Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fusk i modern tid
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
PeterTrsavec
Medlem
#1 Skrivet: 15 Dec 2017 16:49

Jag hittade denna artikel på Chessbase kring hur en stormästare fuskade med hjälp av en mobil efter konstanta besök på toaletten.

https://www.chess.com/news/view/grandmaster-caught -cheating-banned-from-dubai-open-2319

jimpan
Moderator
#2 Skrivet: 15 Dec 2017 17:56

Citerar: Falkis, #4235:
Då tidigare tråden om fusk i schack har stängs publicerar jag nu denna brännande nyhet; http://www.schack.se/spelare-avstangd-i-tva-ar-for -fusk/

DagamoStyle
Medlem
#3 Skrivet: 15 Dec 2017 20:26

I det första fallet från "Dubai Open" är det uppenbart att schackspelaren har fuskat. Det är bra att GM:en blev avstängd.

Enligt den information som jag har är det inte lika uppenbart i det svenska fallet. Hade det varit det, hade inte SSF behövt drygt ett halvår på sig, för att komma fram till beslutet.

Synd att spelaren stängs av utan 100-% bevis.

Michla
Medlem
#4 Skrivet: 16 Dec 2017 00:17

Citerar: DagamoStyle, #5:
Enligt den information som jag har är det inte lika uppenbart i det svenska fallet.

Vad har du för information som inte vi har ?

Scarlett
Medlem
#5 Skrivet: 16 Dec 2017 00:21

Förmodligen sånt som namn och vilka tävlingar det handlar om. Troligen utlämnat för att inte bidra till häxjakt.

Mikaelk
Medlem
#6 Skrivet: 16 Dec 2017 02:49

Varför bara avstängd i 2 år? Det borde vara livstid.

Scarlett
Medlem
#7 Skrivet: 16 Dec 2017 03:13

Tror det har med riktig lag att göra, förbund har rätt att disciplinera sina medlemmar vilket ett sånt här straff anses vara.

Att förbjuda nån på livstid att delta utan laglig anledning skulle klassas som diskriminering.
Så kort tror jag svaret är att man gärna skulle avstänga fuskare på livstid men att om man gjorde det och den avstängde hävdade att den blir diskriminerad så skulle en domstol bedöma att den avstängde har rätt, vilket skulle kunna innebära att man skulle få betala skadestånd till fuskaren, vilket man vill undvika.

jimpan
Moderator
#8 Skrivet: 16 Dec 2017 10:39

Ej fler än 1 tråd om fusk därför har jag flyttat följande inlägg av Rocky567 hit :

Peter Fendrich Allingsås SS är spelaren som blivit dömd för fusk och avstängd i 2 år.
Han vann Hisingen open och västgöta open 2017, Frågan man ställer sig är om han
nu blir fråntagen dessa trofeer? Han har inte bara skadat schacket utan oxå stulit
ratingpoäng av spelare som missat att komma in i sitt första lag m.m. Lite ironiskt postades ett inlägg på Alingsås klubbsida igår där vederbörande gick ut med information
om veteran KM i deras klubb. Vill ge Sveriges schackförbund och tävlingskommite en eloge
för gott arbete i samverkan mot fusk.

DagamoStyle
Medlem
#9 Skrivet: 16 Dec 2017 13:02

Det finns saker som tyder på att han har fuskat och det finns saker som tyder på motsatsen. Jag blev positivt överraskad när jag såg att han vunnit dessa två snabbschacksturneringarna som Rocky567 hänvisar till.

Jag vet att P.F. är en stark spelare. Att underskatta hans spel brukar stå en dyrt. Nu har jag tyvärr inte kunnat se dessa partier, varvid det är svårt att veta om han spelade överraskande bra eller om han tog till olovlig hjälp.

Rocky567, var du bokstavligen på plats och såg med egna ögon att P.F. fuskade. Det är alltid bra med vittnen. I så fall hoppas jag att du har informerat SSF om vad du har sett.
Om du inte har sett det, vore jag glad om du skulle kunna skicka mig samtliga av P.F. partier från Hisingen Open och Västgöta Open. Då kan jag med egna ögon analysera partierna, och se om han har spelat för bra, för att det bara ska vara en mänsklig hjärna inblandad.

Rocky567
Medlem
#10 Skrivet: 16 Dec 2017 15:00

Vilka saker tyder på motsatsen? Du kan själv titta på hans partier från Västgöta open
ligger på Alingsås hemsida under fliken artiklar. Uppmärksamma samtidigt hans resultat
från allsvenskan 2015/16 där hade han en medelranking runt 1600-1700. Efter det har
han vunnit i stort sett alla partier och hade en prestationsranking strax under 2700
Allsvenskan följande år!!! Hade vi pratat om en upcoming junior typ a la Carlsen hade
mina tvivel varit små Men nu talar vi om en Herre 68 år och jag ser det som orimligt,
Har gått igenom hans partier från Västgöta open gör det samma och döm själv. Mvh Rocky

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 16 Dec 2017 15:03

Citerar: Rocky567, #10:
Men nu talar vi om en Herre 68 år och jag ser det som orimligt,
Har gått igenom hans partier från Västgöta open gör det samma och döm själv. Mvh Rocky

man får se till att inte ens formkurva stiger för snabbt med andra ord.För då kan man bli anklagad som fuskare

IvarBlå2
Medlem
#12 Skrivet: 16 Dec 2017 15:10 - Redigerad av: IvarBlå2

Är det någon som vet hur han har fuskat? Är det de vanliga toalettbesöken?

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 16 Dec 2017 16:18

Ja skiter man mer än 4 gånger per parti så blir man misstänkt

Scarlett
Medlem
#14 Skrivet: 16 Dec 2017 16:21

Gammal hederskodex som att man inte får lämna brädet om man är vid draget är borta?

DagamoStyle
Medlem
#15 Skrivet: 16 Dec 2017 17:06

Jag kommer att ta en titt på hans partier och studera dem objektivt. Tack för tipset.

Prestationsranking är ett ganska dåligt tal att titta på när det gäller 7 vinster på sju partier. Ingen av hans motståndare var högrankad. Han var tydligen väl motiverad för spel när det gäller allsvenskan.

Vilka saker tyder på motsatsen.
Han lägger upp partierna på nätet. Hade han fuskat, hade partierna säkert inte publicerats. Vi talar om snabbschackspartier i detta läge. Så vitt jag vet är det inte protokolltvång på dessa. P.F. är för skärpt för att göra den typen av misstag.

Jag har pratat schack vid ett flertal tillfällen med P.F. och han har full koll på det schackliga: Vi har inte samma uppfattning om hur schackpartier ska behandlas, men att han är en stark spelare är jag övertygad om (däremot kan inte jag avgöra hur stark han är.... )

Chesswarrior
Medlem
#16 Skrivet: 16 Dec 2017 17:33

Är det någon som är insatt i lagen som vet om det är olagligt att fuska i närschack? Om man vinner pengar genom fusk, kan man då se det som stöld eller bedrägeri?

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 16 Dec 2017 17:50

Bedrägeri kan man då bli åtalad för.

PeterTrsavec
Medlem
#18 Skrivet: 16 Dec 2017 20:22

https://www.youtube.com/watch?v=DQSIUDUSryE

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 16 Dec 2017 20:44

Intressant länk.

Rocky567
Medlem
#20 Skrivet: 16 Dec 2017 22:40

Peter Fendrich har ökat sitt rankingtal med över 400 poäng under senaste året!! Han
vann även KM i sin klubb Alingsås, Han har under detta år en högre utvecklingskurva än
vad Magnus Carlsen hade som 13 åring!! Har endast sett att han förlorat ngt parti och
det på tidsförlust, Om man forskar lite så har han spelat allsvenskan utan förlust, KM
en förlust på tid, Kvibergaspelen 2 förluster i snabbschacksinledningen, i långpartierna
obesegrad!! Hittade med att han var helt obesegrad i veteranschacket i sin klubb. Det
innebär att han spelat över 30 långpartier det senaste året och endast förlorat 1-2 partier!! Säsongen 2014/2015 tog han 2 1/2 poäng under 6 ronder mot motståndare
med rankingtal av 1425-1953. Han hade då en Eloprestation av 1519.

Hammerman
Medlem
#21 Skrivet: 17 Dec 2017 07:25

Ursäkta en dum fråga men hur fuskar man i snabbschack?
En medhjälpare?
Kanske dumt att lära ut det men är det fler som vet så är det fler som kan avslöja fuskare.

alexanderlukas
Medlem
#22 Skrivet: 17 Dec 2017 07:31

Den som vill fuska ska nog göra det med viss finess och inte vara alltför girig...

chessexplorer
Medlem
#23 Skrivet: 17 Dec 2017 17:06

Citerar: IvarBlå2, #12:
Är det någon som vet hur han har fuskat? Är det de vanliga toalettbesöken?

Jag spelade mot honom i serien och jag förlorade partiet, men jag såg inga tecken på något misstänkt beteende från hans sida.

jimpan
Moderator
#24 Skrivet: 17 Dec 2017 17:23

Rensat från massa struntinlägg

IvarBlå2
Medlem
#25 Skrivet: 17 Dec 2017 17:48 - Redigerad av: IvarBlå2

Det var bara jag och Sture som skoja till det. Hoppas det blev någon som blev glad av vårt strnt Ha en bra kväll jimpan!

Falkis
Medlem
#26 Skrivet: 18 Dec 2017 00:48

Intressant nog så lämnar han ALDRIG brädet under ett parti. Däremot har han ertappats med två påslagna mobiler kopplade till bluetooth där den ena legat placerad synlig vid brädet och den andra på sig. De starkaste bevisen ligger troligtvis i analyser av hans partier däremot.

Mikaelk
Medlem
#27 Skrivet: 20 Dec 2017 00:12

Nu har en fuskare åkt fast i Spanien

https://www.chess.com/news/view/alleged-cheater-ex pelled-from-spanish-tournament

knightrider
Moderator
#28 Skrivet: 20 Dec 2017 19:10

https://www.expressen.se/sport/norska-schackundret -anklagas-for-fuskspel/

knightrider
Moderator
#29 Skrivet: 20 Dec 2017 19:11

https://www.sydsvenskan.se/2015-04-14/schackspelar e-ertappades-med-att-fuska-pa-toaletten

jimpan
Moderator
#30 Skrivet: 20 Dec 2017 20:48

Om ngn anser sig provocerad ta det med ett personligt mess till mig..INTE här i tråden. Åter till ämnet nu o låt mig slippa struntinlägg....

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!