Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack på liv och död!
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Bobby.Fisk
Medlem
#1 Skrivet: 27 Sep 2017 15:49 - Redigerad av: Bobby.Fisk

Man varnade mig för vatten, för eld, för bilar, för att hoppa fallskärm...men ingen, inte en enda själ sa åt mig att akta mig för schack. Igår under mitt brinnande parti med Bjälboätten spred sig lågorna till min spis, och höll på att bränna ner hela lägenheten/huset.

Jag skapar den här tråden av två anledningar. Dels för att varna andra för att schack i själva verket är en dödsfälla, dels för att höra era egna berättelser om hur ni var nära att mista livet (eller skadade er) på grund av schack. Inga fabulerade historier eller vandringssägner, det skall vara självupplevt!

Hur som helst, vi höll på att spela vårt brinnande slutspel. Det var en olidlig spänning. Mitt i detta inferno av flygande pjäser började magen att kurra, och jag beslutade mig för att laga mat under tiden jag och Bjälboätten fullföljde vårat slutspel. Sagt och gjort, jag gick ut i köket och (sc)hackade lök, än så länge ingen fara (man varnade mig för knivar).

Men nu skulle jag steka löken. Jag ringlade ett fint lager med olivolja i botten av en stor kastrull - då jag skulle fräsa hacket av tre stora lökar – satt på sexan, och hörde från datorn i vardagsrummet *pling*

Spänningen var olidlig, vad hade min sluge motståndare hittat på? Jo då " Kg8-g7", funkar för mig tänkte jag, och började fundera på mitt nästa drag.

Ja, du har förmodligen redan listat ut fortsättningen på denna lilla episod, men för de mer trögtänkta fullföljer jag ändå historien. Jag tänkte så det brann i hjärnan, kanske var det därför jag inte reagerade på röklukten? Men när det började spraka och fräsa ute ifrån köket, då vaknade jag till insikt om att någonting inte riktigt stod rätt till där ute.

*FAN!*

När jag kom ut i köket slog lågor upp från kastrullen, och hade anlagt en fin brasa i min fläkt. Jag lyfte upp kastrullen i "öronen" (utan att tänka på att dessa kanske var varma som fan – vilket de som tur var inte var) och stod där och funderade på vad man gjorde med en övertänd kastrull med olivolja.

Självklart blir den första reaktionen när man ser eld *vatten*, men nej, inte när det gäller olja. Andra reaktionen var konstigt nog, trots att jag redan i min panik gått igenom processen, även den *vatten*, men nej, inte den här gången heller. Ahh, mattan! Ned på golvet med den brinnande kastrullen (40 – 50 cm låga) och över med mattan som jag turligt nog fått låna av min gode mor för en dryg månad sen. Kastrullen var släckt!

Men vad var det som fräste och flammade uppe i fläkten? Jo då, det brann fortfarande friskt. Så det blev ett halvt panikartat samtal till SOS, samtidigt som jag packade ner min dator, och försökte få ut min katt som i sin panik gömt sig långt in under sängen, där det (på grund av omständigheter jag inte orkar förklara) inte gick att få fram henne.

Samtidigt som jag höll på att kvävas av den tjocka plastluktande röken, slet jag i kablarna från datorn (ja jag vet) och lyckades till slut få ut den. Men kattkräket under sängen var det värre med. Till slut tvingades jag lämna henne där hon låg, trots att det gjorde ont i mitt hjärta.

Brandkåren med sina tre bilar var här ganska snabbt, som tur var tillräckligt snabbt. Branden spred sig inte och huset står kvar, även om det luktar lite skumt i min lägenhet. Men men. Ville bara varna er andra schackspelare där ute, att inte låta er vaggas in i den falska tron att schack är ett ofarligt och harmlöst tidsfördriv, när det i själva verket är raka motsatsen.

Katten mår efter omständigheterna bra, och verkar trots traumat (speciellt med rökdykarna) åter vara den levnadsglada hårboll hon var innan incidenten!

Berätta gärna hur även ni nästan dött på grund av ett brinnande parti. Jag önskar t ex veta om någon har stukat ett finger under ett parti?

Ha det gött kära vänner, och ta hand om er där ute!
Mvh - Bobby Fisk -

timmy
Medlem
#2 Skrivet: 27 Sep 2017 15:57

Underbar historia, och fantastiskt berättat! Mer sådant på sO

ivars
Medlem
#3 Skrivet: 27 Sep 2017 16:08

håller med timmy ,en underbar historia fick tårar i ögonen ( katten)

sture_lindberg
Medlem
#4 Skrivet: 27 Sep 2017 18:39 - Redigerad av: sture_lindberg

Ja denna historia var verkligen underbar !

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 27 Sep 2017 18:45

Jag har ett schackminne från 1962 när jag var ny spelare i schackklubben Rockaden.Jag var 16 år och det var mitt första protokollförda parti. Min motståndare var en person som hetta Buck i efternamn. Vi kallade honom för BÖK,därför att han hade för vana(ovana) att sitta och bolma på stora ciggarer under partierna..Rökning var tillåtet på den tiden under partierna. Ofta blev det stora rökmoln under hans partier,så ibland hade man lite svårt att urskilja pjäserna ! Men hur som haver :I början på partiet så hängde jag med rätt bra.Men allt efter rökdimmorna tätnade så tappade jag pjäs efter pjäs...Till slut hade jag bara min kung kvar! Och han hade båda sina torn pluss sin dam och så hade han också några bönder kvar.Men tro det eller ej..när jag var färdig att ge upp partiet,efter all rök och os och förnärmelse ,så sätter han mej PATT !!! Han stirrar på ställningen i säkert 2 minuter minst,sen säger han : Du är visst patt !! Va är jag ?? svarar jag lätt hostande och dåligt seende....Där tillkom min första remi i turneringsschack !

Ja det var ju också en historia om RÖK

tornado
Medlem
#6 Skrivet: 27 Sep 2017 18:54

Tack för underhållningen båda två

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 27 Sep 2017 19:03

Och på tal om faror i schack :

På tal om farligt : Jag jobbade i 12 år som schacklärare i skolorna.

En gång råkade jag ut för ett verkligt farligt tillbud..Jag hade ett gäng 9 or som hade valt schack som fritt ämne.

Utan den minsta förvarning fick jag ett svart torn kastat i pannan.Det var en elev efter att han hade förlorat ett parti mot en tjej,blev ursinnig och kastade detta torn rakt ut i klassrummet..Det råkade hamna på min panna....Jag förmodar att han inte siktade på mej

Vad gjorde jag då ? Jo jag gick fram till denna tornkastade kille och ledde ut honom från klassrummet..han fick stanna 5 minuter i korridoren..Sen när jag hämtat honom så var han from som ett lamm
Så allt har sina risker ,även schack...

Falkis
Medlem
#8 Skrivet: 27 Sep 2017 22:33

Om man söker i forumet på nyckelordet "BÖK" och anger "Sture_Lindberg" som användare får man upp att Sture skildrat historien i inlägg #5, ja faktiskt helt ordagrant på varje versal, 7 gånger från år 2009 till denna svala septemberafton anno 2017.

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 27 Sep 2017 23:01 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Falkis, #8:
7 gånger från år 2009 till denna svala septemberafton anno 2017.

Och därmed vill du ha sagt ? Om historien är så gammal som från 2009 finns det säkert många här på SO som inte har hört den.

Gugubben
Medlem
#10 Skrivet: 28 Sep 2017 12:34

Jag hade inte hört, eller rättare sagt läst, historien om BÖK och pattsättningen. Kul och bra berättat Sture, och en bra historia kan berättas om och om igen...

Bobby.Fisk
Medlem
#11 Skrivet: 28 Sep 2017 12:57 - Redigerad av: Bobby.Fisk

Kul att ni uppskattade den! Tack för ditt bidrag Sture, jag hade inte heller hört den och den passar utmärkt i tråden. Spelar ingen roll om historien har berättats förr. Fyll på med mer den som kan och vill!

Bobby.Fisk
Medlem
#12 Skrivet: 28 Sep 2017 12:59

Förresten glöm det jag sa om inga fabulerade och inga vandringssägner. Fyll på med vad fan som helst, bara det har anknytning till schack.

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 28 Sep 2017 16:39

Citerar: Gugubben, #10:
Kul och bra berättat Sture, och en bra historia kan berättas om och om igen...
Citerar: Bobby.Fisk, #11:
Tack för ditt bidrag Sture, jag hade inte heller hört den och den passar utmärkt i tråden. Spelar ingen roll om historien har berättats förr.

Tack båda två

lillpysen
Medlem
#14 Skrivet: 29 Sep 2017 14:56

(Jag hade inte hört den förut, ej heller akterut)

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 29 Sep 2017 15:38

Tydligen flera då som inte hört den förut trots Falkis påstående

vitdrar
Medlem
#16 Skrivet: 29 Sep 2017 16:02

Test

vitdrar
Medlem
#17 Skrivet: 29 Sep 2017 16:25

1959 var jag en ung furir på ett av Flottans fartyg. Jag var på den tiden ganska bra i schack och jag hade fått en viss stjärnstatus bland fartygets schackspelare.
Nå väl vi var på långresa, och en kollega hade köpt ett underbart vackert schackspel i snidat elfenben, jo det var nog tillåtet att handla med elfenbensprodukter på den tiden.
Kollegan ville inviga spelet med ett parti mot mig. MEN han ville inte förlora första partiet på sitt nya schackspel. "Du får lova att bjuda remi om du ser att du är på väg att vinna" sa kollegan. "Inga problem" svarade jag. På den tiden var schackspel på liv eller död för mig. När spelet väl hade börjat fanns det bara brädet, motståndaren och jag själv i min värld.
Jag kan fortfarande minnas 58 år senare, den konstiga stämning som spred sig i mässen när jag mattade kollegan. "Du lovade ju" sa kollegan när han krafsade ihop sitt fina schackspel, gick upp på däck och slängde det över bord!
På den tiden tog jag det hela med en klackspark, men nu när jag på ålderns höst börjat spela igen och då på Schack On Line, har mitt dåliga samvete börjat krypa fram. Mitt straff blev väl att jag aldrig blev riktigt bra i detta ädla spel.

Elrey
Medlem
#18 Skrivet: 29 Sep 2017 17:20

Citerar: vitdrar, #17:
Jag kan fortfarande minnas 58 år senare, den konstiga stämning som spred sig i mässen när jag mattade kollegan. "Du lovade ju" sa kollegan när han krafsade ihop sitt fina schackspel, gick upp på däck och slängde det över bord!

tornado
Medlem
#19 Skrivet: 29 Sep 2017 17:21

Citerar: sture_lindberg, #15:
Tydligen flera då som inte hört den förut

Jag hade glömt,men när du skrev den här så kommer jag ihåg. Men den tål mycket väl att upprepas,det finns många nykomlingar som inte har läst den.

#17 ...det är en plikt att försöka vinna sitt parti och det gjorde du

vitdrar
Medlem
#20 Skrivet: 29 Sep 2017 17:35

Jamen då så. Tack för de orden tornado.

Carzo
Medlem
#21 Skrivet: 29 Sep 2017 17:40 - Redigerad av: Carzo

Citerar: tornado, #19:
#17 ...det är en plikt att försöka vinna sitt parti och det gjorde du

Det är en bra regel. Man kan tillägga att det måste vara en konstig känsla (tror jag) att spela mot någon som man vet inte gör sitt bästa för att vinna. Det förringar på något sätt ens egen prestation då man vinner eller får remi under sådana omständigheter.
Man kan å andra sidan också förstå spelaren som i frustration slängde sitt nya fina spel överbord. För honom låg det säkert ett symbolvärde i att det fina brädets allra första parti inte skulle förloras av ägaren. I så fall ett dåligt omen inför framtiden. Skrock eller vidskepelse, ok, men sånt HAR stor betydelse för vissa naturer. Också schacknaturer.

greogorypeck
Medlem
#22 Skrivet: 29 Sep 2017 17:47

"Du lovade ju" sa kollegan när han krafsade ihop sitt fina schackspel, gick upp på däck och slängde det över bord!

Din kollega verkade en aning skör för det miltära eller så var han vad vi idag kallar en "drama queen".

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 29 Sep 2017 17:49

Citerar: vitdrar, #20:
Jamen då så. Tack för de orden tornado.

Och jag håller också med Tornado.
Klart man inte ska sitta och spela på remi då man kan vinna,Tyckte du gjorde helt rätt.

Bobby.Fisk
Medlem
#24 Skrivet: 2 Okt 2017 11:53

1959 var jag en ung furir på ett av Flottans fartyg. Jag var på den tiden ganska bra i schack och jag hade fått en viss stjärnstatus bland fartygets schackspelare.
Nå väl vi var på långresa, och en kollega hade köpt ett underbart vackert schackspel i snidat elfenben, jo det var nog tillåtet att handla med elfenbensprodukter på den tiden.
Kollegan ville inviga spelet med ett parti mot mig. MEN han ville inte förlora första partiet på sitt nya schackspel. "Du får lova att bjuda remi om du ser att du är på väg att vinna" sa kollegan. "Inga problem" svarade jag. På den tiden var schackspel på liv eller död för mig. När spelet väl hade börjat fanns det bara brädet, motståndaren och jag själv i min värld.
På den tiden tog jag det hela med en klackspark, men nu när jag på ålderns höst börjat spela igen och då på Schack On Line, har mitt dåliga samvete börjat krypa fram. Mitt straff blev väl att jag aldrig blev riktigt bra i detta ädla spel.

Haha, ditt samvete borde inte plågas av den där incidenten. Han ska väl snarare vara glad att inte du och resten av besättningen slängde honom över bord tillsammans med brädet.

vitdrar
Medlem
#25 Skrivet: 2 Okt 2017 14:49

Intressant och trevligt Bobby och ni andra, att ni tänker som jag gjorde då. Jag tog det hela med en klackspark. Det är nu på senare tid som jag kom att tänka på det hela igen och anfäktades av lite dåligt samvete. Men min kollega var nog en fjant när det gällde schackspelande - och jag var en hård sjöbuse.

G_arvid
Medlem
#26 Skrivet: 2 Okt 2017 21:14

Ja allt det här bör ju rimligtvis vara preskriberat för länge sedan. Annars får jag säga att jag håller med om att man inte ska ta remi när man kan vinna. Hade du å andra sidan nu gått med på att spela på de villkoren var det väl inte så fint att inte stå vid sitt ord. Men som sagt, allt detta är ju historia...

gubbengrå
Medlem
#27 Skrivet: 3 Okt 2017 10:41

På den tiden tog jag det hela med en klackspark, men nu när jag på ålderns höst börjat spela igen och då på Schack On Line, har mitt dåliga samvete börjat krypa fram.

Ja, det hör väl till ålderns höst att man ser tillbaka på större och mindre händelser i sitt liv och upptäcker att man kan se både dem och sig själv i ett annat ljus. Ibland kan sådana omvärderingar vara smärtsamma, ibland kan de snarare ge ökat djup till och förståelse för upplevelserna. Man har helt enkelt möjlighet till att bli "visare med åren".

Jag tycker att din berättelse är ett charmigt exempel på hur motsägelsefulla livets situationer kan vara. För denna incident gäller följande motsägelse:
1) Man spelar på vinst i ett schackparti. Spelet går ut på att sätta matt.
2) Man håller sina löften.

Löftesbrott är en känd företeelse i mänskligt umgänge.Det är med rätta illa tålt, men det finns också välkända ursäkter.
I det här fallet kan du åberopa passion, att du var så uppslukad av spelet, att omständigheterna utanför brädet försvann. En sådan koncentration är högst berömvärd och räcker som ursäkt för alla passionerade schackspelare.

Eventuellt skulle du kunna kritiseras för att du lovade för mycket. Men en sådan kritik skulle i varje fall inte jag vilja yttra, eftersom jag själv lovat en hel del för mycket i mina dar. Det hörde liksom till ungdomen.

Om du ändå skulle vilja åtgärda det som inte kan göras ogjort skulle du eventuellt kunna leta reda på hans adress, skicka honom ett betydligt billigare fickschack i present och bifoga en utmaning på ett parti, där (eventuellt spetsat) kaffe serveras.

Betoningen behöver dock inte ligga på det rent schackliga. Ni kan ju glida över till gamla minnen från flottist tiden

Shakkimatti88
Medlem
#28 Skrivet: 3 Okt 2017 11:02

Fin novell!lol

Bobby.Fisk
Medlem
#29 Skrivet: 3 Okt 2017 12:03

Väl sagt gubbengrå! =) och tackar Matti!

Håller helt med om att löften är till för att hållas. Men samtidigt är det ju som sagt ett spel som går ut på att vinna, och om man inte vill ta risken att förlora kanske man borde pyssla med annat.

Men man kan ju ändå förstå hans vilja att inviga brädet på det sättet, så egentligen var det väl kanske mer en ritual än ett egentligt parti han var ute efter, så från den synvinkeln kanske du borde ha hållit speldjävulen stången och gett honom remi.

Kontentan kanske helt enkelt är; Man håller vad man lovar, och lovar inte det man inte håller. Och schack är ett spel som går ut på att vinna.

Skulle vara riktigt jävla roligt om du letade rätt på honom och gjorde som gubbengrå sa. Han skulle nog bli skapligt förvånad!

vitdrar
Medlem
#30 Skrivet: 3 Okt 2017 13:14

Som sagt det var 1959 således 58 år sedan. Jag minns episoden som om det var igår, men jag kan inte för mitt liv komma ihåg kollegans namn. Jag kan idag förstå hans besvikelse och då hade det varit enkelt för mig att bjuda remi - om jag inte på den tiden förlorade mig i tid och rum helt i schackspelets våld när jag spelade. Men då hade jag inte haft denna schackepisod att berätta.
Jag upplever aldrig den uppslukande känslan i dag när jag sitter vid ett schackbord.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!