Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Chippade "fuskare"...
Författare Meddelande
Mickey2mouse
Medlem
#1 Skrivet: 30 Jul 2017 12:21 - Redigerad av: Mickey2mouse

Bästa forum deltagare!
Mycket har skrivits om fusk på denna site.
Ingen har dock tagit upp ett nytt brännande ämne: hur ska man i framtiden göra med de spelare som väljer att göra chipimplantat med exemplevis tillgång till sökmotorer etc.? (Dessa finns delvis redan & är hur som helst tillgängliga i olika varianter. Exempelvis NFC, SJs chipning, mobiler... Så detta är inget som kommer i någon avlägsen framtid - detta är redan här! & med en enklare ny teknik kan man ha interaktiva linser på ögat. Dessa finns/kommer också ut på marknaden alldeles snart!) Ska man helt enkelt förbjuda dessa att spela helt eller hur gör man??
Jag kan tänka mig det tråkiga senariot att detta blir schackets definitiva död - det kommer kanske inte finnas någon i slutändan som inte är "permanent" uppkopplad...
Jag anser att denna diskussion brådskar - tekniken rusar fram i gigantiska språng! Vi kommer inom några år ha ett helt nytt samhälle - tyvärr ett samhälle som inte kommer kräva lika många som jobbar som vi har nu...

Någon som vill ta upp tråden??

Vert
Medlem
#2 Skrivet: 30 Jul 2017 14:40

Jag har hört talas om att man kan operera in en typ av chip, t.ex. i handleden, och använda dem för att t.ex. låsa upp lägenhetsdörren, checka in på flyget m.m. - är det den typen av chip du talar om?

Vad gäller diskussionen som sådan - möjligheten att använda denna typ av teknik för att fuska i närschack genom att man är uppkopplad via sitt chip - så är jag rädd att jag är för dåligt insatt för att ha någonting att tillföra. Inom idrotten har man ju ibland hävdat att det enda sättet att slippa dopning är att släppa all dopning fri (så att villkoren blir samma för alla), men samma tillvägagångssätt (dvs. att tillåta den här typen av chip) skulle ju göra schacket oändligt ointressant, åtminstone för mig.

LNO1
Medlem
#3 Skrivet: 30 Jul 2017 14:51

Citerar: Vert, #2:
skulle ju göra schacket oändligt ointressant, åtminstone för mig.

Håller fullständigt med. Utvecklingen med att chippa har alltför svåra politiska konsekvenser, vilket gör att man svårligen kan överdriva farorna med detta.

G_arvid
Medlem
#4 Skrivet: 30 Jul 2017 17:29

Håller med om att utvecklingen är mycket oroande, men jag tror ändå inte vi är riktigt där ännu. Vad SJ med flera vill göra är ju att operera in ett chip med vars hjälp man kan bli identifiera och ihopkopplad med en biljett man köpt eller få access till något annat. När det gäller schackdatorer så ska de ju ha både input eller output så oavsett om man opererar in hela processorn under huden eller något som kopplar ihop mig med en extern schackdator så måste det ju finnas en metod att tala om för datorn vilken ställning den ska analysera och att kunna avläsa datorns svar. Jag föreställer mig att det skulle krävas betydligt mer avancerad teknik och operera in något som står i förbindelse med syn eller hörselnerv. Möjligt att tekniken finns, men det krävs nog mer avancerad kirurgi och vilken kirurg skulle man kunna övertala att göra det?

gubbengrå
Medlem
#5 Skrivet: 30 Jul 2017 17:39

Citerar: G_arvid, #4:
och vilken kirurg skulle man kunna övertala att göra det?

Det handlar kanske inte enbart om övertalning? Betalning kan ju också komma på tal

Mickey2mouse
Medlem
#6 Skrivet: 30 Jul 2017 17:42 - Redigerad av: Mickey2mouse

Hejsan forumet!
Den typ av chip jag avser är de som klarar mycket mer än endast låsa upp dörrar etc. Det finns redan nu chip som klarar av en massa med olika bankärende (inklusive internetbank exempelvis) samt att vara uppkopplad mot en sökmotor. (Det som kommer snart är helt batterifria chip också som är biometriska.). Finessen är att man inom kort t.o.m. kan ha ett chip i skallen som är ett interface mot sökmotorer & detta helt fritt från skärmar etc. då ögat blir ens "bildskärm"! (Detta gör också att man inte kan "koppla ner sig" från nätet så enkelt. Hur man ska kunna sova & vila är mig obekant... ) Hur ska man kolla någon sådan människa - har man access till sökmotor med hela världens spelade partier m.m. ja då faller alla tidigare argument om "fusk"... Då återstår ju endast att spela närschack mellan de som inte är chippade - inte ens blixt kommer ha samma charm längre! Trist på ett sätt - men en "utvecklig" vi redan är på väg med stormsteg in i! & som inte låter sig påverkas av de återhållande faktorer vi känner idag. Finns redan ett stort antal vetenskapliga artiklar & böcker att läsa om detta som också handlar om de förskräckande konsekvenser vi står inför med en robotisering utan motstycke i den mänskliga historien & med ett onödiggörande av allt fler människor med de svåra sociala konsekvenser detta kommer medföra! Jag kan rekommendera boktiteln "Superintelligens" som start för den intresserade. AI är ju något som schackspelare inte är helt obekanta med!
Framtiden är redan här & vi måste utbilda & rusta oss för de otroligt fascinerande aspekter på tillvaron som väntar oss! Jag befarar att prövningarna är mer påfrestande än de flesta känner till & det borde vara mer tal om detta inför valet 2018 - annars kan vi snabbt bli "rökta" ... som individer iallafall...
& till den som inte tror att dessa chip är utvecklade kan jag avslöja att man är inne på 4e eller 5e generationen av dessa (om inte mer...) & att det verkligen är så att det hela funkar också. Ett av argumenten har ju varit att det inte finns någon vettig kirurg som skulle operera in något dylikt: det finns målsökande biometriska chip färdiga som själva tar sig till det tilltänkta målet... suck... En annan sak jag inte nämnt är projekten som pågår med kvantdatorer & här har man kommit väldigt långt. Så ingenting jag nämnt är på något sätt science fiction! Dessvärre...

HSK_MartinTherus
Medlem
#7 Skrivet: 30 Jul 2017 22:49 - Redigerad av: HSK_MartinTherus

Jag tror dock att det precis som i början blir de som har råd att skaffa sig dessa chip och i slutändan blir det som andra tekniska framsteg, vi väljer att anamma eller inte anamma tekniken och vi hittar sätt att stoppa de som fuskar. Är man uppkopplad, så kan man säkert stänga av vissa funktioner under spel. Vissa trodde att schacket skulle dö IOM datorernas intåg, men det har snarare blivit tvärtom. Tror det blir samma nu.

LNO1
Medlem
#8 Skrivet: 31 Jul 2017 10:00

Jag tycker den här frågan blir mycket svår att diskutera utan att blanda in politik, vilket jag har förstått inte längre är tillåtet här på SO.

G_arvid
Medlem
#9 Skrivet: 31 Jul 2017 13:49

Jag tycker dock fortfarande att det tekniska problemet med input och output kvarstår. Hur vet detta chip vilken ställning som ska analyseras. Antag att man på något sätt kan koppla det till synnerven eller något annat. Antag att jag stannar i begrundan över bordsgrannens intressanta part...vad blir det för parti som analyseras?

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#10 Skrivet: 31 Jul 2017 20:57 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Jag är inte särskilt insatt i chipteknik, men det låter lite Neuromanser det du skriver Mickey2Mouse. (Alltså William Gibsons debutbok)
Ett område jag ännu kan lite bättre är kommunikationsteknik och om chipet skall kunna användas för fusk måste det ju få access till internet.
Idag finns två accessmöjligheter. Den ena är via 3G, 4G eller snart 5G-mobilnät. Men för det behövs ju ett abonnemang och ännu är teleoperatörerna inte villiga att släppa SIM-kortet, i någon form, såvitt jag vet. Hur får man in SIM-kortet i skallen? Och klarar ett sådant här chip att kommunicera med ett mobilnät, dvs har det tillräcklig energi för att kommunicera med basstationerna? Vill man verkligen ha den strålningen inne i huvudet?
Det andra sättet är att via wifi koppla upp sig till en fast eller mobil access till internet (fast är alltså en kabel, mobil är ett i princip SIM-kortsbaserad kommunikation). Men hur lär man chipet PINkoderna för alla olika wifi-nät? Också här är strålningen kanske en fråga. Och vill man hindra sådan kommunikation kan man på spelstället stänga ner alla wi-fi basstationer eller hemlighålla passordet.
Detta är bara en undran, inget ifrågasättande men ett långt liv i IT/Telekombranschen har lärt mig att det viktigaste inte är vad som är tekniskt möjligt, det viktigaste är vad som är finansiellt möjligt.

peking011
Medlem
#11 Skrivet: 1 Aug 2017 07:49

SJ har redan börjat chippa folk. 2000 personer håller på att testas.

Chippa hör hemma i golf inte i schacken enligt min mening.

G_arvid
Medlem
#12 Skrivet: 1 Aug 2017 08:57

Så mycket vill jag i alla fall säga, att om sådana här saker blir ett problem för schackspelet, då har vi större problem än schackspelet...

LNO1
Medlem
#13 Skrivet: 1 Aug 2017 09:51

Citerar: G_arvid, #12:
Så mycket vill jag i alla fall säga, att om sådana här saker blir ett problem för schackspelet, då har vi större problem än schackspelet

Just det ja.

Citerar: peking011, #11:
SJ har redan börjat chippa folk.

Hej peking011! Ange gärna källa!

peking011
Medlem
#14 Skrivet: 1 Aug 2017 10:00

Finns nog att läsa på flera ställen. Bara att googla typ sj chipp så kommer det upp artiklar på ämnet

LNO1
Medlem
#15 Skrivet: 1 Aug 2017 10:02 - Redigerad av: LNO1

Sedan är det ju förvisso så, att mitt uttalande om att det är en politisk fråga endast avgörs av om vi väljer att göra det till en politisk fråga eller inte, vilket bekymrar mig ännu mer

Malvan
Medlem
#16 Skrivet: 1 Aug 2017 11:28

Citerar: peking011, #14:
Finns nog att läsa på flera ställen.

Jag läste detta igår: http://www.vf.se/nyheter/framtiden-bar-microchip-i -handen/

peking011
Medlem
#17 Skrivet: 1 Aug 2017 13:19

Jag sa det direkt efter att jag sett terminator 2 minns det så väl. En vacker eller regnig dag så har datorer och maskiner helt tagit över. Känns som att vi närmar oss rätt bra

IvarBlå2
Medlem
#18 Skrivet: 1 Aug 2017 14:15

De har nog kommit längst med det i Japan. Där har man robotar på äldreboende och sjukhus som gör vad patienten säger till dem att göra. Och de var också först med att bygga bilar från början till slut med robotar.

peking011
Medlem
#19 Skrivet: 1 Aug 2017 15:33

Ja japaner diggar sånt. Har även läst att de ska använda sig av robotar i trafiken som slags trafikpoliser du kör hit och du dit haha

peking011
Medlem
#20 Skrivet: 1 Aug 2017 15:43

Vi har börjat segla iväg i ämnet så då kan jag lika väl passa på att informera om det jag läste nyss i media. Nästa år så sjösätts det första fartyget utan besättning. Norskt projekt. Låter spännande om man diggar saker som inte har besättning

greogorypeck
Medlem
#21 Skrivet: 2 Aug 2017 00:08

Citerar: IvarBlå2, #18:
Där har man robotar på äldreboende och sjukhus som gör vad patienten säger till dem att göra.
På äldreboenden är det väl företrädesvis dementa som bor. Om robotarna följer deras anvisningar blir det nog en jädrans snurr på dessa boenden.

G_arvid
Medlem
#22 Skrivet: 2 Aug 2017 07:42

Citerar: greogorypeck, #21:
På äldreboenden är det väl företrädesvis dementa som bor. Om robotarna följer deras anvisningar blir det nog en jädrans snurr på dessa boenden.

IvarBlå2
Medlem
#23 Skrivet: 2 Aug 2017 07:54

Det finns många som inte är dementa vare sig på äldreboenden eller sjukhus i Japan

Du måste logga in för att kunna posta!