Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Svenska talanger
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#1 Skrivet: 17 Jul 2017 23:27

Sveriges genom tiderna bästa talanger:
1. Ulf Andersson
2. Ferdinand Hellers
3. Jung Min Seo
4. Nils Grandelius

Vem av Ulf och Ferdinand som haft största talangen kan diskuteras.

Jung Min Seo, född 2002 och vann precis Junior-SM i överlägsen stil. 1 juli 2015 hade han ELO 1715. 1 juli 2017 har han 2270. Flytande rating efter SM ligger på över 2400!! Han krossar allt i sin väg verkar det som och vissa av hans partier i SM var sanslöst bra. Tror inte han kommer göra bort sig i SM-klassen nästa år. Hatar teori och verkar knappt kunna öppningsteori över huvud taget, försöker välja tricksiga öppningar istället, hans mål är 10 000 lösta taktikövningar i år och har Johnny Hector som förebild.

mugabe
Medlem
#2 Skrivet: 17 Jul 2017 23:57

Gideon Ståhlberg bör nämnas.

mugabe
Medlem
#3 Skrivet: 18 Jul 2017 00:09

(A propos Ulf Andersson tycker jag det är ganska skoj att han uppmärksammas av GM Daniel King i dennes YouTube-serie "Where to put your pieces" efter några Michael Adams-exempel. Se här:
https://youtu.be/JB_rk5EQC7s )

Vert
Medlem
#4 Skrivet: 18 Jul 2017 09:35

Citerar: Spedicken, #1:
Jung Min Seo, född 2002 och vann precis Junior-SM i överlägsen stil. 1 juli 2015 hade han ELO 1715. 1 juli 2017 har han 2270. Flytande rating efter SM ligger på över 2400!! Han krossar allt i sin väg verkar det som och vissa av hans partier i SM var sanslöst bra. Tror inte han kommer göra bort sig i SM-klassen nästa år. Hatar teori och verkar knappt kunna öppningsteori över huvud taget, försöker välja tricksiga öppningar istället, hans mål är 10 000 lösta taktikövningar i år och har Johnny Hector som förebild.

Han verkar otroligt duktig och, kanske viktigast av allt, målmedveten. Jag vet att han tidigare hade GM Lars Karlsson som tränare, men jag tror inte att de arbetar tillsammans längre. Varifrån kommer all information du nämner? Jag hörde någonting om någon intervju med honom, men har inte hittat den...

HSK_Andreas
Moderator
#5 Skrivet: 18 Jul 2017 11:20

När jag pratade med Lasse (förövrigt en stor talang också) i våras så sa han att han endast tränade äldre gentlemän nu, så samarbetet med Jung Min Seo bör vara avslutat.

HSK_Andreas
Moderator
#6 Skrivet: 18 Jul 2017 11:22

Vad gäller just Jung Min Seo så vet jag för lite för att sätta honom som en av största talangerna.

Vert
Medlem
#7 Skrivet: 18 Jul 2017 11:27

Vad gäller intervjun som jag efterlyste ovan så hittas den här.

Vad gäller huruvida han är en stor talang i jämförelse med de andra så hamnar man väl (som alltid) i tröstlösa diskussioner om vad "talang" innebär. Av intervjun att döma tränar han väldigt mycket schack, men även förmåga att träna och tillgodogöra sig träning är väl en form av talang. Att ranka talanger från olika epoker är aldrig lätt, men nog finns det potential i Jung Min Seo.

Spedicken
Medlem
#8 Skrivet: 18 Jul 2017 14:47

Förutom länken Vert gav så kommer viss info från webbsändningen där Brynell och Hall intervjuade och analyserade med honom. Han började med schack seriöst för två-tre år sen. Han pratade engelska, förmodligen för att han inte bott i Sverige så länge!? Varianterna han gav under efteranalyserna var imponerande minst sagt. Om han så småningom blir en världsspelare får tiden utvisa, men han har talang för att bli det.

Spedicken
Medlem
#9 Skrivet: 18 Jul 2017 14:59

Vet för övrigt inte hur länge han bott i Sverige.

DrBeep
Medlem
#10 Skrivet: 20 Jul 2017 00:09

Citerar: Spedicken, #9:
Vet för övrigt inte hur länge han bott i Sverige.

Han var med i skol-SM 2013 och fick en medioker placering (31 av 40), men sedan var han borta ett tag. Hans första LASK-rating är från juli 2014 och han spelade Talangjakten det året, men jag tror att han blev "FIDE-svensk" först sent 2014. Han blev trea i Rilton 1600 i jan -15 och senare det året vann han junior-DM i Stockholm och senare skol-SM.

Du måste logga in för att kunna posta!