ställningsförändringen (dubbelbonde om Sxc6)
8. 0-0, med endast rockad och damen kvar är det troligen ett litet misstag att inte vänta ett drag med att berätta vilken sida kungen kommer vara på. Dd2 bör därför ha varit mer korrekt.
8. ... Sxd4, hotet att byta är starkare än det faktiska bytet, troligen bättre utveckla c8-löparen, Te8 för att ha tornet på öppen rad eller a5 för att se om vit tillåter a4 med chans att utveckla a8-tornet med ett lyft senare.
9. Lxd4, löparen blir lite bättre, bedömde att damen inte kan göra nått från d4 trots sin aktivitet, kanske hade det ändå varit det korrekta endast för att ge plats på d1-rutan för ett torn.
9. ... c6, utmanar vits kontroll över d5-rutan, hindrar c3-springaren från att gå framåt. Frigör c7 rutan för damen.
10. f4, tar terräng, skapar en phalanx med e4-bonden, försvagar a7-g1 diagonalen vilket gör vits svartfälts löpare viktigare.
10. ... b5, tar terräng, tar kontroll över c4-rutan, skapar en ny vinkel för c8-löparen att ta diagonaler.
11. Lf3, överskyddar e4-bonden då svart hotar att driva iväg c3-springaren, ställer löparen i diagonal med svarts svaga c6-bonde och a8-tornet, frigör e2-rutan som ny möjlighet för springare eller dam.
11. ... b4, hotar vits springare som om den flyttar stör vits koordination.
12. Se2, skulle e4 eller f3 rutan varit lediga kanske Sb1-Sd2 varit värt extra draget men här är det troligen lika bra acceptera att den kommer passivt direkt.
12. ... c5, hotar vits löpare, skapar en bondekedja, tar kontroll över d4 rutan.
13. Le3, räddar löparen men troligen allvarligt misstag, e5 bör ge vit stor fördel då a8-tornet inte går att rädda. (Tb8, exf6, cxd4, fxd7) (dxe5, Lxe5, diagonalen går inte blockera och Le5 tar b8-rutan)
13. ... Tb8, aktiverar tornet och går ut ur f3-löparens eventuella diagonal.
14. Dd2, fullgör den grundläggande utvecklingen, garderar e3-löparen, möjliggör aktivering av a1-tornet.
14. ... Sg4, hotar Sxe3, slutar blockera e7-löparen och f7-bonden.
15. Tad1, aktiverar tornet, ställer tornet på samma rad som motståndarens dam vilket är ett förmodat positivt pjäs-förhållande.
15. ... Sxe3, hotet att byta var starkare än att faktiskt byta. Da5 kunde varit intressant sätt att utmana vits senaste drag då det tar bort damen från tornets rad samt hotar a2-bonden som tornet just övergav.
16. Dxe3, tvungen ta tillbaka pjäsen, blir lite aktivare, skapar bindning på d6-bonden nu när d1-tornet har fri sikt.
16. ... La6, utvecklar en ny pjäs, sätter press på vit,bindning på d2-springaren.
17. e5, sätter press på d6 bonden, hindrar Lf6.
17. ... d5?, ger bort en bonde och två viktiga tempon, resten är ganska ointressant.

Om svart hade spelat Dc7 istället:
Svart når full grundläggande utveckling.
Svart går ut ur bindningen.
Svart sätter press på e5 bonden vilket kommer omöjliggöra att vits f-bonde kan gå framåt för att skapa phalanx med e-bonden igen.

Allt som allt skulle vits fördelar ha försvunnit och kanske svart även kan få fördel med sitt löparpar.

Du måste logga in för att kunna posta!
 

Powered by forum software miniBB™ © 2001-2006