Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tematurneringar på klubben
Författare Meddelande
Mikaelk
Medlem
#1 Skrivet: 18 Sep 2017 17:53

Vad är era erfarenheter av tematurneringar? Vilka öppningar tycker ni passar bra och hur långt i varianten bör man börja? Hur mycket bör man förklara om ställningen innan?

Jag ska hålla i en kväll på min schackklubb och funderar på en tematurnering med Spanskt: Schliemann-varianten (3. -, f5). Tyvärr har vi inte så mycket tid då vi vanligtvis brukar spela blixt eller ett långparti, och samtidigt vill jag inte ge för lite tid för en ställning de flesta inte känner till.

MalmöLeif
Medlem
#2 Skrivet: 18 Sep 2017 21:12

Kul variant 1. d4 Sf6 2. g4

TBchess
Medlem
#3 Skrivet: 18 Sep 2017 21:38 - Redigerad av: TBchess

Ngn spansk variant är nog rätt bra, då många av dem har ganska tydliga spelidéer.

Marshall i Spanskt t.ex, där ställningen efter 1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lb5 a6 4. La4 Sf6 5. O-O Le7 6. Te1 b5 7. Lb3 O-O 8. c3 d5 9. exd5 Sxd5 10. Sxe5 Sxe5 11. Txe5 c6 12. d4 Ld6 är en bra startpunkt.

Börjar man för tidigt i en öppning finns en uppsjö av alternativ, medan en senare start ofta innebär att man redan påbörjat vissa planer och därmed begränsat det hela ngt.

I ovan nämnda ställning finns ett par tre varianter som kan vara värt att visa innan man sätter igång att spela, vilket gör att en genomgång klaras av på ca 30 minuter.

HSK_Andreas
Moderator
#4 Skrivet: 19 Sep 2017 10:37

Vi har haft lite tematurneringar och då har vi väl haft ett föredrag på cirka 45 minuter. Det brukar bli mycket funderingar och frågor.
Jag brukar fokusera på vilken spelplan vit ska ha och vilken spelplan svart skall ha i öppningen och kanske visa på några vanliga misstag.

Någonstans i röran har jag några dokument som mna kan återandvända för nya föredrag om någon är intresserade. Jag föreslog en tråd förut att man kunde byta sådant här material, men gensvaret var rätt ljumt.

chessexplorer
Medlem
#5 Skrivet: 19 Sep 2017 12:07

Jag tycker att det skulle vara jättebra med en tråd där man delade med sig av sådant material. Tyvärr har jag inte så mycket att bidra med.

Mikaelk
Medlem
#6 Skrivet: 21 Sep 2017 00:54

TBchess: Tack för tipset. Jag trodde inte att man började så långt in som i drag 13. Vi är en blandning ifrån 1300 och uppåt så jag antog att de att svagare inte skulle vara så intresserade av en så specifik variant.

Andreas: Okej, har du någon öppning du rekommenderar? Vilket drag brukar ni börja vid? Jag har tyvärr inget material att byta.

HSK_Andreas
Moderator
#7 Skrivet: 21 Sep 2017 15:44

Det blir oftast en öppning som föredragshållaren spelar själv.
Jag brukar försöka välja en öppning som inte är alltför komplicerad med många bivarianter. Ska man exempelvis titta på sicilianskt så finns det så många varianter så man blir snurrig om man inte siktar in sig på något speciellt. Man kanske väljer att titta på varianter där svarat spelar 35, eller på draken, eller på morragambit etc.

Hur många drag man spelar innan man släpper fritt beror lite på detta. Ska man spela en tematurnering med morragambit så räcker det väl att släppa spelarna fria efter 4. c3, medan man nog behöver några drag i Sveishnikov.

Några gånger har vi också försökt att vara riktigt ambitiösa. Då har vi gjort så att man förberett ett antal olika dragserier som mynnar ut i lika spel, lite fördel för vit, liten fördel för svart, stor fördel för vit och stor fördel för svart.
Därefter har vi delat in spelarna i olika klasser A-C, där A-spelare är bättre än B-spelare etc. Om då en A-spelare ska möta en B spelare så drar man en lapp i högen "liten fördel för vit (eller svart, beroende på vem som spelar vilken färg)" Möten en A-spelare en C spelare drar man en lapp ur gruppen "stor fördel. Vi har till och med kört med 5 klasser. Detta är rätt kul, men räkna med MÅNGA timmars förberedelsetid.

Du måste logga in för att kunna posta!