Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klasser i SM - hur ska vi ha det egentligen?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#91 Skrivet: 16 Aug 2017 11:56

Citerar: gubbengrå, #89:
Som jag skrev i #83 misstänker jag att formatet med jämna partier är populärt bland SM deltagare. Forskning saknas?

Tydligen inte:
Citerar: sture_lindberg, #90:
Så klart det är det.

Men då inställer sig obevekligen frågan: Varför vill man ha ett upp respektive nedflyttningssystem om det primära är att klasserna ska vara så jämna som möjligt?

sture_lindberg
Medlem
#92 Skrivet: 16 Aug 2017 12:11

Man vill BÅDE ha jämna serier OCH ett upp och nerflyttningssystem.

Och om man vill försöka i möjligaste mån ha jämna serier , så har man därför ett dispenssystem. Ungefär som att 1+1 är 2.

Bobotvinnik
Medlem
#93 Skrivet: 16 Aug 2017 12:12

Jag tycker att det är jättekonstigt om man skulle vinna sin klass och inte blir uppflyttad.

sture_lindberg
Medlem
#94 Skrivet: 16 Aug 2017 12:16

Citerar: Bobotvinnik, #93:
Jag tycker att det är jättekonstigt om man skulle vinna sin klass och inte blir uppflyttad.

Ja det är ju därför man vill spela i SM..För chansen att kunna gå upp en klass.

I alla fall EN av anledningarna.

LNO1
Medlem
#95 Skrivet: 16 Aug 2017 15:50

Citerar: Bobotvinnik, #93:

Problemet har nog aldrig gällt uppflyttningarna en klass utan nedflyttningar. För mig var Verts inlägg något av en väckarklocka, att här var det något som inte var konsekvent.
Känns det inte likaledes jättekonstigt att man inte blir nedflyttad en klass om man inte klarat normen? Vad tycker du om den saken Bobotvinnik?

LNO1
Medlem
#96 Skrivet: 16 Aug 2017 15:53

Vi ska nog hädanefter kalla saker och ting vid dess rätta namn förresten: det är inte ett upp och nedflyttningssystem i praktiken utan endast ett uppflyttningssystem.

sture_lindberg
Medlem
#97 Skrivet: 16 Aug 2017 16:00

Hur som haver har ju varje spelare själv rätt att bestämma om de vill spela i en lägre klass eller att utnyttja dispensen.
Jag fattar inte var det stora problemet ligger.

Vert
Medlem
#98 Skrivet: 16 Aug 2017 16:03

Citerar: sture_lindberg, #97:
Jag fattar inte var det stora problemet ligger.

Jag har förklarat ett flertal gånger vad jag ser dom det stora problemet, nämligen det faktum att det inte blir sportsligt rättvist om deltagarna i gruppen inte tävlar på lika villkor. När tävlingen startar kan alla spelare vinna gruppen, men endast några av spelarna (dvs. de som har lägst ratingtal) löper en reell risk att åka ur gruppen. Förutsättningarna är olika, och det är inte sportsligt rättvist. Detta är - enligt min uppfattning - ett stort problem, då en grundtanke med all sport och idrott är att tävlandet ska ske på lika villkor.

sture_lindberg
Medlem
#99 Skrivet: 16 Aug 2017 16:10

Citerar: Vert, #98:
När tävlingen startar kan alla spelare vinna gruppen, men endast några av spelarna (dvs. de som har lägst ratingtal) löper en reell risk att åka ur gruppen. Förutsättningarna är olika, och det är inte sportsligt rättvist.

Stämmer delvis . men inte helt.

En spelare på till exempel som har 1800 i rating som åker ut i klass 2,måste ju också ligga på minst 1800 nästföljande år för att få dispens till klass 2 då.

Så alldeles säkert är det ju inte att han får spela i klass 2 nästföljande år.

sture_lindberg
Medlem
#100 Skrivet: 16 Aug 2017 16:16

Och LNO1 har inte du gått under 1800 i rating nu.Så det är ju inte ens säkert du kommer att få dispens till klass2.

Vert
Medlem
#101 Skrivet: 16 Aug 2017 16:25

Citerar: sture_lindberg, #99:
Stämmer delvis . men inte helt.

Detsamma.

Vem sade att jag drog gränsen vid 1800? Nej, poängen är naturligtvis att om vi i klass II har en åttamannagrupp med spelare med Elotal mellan 1700 och 2000 så kommer de att ha olika förutsättningar. De spelare som har omkring 1700-1800 måste kämpa för att hålla sig kvar genom att ta tillräckligt många poäng, medan de som har omkring 1900-2000 knappast behöver oroa sig för nedflyttning, åtminstone inte i samma utsträckning. Således går de in i tävlingen med olika förutsättningar, vilket jag ogillar skarpt.

F.ö. räcker det med att en enda spelare deltar under andra förutsättningar än de övriga för att det ska vara fråga om en osportslig orättvisa. Alltså handlar detta mindre om huruvida LNO1 för ögonblicket (eller när nästa SM startar) råkar ha strax över eller strax under 1800 och mer om det faktum att de två-tre högst rankade i varje grupp i praktiken inte kan åka ur.

sture_lindberg
Medlem
#102 Skrivet: 16 Aug 2017 16:35 - Redigerad av: sture_lindberg

men endast några av spelarna (dvs. de som har lägst ratingtal) löper en reell risk att åka ur gruppen.

Även de som har knappt över 1800 löper ju stor risk.Och inte bara de med LÄGST rating.

Jag håller däremot med om att de som har 1900-2000 inte löper någon stor risk för att åka ut.

Men dessa spelare är ju alldeles för starka spelare för att vara i klass 3 enligt min åsikt.Det är ju ganska orättvist mot de andra spelarna att behöva möta sådana i klass 3.

Citerar: Vert, #101:
Alltså handlar detta mindre om huruvida LNO1 för ögonblicket (eller när nästa SM startar) råkar ha strax över eller strax under 1800

Det var ju han som startade tråden och undrade hur han skulle göra med sin dispens.

Och då kan det ju vara av vikt att veta att han måste först ta sig över 1800 för att kunna räkna med dispens.

gubbengrå
Medlem
#103 Skrivet: 16 Aug 2017 16:36

Citerar: Vert, #101:
Alltså handlar detta mindre om huruvida LNO1 för ögonblicket (eller när nästa SM startar) råkar ha strax över eller strax under 1800 och mer om det faktum att de två-tre högst rankade i varje grupp i praktiken inte kan åka ur.

Ok, - nu har polletten trillat ned här. Ja, det är förvisso ett starkt argument.

Vert
Medlem
#104 Skrivet: 16 Aug 2017 16:43

Citerar: sture_lindberg, #102:
Jag håller däremot med om att de som har 1900-2000 inte löper någon stor risk för att åka ut.

Men dessa spelare är ju alldeles för starka spelare för att vara i klass 3 enligt min åsikt.Det är ju ganska orättvist mot de andra spelarna att behöva möta sådana i klass 3.

Exakt. Vilket innebär att de som har 1900-2000 inte ställer upp på samma villkor som de som har omkring 1800. Och detta innebär, i sin tur, att tävlandet inte sker på lika villkor, vilket strider mot allting som jag tycker att sport/idrott ska vara.

(Att sture_lindberg anser att 1900-2000-spelare inte hör hemma i klass III är en annan sak; själv tycker jag att en spelare som inte klarar av att hålla sig kvar i klass II absolut hör hemma i klass III.)

Citerar: sture_lindberg, #102:
Det var ju han som startade tråden och undrade hur han skulle göra med sin dispens.

Nåväl, det var kanske inte riktigt av sådana "själviska" skäl han startade tråden, men om det är så du har tolkat hela trådstarten så må väl det vara hänt.

sture_lindberg
Medlem
#105 Skrivet: 16 Aug 2017 16:49

Citerar: Vert, #104:
(Att sture_lindberg anser att 1900-2000-spelare inte hör hemma i klass III är en annan sak; själv tycker jag att en spelare som inte klarar av att hålla sig kvar i klass II absolut hör hemma i klass III.)

Det är just detta som vi har olika meningar om.
Jag vill alltså att det ska vara ganska jämna ratingtal mellan de som spelar i en klass.
Det anser JAG vara det mest rättvisa

DU anser det viktigare att hålla strikt på upp och nerflyttning oavsett ratingtal.

Vem som har mest rätt? Ja därom tvista de lärde

sture_lindberg
Medlem
#106 Skrivet: 16 Aug 2017 16:57

Ett annat exempel:I SM-gruppen , alltså de 10 som spelar om SM-titeln
.Där får de 3 främsta vara med i SM-gruppen även nästföljande år,och sen blir även den som vinner Mästarelit och den som vinner JUnior-SM inbjudna.

Och sedan kommer det intressanta :de övriga 5 som blir med är de som har högst rating av de som anmäller sig.

Man kan alltså komma SIST i SM-gruppen och ändå få vara med året efter på grund av sin höga rating..
Är det rätt eller fel ?

Bobotvinnik
Medlem
#107 Skrivet: 16 Aug 2017 17:00

Citerar: LNO1, #95:
Känns det inte likaledes jättekonstigt att man inte blir nedflyttad en klass om man inte klarat normen? Vad tycker du om den saken Bobotvinnik?

Det beror på. Skulle vi ha ett statiskt antal statiska spelare och ett statiskt antal grupper så skulle det förstås vara ett problem. Som det är nu tycker jag inte det. Däremot är det orimligt att vinna en klass och inte få gå upp.

Vert
Medlem
#108 Skrivet: 16 Aug 2017 17:08

Citerar: sture_lindberg, #105:
Det är just detta som vi har olika meningar om.
Jag vill alltså att det ska vara ganska jämna ratingtal mellan de som spelar i en klass.
Det anser JAG vara det mest rättvisa

DU anser det viktigare att hålla strikt på upp och nerflyttning oavsett ratingtal.

Ja, det är nog en ganska god sammanfattning. Du anser att det är bättre att låta 1900-2000-spelarna förbli i klass II (om de "formellt" skulle åka ur) genom ett dispenssystem. Jag anser att ett sådant system blir sportsligt orättvist. Du anser med andra ord att de jämna grupperna är viktigare, precis som du skriver, och jag anser att de strikta upp- och nedflyttningsreglerna (som ett sätt att garantera den sportsliga rättvisan) är viktigare.

Vi lär nog inte komma så mycket längre än så, men då har vi åtminstone kommit fram till var vår skiljelinje går!

Citerar: sture_lindberg, #106:
Och sedan kommer det intressanta :de övriga 5 som blir med är de som har högst rating av de som anmäller sig.

Man kan alltså komma SIST i SM-gruppen och ändå få vara med året efter på grund av sin höga rating..
Är det rätt eller fel ?

Här tycker jag inte att det är fel. Det kanske är ett märkligt resonemang, men jag tycker att det känns mer befogat att använda Elotalen som uttagningskriterium bland elitspelarna, dvs. de som gör upp om SM-titeln. (Denna åsikt, dvs. uppfattningen att man får göra skillnad på de som slåss om SM-titlar och övriga, uttryckte f.ö. G_arvid redan i inlägg #8.)

sture_lindberg
Medlem
#109 Skrivet: 16 Aug 2017 17:34

Citerar: Vert, #108:
Vi lär nog inte komma så mycket längre än så, men då har vi åtminstone kommit fram till var vår skiljelinje går!

Där håller jag med dig fullständigt

Jag gav exemplet om SM-gruppen för att visa att man kan se saker och ting på olika vis .

Och visade därmed på, att i vissa grupper skulle det vara rätt att köra med nedflyttning utan chans till dispens.
I andra fall skulle det vara acceptabelt.(SM-gruppen )

I och för sig något motsägelsefull kan jag tycka.

Citerar: Bobotvinnik, #107:
Däremot är det orimligt att vinna en klass och inte få gå upp.

Om man vinner en klass i SM så går man ALLTID upp !

Bobotvinnik
Medlem
#110 Skrivet: 16 Aug 2017 17:44

Citerar: sture_lindberg, #109:
Om man vinner en klass i SM så går man ALLTID upp !

Ja, och så ska det naturligtvis vara. Jag håller helt med om ditt inlägg.

gubbengrå
Medlem
#111 Skrivet: 16 Aug 2017 18:01

Citerar: sture_lindberg, #109:
I och för sig något motsägelsefull kan jag tycka.

Det skulle kännas konstigt om SM titeln inte vanns i en tävling mellan de absolut bästa

LNO1
Medlem
#112 Skrivet: 16 Aug 2017 18:09

Citerar: sture_lindberg, #34:
Det är ju LNO1 ,,,, vad han väljer att spela i för klass , som inte är intressant..

Men plötsligt har det alltså blivit intressant... igen

Citerar: sture_lindberg, #100:
Och LNO1 har inte du gått under 1800 i rating nu.Så det är ju inte ens säkert du kommer att få dispens till klass2.

Men om Sture hade varit lite mer observant hade han sett att jag för länge sedan besvarat denna fråga:

Citerar: LNO1, #3:
Jag gör väl som vanligt, för att svara direkt på din fråga, jag åker ner till Linköping och deras utmärkta turnering och spelar upp mig en klass (om allt går min väg) eller så får jag spela i en lägre klass, det kan väl vara lika kul ändå?

Men det är ju trevligt att någon gör sig besväret att kolla upp en medioker spelares rating

Allt detta är förstås en ämnesavvikelse initierad av Sture av någon outgrundlig anledning. Men om jag nu skulle misslyckas med att ta mig över 1800-strecket så är ju allt gott och väl och inte ens Sture skulle då kunna anklaga mig för att sabba för alla stackars 1500-spelare i klass III.

För att förtydliga ovanstående stycke så skall den läsa som en smått ironisk kommentar för jag tycker att en sådan attityd är bedrövlig.
Jag har förklarat ett flertal gånger vad jag ser dom det stora problemet, nämligen det faktum att det inte blir sportsligt rättvist om deltagarna i gruppen inte tävlar på lika villkor.

Behöver jag ens säga att detta inlägg satt som en smäck? !!

sture_lindberg
Medlem
#113 Skrivet: 16 Aug 2017 18:12

Det motsägelsefulla består i att vissa spelare(de i SM-gruppen ) får spela i samma klass fast de åker ut...andra inte...

Om inte dispenser fanns...

FINNS dispenser så kan dock de bästa spela i SM-gruppen och likaså i alla andra klasser (om de har tillräckliga rankingtal ),tack vare att vi har ett dispenssystem.

Vert
Medlem
#114 Skrivet: 16 Aug 2017 18:18

Fast i fallet med SM-gruppen är det ju inte fråga om att någon blir nedflyttad och sedan kan få dispens. Det finns ingen nedflyttning från SM-gruppen. Antingen kvalificerar man sig för nästa års SM-grupp eller så gör man inte det, men om man inte gör det så blir man inte automatiskt kvalificerad till MästarElit. Så alla jämförelser haltar ju vid närmare eftertanke betänkligt.

sture_lindberg
Medlem
#115 Skrivet: 16 Aug 2017 18:21

Citerar: LNO1, #112:
Men plötsligt har det alltså blivit intressant... igen

Nej det är INTE intressant i vilken klass du spelar i.
Så riktigt.

Men du startade ju denna tråd.Och du var verkligen villrådig hur du skulle göra.
Så i det stora hela så har ju mycket i denna tråd handlat just om dig och hur du ska tänka i vilken klass du ska spela.

Du satte själv upp "ribban".

LNO1
Medlem
#116 Skrivet: 16 Aug 2017 18:23

Citerar: Vert, #114:
Fast i fallet med SM-gruppen är det ju inte fråga om att någon blir nedflyttad och sedan kan få dispens. Det finns ingen nedflyttning från SM-gruppen. Antingen kvalificerar man sig för nästa års SM-grupp eller så gör man inte det, men om man inte gör det så blir man inte automatiskt kvalificerad till MästarElit. Så alla jämförelser haltar ju vid närmare eftertanke betänkligt.

Jo men det blir ju sådär Vert om man desperat griper varje halmstrå när argumenten tryter. Nu börjar forumdeltagarna dock tappa fokus för ingen har väl haft något logiskt problem med att vinnaren flyttas upp en klass, inte jag i alla fall. Det här handlar ju om dispenser när man åkt ur (fast ändå inte ;)) sin grupp.

sture_lindberg
Medlem
#117 Skrivet: 16 Aug 2017 18:25

Citerar: Vert, #108:
Det kanske är ett märkligt resoneman

Här tyckte du själv att det var MÄRKLIGT.. men några inlägg därefter :

Citerar: Vert, #114:
Så alla jämförelser haltar ju vid närmare eftertanke betänkligt.

Snabba ryck

sture_lindberg
Medlem
#118 Skrivet: 16 Aug 2017 18:29

Men nu anser jag ämnet vara uttjatat så jag ger min sista kommentar i denna tråd :

Dispenser finns i SM..Och det är det som råder.Och det kan debattörerna på SO inte göra något åt

LNO1
Medlem
#119 Skrivet: 16 Aug 2017 18:31

Citerar: sture_lindberg, #115:
Och du var verkligen villrådig hur du skulle göra.
Så i det stora hela så har ju mycket i denna tråd handlat just om dig och hur du ska tänka i vilken klass du ska spela.

Du satte själv upp "ribban".

Detta är helt fel. Jag var inte villrådig, och jag är ännu mindre villrådig nu. Jag har aldrig skrivit att jag varit villrådig på något sätt. I denna tråd har jag använt mig själv som exempel dock, men den har aldrig varit ämnad att handla om mig och det är verkligen lustigt att du skriver att den gör det.

Men eftersom du tydligen missuppfattat mig och vad tråden handlar om så ska jag hjälpa dig på traven:

Denna tråd är avsedd att handla om dispenser ska tillåtas vad gäller klassindelningen i SM och inte om LNO1s framtida öde vad gäller ranking och SM-deltagande. Jag tror de flesta faktiskt med rätta skiter i vilken klass jag spelar i

G_arvid
Medlem
#120 Skrivet: 16 Aug 2017 18:35 - Redigerad av: G_arvid

Detta ser jag som en effekt av ratingtalens införande. På 70- och 80-talet när en annan var som mest i farten var livet enklare. Man åkte upp och man åkte ner och det var aldrig någon diskussion om ojämna grupper. Nu finns det ratingtal och då räknas det som ett allvarligt fel om dessa inte matchar klasstillhörighet. För mig så är SM en tävling för sig. En tävling bland andra. Jag kan tänka mig dispenser för de som aldrig spelat i SM eller kommer tillbaka efter lång frånvaro. Däremot ser jag inte riktigt poängen med att man ska kunna åka ur en klass och ändå stanna kvar p g a högt ratingtal d v s goda resultat i andra turneringar. Jag skulle nog vilja att klasstillhörigheten i kongresstävlingarnas turneringar baseras enbart på gjorda resultat i just dessa turneringar och inget annat. I annat fall kan man med samma argumentation hävda att en som vunnit en klass inte ska flyttas upp (eller rent av flyttas ner!?) på grund av dålig rating som gör gruppen han/hon flyttas upp i alltför ojämn.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.