Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tack!
Författare Meddelande
absintum4
Medlem
#1 Skrivet: 8 Jan 2018 22:00

Jag vet att vi är många månne gammalmodiga men ett Hej i början av partiet följt av Hej då och tack för partiet i slutet är inte svårt att bjuda på. Är det inte så nuförtiden att man förlorar partiet om man inte tar i hand i närschack

IvarBlå2
Medlem
#2 Skrivet: 9 Jan 2018 13:48 - Redigerad av: IvarBlå2

Tackar alltid efter partiet men jag tycker det är upp till den som förlorar att säga Grattis först. Skriver aldrig till de som inte har vett att ge upp i tid. Efter partierna kan man diskutera dom. Innan partierna blir det mest standardfraser och det ger mig inget. Jag ska modifiera mig: Om en spelare inte har vett att ge upp i tid och säger Grattis efter partiet säger jag bara Tack!Men inte med någon glädje.

G_arvid
Medlem
#3 Skrivet: 9 Jan 2018 14:15

I närschack kan man, i allvarligare sammanhang, råka illa ut om man inte skakar hand före partiet. På denna sajt finns inga sådana regler och jag har inte sett det på andra sajter heller. Därför är det inte särskilt konstruktivt att störa sig på spelare som har en annan uppfattning om etikett än man själv - eftersom alla har samma rätt att vara här. Bättre att själv uppträda som man tycker att man bör göra och acceptera att andra kan ha annan uppfattning. Dessutom kan det ju ligga något så mänskligt som glömska bakom en utebliven hälsning.

tana
Medlem
#4 Skrivet: 9 Jan 2018 14:27

Citerar: G_arvid, #3:
Bättre att själv uppträda som man tycker att man bör göra och acceptera att andra kan ha annan uppfattning.

Kloka ord.

IvarBlå2
Medlem
#5 Skrivet: 9 Jan 2018 15:02 - Redigerad av: IvarBlå2

Jag tycker också att man själv får sätta upp de reglerna efter sin egen värdering och man kan glömma att säga Tack! efter partierna en eller några gånger. Men sätter man i system att inte Gratta efter partierna eller ge ett kort gensvar på en hälsning tycker jag att det är USELT! Om någon innan partiet önskar mig lycka till innan partiet gör jag detsamma. Det tycker jag är det minsta man kan göra! Alltså jag tycker inte att det måste hälsas innan partierna. Gör det aldrig själv men om motståndaren gör det får han också en hälsning

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 9 Jan 2018 17:00

Att hälsa INNAN partierna är inte så nödvändigt här på SO anser jag.
Men däremot anser jag att man bör tacka för partiet efteråt.Och gärna gratta den som har vunnit.

KristofferRobin
Medlem
#7 Skrivet: 9 Jan 2018 17:18

Citerar: sture_lindberg, #6:
så nödvändigt här på SO anser jag.
Men däremot anser jag att man bör tacka för partiet efteråt.Och gärna gratta den som har vunnit.

Håller med precis!

IvarBlå2
Medlem
#8 Skrivet: 9 Jan 2018 17:41

Håller med Sture som gör en kort sammanfattning av min text

Gugubben
Medlem
#9 Skrivet: 9 Jan 2018 18:12

Jag brukar också kommentera partiet, var det blev fel i en kritisk ställning exempelvis. Och ge förslag på hur man kunde ha gjort istället.
Har motståndaren bara gjort en grov blunder brukar jag skriva 'shit happens' och erbjuda revansch.
Men spelare som exempelvis, efter att jag bjudit remi, inte gör något drag på sjutton dagar. Men några timmar före tidsåtgång accepterar remi. En sådan motståndare nonchalerar jag, men respekten är väck.

IvarBlå2
Medlem
#10 Skrivet: 9 Jan 2018 19:01

Om ni möter någon ospportlig spelare som ni absolut inte vill möta igen .Och hoonom antar din utmaning: Gör inget drag i något av partierna utan ge upp utan att göra något drag. Och ni går inte ner i ranking. Tog lång tid innan jag fick veta det.

Gugubben
Medlem
#11 Skrivet: 9 Jan 2018 19:06

Detta går ju inte att tillämpa i en turnering, exempelvis IM.

IvarBlå2
Medlem
#12 Skrivet: 9 Jan 2018 19:16

Talar bara för de som aldrig spelar turnering

HSK_Andreas
Moderator
#13 Skrivet: 9 Jan 2018 19:18

I en turnering kan det finnas en poäng med att avvakta efter ett remianbud. Jag har gjort det några ggr i seriespel (i närschack). Man ser hur övriga partier artar sig och kan sen acceptera om det är gynnsamt för resultatet, eller välja att fortsätta. Så behöver det såklart inte varit här dock.

Annars tackar jag ibland efter partiet här, men hälsar aldrig innan. Svarar dock om någon skriver först.

Gugubben
Medlem
#14 Skrivet: 9 Jan 2018 19:27

Hur ska man kunna respektera en motståndare som bjuder remi i förlustställning, slutar att göra drag och förlorar på tid efter en vecka eller två?
Jag kan naturligtvis inte tacka för partiet till sådana spelare!

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 9 Jan 2018 20:04

Citerar: Gugubben, #14:
Jag kan naturligtvis inte tacka för partiet till sådana spelare!

Nä.där går gränsen...

tornado
Medlem
#16 Skrivet: 10 Jan 2018 09:38

absintum4
Medlem
#17 Skrivet: 10 Jan 2018 20:53

Efter att ha vandrat genom alla inlägg finner jag samtliga resonabla. 1. Den som sätter matt säger hej då. 2. Den som accepterar ett remianbud säger tack för matchen. 3.Den som förlorar säger tack för matchen. Den som inte hälsar instämmer jag i motsatsen till trådskaparens ämnesupplägg, då flertalet har en presentationen. jag vidhåller att människor borde svara på tilltal då man rent av berömmer de efter avslutat parti.

LNO1
Medlem
#18 Skrivet: 12 Jan 2018 21:50

Att inte svara på tilltal måste ju anses vara både okonventionellt och ohövligt ute i verkliga livet, såtillvida mottagaren inte är döv eller inte förstår ditt språk. Samma sak på nätet förstås, men här finns även några tekniska hänsyn att tas: kanske mottagaren svarade , men av någon anledning t.ex genom att användaren gör ofrivilligt fel när han ska svara, vi har även buggar och servrar som är nere etc etc. Det bästa är nog att inta en pragmatisk attityd och inte hetsa upp sig alltför mycket och bara spela på och glädjas åt alla de trevliga kontakter man kan få. Man kan med gott samvete helt enkelt negligera de man tycker är otrevliga.

tana
Medlem
#19 Skrivet: 12 Jan 2018 22:17

Enligt mig alltför mycket fokus på formalia. Brukar själv, efter partiet, tacka, eventuellt gratulera, men struntar fullkomligt i hur motståndaren gör och ondgör mig icke för uteblivet tack och välkomnar ett nytt parti med spelaren i fråga. Tror att dom flesta är här, som jag, för att spela. Forum och konversation är en bonus, om man är intresserad av sådant.

LNO1
Medlem
#20 Skrivet: 12 Jan 2018 22:54

Citerar: tana, #19:
Forum och konversation är en bonus, om man är intresserad av sådant.

Klok hållning tycker jag.

IvarBlå2
Medlem
#21 Skrivet: 30 Jan 2018 15:44

Vill säga Tack för partiet, absintum. Bra spelat Min meddelandefunktion strular.

absintum4
Medlem
#22 Skrivet: 30 Jan 2018 15:51

Tack själv IvarBlå för intressant variant!

IvarBlå2
Medlem
#23 Skrivet: 15 Feb 2018 13:57

Trist att min chat nästan aldrig funkar. De som väntar sig ett Grattis! vet nu. Tål att sägas igen

Nicklas_46
Medlem
#24 Skrivet: 23 Feb 2018 11:26

Tack Sture Lindberg för att du hjälpte in mig i ett lag till SO serien....ser fram emot den 25e...Mvh Nicklas_46

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 23 Feb 2018 12:14

Var så god Nicklas _46,Du ska känna dej välkommen

Du måste logga in för att kunna posta!