Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack-SM 2017 i Stockholm
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#91 Skrivet: 9 Jul 2017 14:22

I dag möter jag en spelare på 1950. Partiet sänds live på nätet

salemslot
Medlem
#92 Skrivet: 9 Jul 2017 15:59

Kör hårt Sture!

sture_lindberg
Medlem
#93 Skrivet: 9 Jul 2017 21:57

Förlorade i dag dock..men ett ganska bra parti ändå av mej..om man nu kan säga så...

salemslot
Medlem
#94 Skrivet: 9 Jul 2017 23:21

Det kan man absolut om man inte bara dömer efter resultat. Lycka till i fortsättningen till dig och alla andra här som spelar.

Mikaelk
Medlem
#95 Skrivet: 10 Jul 2017 04:00

Underligt parti i kungsgambiten av Hector. Vad tror ni han hade planerat?

HSK_MartinTherus
Medlem
#96 Skrivet: 10 Jul 2017 12:49 - Redigerad av: HSK_MartinTherus

Jesper Hall och Stellan Brynell trodde att han ville överraska Axel, som tydligen är en duktig teoretiker, genom att spela oortodoxt .

salemslot
Medlem
#97 Skrivet: 10 Jul 2017 17:27

Sture fick remi mot en 1940. Bra jobbat, Sture!

sture_lindberg
Medlem
#98 Skrivet: 10 Jul 2017 19:28

Tack , men jag stod bra väldigt länge i detta parti.och kände att jag borde ha vunnit.men remi är helt ok mot en 1940-spelare av mej .

Har nu alltså 1,5 på 3 partier än så länge.

rodel
Medlem
#99 Skrivet: 11 Jul 2017 12:58

Lycka Till Sture!

sture_lindberg
Medlem
#100 Skrivet: 11 Jul 2017 18:27

Förlorade i dag.Har nu 1,5 på 4..

Afrikan
Medlem
#101 Skrivet: 11 Jul 2017 19:09

Kom igen!

sture_lindberg
Medlem
#102 Skrivet: 11 Jul 2017 21:18

Ska försöka

LNO1
Medlem
#103 Skrivet: 11 Jul 2017 22:35

Ja så har man börjat spela och det finns väl inget att klaga på förutom stolarna. De är rent ut sagt bedrövliga, jag tror jag aldrig suttit sämre under en schackturnering.
Annars som sagt arrangemanget är bra och stockholmare är mycket trevligare än vad ryktet ute i landsorten säger

sture_lindberg
Medlem
#104 Skrivet: 11 Jul 2017 22:48

Ja stolarna är faktiskt usla..Gäller att spela snabba partier

PeterTrsavec
Medlem
#105 Skrivet: 12 Jul 2017 10:09

Citerar: LNO1, #103:
förutom stolarna. De är rent ut sagt bedrövliga, jag tror jag aldrig suttit sämre under en schackturnering

Du får stå upp och spela Trist dock, då stolar är oerhört viktiga. Speciellt om man har en dålig rygg också.

Vert
Medlem
#106 Skrivet: 12 Jul 2017 10:39 - Redigerad av: Vert

Jag instämmer i omdömet om stolarna. Om man sitter "ordentligt" (dvs. så att man sitter på hela sitsen) så sitter man i princip bakåtlutad, och sitter man längst fram på kanten av sitsen så sitter man istället obekvämt.

I tillägg till stolkritiken vill jag rikta kritik mot protokollboken. När man närmar sig slutet av turneringen och således kommer att ha rivit ut varannan sida (i form av protokollskopior) kommer protokollboken mer eller mindre att falla sönder. Det blir tråkigt.

Spellokalen är lika dålig som förra gången SM gick i Stockholm; man sitter lite trångt och det ligger ett rejält sorl från analysbräden, bokhandel m.m. över hela spellokalen.

Arrangörerna på plats verkar emellertid göra ett bra jobb. Alla grupper verkar ha kommit igång på utsatt tid och utan problem i form av spelare som är anmälda men inte dyker upp till första ronden och/eller dyker upp utan att vara anmälda. Det verkar även fungera smidigt med snabb resultatrapportering och lottning, och det är lätt att se vilka som är verksamma som domare m.m. (genom deras väl synliga, gröna tröjor).

LNO1
Medlem
#107 Skrivet: 12 Jul 2017 11:19 - Redigerad av: LNO1

Detta med stolarna är en kritik som borde komma fram till kommande SM-arrangörer. det är såpass illa att det inte är acceptabelt. På tal om detta så såg jag och fyllde i en enkät om speltiden under SM. Den stora fördelen med SM är att man spelar ett parti om dagen under eftermiddagen. Om man flyttar partierna till kl 10:00 (med hänvisning till att man vill ut och turista), blir min fortsatta medverkan i kommande SM ytterst osäker.

Uppmaning: Ni som vill att partierna fortsättningsvis ska spelas på e.m. , fyll i enkäten! Detta är viktigt!

Ni som är morgonpigga: låt bli att fylla i den, hela samhället är ändå inrättat efter er!

Malvan
Medlem
#108 Skrivet: 12 Jul 2017 12:18

Radioprogrammet Studio Ett i P1 rapporterade från SM i går. Pia Cramling intervjuades.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programi d=1637

Spola till 32:50.

peking011
Medlem
#109 Skrivet: 12 Jul 2017 12:46

Arrangörerna lyckades lotta in ett dubbelmöte i tredje omgången i weekend ett turneringen. En gröntröjad herre sägs till men han tar inte tag i problemet utan mumlar något om att spelarna får väl spela igen mot varandra. En annan gröntröjad herre sägs då till och han tar tag i problemet. Men denna stunt leder till att partiet för dessa fyra spelare som då drabbades kommer igång ca 25 minuter efter utsatt tid. De skrattade inte direkt om man säger så.

Vert
Medlem
#110 Skrivet: 12 Jul 2017 12:50

Citerar: LNO1, #107:
Detta med stolarna är en kritik som borde komma fram till kommande SM-arrangörer. det är såpass illa att det inte är acceptabelt. På tal om detta så såg jag och fyllde i en enkät om speltiden under SM. Den stora fördelen med SM är att man spelar ett parti om dagen under eftermiddagen. Om man flyttar partierna till kl 10:00 (med hänvisning till att man vill ut och turista), blir min fortsatta medverkan i kommande SM ytterst osäker.

För egen del spelar jag helst kl. 14 (och fyllde också i enkäten på detta sätt) därför att jag är morgonpigg och gärna sysselsätter mig med aktiviteter (museibesök, utflykter) innan ronden. Kvällaktiviteter hinns ju också med när man spelar kl. 14, så som helhet tycker jag att man får två tillfällen till kringaktiviteter när man spelar kl. 14 (men endast ett tillfälle när man spelar kl. 10).

G_arvid
Medlem
#111 Skrivet: 12 Jul 2017 14:00 - Redigerad av: G_arvid

Den stora fördelen med SM är att man spelar ett parti om dagen under eftermiddagen. Om man flyttar partierna till kl 10:00 (med hänvisning till att man vill ut och turista), blir min fortsatta medverkan i kommande SM ytterst osäker.

Nåja, för min del kan jag även se andra fördelar med SM. Tyvärr kunde jag inte vara med i år.
Uppmaning: Ni som vill att partierna fortsättningsvis ska spelas på e.m. , fyll i enkäten! Detta är viktigt!

Ni som är morgonpigga: låt bli att fylla i den, hela samhället är ändå inrättat efter er!

Statistikern i mig tycker nog det viktigaste är att resultatet blir en korrekt spegling av vad deltagarna vill ha... Utbudet av turneringar skulle bli ganska begränsat om tiderna vore tillrättalagda efter vad jag vill ha...så det har jag skrinlagt och försöker kämpa på så gott jag kan, vare sig partierna börjar kl 10 (Serien), kl 14 (t ex SM) eller kl 19 (t ex klubbturneringar). Alla weekendturneringar skulle få stryka på foten med en gång om jag skulle kräva tider som passade mig.

sture_lindberg
Medlem
#112 Skrivet: 12 Jul 2017 18:32

Och efter en remi i dag så har jag 2 av 5..Ligger fortfarande plus i rating dock

lubbeluring
Medlem
#113 Skrivet: 12 Jul 2017 19:29

Stort Hurra för SOs alla kämpar i SM!

LNO1
Medlem
#114 Skrivet: 12 Jul 2017 20:04

Citerar: G_arvid, #111:
Statistikern i mig tycker nog det viktigaste är att resultatet blir en korrekt spegling av vad deltagarna vill ha.

Helt korrekt, men samtidigt ligger det i demokratins anda att man får argumentera för de alternativ som man finner vara det bästa. låt vara att det kanske var onödigt av mig att uppmana till röstskolk. Nåja det hela tycks inte vara hela världen då de om intresse finns tydligen kommer att ha både 14:00 och 10:00 som speltider, då är ju allt bra
Citerar: Vert, #106:
I tillägg till stolkritiken vill jag rikta kritik mot protokollboken.

Samma trista protokollbok som förra året i Uppsala. Jämförelsevis var Uppsala dock klart bättre, med fin spellokal med luftkonditionering, bra stolar och avgränsade analysrum.

PeterTrsavec
Medlem
#115 Skrivet: 12 Jul 2017 20:39

Citerar: LNO1, #114:
Uppsala dock klart bättre

Uppsala var riktigt bra, bra avgränsningar och lokalen var behaglig. Gillar Borlänge också. Verkar vara ett uppkommande problem med dessa protokoll böcker. Måste vara enklare att ha lösa protokoll?

G_arvid
Medlem
#116 Skrivet: 12 Jul 2017 21:08

Citerar: PeterTrsavec, #115:
Verkar vara ett uppkommande problem med dessa protokoll böcker. Måste vara enklare att ha lösa protokoll?

Ja, vem vill ha en trasig bok med protokoll som ändå inte sitter kvar. Har man inte råd med två böcker, en protokollbok och en bok om SM:et längre?

Vert
Medlem
#117 Skrivet: 12 Jul 2017 21:33

Jag tycker ändå att SM-protokollboken som koncept har sin uppenbara charm, men det bygger såklart på att den fortfarande är en bok när turneringen är färdigspelad. Det förutsätter att det går att riva ut protokollen utan att hela bokens sammansättning äventyras, vilket inte är fallet denna gång.

Nåväl, det är väl bara att acceptera att det inte finns ekonomi eller engagemang att göra någonting riktigt bra; i många avseenden (spellokal, utrymme, protokollbok) får man nöja sig med acceptabelt men inte mer än så. Att spela SM har ändå sin uppenbara charm, om inte annat därför att det gör icke-schackspelare ganska imponerade!

sture_lindberg
Medlem
#118 Skrivet: 12 Jul 2017 22:47

Citerar: Vert, #117:
Att spela SM har ändå sin uppenbara charm, om inte annat därför att det gör icke-schackspelare ganska imponerade!

Man bör också tänka lite på den sociala aspekten..Väldigt skoj att träffa på spelare som man träffat på eller spelat mot genom åren

LNO1
Medlem
#119 Skrivet: 13 Jul 2017 11:19

Visst är det kul med den sociala aspekten, SM samlar ju spelare från hela landet som kanske inte en vanlig weekendturnering gör. Det har ju varit en hel del berättigad kritik mot arrangemanget, men något som är bra är den omfattande live-utsändning som sker.

ess_storm
Medlem
#120 Skrivet: 13 Jul 2017 22:42

...kul också att luska reda på vem som döljer sig bakom ett alias - Sture.... är ju inte så svårt med både namn och nuna här på sO. Jag har sannolikt också hittat LNO1. Svårare med Vert och Peking.

Ska vi säga en röd nejlika i knapphålet? / Matts

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.