Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Andra öppningar
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
IvarBlå2
Medlem
#1 Skrivet: 25 Jul 2017 08:35

Det finns väl andra öppningar än Franskt att dissikera. Volgagambit. Innan brukade jag spela b6 efter a6 men märkte efter några år när jag hade spelat blixt mot Thomas Johansson att han utjämnade enkelt. Numera spelar jag f3 efter a6 följt av e4 med bra resultat

LNO1
Medlem
#2 Skrivet: 25 Jul 2017 10:27

Citerar: IvarBlå2, #1:
Det finns väl andra öppningar än Franskt att dissikera

Så sant, en av många ansedd som tvivelaktig öppning är ju Kungsgambiten till exempel.

gubbengrå
Medlem
#3 Skrivet: 25 Jul 2017 10:53

Botvinnikvarianten i halvslaviskt är fantastisk

Mikaelk
Medlem
#4 Skrivet: 25 Jul 2017 11:59

Varför är Vienna så sällsynt? Den verkar ju helmysig

IvarBlå2
Medlem
#5 Skrivet: 25 Jul 2017 12:46 - Redigerad av: IvarBlå2

Heller spelade vad jag minns Kungsgambiten hela sin karriär. Har själv provat den med Lc4 Dh4 Kf1 men inte med något bra resultat.Men Fischer säger ju att den förlorar forcera. Hur vet jag inte Vad spelar ni mot Wolga

Vert
Medlem
#6 Skrivet: 25 Jul 2017 13:31

Fischer ansåg att 1. e4 e5 2. f4 exf4 3. Sf3 d6 var vederläggningen av kungsgambiten. Jag har för mig att han publicerade sin analys alldeles efter att ha förlorat i en kungsgambit mot Spasskij, och än idag anses väl 3...d6 ganska bra, men att det skulle vara en vederläggning stämmer inte (även om Fischer alltså hävdade det).

LNO1
Medlem
#7 Skrivet: 25 Jul 2017 13:40

Citerar: gubbengrå, #3:
Botvinnikvarianten i halvslaviskt är fantastisk

Kungen bland komplicerade öppningar kanske man kan kalla den?

IvarBlå2
Medlem
#8 Skrivet: 25 Jul 2017 13:47

Ja, Kasparov vann några av hans vackraste partier i Botvinnik varianten. I Sovjetiska mästerskapen

LNO1
Medlem
#9 Skrivet: 25 Jul 2017 13:48 - Redigerad av: LNO1

Citerar: IvarBlå2, #5:
.Men Fischer säger ju att den förlorar forcera.

Det var nog många som i istället för att se en människa i Fischer såg en halvgud, sådant leder sällan till något bra. Idag vet vi att påståendet är felaktigt och chessbase hade för några år sedan ett aprilskämt där de påstod att kungsgambiten är vederlagd, så det är på den nivån "vederläggningen" av KG är.

Däremot är huvudvarianten med 2.... exf4 3.Sf3 ett stort bekymmer för vit efter 3... g5 4.h4. Men det är "bara" att göra som Morozevich gjorde mot Anand i ett klassiskt parti : spela 3.Lc4! Nämnda drag är också Ivanchucks drag när han spelar KG.

gubbengrå
Medlem
#10 Skrivet: 25 Jul 2017 13:48

Citerar: LNO1, #7:
Kungen bland komplicerade öppningar kanske man kan kalla den?

Japp! "Kungen av den förvirrande labyrinten i skymningslandet"

LNO1
Medlem
#11 Skrivet: 25 Jul 2017 13:55

Citerar: gubbengrå, #10:
Japp! "Kungen av den förvirrande labyrinten i skymningslandet"

En liten tanke, varför tror du gubbengrå, att så många skyr de riktiga skarpa dragen i schack? Vi kan ju förstå Carlsen som har en hel filosofi och ett enormt kunnande i ryggen när han tar beslutet att inte spela helskarpt, det är ju trots allt hans levebröd. Men jag tänker på oss vanliga amatörer som harvar på i de lägre divisionerna. Det är ju inte sällan man hör: jag spelar bara för skojs skull, men när man tittar på deras partier så spelas det oftast försiktiga och förment "säkra" drag, en strategi som passar sig bäst om man enbart tänker på resultatet och kanske inte så mycket på att spelet i sig ska bli roligt och intressant.

IvarBlå2
Medlem
#12 Skrivet: 25 Jul 2017 14:02 - Redigerad av: IvarBlå2

En mycket skarp och intressant variant som spelades i Steinitz- Tjigorinmatcherna var skotska Skotskt me4 Dh4 5Sb5 Dam slåre4 Le2 och svart spelarKd8

IvarBlå2
Medlem
#13 Skrivet: 25 Jul 2017 14:08

Jag skulle tro att de som spelar försiktigt inte har det "senaste skriket' i de komplicerade öppningarna eller så har de ingen alls.

gubbengrå
Medlem
#14 Skrivet: 25 Jul 2017 14:11

Citerar: LNO1, #11:
jag spelar bara för skojs skull, men när man tittar på deras partier så spelas det oftast försiktiga och förment "säkra" drag,

Ja. det kan vara frestande att se detta som något av en paradox. Men jag vill dock inte bara kasta ut ett sådant påstående alltför lättsinnigt, d.v.s. utan att göra en så omfattande nyansering, så att det ohjälpligt börjas grymtas och vädjas om moderatoringripanden

LNO1
Medlem
#15 Skrivet: 25 Jul 2017 14:17

Citerar: gubbengrå, #14:
Men jag vill dock inte bara kasta ut ett sådant påstående alltför lättsinnigt, d.v.s. utan att göra en så omfattande nyansering, så att det ohjälpligt börjas grymtas och vädjas om moderatoringripanden

Nåja, du har väl märkt att jag kastar ut både det ena och det andra påståendet här i forumet, och jag har klarat mig bra från moderatorernas örnblick, om det bara anknyter på något sätt till trådämnet brukar man klara sig bra, de är trots allt ganska snälla!

LNO1
Medlem
#16 Skrivet: 25 Jul 2017 14:18

Citerar: IvarBlå2, #13:
eller så har de ingen alls.

Så kan det ju tvivelsutan vara.

gubbengrå
Medlem
#17 Skrivet: 25 Jul 2017 14:28 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: LNO1, #15:
klarat mig bra från moderatorernas örnblick,

Jag menar att om jag uttrycka mig tillräckligt nyanserat för att tillfredsställa mina egna krav på att vara seriös, så måste jag bli så pass långvindlig, att det bryter mot kravet att hålla sig till ämnet.

gubbengrå
Medlem
#18 Skrivet: 25 Jul 2017 14:34

Till LNO1
Hummh, - är det läge för att starta en ny tråd om detta sidospår?

LNO1
Medlem
#19 Skrivet: 25 Jul 2017 14:43

Citerar: gubbengrå, #18:
är det läge för att starta en ny tråd om detta sidospår?

Gör gärna det om du tycker att frågan är tillräckligt intressant för att avhandlas.

IvarBlå2
Medlem
#20 Skrivet: 25 Jul 2017 14:45

Där kommer det säkerligen att bli varningar och avstängningar

IvarBlå2
Medlem
#21 Skrivet: 25 Jul 2017 16:40 - Redigerad av: IvarBlå2

Om vi återgår till ämnet, vad spelar alla d4 spelare mot Wolga eller Kaisergambit som min gamle vän hävdade att det skulle heta. För att han ansåg att svensken Fritz Kaiser introducerade den

Vert
Medlem
#22 Skrivet: 25 Jul 2017 17:04 - Redigerad av: Vert

Jag är iofs. ingen 1. d4-spelare, men jag antar att det som åsyftas är 1. d4 Sf6 2. c4 c5 3. d5 b5, vilket också kallas Benkö i vissa sammanhang. (Ang. namnet så drar jag mig till minnes ett gammalt nummer av TfS eller Schacknytt från, tror jag, 1990-talet där någon skrev om namngivningen av varianten och ansåg att just Kaiser var det mest korrekta.)

4. cxb5 är naturligtvis det allra vanligaste, men för ett tiotal år sedan (eller mer) började en del vitspelare att spela 4. Dc2 och 4. Sd2, i båda fallen med avsikt att följa upp med 4...bxc4 5. e4. Huruvida det är bra vet jag inte, men det lämnar åtminstone de bredaste allfarvägarna, ger ett fint centrum och möjlighet till en fin springarplacering på c4. Kanske kan det vara värt ett försök som vit om man inte hittar någonting i huvudvarianten.

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 25 Jul 2017 17:32

Citerar: IvarBlå2, #21:
För att han ansåg att svensken Fritz Kaiser introducerade den

Det var intressant, jag hade ingen aning om detta. Kul!

Carzo
Medlem
#24 Skrivet: 25 Jul 2017 18:13 - Redigerad av: Carzo

Lite om öppningar i allmänhet - en novis för ordet:
För att anlägga någon form av komplement till alla djupsinniga och intellektuellt gångbara resonemang som förts om diverse spelöppningar - resonemang som jag i min ringa kunskap inte deltager i - kan jag anföra en intressant omständighet. Man spelar mot en dylik teorityngd expert vilken har alla de konventionella dragserierna i huvudet, för de skilda spelöppningarna. Såsom novis, och inte av jäkelskap, gör man sina drag efter bästa förmåga (eller oförmåga, ty man äger ju inte den erforderliga teoretiska basen). Man gör, kort sagt, ett plötsligt (oväntat) drag som inte ingår i någon dokumenterad analys. Man vill sjunka ner i skorna när experten (givetvis talar vi här om närschack, kanske tävling i någon form) spänner ögonen i en och blicken tycks säga:
"Hörru du - så där spelar man aldrig i den här varianten!!"
Och blickarna blir ännu mer talande och svarta när den teorityngde motspelaren mycket riktigt i förvirringen t.ex. har satt bort damen och förlorat partiet. Blickarna vill säga:
"Du spelade inte som böckerna lär ut - drummel!"
Antydandes att man brutit mot god schacksed och mot konventionen... Och man vill sjunka ännu djupare ner i kängorna och dra plösen över...
Jaja, denna lustighet av närmast anekdotisk och kåserande natur skall inte tas som kritik mot de intressanta och varierande synpunkter på dragföljder, som i många kloka inlägg redogjorts för här, erkannerligen i tråden om franskt parti... Det finns många goda teoretiker här, med kunskaper om historik och schackprofiler förr och nu, och det är för en novis mycket fascinerande att studera. Gott så!
Mitt inlägg är avsett som komplement - måhända NÅGON känner igen situationen.
För närvarande finns en enda schackteoribok på min reol - blott en, och den är norsk!!

LNO1
Medlem
#25 Skrivet: 25 Jul 2017 18:17

Citerar: Carzo, #24:
Lite om öppningar i allmänhet - en novis för ordet:

Detta inlägg hade verkligen prytt sin plats i den nystartade tråden av gubbengrå: Är det "kul" att spela "tråk-säkra" feg-öppningar" ?
Men det ägde väl sin relevans även här.

IvarBlå2
Medlem
#26 Skrivet: 25 Jul 2017 18:59 - Redigerad av: IvarBlå2

En annan hypervass variant i Trompovski. Efter 2 Lg5 Se4 Lh4 c5 f3 g5 f:e4 g:h4 Kf2 c: d4 c: :d4 Db6 och svart kan välja att spela säkert i nästa drag med d6 eller chansa med D:b2 med oklart spe Bev fel där Vit spelar e3 i något läge. Har inte boken kvar.

Vert
Medlem
#27 Skrivet: 25 Jul 2017 19:36

Citerar: IvarBlå2, #26:
En annan hypervass variant i Trompovski. Efter 2 Lg5 Se4 Lh4 c5 f3 g5 f:e4 g:h4 Kf2 c: d4 c: :d4 Db6 och svart kan välja att spela säkert i nästa drag med d6 eller chansa med D:b2 med oklart spe Bev fel där Vit spelar e3 i något läge. Har inte boken kvar.

Kan det vara 1. d4 Sf6 2. Lg5 Se4 3. Lh4 c5 4. f3 g5 5. fxe4 gxh4 6. e3 Db6 du syftar på? Se nedan.

IvarBlå2
Medlem
#28 Skrivet: 25 Jul 2017 19:43

Exakt den. Tack!

IvarBlå2
Medlem
#29 Skrivet: 25 Jul 2017 19:58

Jag såg en gång Peter Fransson slå Mikael Johansson som vit i Ryskt med S:f7 efter d6 Är det någon som vet mer om den här varianten? Hur värderas den. Jag har bara sett den en gång men Frasse var ju känd för sitt vassa spel

Vert
Medlem
#30 Skrivet: 25 Jul 2017 20:06

Det låter som Cochrane-gambiten, dvs. 1. e4 e5 2. Sf3 Sf6 3. Sxe5 d6 4. Sxf7 Kxf7.

Vit har ju redan två bönder för pjäsen, och man behöver inte förlora tid på att gardera e4-bonden då den är indirekt garderad, t.ex. 5. d4 Sxe4 6. Dh5+ Ke7 (6...g6 7. Dd5+) 7. De2 och vit får tillbaka pjäsen.

Vit väljer vanligen mellan 5. Lc4, 5. Sc3 och 5. d4, där de två sistnämnda anses bättre än det förstnämnda och förmodligen ger vit nästan tillräcklig kompensation, åtminstone om man är bekväm med ställningstypen (vilket man kan förmoda att en svartspelare som spelar det lugna ryskt kanske inte nödvändigtvis är).

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!