Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Allsvenskan!
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
alexanderlukas
Medlem
#31 Skrivet: 21 Okt 2019 23:02

Finns många skäl till att färre spelar i klubb. Är man gammal fotbollsspelare som lagt av och vill vara med ändå då blir man tränare i något lag typ.
Finns nog tyvärr alldeles för få schackspelare som vill engagera sig som funktionär av något slag. Det är mycket som ska funka i en klubb förutom själva spelet och när eldsjälarna tröttnar då rasar det ofta.

knightrider
Moderator
#32 Skrivet: 21 Okt 2019 23:26

Enligt SSF:s hemsida finns det 42000 medlemmar fördelade på 1330 klubbar i 25 distrikt.
200 lag deltar i det allsvenska seriesystemet.

Låter ju rätt imponerande ändå.

sture_lindberg
Medlem
#33 Skrivet: 21 Okt 2019 23:48 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo schacket är nu på uppetgående ,helt klart.
42000 är inte illa

G_arvid
Medlem
#34 Skrivet: 22 Okt 2019 08:28 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: knightrider, #32:
Enligt SSF:s hemsida finns det 42000 medlemmar fördelade på 1330 klubbar i 25 distrikt.
200 lag deltar i det allsvenska seriesystemet.

Låter ju rätt imponerande ändå.

Ja, kanske det. Men den svenska ratinglistan omfattar f n 2834 spelare och det är väl en uppskattning av hur många som är aktiva klubbspelare och står till förfogande för klubbarna i lagspelet. Så det finns drygt 39000 (94% av medlemsantalet) personer som är registrerade som schackspelare i SSF men som inte ägnar sig åt tävlingsschack.

HSK_Andreas
Moderator
#35 Skrivet: 22 Okt 2019 08:41

Om vi tittar på SM, så arrangeras det numera av Sveriges Schackförbund, helst i samarbete med en lokal klubb. Förut arrangerade av klubbar/distrkt själva. Klubbar/distrikt ansökte om att få arrangera SM. Om ingen Norrlandsklubb/distrikt ansöker om att arrangera ett SM, så är det ju lite svårt för Sveriges SF att förlägga ett SM där. Det brukade inte vara stort slagsmål om att få arrangera.

Iblands kunde ett arrangemang ge ett bra eknomiskt tillskott till arrangören, ibland ett minus. Färre och färre ville arrangera så Sveriges SF tvingades väl mer eller mindre ta över arrangemanget.

Jag tycker iofs att det är bra att låta olika delar av landet få vara med att arrangera, men vi ser generellt en rätt kraftig minskning i intresset att spela en eller två veckor. Två veckor är ju helt borta nu. Nu vill folk spela max en weekend. Troligen är det lättare att få många deltagare till en weekendturnering i Götaland/Svealand än norra Norrland. Jag är dock rätt säker åp att om en klubb i norr har ett bra förslag så lyssnar Sveriges SF.

Det stora problemet är att färre och färre vill göra något ideelt. Det syns i klubbar, i disktrikt etc.

G_arvid
Medlem
#36 Skrivet: 22 Okt 2019 09:01

Citerar: HSK_Andreas, #35:
Det stora problemet är att färre och färre vill göra något ideelt.

Ja, ett stort problem som schacket delar med övrig ideell föreningsverksamhet.

HSK_Andreas
Moderator
#37 Skrivet: 22 Okt 2019 09:09

Tittar vi generellt på medlemsantal, klubbar och allsvenska serien så skulle jag nog påstå att det är en rejäl nedgång även där, om vi bortser från skolklubbar/schackfyran.

Min klubb har ett lag i allsvenskan och cirka 10 spelare en klubbkväll.
Backar vi 30 år så kunde vi ha två lag och 15-20 spleare på en klubbkväll.
Backar vi till början av 70-talet så satt det minst 30 spelare varje klubbkväll.

Många klubbar som fanns för 20-50 år sen är helt borta. Andra har slagits ihop, ofta med resultat: Klubb A har 10 spelare, klubb B har 10 spelare, tillsammans fick de 10 spelar och några år senare las den nya klubben ner.

Vi har fått ett antal nya skolklubbar och ett stort antal skolelever som är medlemmar, men de kommer sällan ut i seriespel och det är nog inte så måna av dessa som blir långvariga eller går in i andra klubbar när de slutar skolan.

HSK_Andreas
Moderator
#38 Skrivet: 22 Okt 2019 09:12

Citerar: G_arvid, #36:

Ja, ett stort problem som schacket delar med övrig ideell föreningsverksamhet.

Absolut. Får man inget betalt, så varför jobba? Eller varför ska vi genomföra en tävling som ger klubben chans att dra in 5000 kronor? Vi kan väl höja medlemsavgiften istället?

Nesse
Medlem
#39 Skrivet: 22 Okt 2019 10:50

Citerar: knightrider, #32:

Nej det finns inte 1330 "riktiga schackklubbar" i Sverige. Skulle gärna vilja se listan på namn och städer i så fall.

Det där handlar gissningsvis om "skolschackklubbar" i schack-fyran.

Känns fel av SSF att skriva så där. Har man ett behov av att visa att det finns enormt massa klubbar och klubbspelare för sina sponsorer?

obs, inget fel om skolschack och schack-fyran, det är en jättebra grej som säkert kan få några till schackklubbarna i senare ålder.

Nesse
Medlem
#40 Skrivet: 22 Okt 2019 10:57

Citerar: sture_lindberg, #33:
Jo schacket är nu på uppetgående ,helt klart.

Sture, på vilket sätt är klubbschacket i Sverige på uppåtgående?

Obs, är ej intresserad av siffror på hur många som spelar på nätet eller skolelever som är anmälda till schack-4an.

HSK_Andreas
Moderator
#41 Skrivet: 22 Okt 2019 13:37

Jag tror att man skiver så många medlemmar för att man faktiskt har så många medlemmar. Man får bidrag från staten baserat på den siffran. Sen håller jag med om att skolschack och schackfyran är jättebra. Dock skulle jag vilja att en fler fortsatte i vanliga klubbar när de slutar i skolan, eller vill vidareutvecklas. De allra flesta skolklubbar deltar inte i seriespel, tyvärr.

För övrigt tycker jag bidragssystemet är konstigt och alltid varit det.
Först så skulle man ha minst X juniorer som spelade minst y tillfällen på ett år. Här kunde det vara bättre att ha 10 barn som spelade 10 gånger per år än 8 barn som spelade 40 ggr/år.
Sen gjorde man om det så att en klubb måste ha minst fem medlemmar för att få bidrag. Då fick man ett klubbidrag och sen för varje barn. Hade man då en klubb med 10 barn var det lönsamt att dela upp den i två klubbar om 5. På vilket sätt det blev bättre är för mig oklart.
Numera är det väl så att man måste ha fler juniorer än seniorer för att få bidrag.
En klubb som har 20 gubbar och noll juniorer får inga bidrag (helt ok för min del), men det tråkiga är att om de drar igång en ungdomsverksamhet och får 15 barn så får de fortfarande inga bidrag.

alexanderlukas
Medlem
#42 Skrivet: 23 Okt 2019 07:47

Håller med, skolschack och schackfyran är jättebra, men har dom inga "vanliga" klubbar att gå till då leder det inte till några fler schackspelare i SSF.
Problemet är, tror jag, att klubbarna mestadels har medlemmar som bara vill spela schack och inte göra annat. Klubbarna måste ha en lite mer social dimension och det gäller att locka dit folk även om dom kanske inte har några stora schackliga ambitioner.

Ärligt talat, hur kul är det för en 13-14-åring att sitta tillsammans med 7 seniorer i åldrarna 30-84 i 4 timmar och spela en tisdagkväll? Och dessutom stryk i alla partier...

G_arvid
Medlem
#43 Skrivet: 23 Okt 2019 09:56

Citerar: alexanderlukas, #42:
åller med, skolschack och schackfyran är jättebra, men har dom inga "vanliga" klubbar att gå till då leder det inte till några fler schackspelare i SSF.

Det här är ju ett svårt ämne, men för diskussionens skull undrar jag vad skolschackklubbar och schack-4:an är bra för - egentligen? Och för vilka? Ett syfte är ju uppenbart, det som HSK-Andreas nämner: SFF får bidrag från staten för det. Ja, men SSF är en sammanslutning av schackklubbar och hur bra är det för de traditionella klubbarna. Det finns säkert, men jag kan inte påminna mig en enda som kommit till en traditionell klubb via en skolschackklubb eller schack-4:an. Utvecklingen i schackklubbarna över tid är ju tydlig, både utöver vad man ser och vad siffror berättar om. Högre och högre medelålder, färre klubbmedlemmar, färre lag i allsvenskan, färre klubbar. Och jag kan inte se att den utvecklingen på något sätt har upphört eller avstannat sedan skolschacket kom in i bilden. Så skolschacket har säkert sina förtjänster, men fördelarna för klubbschacket är högst marginell, som jag ser det.
Problemet är, tror jag, att klubbarna mestadels har medlemmar som bara vill spela schack och inte göra annat. Klubbarna måste ha en lite mer social dimension och det gäller att locka dit folk även om dom kanske inte har några stora schackliga ambitioner.

Ja, det är ett problem. Allt emellanåt kommer det in personer till klubben som har spelat med kompisarna och tycker det vore kul att ta ett parti, dricka en kopp kaffe och diskutera världsgåtorna utan större tävlingsambitioner. Men det vi har att erbjuda är oftast att gå med snabbschacksturneringen som ska starta samma kväll. Och så går de med, fåre rejält med stryk av sammanbitna nördar och dyker inte upp igen. I min klubb har vi gjort ett försök med att starta ett schack-kafé en eftermiddag i veckan. Men det kräver ju också ideella insatser och eldsjälar. Vilket är en bristvara, som vi diskuterat tidigare.

Ärligt talat, hur kul är det för en 13-14-åring att sitta tillsammans med 7 seniorer i åldrarna 30-84 i 4 timmar och spela en tisdagkväll? Och dessutom stryk i alla partier...

Där tror jag det är stor skillnad om man kommer från klubbens egna juniorverksamhet eller om seniorschacket blir den första kontakten. Har man blivit biten av tävlingsschack och brukar vinna mot jämnåriga kamrater, då blir det ju en sporre och en utmaning att få mäta sina krafter med dessa "gubbar" och försöka tvåla till dem.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#44 Skrivet: 23 Okt 2019 12:15

Citerar: G_arvid, #43:
undrar jag vad skolschackklubbar och schack-4:an är bra för - egentligen? Och för vilka?

Man kan ju tänka sig att det är bra för alla de ungdomar som är med och spelar. Det verkar av de bilder man ser ha väldigt roligt och de lär sig nog en hel del på kuppen, som kanske inte enbart har med schack att göra.

Man kan förmoda att vi befinner oss i en slags brytningstid vad det gäller social organisering i allmänhet. Förr var det klubbar, folkets hus osv. Nätet i alla dess former förändrar socialt beteende. De gamla formerna med schackklubbar är kanske något som kommer att förändras. De verkar ju i allmänhet inte attrahera de yngre generationerna. Och många lag i Allsvenskans toppdivision består uppenbart värvade starka spelare som jag antar inte besöker klubbkvällarna särskilt frekvent.

HSK_Andreas
Moderator
#45 Skrivet: 23 Okt 2019 13:45

Frågeställningarna är intressanta och jag håller med er i era tankar.

Skolklubbarna är nog bra för just dess medlemmar och som bidragsmotor. Tyvärr kommer väldigt få över från en skolklubb till en icke-skolklubb, men möjligheten finns. Den finns säkert även om 20 år då jag ser lite äldre (20-50) som kommer och vill ta upp schacket igen som du spelade när de var små.

Vi har diskuterat att bjuda in nya medlemmar vissa datum, så att det inte kommer en ensam och åker på storstryk. Tyvärr kommer vi inte riktigt till skott. Vi har även talat om att arrangera en kurs för vuxna som vill lära sig mer om detta ädla spel: Tanken var att de betalar årsavgiften och sen får de en kurs på 5-10 tillfällen (vad man nu kan göra), kanske varannan vecka och i övrigt så är de med i klubben det året och får spela på klubbkvällar etc.

När det gäller att få barnen att spela så har vi i vår klubb ett problem som vi säkert delar med många. Vi har ingen som har tid/lust att vara ungdomsledare. Vi har haft samtal i många år om hur vi kan få igång en ungdomsverksamhet igen, men utan ledare så går det inte. Många gånger kommer diskussionerna in på hur vi ska får barnen till klubben, men det är bakvänt tycker jag. Det är nämligen lätt att få barn/ungdomar att komma till klubben (se bara åp schackfyran). Det som är svårt är att få dem att stanna, och utan ungdomsledare ser jag inte hur det ska gå till.

Vi har några som kommit i tonåren och spelat med oss gamlingar. Beroende på intresse/talang/och allmän spelstyrka på klubben så stannar olika många. Vi har ett antal som kommit in i vuxen ålder, så omöjligt är det inte.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#46 Skrivet: 23 Okt 2019 14:07

Citerar: HSK_Andreas, #45:
När det gäller att få barnen att spela så har vi i vår klubb ett problem som vi säkert delar med många. Vi har ingen som har tid/lust att vara ungdomsledare.

Det är väldigt klart att man kan inte sörja att det inte kommer någon återväxt om man inte själv är beredd att ta på sig arbetet för att vara ungdomsledare. Det är väl så stora klubbar, som Rockaden i Stockholm, byggt upp sin verksamhet. Den är välkänd i Stockholm och jag har träffat på flera som i vuxen ålder talar om att det var roligt och det schack de ibland spelar har lagts grund till i den verksamheten.
Den som menar att klubbschacket borde utvecklas kan ju inte mena att någon (imaginär) annan ska se till det.

G_arvid
Medlem
#47 Skrivet: 23 Okt 2019 14:31

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #46:
Det är väldigt klart att man kan inte sörja att det inte kommer någon återväxt om man inte själv är beredd att ta på sig arbetet för att vara ungdomsledare.

Det köper jag bara till viss del. Alla är inte lämpliga och intresserade av att vara ungdomsledar. Hela idén med en schackklubb är ju att alla får vara medlemmar och att man lägger ner så mycket tid som arbete, social situation och livet i övrigt medger. Den som jobbar skiftarbete eller har krävande arbete med många resor kan man inte begära ska ta på sig ett arbete som kräver kontinuitet och att man är med varje gång, vecka efter vecka. Men klubben lever ju som tidigare sagts på ideella krafter och att det finns folk som kan och vill. Jag skulle vilja omformulera det till: man kan inte sörja för att schackklubbarna dör om man inte vill ta på sig arbete för att hålla det vid liv. Det finns gott om jobb av alla slag i en schackklubb.
Citerar: Nisse_i_Högdalen, #46:
Den är välkänd i Stockholm och jag har träffat på flera som i vuxen ålder talar om att det var roligt och det schack de ibland spelar har lagts grund till i den verksamheten.

Det tror jag gäller för många vuxna spelare, inte bara för Rockadens ungdomsverksamhet.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#48 Skrivet: 23 Okt 2019 17:10

Jag kan förstå att man inte vill eller kan vara ungdomsledare. Men man kan ju inte begära att någon annan ska ta på sig den uppgiften heller. För det är med ideell verksamhet så att det ingen vill göra blir inte heller gjort.

Personligen har jag jobbat en massa ideellt och man kan säga att det jag gör här på SO är av sådant slag. Men det är ofta så att det ideella sliter ut en och efter ett tag tappar man glädjen i det och ser det bara som plikt. Så jag har stor förståelse för de som inte tar på sig något eller slutar med det.

HSK_Andreas
Moderator
#49 Skrivet: 23 Okt 2019 17:37

Så är det. Vi är många som gör mycket i vår klubb, vilket är roligt. Det är just ungdomsledare som varit ett problem i många år nu. Många av oss har varit det tidigare, men sen ett antal år är det ingen som kan/vill. Trist, men det är som det är. Jag får säkert 10 förfrågningar om året på mail från föräldrar till barn som vill börja spela. Då gör vi inget för att locka dessa, så att få barn/ungdomar som vi spela är lätt, snudd på trivialt. Ledarbiten är problemet.

När jag var barn spelade barnen på tisdagar 18-20 och vuxna torsdagar 19-22 (många gånger betydligt senare). Senare flyttade vi barnverksamheten till torsdagar också, 17.30-19.
Fördelen med det senare var att man bara var bokat en kväll i veckan samt att det var lättare att slussa in ungdomarna i seniorverksamheten, då de bara kunde stanna kvar en timme eller två när de började bli mogna nog för det.

Nackdelen med den tidigare tiden är att det är hopplöst att hinna ut till klubben om man har ett vanligt arbete. Jag jobbat i stan, bor söder om stan och vi har klubben i Västerort. Trafiken idag gör att det kan ta en timme från parkerad bil till klubblokalen, vilket innebär att jag måste gå från jobbet 15:30 för att ha lite marginal. Det fungerar helt enkelt inte. För 20 år sen, när jag var ungdomsledare var det mindre trafik så det gick fortare. Dessutom har ju trängselskatten tillkommit så inte nog med att jag måste gå tidigt från jobbet, jag måste betala mer för att komma till klubben också. Ingen jätteutgift, men ändock en utgift, som bara ökar.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#50 Skrivet: 24 Okt 2019 10:40

Citerar: HSK_Andreas, #49:
Jag jobbat i stan, bor söder om stan och vi har klubben i Västerort.

Jag tror att det här med boendet också har förändrats. När jag var barn bodde alla inom närområdet för klubben. Man tog spårvagnen (!) till klubblokalen och hade jag förlorat spårvagnspengenpengen på blixt till någon av gubbarna så fick man gå hem, men det var så nära att det kunde jag göra. Det var inte frågan om att resa tvärs över hela stan. Nu är Stockholm en hel region och stadsdelarna inte så avskiljda från varandra. Och det gör det givetvis svårare.

HSK_Andreas
Moderator
#51 Skrivet: 24 Okt 2019 14:33

Helt klart. Mina gamla ledare hade alla gångavstånd till spellokalen och många av spelarna likaså. Nu har vi folk boende betydligt längre från klubben. Jag har själv 30 minuter med bil hem, dvs på kvällen när det inte är någon trafik. Till klubben, tar det väl 45 minuter om jag åker så jag är där klockan 19. Skulle jag sikta på att vara framme 17.30 skulle jag nog åka hemifrån senast 16.00 för att vara säker på att hinna...
Jag åker gärna kommunalt (exempelvis gör jag det till jobbet), men här till och från klubblokalen fungerar det dåligt. Åker jag 22.30 så är jag hemma efter midnatt. Missar jag den bussen så kommer jag hem ytterligare en timme senare.

Jag skulle ju kunna byta klubb till en närmare, men har man varit med i samma klubb i 40 år så byter man inte i första taget.

BigJack
Medlem
#52 Skrivet: 14 Mar 2020 10:00

Enligt schackförbundet är allt Allsvenskt spel inställt.

QuarterPounderChess
Medlem
#53 Skrivet: 14 Mar 2020 10:15

Citerar: BigJack, #52:
Enligt schackförbundet är allt Allsvenskt spel inställt.

stoppa pressarna.

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!