Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fusk med datorer ute i verkliga livet.. frågan kanske börjar bli allt mer brännande?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#31 Skrivet: 17 Okt 2017 19:43

Citerar: LNO1, #30:
Det som är intressant här är sakfrågan.

Ja det är ju den jag håller mig till när jag anser att fusket i schack inte är något jättestort problem .Oavsett dina argument.
Men vi kommer nog inte längre i denna diskussion nu.

sture_lindberg
Medlem
#32 Skrivet: 17 Okt 2017 19:45

Citerar: LNO1, #29:
Tror du att mina åsikter har dåligt inflytande på den oskyldiga lilla skaran schackspelare, eller var klämmer skon egentligen?

Nej jag håller bara inte med dig.

LNO1
Medlem
#33 Skrivet: 17 Okt 2017 19:53 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #31:
Men vi kommer nog inte längre i denna diskussion nu

Det gör vi inte.

Så jag hoppas att efter detta lilla mellanspel bestående av en ordväxling mellan mig och Sture är över för den här gången så att vi återigen kan fokusera på fusket med datorer som under alla omständigheter har ökat markant om vi jämför med 60-talet...

En liten reflektion: Jag spelade i Västerås Open nyligen där det inte rådde något mobilförbud, men tydligen hade många, däribland jag och min son lagt oss till med en ny vana som vi lärde oss under schack-sm: lämna mobilen på hotellet... det kändes inte alls fel på något sätt, tvärtom!

Vert
Medlem
#34 Skrivet: 17 Okt 2017 20:48

Citerar: sture_lindberg, #27:
Det finns inga belägg för att det är ett jätteproblem.
Eller vi kan vända på frågan;varför är det ett jätteproblem ? har du och Vert verkligen några som helst belägg för detta ???

Jag tror inte heller att någon av oss har hävdat att det är ett "jätteproblem".

Det finns ett uttryck som kan vara relevant i detta fall: "tillfället gör tjuven". Liksom möjligheten att under ett obemärkt ögonblick knycka någons plånbok gör att en eller annan passar på skulle man - i överförd betydelse - kunna tänka sig att möjligheten att fuska gör att det faktiskt sker.

Om man tycker att sambandet mellan möjlighet att fuska och förekomst av faktiskt fusk känns rimligt kan man mycket väl diskutera detta i denna tråd. Om man underkänner detta samband eller av andra skäl är ointresserad av frågan och/eller vill intala sig att schackets horisont är helt molnfri behöver man heller inte upprepa samma eller väsentligen samma ståndpunkt ett mycket stort antal gånger.

Vert
Medlem
#35 Skrivet: 17 Okt 2017 20:57

Citerar: LNO1, #1:
Stötte på följande lilla video som jag ville dela med forumet

Tittade på denna först nu, men noterar att just den metoden (väl?) kräver att den fuskande spelaren sitter på ett livebräde? Man kan ju inte gärna ordna så att man själv filmar brädet...

Icke desto mindre tycker jag att uttalandet om att ett ruttet äpple förstör hela fruktkorgen är det bästa som har sagts i denna tråd; om jag så mycket som misstänkte fusk bland, låt säga, en av 20 motståndare skulle mitt intresse för att spela schack förmodligen avta ganska snabbt.

sture_lindberg
Medlem
#36 Skrivet: 17 Okt 2017 21:06

[quote=Vert, #34:]Om man underkänner detta samband eller av andra skäl är ointresserad av frågan och/eller vill intala sig att schackets horisont är helt molnfri behöver man heller inte upprepa samma eller väsentligen samma ståndpunkt ett mycket stort antal gånger.

Så man kan sammanfatta med vad du skriver med ;bara man håller med om att det fuskas jättemycket kan man skriva i denna tråd.Tycker man annorlunda ska man inte skriva alls..jag tror jag förstår.
Eller att vända på saken..Bara de som anser att det fuskas enormt mycket i schack har tillträde till denna tråd.,,jag tror jag förstår..

peking011
Medlem
#37 Skrivet: 17 Okt 2017 21:30

Man kan samanfatta att vissa verkar skriva med eko. Samma samma samm sam sa a text hela tiden. Tack för mig

LNO1
Medlem
#38 Skrivet: 17 Okt 2017 22:05

Citerar: sture_lindberg, #36:
Tycker man annorlunda ska man inte skriva alls..jag tror jag förstår.
Eller att vända på saken..Bara de som anser att det fuskas enormt mycket i schack har tillträde till denna tråd.,,jag tror jag förstår..

Var inte detta lite väl infantilt Sture? Det är väl ingen som förbjudit dig att skriva i denna tråd? Du får väl gärna upprepa din ståndpunkt att detta inte är ett problem värt att diskutera hur många gånger som helst för mig i alla fall.

Citerar: Vert, #35:
men noterar att just den metoden (väl?) kräver att den fuskande spelaren sitter på ett livebräde? Man kan ju inte gärna ordna så att man själv filmar brädet...

Så är det nog ja, men syftet var nog att visa både hur enkelt det är och hur väl det kan döljas. Det visar också med all önskvärd tydlighet hur förkrossande effektivt fusket är.

LNO1
Medlem
#39 Skrivet: 17 Okt 2017 22:13

Citerar: Vert, #35:
om jag så mycket som misstänkte fusk bland, låt säga, en av 20 motståndare skulle mitt intresse för att spela schack förmodligen avta ganska snabbt.

Håller med dig, det är därför jag tycker att frågan börjar bli brännande nu. Tyvärr kan vi ju inte gå ut med någon enkät med frågeställningen "har du någon gång fuskat i schack med dator" och förvänta oss tillförlitliga svar. Sture tycker att jag målar fan på väggen förstås, det vet vi redan, men det vore intressant om någon kunde komma med något argument till varför schackspelare skulle vara mer avhållsamma vad gäller att ta till fusk än t.ex cyklister?

Citerar: Vert, #34:
Det finns ett uttryck som kan vara relevant i detta fall: "tillfället gör tjuven". Liksom möjligheten att under ett obemärkt ögonblick knycka någons plånbok gör att en eller annan passar på skulle man - i överförd betydelse - kunna tänka sig att möjligheten att fuska gör att det faktiskt sker.

Vi är nog många som skulle kunna tänka oss den möjligheten ja, och det är nog faktiskt så att vissa av oss blir oroliga av att den här möjligheten att fuska i schack har öppnats.

sture_lindberg
Medlem
#40 Skrivet: 17 Okt 2017 22:20 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #38:
Var inte detta lite väl infantilt Sture? Det är väl ingen som förbjudit dig att skriva i denna tråd? Du får väl gärna upprepa din ståndpunkt att detta inte är ett problem värt att diskutera hur många gånger som helst för mig i alla fall.

Varje gång jag skriver i tråden så säger du ju emot mej.Som om min ståndpunkt inte är värd att beakta alls.
Att jag har fel ,att jag har dåligt underlag för mina ståndpunkter och att jag är infantil.

Det är ju bara trams att det skulle fuskas väldigt mycket i schack.det finns det inte minsta belägg för...
Men läsarna av tråden får nu göra sina egna bedömningar. Så fortsätt nu att skriva om allt fuskande som du tror dej veta om schacket. Vem bryr sej egentligen.

För i och med att jag blir beskylld för att vara infantil så kommer jag inte skriva mera i denna tråd. Infantila inlägg får du själv stå för.Det klarar du säkert.
Så tack för mej.

LNO1
Medlem
#41 Skrivet: 18 Okt 2017 10:33 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #40:
Varje gång jag skriver i tråden så säger du ju emot mej.Som om min ståndpunkt inte är värd att beakta alls.

Att bli emotsagd är inte synonymt med att jag sagt att din åsikt inte är värd att beakta alls.

Men vi kan lära oss av detta lilla replikskifte: att blanda in personliga känslor tar helt bort fokus från sakfrågorna, det har hänt många gånger förut här på forumet och kommer antagligen hända många gånger till.

Det är ju bara trams att det skulle fuskas väldigt mycket i schack.det finns det inte minsta belägg för

Jag har aldrig påstått att det fuskas väldigt mycket i schack och ingen annan i den här tråden heller.
(Här säger jag emot dig, men tydligen fann jag påståendet värt att beakta eftersom jag svarat dig. Anledningen till att det var värt att beakta är att det är ett falskt påstående och inte bör stå oemotsagt därför.)

å fortsätt nu att skriva om allt fuskande som du tror dej veta om schacket. Vem bryr sej egentligen.

Inte vet jag vem som bryr sig, några har ju skrivit i den här tråden så jag antar att dessa bryr sig i alla fall lite. Själv bryr jag mig ganska mycket då jag ser faror med den nya tekniken.

För i och med att jag blir beskylld för att vara infantil så kommer jag inte skriva mera i denna tråd.

Jag bara konstaterade att ett visst inlägg verkligen gick över alla gränser, men detta är en separat diskussion utanför denna tråd, men visst jag vidhåller denna s.k. "beskyllning". Själv har jag nog skrivit både oöverlagda och barnsliga saker i bland, så ingen är väl felfri.

lubbeluring
Medlem
#42 Skrivet: 18 Okt 2017 12:08

Hur ska man kunna pilla på en telefon under
match utan att det märks?

peking011
Medlem
#43 Skrivet: 18 Okt 2017 12:15

Toalett besök tex

Kavala00
Medlem
#44 Skrivet: 18 Okt 2017 15:45

Dags att Sture och gänget växer upp!Hur gamla är ni egentligen?10-15?

Kavala00
Medlem
#45 Skrivet: 18 Okt 2017 15:47

My misstake .typ 70!!!

Kavala00
Medlem
#46 Skrivet: 18 Okt 2017 15:54

Och glöm inte radera kommentaren!Väl bara några här som får säga sin mening!

LNO1
Medlem
#47 Skrivet: 18 Okt 2017 17:11

Citerar: Kavala00, #46:
Väl bara några här som får säga sin mening!

Du verkar höra till den utvalda skaran...

HSK_Andreas
Moderator
#48 Skrivet: 19 Okt 2017 09:51

Sammanfattningen är väl denna:

* INGEN tror att fusk inom schack är ett JÄTTESTORT problem idag
* NÅGRA tror att det kan bli ett problem
* NÅGRA vill diskutera vad man kan göra för att fusket inte skall öka och bli ett större problem.

Nedan mina tankar:
Om 100 av 100 fuskar så ser jag inte det som ett stort problem (vi handra har ju slutat spela och de som spelar är överens, dvs det är knappast ett fusk).
Om 50 av 100 fuskar ser jag ett gigantiskt problem, som troligen kommer sluta med att 100 av 100 fuskar (övriga slutar helt enkelt)
Om 5 av 100 fuskar så är det ett JÄTTESTORT problem, som lätt riskerar att förvärras.
Om 1 av 100 fuskar så är problemet STORT
Om 1 på 1000 fuskar så bör vi uppmärksamma detta och se vad vi kan göra för att det inte ska eskalera.

Jag tror att vi är nära 1 på 1000 nu och att vi måste vara vaksamma så det inte ökar.

lubbeluring
Medlem
#49 Skrivet: 19 Okt 2017 10:26

Man kan väl inte springa på toaletten
efter varje drag.

hypermodernist
Medlem
#50 Skrivet: 19 Okt 2017 10:34

Citerar: lubbeluring, #49:

efter varje drag.

Fråga Kramnik!

Vert
Medlem
#51 Skrivet: 19 Okt 2017 18:20

Citerar: lubbeluring, #49:
efter varje drag.

Mot en jämnbra spelare räcker det kanske med ett eller ett par toalettbesök i de mest kritiska ställningarna. En medelgod spelare - med, låt säga, ett Elotal på 1800 - skulle nog öka sitt Elotal till 2000 om hen fick konsultera datorn tre gånger per parti. Detta skulle nog vara tillräckligt för att vinna t.ex. en klass III-grupp på SM eller lägga vantarna på ett ratingpris i en öppen turnering (och skulle också vara svårare att avslöja än om man spelar helt enligt datorns rekommendationer).

LNO1
Medlem
#52 Skrivet: 19 Okt 2017 20:18

Citerar: HSK_Andreas, #48:
Jag tror att vi är nära 1 på 1000 nu och att vi måste vara vaksamma så det inte ökar.

Ett fantastiskt inlägg som förklarar på ett pedagogiskt sätt vad detta handlar om! Tack!

rodel
Medlem
#53 Skrivet: 19 Okt 2017 23:13

Instämmer !

sture_lindberg
Medlem
#54 Skrivet: 19 Okt 2017 23:32

Citerar: HSK_Andreas, #48:
Sammanfattningen är väl denna:

* INGEN tror att fusk inom schack är ett JÄTTESTORT problem idag
* NÅGRA tror att det kan bli ett problem
* NÅGRA vill diskutera vad man kan göra för att fusket inte skall öka och bli ett större problem.

Vill bara göra ett litet tillägg till denna i övrigt utmärkta sammanfattning.

.NÅGRA tror att fusket inte ÄR något problem.

Jag tror du faktiskt missade denna punkt.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#55 Skrivet: 19 Okt 2017 23:42

Jag vill egentligen inte tjafsa med Sture, men jag tror man kan säga att fusk KAN vara ett problem. Människan är människan och när tekniken gör saker och ting möjliga finns det de som kommer att använda det. Så har det varit i alla sporter, så finns det risk att det blir i schack också och därför borde de ansvariga fundera igenom hur de skall stävja det.

Vi har hört en del anklagelser om fusk men hittills, vad jag vet, har ingen i Sverige åkt fast. Det är illavarslande av två skäl: Dels kan det ju vara så att helt oskyldiga anklagas för fusk (och inte rentvås), dels kan det ju vara så att metoderna att slå fast att någon fuskat är otillräckliga.

Och även om fuskanklagelserna hittills har varit falska, menar jag att möjligheten att fuska kommer att utnyttjas. För vi människor är sådana.

sture_lindberg
Medlem
#56 Skrivet: 19 Okt 2017 23:53

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #55:
Och även om fuskanklagelserna hittills har varit falska, menar jag att möjligheten att fuska kommer att utnyttjas. För vi människor är sådana.

Och falska anklagelser kommer således också då att öka.Och det beror ju på att folk TROR att det fuskas mera än det verkligen gör.

Alltså att spela schack i ett klimat där alla tror att de flesta fuskar är rent skadligt för schackandan.

Tror faktiskt det skadar mera än eventuellt fusk.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#57 Skrivet: 20 Okt 2017 00:22

Citerar: sture_lindberg, #56:
Tror faktiskt det skadar mera än eventuellt fusk.

Det tror jag också, men det är svårt att värja sig för anklagelser eftersom möjligheten finns. Och om tillräckligt många TROR att alla andra fuskar kommer de också att fuska.

Det är därför det är viktigt att skapa system för att stävja fusket, så tron på att det spelas ärligt kan bibehållas.

sture_lindberg
Medlem
#58 Skrivet: 20 Okt 2017 00:42 - Redigerad av: sture_lindberg

Och det är också viktigt för schacket att det inte svartmålas av att det fuskas något enormt. .Att påstå att det fuskas hej vilt i schack skapar ett dåligt schackklimat.
Att stävja fusket håller jag dock med om är viktigt-
Men inte bra med fanatiska överdrifter.
Så otroligt mycket tror jag inte det fuskas inom schacket.

rodel
Medlem
#59 Skrivet: 20 Okt 2017 08:56

Ser inte att någon menat att fusket är speciellt utbrett. Men på samma sätt som med överträdelser i livet utanför schacket, är det viktigt att ha regelverk vid brädet. Med ny teknik har som bekant möjligheterna utvecklats. Andreas beskrivning är bra o balanserad.
Mvh
Håkan

G_arvid
Medlem
#60 Skrivet: 20 Okt 2017 09:17

Själv tror jag inte det är fusket i sig som är ett problem. Det har fuskats genom åren i alla sporter och ändå lever de i högönsklig välmåga. Problemet är just datorernas och deras spelstyrka. Förutom möjligen de allra främsta i världstoppen är man chanslös mot en dator. Om det blev tillåtet med datorhjälp i närschackturneringar skulle det inte längre vara fusk men jag skulle lägga av. Däremot är jag ganska obekymrad över att det kan fuskas här och var, typ råd och dragförslag vid promenader under partiets gång. Jag har aldrig känt att jag förlorat ett parti där fusk varit inblandat, men här och där förekommer det säkert.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.