Författare |
Meddelande |
Bobotvinnik
Medlem
|
#1 Skrivet: 7 Aug 2017 09:30
Jag funderar på att köpa ett nytt schackspel och undrar lite om Staunton NR 5. Jag förmodar att nr 5 syftar på storleken? Alltså kungen höjd 90 mm. Eller betyder det något annat?
|
Elrey
Medlem
|
#2 Skrivet: 7 Aug 2017 10:11
Hej!
Tror att nr 5 menar att pjäserna passar rutorna 5x5 cm och där skall det vara Kungen ca 90 mm höjd.
Juan Carlos
|
Bobotvinnik
Medlem
|
#3 Skrivet: 7 Aug 2017 11:07
Jag funderar på det här https://www.schackbutiken.se/schackmaterial/brade- med-pjaser/brade-pjaser-tra-staunton-no-5-lodz Någon som har ett sådant spel, i så fall vad tycker ni?
|
Vert
Medlem
|
#4 Skrivet: 7 Aug 2017 11:16 - Redigerad av: Vert
Jag är inte helt säker (men nästan), men det ser ut att vara det bräde och de pjäser som främst används i olika schackturnerningar i Sverige (eller åtminstone Stockholm). Under det nyligen avslutade schack-SM i Stockholm spelades (tror jag) alla partier (som inte livesändes) på dessa Staunton-bräden, någonting som f.ö. arrangören förtjänar stort beröm för.
Det länkade brädet är - om det nu är det bräde jag tror - hästlängder bättre än vikbara "bräden" och plastpjäser och också klart trevligare än den gamla, klassiska svenska tävlingsmodellen. Pjäserna är lagom tunga (medan de gamla, klassiska snarast är lite för lätta) och dessutom fina, liksom f.ö. brädet är. Om/när jag någon gång köper ett nytt schackbräde är den modell som Bobotvinnik länkar ovan en mycket stark kandidat (tillsammans, för övrigt, med ett livebräde som kan kopplas till dator och Chessbase).
|
Bobotvinnik
Medlem
|
#5 Skrivet: 7 Aug 2017 11:48
Tack Vert. Det jag länkar till är ett set med både pjäser och bräde. Jag vet inte om det är samma som säljs som separata delar på schackbutiken.
|
Vert
Medlem
|
#6 Skrivet: 7 Aug 2017 12:44
Jag ser först nu att det står i beskrivningen av produkten att modellen i fråga "går mer och mer mot att bli en ny standardmodell i svenskt tävlingsschack", så jag känner mig nu säker på att det är samma modell som de allra flesta hade förmånen att spela på vid SM. Skulle jag köpa ett bräde och pjäser hade jag inte tvekat många sekunder (såvida jag inte hade insett att jag ville ha ett digitalt bräde att koppla till Chessbase på datorn).
|
TBchess
Medlem
|
#7 Skrivet: 7 Aug 2017 22:06
Personligen föredrar jag Staunton nr 4 för hemmabruk. När man tränar och har böcker, protokoll, dator etc. på bordet så är det skönare med ett lite mindre set (som ändå känns som ett fullstort och inte som ngn minityrmodell).
Jag skulle absolut inte gå högre än Staunton nr 5 såvida inte pjäserna har extravikter, "lättviktiga" 6or och 7or har en tendens att ramla lätt och är, enligt mig, helt hopplösa för blixtspel, tidsnödsspel etc.
|
HSK_MartinTherus
Medlem
|
#8 Skrivet: 8 Aug 2017 07:07
Beställde precis ett sånt plus en klocka. 
|
Bobotvinnik
Medlem
|
#9 Skrivet: 8 Aug 2017 08:06
Citerar: TBchess, #7: Personligen föredrar jag Staunton nr 4 för hemmabruk
4cms rutor och 8cm kung då. Den här modellen är dessutom lätt att ta med sig https://www.schackbutiken.se/schackmaterial/brade- med-pjaser/vikbar-staunton-4-intarsie-walnut Mitt gamla spel (gamla svenska tävlingsmodellen) har en kung på 8 cm och rutor på 5cm. Hmmm, nu fick jag lite att tänka på. Tack för tipsen, alla!
|
Svedjeholmen
Medlem
|
#10 Skrivet: 10 Aug 2017 21:52
När jag började på sextiotalet var rutorna 5*5
|
Oscarjohan
Medlem
|
#11 Skrivet: 9 Apr 2024 23:59
Lite sen här men läste att Bobotvinnik var ute efter ett nytt schackspel. Jag beställde ett från MrSchack och det var riktigt fint. Som du säger är kungens höjd 90mm när det kommer till Staunton 5.
|