Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Att klara av att förlora i schack
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#31 Skrivet: 14 Jan 2018 13:16

Citerar: sture_lindberg, #30:
Schacket är för roligt och intressant för att sluta med det

Javisst är det så! Förlusterna är ju det som sporrar också. Jag har ibland hört den något elitistiska åsikten att ett schackparti inte kan vara intressant om det inte spelas på en tillräckligt hög nivå (de menar då en nivå långt över din och min nivå Sture). Ingenting kan vara mer felaktigt tycker jag. Schack är fängslande och intressant oavsett vilken nivå man spelar på.

Kanske är det så också att det är lika bra att de som slutar spela schack p.g.a att de förlorar gör detta, precis som G_arvid skrev, men det är ett beslut som individen måste ta helt och hållet själv och ingen annan har något med det att göra.

Jag tror att de flesta likt gubbengrå blir för bitna av spelet för att lägga av.

G_arvid
Medlem
#32 Skrivet: 14 Jan 2018 15:13

Citerar: LNO1, #31:
Kanske är det så också att det är lika bra att de som slutar spela schack p.g.a att de förlorar gör detta, precis som G_arvid skrev,

Jag menade bara att just det faktum att man håller på, trots oundvikliga förluster och besvikelser, visar att man trots allt kan hantera sina förluster. Som idag, när jag går på en endragare i god ställning. Nästan tur att det blev storstryk över hela linjen så man slapp skämmas inför lagkamraterna...

LNO1
Medlem
#33 Skrivet: 14 Jan 2018 20:07

Citerar: G_arvid, #32:
Nästan tur att det blev storstryk över hela linjen så man slapp skämmas inför lagkamraterna...

Men varför skämmas även om det hade varit tungan på vågen? Jag är helt övertygad om att du gjorde för dagen ditt bästa, och något mer kan man väl inte göra?

sture_lindberg
Medlem
#34 Skrivet: 14 Jan 2018 21:20

Citerar: LNO1, #33:
Jag är helt övertygad om att du gjorde för dagen ditt bästa,

Något sådant kan vi inte med bestämdhet veta.

G_arvid
Medlem
#35 Skrivet: 14 Jan 2018 22:38

Men varför skämmas även om det hade varit tungan på vågen?

Nej kanske inte skämmas. men om man sätter damen genom att missa en enkel avdragare så hade det svidit mer om det vore det avgörande partiet...

sture_lindberg
Medlem
#36 Skrivet: 14 Jan 2018 23:22

Citerar: G_arvid, #35:
så hade det svidit mer om det vore det avgörande partiet...

Förstår dej till fullo.

LNO1
Medlem
#37 Skrivet: 14 Jan 2018 23:25

Citerar: sture_lindberg, #34:
Något sådant kan vi inte med bestämdhet veta.

Nej, det är riktigt Sture, det kan vi ju inte veta, men jag utgick från att G_arvid gjorde sitt bästa, det var väl inte så dumt?

Citerar: G_arvid, #35:
Nej kanske inte skämmas. men om man sätter damen genom att missa en enkel avdragare så hade det svidit mer om det vore det avgörande partiet...

Det är klart att det svider som f-n, men någon skam är det inte.

gubbengrå
Medlem
#38 Skrivet: 15 Jan 2018 09:09 - Redigerad av: gubbengrå

Men varför skämmas även om det hade varit tungan på vågen? Jag är helt övertygad om att du gjorde för dagen ditt bästa, och något mer kan man väl inte göra?

Här har diskussionen plötsligt hamnat vid själva grundbulten, det som håller samman laget. Medlemmarna i laget måste ha tilltro till varandra, utgå ifrån att varje man gör sitt bästa. Här gäller det att ha tro. Försmädlig skepticism är inte på sin plats. Varje lagledare, värd namnet,
förstår detta.

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!