Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Roligaste klubben?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
IvarBlå2
Medlem
#1 Skrivet: 16 Jul 2017 17:19 - Redigerad av: IvarBlå2

Har spelat i3 klubbar och en kort sejour i LASK. I Malmö spelade jag i Limhamn och Kirseberg. Svårt att avgöra vilken som var roligast. I Limhamn gick jag snabbt upp i ranking medan jag stagnerat i Kirseberg. Limhamn hade Harry som visade på demonstrationsbrädet. Mycket lärorikt liksom Faruk Tairi. Limhamn var ändå den roligaste för jag hade mer spelglädje där Och tar oseriösa svar som vanligt med ett gäsp

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 16 Jul 2017 23:59 - Redigerad av: sture_lindberg

Och jag har spelat i 4 klubbar.

1965-1979 Rockaden
1981-1996 Avesta ss
1996-2008 Horndals sk
2008...Numera.. Kristallens sk Som nog är både den roligaste och den bästa.

farbrorjo
Medlem
#3 Skrivet: 17 Jul 2017 09:43

Citerar: IvarBlå2, #1:
Och tar oseriösa svar som vanligt med ett gäsp

Jag har ju aldrig spelat i klubb och just därför kommer jag att följa denna tråd med stort intresse - hittills verkar det som om både Limhamn - där min gamle moderaorkollega och dito mentor zohar spelade en gång i tiden och när jag frågade honom om varför han valt och valt att stanna i denna nämnde han delvis det som även trådskaparen tar upp här plus att han tyckte att det fanns en social dimension där som man inte kunde ta för given i storstadsklubbar överlag. Jag vet att Sture också värdesätter denna som viktigt komplement till det rent schackliga, så det är säkert en väsentlig del i vad som ingår i definitionen av roligt beträffande hans svar (men rätta mig gärna om jag har fel - kanske har man en obligatorisk uppvärmning i Kristallen där man måste dra minst tre göteborgska ordvitsar var innan kampen på brädet sätter igång - bara för att visa att även stockholmare kan vara goa gubbar och gummor samt att man därigenom skapar en mysig stämning...? :cool. Sedan har ju allas vår favoritschackmiljöpartist trulpen varit medlem där - är han fortfarande det förresten? - bara en sådan sak borde ju höja trivselfaktorn med astronomiska mått...Hm. tror att ja håller på Kristallen så här långt...

IvarBlå2
Medlem
#4 Skrivet: 17 Jul 2017 12:02 - Redigerad av: IvarBlå2

En annan sak som var roligt i Limhamn var att jag fick nöjet att spela i förstalaget på den tiden där det fanns Allsvenskan Division Södra och Norra. Och det fanns kall läsk för 3 kr Mumma

J_Ahlin
Medlem
#5 Skrivet: 17 Jul 2017 17:19 - Redigerad av: J_Ahlin

Roligaste klubbarna?

Spiddekagans SK Namnet var nog lite slumpmässigt. Skånskt bakverk för alla som missat det. Årsmötet avklarades inne på Fagans tillsammans med en hamburgertallrik och en fin öl. Fagans är en av Malmös mest kända pubar där det är tryck (irländskt tryck) sju dagar i veckan.

Oves SK Oves var öknamnet på en fd pizzeria i Lund (Vesuvio?). Medlemmarna var stammisarna som lirat schack till ölen. Alla hoppade in på 1500 LASK och ingen gjorde bort sig i seriespelen. Ett glatt och yngre gäng schackspelare (något övertydligt). =)

Själv är jag uppe i femte klubben:
Limhamns SK
Landskrona SK
Spiddekagans SK
MAS
Halör SK

Carzo
Medlem
#6 Skrivet: 17 Jul 2017 17:48 - Redigerad av: Carzo

Under antiken förhöll det sig så att jag (på inrådan av äldre kamrat) var med några år i Hälsingborgs Schacksällskap HSS, Bengt Ekenberg och grabbarna som kunde lira, ni vet. Och så jag då, ungefär 12 år, alltså i den ålder vid vilken en individ börjar förfalla. Eftersom det var/är den enda schackklubb vars status jag förhöjt med min ärorika person så var det ju också den roligaste...
Närheten till färjeläget och det s.k. turandet till Helsingör med tillhörande dryckjom ombord gjorde också klubben rolig i mer än ett avseende. Gemytlig, om man så vill.
Cigarr- pip- och cigarettrök gjorde andningen besvärlig, för en novis i detta avseende. Dock - den glada stämningen kunde inte fördunklas...

knightrider
Moderator
#7 Skrivet: 17 Jul 2017 18:01

Sandviken SK
Husby SK
Uddebo SK

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 17 Jul 2017 19:13

Citerar: farbrorjo, #3:
Sedan har ju allas vår favoritschackmiljöpartist trulpen varit medlem där - är han fortfarande det förresten? - bara en sådan sak borde ju höja trivselfaktorn med astronomiska mått...Hm. tror att ja håller på Kristallen så här långt...

Ja han spelar också så klart I Kristallen. Var annars

LNO1
Medlem
#9 Skrivet: 17 Jul 2017 19:46

Angånde roligaste / trevligaste schackklubben så är det väl så att de flesta håller på den klubb man f.n spelar i och konstigt vore det väl annars? Min erfarenhet från de olika klubbar jag varit med i är att de har allihop varit bra på sitt sätt.

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 17 Jul 2017 19:58 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo det kan så klart vara olika för olika människor.Men jag framför min åsikt, vilken som har varit det bästa/roligaste klubben i de 4 olika klubbar jag har spelat i .

LNO1
Medlem
#11 Skrivet: 17 Jul 2017 20:29

Citerar: sture_lindberg, #10:
Men jag framför min åsikt, vilken som har varit det bästa/roligaste klubben i de 4 olika klubbar jag har spelat i .

Japp, och det är ju inget fel i det. Jag har nog också mina preferenser i det avseendet, men jag ville bara nyansera det hela lite grann. Det som var den trevligaste/bästa/roligaste klubben för 20 år sedan behöver inte alls vara det idag t.ex. Medlemmar byts kontinuerligt ut, aktiviteter skiftar, ekonomin ändras etc. Vad jag främst ville ha sagt var att varje klubb jag spelat i har haft sina unika medlemmar vid just det tillfället och att varje klubb jag har spelat i har haft just sin speciella charm. F.n. spelar jag i Horndals SK med Magnus Källström som lagledare och han gör ett fantastiskt jobb!

IvarBlå2
Medlem
#12 Skrivet: 17 Jul 2017 20:29

Det kan ju vara så också, olaloke att man är tvungen att flytta eller klubben läggs ner som Kirseberg men jag kan hålla med dig att man väljer den som annars är trevligast

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 17 Jul 2017 20:31

Citerar: LNO1, #11:
F.n. spelar jag i Horndals SK med Magnus Källström som lagledare och han gör ett fantastiskt jobb!

Det skriver jag under på

IvarBlå2
Medlem
#14 Skrivet: 17 Jul 2017 20:40

Tug fel på olaloke öçh LNO1

HSK_Andreas
Moderator
#15 Skrivet: 17 Jul 2017 23:06

Roligaste klubben jag har spelat för är Hässelby SK.
Det är iofs också en enda klubben jag spelat i. Gick med som 6-åring och är kvar.

Klubben har haft bra perioder och lite tyngre. Vänskapen är stor och många av mina bästa vänner är medlemmar. Till och från har medlemmar åkt till SM gemensamt och då hyrt en stuga. Det har varit roliga aktiviteter även utanför schacket då. Jag blir förvånad när jag ser medlemmar i andra klubbar åka var för sig och bo på hotell och sen klaga på att det är dyrt att spela SM

knightrider
Moderator
#16 Skrivet: 18 Jul 2017 13:54

Citerar: HSK_Andreas, #15:
sen klaga på att det är dyrt att spela SM

Ja, det är en lite underlig detalj med många schackspelare.
Schack får inte kosta något medan man kan lägga mycket pengar på en annan hobby.

CAQUELAQ
Medlem
#17 Skrivet: 18 Jul 2017 15:02 - Redigerad av: CAQUELAQ

Jag har bara spelat i en klubb - Nässjö Schackklubb - från det jag var 8 år ung. Klubben gick tyvärr i graven 2006, och numera är jag verksam endast här på sO.

Av förklarliga skäl hade jag det roligast i NSK

LNO1
Medlem
#18 Skrivet: 19 Jul 2017 00:10

Citerar: knightrider, #16:
Ja, det är en lite underlig detalj med många schackspelare.
Schack får inte kosta något medan man kan lägga mycket pengar på en annan hobby.

Inte den enda underliga detaljen med oss schackspelare, men visst har du en klar poäng där. Ta golf t.ex som ofta brukar kosta skjortan att ens gå med i en klubb, eller ishockey där troligen bara skridskorna kostar mer än vad en schackspelare lägger ut på medlemsavgift och startavgifter...

G_arvid
Medlem
#19 Skrivet: 19 Jul 2017 10:08

Citerar: LNO1, #9:
Angånde roligaste / trevligaste schackklubben så är det väl så att de flesta håller på den klubb man f.n spelar i och konstigt vore det väl annars? Min erfarenhet från de olika klubbar jag varit med i är att de har allihop varit bra på sitt sätt.

Det håller jag absolut med om och jag trivs såklart ypperligt i Helsingborg SS. Ändå tänker jag på min tid i Jakobsbergs SS 85-87. En fantastiskt trevlig klubb vad gäller trevliga människor och många och välordnade arrangemang med stor uppslutning. Klubben gjorde en sammanslagning sedan, jag tror med Kalhäll, och heter Järfälla numera.
Citerar: LNO1, #18:
Ta golf t.ex som ofta brukar kosta skjortan att ens gå med i en klubb, eller ishockey där troligen bara skridskorna kostar mer än vad en schackspelare lägger ut på medlemsavgift och startavgifter...
Sant, men jag tvivlar på att de som tycker det är dyrt med schack är samma personer som spelar golf eller ishockey. När jag ställde upp i SM 2013 var det första gången sedan 1987 och jag noterar att arrangörerna på den tiden gjorde ett stort jobb för att leta upp och anvisa alternativ till hotellboendet; privatrum, del i lägenhet, bostadshotell, studentrum, grupplogi, etc. Numera anvisas bara ett hotell. Folks ekonomiska situation kan ju vara väldigt olika så jag tycker inte man bara kan avfärda allt som gnäll. Jag tycker det är bra att schack är billigt och tycker det är trist om folk inte har råd att vara med därför att de kämpar för att få vardagen att gå ihop ekonomiskt.

LNO1
Medlem
#20 Skrivet: 19 Jul 2017 10:19

Citerar: G_arvid, #19:
Jag tycker det är bra att schack är billigt och tycker det är trist om folk inte har råd att vara med därför att de kämpar för att få vardagen att gå ihop ekonomiskt.

Bra inlägg, jag håller med dig helt och hållet och inser att det hela var inte fullt genomtänkt från min sida.

gubbengrå
Medlem
#21 Skrivet: 19 Jul 2017 13:30

Den roligaste klubben bör vara den man för närvarande spelar i, annars kan man ha hamnat fel. Om klubben likväl inte lever upp till ens förväntningar får man fundera på huruvida man ställer dessa förväntningar allt för högt. Om så inte är fallet kan man alltid påverka den allmänna andan genom att föregå med gott exempel, eller så får man bortse från bristerna och koncentrera sig på schacket.

IvarBlå2
Medlem
#22 Skrivet: 19 Jul 2017 14:18

Jag håller med de flesta här att den roligaste klubben bör vara den man spelar i. Såvida man inte på något sätt gör sig omöjlig att fortsätta i sin gamla klubb eller att det inte finns någon annan klubb i närheten, t.ex på en liten ort.

HSK_Andreas
Moderator
#23 Skrivet: 19 Jul 2017 14:34

Jag menar inte heller att det är bra om folk avstår spel av ekonomiska skäl. Jag tänkte mer att det som gör klubben bra är till största del att man trivs med varandra, tror jag. Då kan man kanske hitta alternativ till hotell. Vi har hyrt stugor och lägenheter. Det är väldigt mycket billigare än hotell. Särskilt om man lagar mat själv. Vi man ta en öl eller två, eller lite vin så kan man köpa det på bolaget istället för i baren. Sitter man med några kamrater och analyserar ett parti över en öl så är det ett billigt nöje. Självklart funkar alkoholfria alternativ också.

LNO1
Medlem
#24 Skrivet: 20 Jul 2017 12:26

Citerar: gubbengrå, #21:
Den roligaste klubben bör vara den man för närvarande spelar i,

Det var precis dit jag syftade med min kommentar om den roligaste klubben Samtidigt kan man ju också nostalgiskt minnas tillbaka och se charmen med där man en gång varit om man har haft flera klubbar. Min erfarenhet av svenska schackklubbar, både de jag spelat med i och besökt är att man alltid fått ett fantastiskt bemötande i en allt annat överskuggande majoritet av fallen. Kan man få ett bättre betyg än så?

G_arvid
Medlem
#25 Skrivet: 21 Jul 2017 09:26

Det är nog ganska sällsynt att man byter schackklubb för att man vantrivs i den man spelar i. Vanligare är nog helt enkelt att man flyttar från orten eller den sorgliga omständigheten att klubben man spelar i läggs ner så man tvingas söka sig någon annanstans.
Citerar: LNO1, #24:
Min erfarenhet av svenska schackklubbar, både de jag spelat med i och besökt är att man alltid fått ett fantastiskt bemötande i en allt annat överskuggande majoritet av fallen.

Också min erfarenhet. Både schackspelare och schackklubbar är så pass udda företeelser att man normalt blir överlycklig av att träffa en själsfrände!

Vert
Medlem
#26 Skrivet: 21 Jul 2017 09:33

Citerar: G_arvid, #25:
Det är nog ganska sällsynt att man byter schackklubb för att man vantrivs i den man spelar i.

Jag har bytt därför att jag vantrivts en gång, men instämmer i att det förmodligen är sällsynt.

Både schackspelare och schackklubbar är så pass udda företeelser att man normalt blir överlycklig av att träffa en själsfrände!

Jag har, vid utlandsvistelser, ofta kollat upp den lokala klubben och besökt den på dess spelkväll, och vid de allra flesta tillfällen har jag varit mycket varmt välkommen så detta har du säkert rätt i. En gång har jag dock varit med om att klubben jag besökte inte tyckte att det var särskilt intressant att få utländska gäster.

knightrider
Moderator
#27 Skrivet: 21 Jul 2017 14:02

Både schackspelare och schackklubbar är så pass udda företeelser att man normalt blir överlycklig av att träffa en själsfrände!

IvarBlå2
Medlem
#28 Skrivet: 21 Jul 2017 15:18 - Redigerad av: IvarBlå2

Jag har varit på4 5 klubbar i utlandet.1 Montpellier i Frankrike där det fanns en udda figur som alltid när han kom skulle skaka hand med samtliga 20 spelare.2. Mera om-81 i VM matchen där jag och emycket stark spelare analyserade en Karpov vinst 3 Alicante. De 3klubbarna blev jag vänligt bemött i4 Split där jag inte blev särskilt bra bemött 5.Köpenhamn där det började i vänlig ton men efter att jag började vinna mina blixtpartier blev de riktigt hånfullt. Ibland kan tillfälligheter spela in, ibland mentaliteten Jag glömde Torino dit jag tog ett uppehåll efter att jag hade sett ett VM parti som Karpov som sagt vann och inträdet var skitfort. Man kunde också se Tal gå rastlöst fram och tillbaka i lobbyn med en cigarr i munnen. Iaf jag tog tåget ner till Torino med sådär en tusen i plånboken för jag hade läst i Mera no att det skulle gå en blixtturñering där. Man spelade 5min dubbelsidigt. Jag förlorade mina 2 första partier snabbt mot en bra spelare. Sen började jag vinna partier om vartannat och hade till sist kommit till finalen Där jag förlorade båda partierna. Men vann ca600 som var mycket på den tiden och kunde bjuda flera av mina medspelare på ett glas Martini. Ett oförglömligt minne

IvarBlå2
Medlem
#29 Skrivet: 21 Jul 2017 16:35 - Redigerad av: IvarBlå2

Skitdyrt Ingen ßom har något mìñne att dela med ßig?

LNO1
Medlem
#30 Skrivet: 23 Jul 2017 18:56 - Redigerad av: LNO1

Låt det förbli på det sättet säger jag... med förbehållet att det inte utrotas helt för då skulle vårt samhälle bli en avsevärt tommare plats...

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!