Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klasser i SM - hur ska vi ha det egentligen?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
HSK_Andreas
Moderator
#61 Skrivet: 14 Aug 2017 13:00

Personligen tycker jag nog att dispenssystemet är bra. Det ger en spelare möjligheten att spela i mot det motstånd denne önskar. Det är inget tvång. Har man ramlat ur en klass så får man anmäla sig till den lägre.

För många herrans år sedan ramlade jag tydligen ur min klass under ett öppet SM. Jag var inte medveten om detta och anmälde mig till den klass där jag tyckte jag hörde hemma och delade 1:a platsen i en 10-mannagrupp. Det var först några månder senare jag fick reda på att jag spelat i fel klass, då jag fick ett brev från Sveriges SF med en fråga varför jag anmält mig till fel klass. Regelmässigt spelade jag helt klart i fel klass, resultatmässigt så kändes det rätt rilmligt.

Rankingtalet baseras förvisso en del på gamla meriter, men långt ifrån lika mycket som klassindelningssystemet. I bästa fall så baseras min klasstillhörighet på 1 år gamla resultat, i sämsta fall på många år gamla resultat.

HSK_Andreas
Moderator
#62 Skrivet: 14 Aug 2017 14:02

LIte fakta till diskussionen:

Spelare som första gången deltar i en tävling där SSF:s titlar kan förvärvas, skall spela i:
• klass IV vid en rating av högst 1399
• klass III vid en rating av 1400-1799
• klass II vid en rating av 1800-1999
• klass I vid en rating av 2000-2149
• klass M vid en rating av 2150 eller mer

Spelare som uppfyller ratingkraven ovan får direkt anmäla sig till denna klass, oavsett tidigare resultat

Medelranking SM 2017
====================
Mästarklassen 2161
Klass 1 1962
Klass 2 1833

Ett tänkbart scenario med och utan dispenser:
Spelare A har 1900 i ranking när denne ställer upp i sitt första SM, i klass 2. Det går inte så bra utan personen ramlar ut och är sen klass 3-spelare. Nästa SM spelaren deltar i, är 3 år senare. Under tiden har spelaren spelat i seriespel och andra tuneringar och stigit till 1999 i ranking. Med dispensregler kan denna spela i klass 3 eller klass 2, efter eget önskemål. Utan dispenssystem kommer spelaren få spela i klass 3, mot ett snitt av kanske 1650?

Jag tror som Sture att vissa klass 3-spelare kommer gilla utmaningen, medan andra ser det som tråkigt att få denne spelare i gruppen, då det kraftigt försämrar deras möjlighet till avancemang i systemet.

gubbengrå
Medlem
#63 Skrivet: 14 Aug 2017 15:37

Citerar: HSK_Andreas, #62:
medan andra ser det som tråkigt att få denne spelare i gruppen, då det kraftigt försämrar deras möjlighet till avancemang i systemet.

Man skulle väl kunna säga att det är tråkigt med en sådan negativ inställning till en en medtävlare och schack-kollega. Det kan tyckas som en invändning mot kvalificerings systemet, att folk kan drabbas av sådan negativitet.

Mot detta vill jag invända att det kommer an på dessa individer själva att odla den positiva attityd, som de finner det drägligt att leva med. Man kan skyffla reglerna i den ena trendiga riktningen efter den andra, aldrig så mycket: Om individen inte själv har en positiv attityd till spelet, så kommer det alltid att finnas något, som han med mer eller mindre rätt kan kan klaga över, något som förklarar varför han inte lyckades denna gången (heller).

Ovanstående innebär inte att jag motsätter mig diskussion om regler. Tvärtom - de exempel på egendomliga konsekvenser av regler som dragits fram här, har fått mig att inse att sådana diskussioner är nyttiga.

LNO1
Medlem
#64 Skrivet: 14 Aug 2017 15:49

vissa klass 3-spelare kommer gilla utmaningen, medan andra ser det som tråkigt att få denne spelare i gruppen, då det kraftigt försämrar deras möjlighet till avancemang i systemet.

Låt säga att en 1500-spelare har ett väldigt flyt och avancerar till klass II, allt gott och väl han har fått sitt hett efterlängtade avancemang. Men vad kommer att hända denne spelare som inte gillar att möta högre rankade spelare (den stora majoriteten enligt Sture, men jag är inte så säker på det) när han nästa år ställer upp i en klass som han inte har spelstyrkan att hävda sig i ? Risken finns att han blir desillusionerad och lägger av med schacket. Efter att ha följt debatten så har denna tanke dykt upp i mitt huvud: Antingen behåller vi det nuvarande systemet med upp och nedflyttningar, men följer då reglerna och tillåter inte dispenser eller så skippar vi upp och nedflyttningar helt och hållet och låter klasserna helt och hållet bestämmas av ratingen.

Men kanske är det nuvarande systemet en kompromiss med kompromissens alla nackdelar och fördelar och kanske är det den enda framkomliga vägen?

Dock behåller jag uppfattningen att Vert i princip har helt rätt i sitt resonemang.

LNO1
Medlem
#65 Skrivet: 14 Aug 2017 15:57

Citerar: gubbengrå, #63:
Om individen inte själv har en positiv attityd till spelet, så kommer det alltid att finnas något, som han med mer eller mindre rätt kan kan klaga över, något som förklarar varför han inte lyckades denna gången (heller).

Ovanstående innebär inte att jag motsätter mig diskussion om regler. Tvärtom - de exempel på egendomliga konsekvenser av regler som dragits fram här, har fått mig att inse att sådana diskussioner är nyttiga.

Jag hade inte hunnit sett ditt inlägg eftersom jag satt och skrev på mitt när du postade, men jag blev uppmuntrad av det du skrev. Att som Sture anse att om jag följer idén med upp och nedflyttningar då "sabbar" för de andra spelarna i gruppen tycker jag är högst betänkligt förutom den i mitt tycke negativa attityden...

Citerar: gubbengrå, #63:
Man skulle väl kunna säga att det är tråkigt med en sådan negativ inställning till en en medtävlare och schack-kollega.

Ja inte är det av elakhet som jag ämnar följa reglerna, spelar jag inte upp mig i Linköpings sanktionerade tycker jag att jag egentligen inte har gjort mig förtjänt av att spela i den högre klassen

sture_lindberg
Medlem
#66 Skrivet: 14 Aug 2017 16:46

Jag tror som Sture att vissa klass 3-spelare kommer gilla utmaningen, medan andra ser det som tråkigt att få denne spelare i gruppen, då det kraftigt försämrar deras möjlighet till avancemang i systemet.

Där instämmer jag med full kraft

sture_lindberg
Medlem
#67 Skrivet: 14 Aug 2017 16:47

Citerar: LNO1, #64:
Men kanske är det nuvarande systemet en kompromiss med kompromissens alla nackdelar och fördelar och kanske är det den enda framkomliga vägen?

Och även här så klart

Etana64
Medlem
#68 Skrivet: 14 Aug 2017 17:30

verkar som att vissa här har inte har nåt liv!sitter på sajten och skickar inlägg år ut år in!lol

sture_lindberg
Medlem
#69 Skrivet: 14 Aug 2017 17:44 - Redigerad av: sture_lindberg

De flesta sover och äter dock mellan varven.

Och zombisarna är inte överrepresenterade.

LNO1
Medlem
#70 Skrivet: 14 Aug 2017 19:02 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Etana64, #68:
verkar som att vissa här har inte har nåt liv!

Jodå ,det kan vara ett liv Etana64 även om du kanske inte förstår tjusningen med det. Men hur är det själv? För att bedöma om någon sitter här och skickar inlägg på sajten år ut och år in så lär du ju ha suttit och läst här år ut och år in eller tar du allt i ett sjok?

Jag tycker debatten i den här tråden har varit mycket intressant och belysande och vi får se om vi lyckas hålla en hög nivå så att alla som läser får en högtidsstund

Nå, vad tycker ni om mitt beslut att låta den sanktionerade turneringen avgöra vilken klass jag spelar i nästa SM?

HSK_Andreas
Moderator
#71 Skrivet: 14 Aug 2017 20:02

Citerar: LNO1, #70:
Nå, vad tycker ni om mitt beslut att låta den sanktionerade turneringen avgöra vilken klass jag spelar i nästa SM?

Det tycker jag är helt ok. Du får välja själv.
Mitt exempel ovan kan förlängas till att spelaren som ramlade ner i klass 3 spelat upp sig till IM innan hen vill vara med i SM nästa gång. Det kanske är 10 år senaste. Jag kan tycka att det är rimligt att ha ett alternativ som bättre överensstämmer med spelstyrkan.

Vissa har en mer idealiserad bild av schack än jag. Jag gillar schack, men framförallt kampen. Jag skulle fundera både en och två gånger innan jag la en vecka av semestern på att spela i en grupp där jag hade omkring 300 poäng högre ranking än motståndarna. Så trist är jag.

sture_lindberg
Medlem
#72 Skrivet: 14 Aug 2017 21:18 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: HSK_Andreas, #71:
Jag skulle fundera både en och två gånger innan jag la en vecka av semestern på att spela i en grupp där jag hade omkring 300 poäng högre ranking än motståndarna. Så trist är jag.

Ja mej skulle det inte ge så mycket att spela i en klass där de övriga har så mycket lägre i rating.

Men jag anser att alla gör som de vill.

Finns inget rätt eller fel.

LNO1
Medlem
#73 Skrivet: 14 Aug 2017 22:58 - Redigerad av: LNO1

där jag hade omkring 300 poäng högre ranking än motståndarna. Så trist är jag.

Men kanske för vi just den här diskussionen utifrån fel premisser? Man flyttas ner en klass inte två. Låt säga att jag , en klass II spelare med en rating runt 1800 + (i bästa fall om jag skärper till mitt spel lite) skulle spela i klass III, hur skulle det egentliga förhållandet vara?
Jag valde ut en klass III-grupp på måfå och den speglar nog fördelningen rätt bra:
1470
1531
1565
1618
1695
1755
1785

Tycker ni att en 1800 spelare är den givna vinnaren i den här gruppen? Jag skulle inte känna mig säker i alla fall.

sture_lindberg
Medlem
#74 Skrivet: 14 Aug 2017 23:08

Om jag får vända lite på själva frågeställningen:
Vi kan ta den som har 1531 i ranking för tydlighetens skull.
Räcker det inte till att han får möta 2 st. 1700-spelare , 2 st.1600-spelare och 2 jämnrankade ?

Måste han nu också få en 1800-spelare att behöva tampas med ?

Men se gärna mitt förra inlägg också

:
Citerar: sture_lindberg, #72:
Men jag anser att alla gör som de vill.

Finns inget rätt eller fel.

LNO1
Medlem
#75 Skrivet: 14 Aug 2017 23:17 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #74:
Måste han nu också få en 1800-spelare att behöva tampas med ?

Inte alls fel. Ska ha någon chans i den högre klassen måste han klara av 1800-spelaren också. Hårda bud, men tävlingsvärlden är (och skall så vara) hård.

sture_lindberg
Medlem
#76 Skrivet: 14 Aug 2017 23:25 - Redigerad av: sture_lindberg

Ok ,men jag tyckte det ju räckte med de motståndare som han redan hade i och för sig.

men smaken är som baken..Tudelad.

LNO1
Medlem
#77 Skrivet: 14 Aug 2017 23:45

Vad jag menar är att vill man verkligen att klasserna ska vara så jämna som möjligt , då får man överge upp och nedflyttningssystemet och helt enkelt sortera spelarna utifrån ranking och skapa grupperna efter det. Vill man ha ett upp och nedflyttningssystem är det onekligen ologiskt att tillåta dispenser. Kompromissen idag kanske är bra, vad vet jag, men jag kan inte hitta några logiska argument som håller fullt ut sett från ett rent sportsligt perspektiv.

sture_lindberg
Medlem
#78 Skrivet: 15 Aug 2017 00:19

Citerar: LNO1, #77:
Kompromissen idag kanske är bra,

Ja det finns i alla fall inget som nu är bättre vad jag kan finna.

Mikaelk
Medlem
#79 Skrivet: 15 Aug 2017 07:14

Jag tycker man ska byta namn på klasserna så man lätt kan förstå rangordningen.

gubbengrå
Medlem
#80 Skrivet: 15 Aug 2017 08:07 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: LNO1, #77:
Kompromissen idag kanske är bra, vad vet jag, men jag kan inte hitta några logiska argument som håller fullt ut sett från ett rent sportsligt perspektiv.

En kompromiss måste enligt definition alltid vara motsägelsefull.
Men jag är inte säker på att det måste vara mer ologiskt att ta hänsyn till de respektive nackdelarna med två alternativ och försöka parera dessa i en kompromiss, än att entydigt
hålla sig till endera alternativet och låta dess nackdelar vara utan åtgärd.

gubbengrå
Medlem
#81 Skrivet: 15 Aug 2017 08:40

Jag gillar schack, men framförallt kampen. Jag skulle fundera både en och två gånger innan jag la en vecka av semestern på att spela i en grupp där jag hade omkring 300 poäng högre ranking än motståndarna.

Ja, det är något extra med jämna, ovissa, spännande partier. Om man lägger tonvikten på "jämna", så är rankingsortering att föredra. Om man lägger betoning på "spännande", så är klassystemet att föredra, eftersom detta skapar så mycket extra drama, med upp- och nedflyttningsångest

G_arvid
Medlem
#82 Skrivet: 15 Aug 2017 10:24

Egentligen är det en ovanlighet att man hela tiden möter motståndare med jämnbördigt rankingtal. Så är det inte i öppna turneringar, inte i serien och knappast i klubbtävlingar heller.

gubbengrå
Medlem
#83 Skrivet: 15 Aug 2017 12:07

Citerar: G_arvid, #82:
Egentligen är det en ovanlighet att man hela tiden möter motståndare med jämnbördigt rankingtal. Så är det inte i öppna turneringar, inte i serien och knappast i klubbtävlingar heller.

Jag misstänker att just formatet med jämna grupper är populärt bland tävlingsdeltagarna. Men detta är en så kallad magkänsla.Jag vet inte hur det förhåller sig, eller om det gjorts någon undersökning av saken

LNO1
Medlem
#84 Skrivet: 15 Aug 2017 12:42

Citerar: gubbengrå, #80:
Men jag är inte säker på att det måste vara mer ologiskt att ta hänsyn till de respektive nackdelarna med två alternativ och försöka parera dessa i en kompromiss, än att entydigt
hålla sig till endera alternativet och låta dess nackdelar vara utan åtgärd.

Nej inte ologiskt i sig, man kanske har tagit hänsyn till att öka deltagarantalet eller någon annan faktor, men jag vill förtydliga att jag skrev ologiskt ur ett sportsligt perspektiv. Detta är naturligtvis en åsikt jag har och kan inte härleda den i bevis. Jag har redogjort för vad jag finner ologiskt i det hela men förtydligar mig gärna om så önskas.

LNO1
Medlem
#85 Skrivet: 15 Aug 2017 13:09

Precis, och då kan man visst fog fråga sig varför det skulle vara viktigare att just under SM så är fallet.

HSK_Andreas
Moderator
#86 Skrivet: 15 Aug 2017 13:12

Citerar: LNO1, #73:
Men kanske för vi just den här diskussionen utifrån fel premisser? Man flyttas ner en klass inte två. Låt säga att jag , en klass II spelare med en rating runt 1800 + (i bästa fall om jag skärper till mitt spel lite) skulle spela i klass III, hur skulle det egentliga förhållandet vara?
Jag valde ut en klass III-grupp på måfå och den speglar nog fördelningen rätt bra:
1470
1531
1565
1618
1695
1755
1785

Tycker ni att en 1800 spelare är den givna vinnaren i den här gruppen? Jag skulle inte känna mig säker i alla fall.

Nej, det är inte självklart att 1800-spelaren vinner, långt ifrån. Det största problemet med klassindelningen utan dispenser, enligt mig, är när spelstyrkan skiljer för mycket.

Om man ser på mig själv så spelar jag inte SM så ofta. Sedan 1990 har jag deltagit i följande SM:
1992 Borlänge
2001 Linköping
2008 Växjö
2009 Kungsör
2010 Lund

Dvs 5 stycken på 27 år. Däremot har jag spelat en hel del andra tävlingar under tiden, vissa år många, andra år inga. Nu ligger jag rätt sill i ranking och har lyckat hålla mig kvar i min klass varje gång så för mig spelar det mindre roll. Man kan dock tänka sig en person som spelar i klass 2 och åker ur 1 år och sen inte deltar i SM de närmsta 10 åren

En person kanske spelar i klass 2 och ramlar ur. Sen spelar inte personen i SM på 10 år av olika skäl innan hen vill vara med igen. Under tiden ahr cederbörande ökat i ranking från cirka 1800 till 2250. Då kan jag se en bra anledning till dispens. Sen kan jag hålla med om att det är lite väl lätt med dispenser nu.

Nu räcker det att man har ett rankingtal inom ett intervall som jag gett i ett tidigare inlägg. Förut vill jag minnas att man skulle ligga högre, men jag minns kanske fel?

HSK_Andreas
Moderator
#87 Skrivet: 15 Aug 2017 13:15

Det är korrekt. I en öppen turnering möter man oftast både högre och lägre rankade spelare. I serien har man oftast någon motståndare på ungefär samma rankingtal, såvida man inte är klart bäst/sämst i sitt klubblag och spelar i en division som passar lalget, men inte sig själv.

gubbengrå
Medlem
#88 Skrivet: 15 Aug 2017 13:38

Citerar: LNO1, #84:
Detta är naturligtvis en åsikt jag har och kan inte härleda den i bevis.

Jag förstår din inställning om du menar att du vill ha konsekvenser för en svag insats. Jag tycker att det är både logiskt och sportsligt riktigt. Om man är alltför liberal med dispenserna kan det dessutom kännas som att klasstillhörigheten blir mindre värd.
Kanske är detta pudelns kärna. "Hur pass milda eller stränga bör dispensreglerna vara"?

gubbengrå
Medlem
#89 Skrivet: 15 Aug 2017 13:43

Citerar: LNO1, #85:

Precis, och då kan man visst fog fråga sig varför det skulle vara viktigare att just under SM så är fallet.

Som jag skrev i #83 misstänker jag att formatet med jämna partier är populärt bland SM deltagare. Forskning saknas?

sture_lindberg
Medlem
#90 Skrivet: 15 Aug 2017 16:55

Citerar: gubbengrå, #89:
Som jag skrev i #83 misstänker jag att formatet med jämna partier är populärt bland SM deltagare.

Så klart det är det.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.