Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fuskare tagen?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#91 Skrivet: 13 Maj 2017 07:10

Citerar: G_arvid, #119:
Det är på alla sätt bättre att ha förebyggt och förhindrat än att i efterhand jaga folk som man misstänker.

Instämmer helt och fullt!

LNO1
Medlem
#92 Skrivet: 13 Maj 2017 07:19

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #70:
Det enkla svaret är ja, det ska dom. För risken är stor att vederbörande är oskyldig och att vederbörande då döms i allmänhetens ögon är förskräckligt.

Jag håller med dig i princip om att det är förskräckligt om en oskyldig hängs ut, men att säga att risken är stor att vederbörande är oskyldig är ett starkt misstroendevotum mot tävlingsarrangören och SSFs regelkommitte anser jag. Risken finns skulle jag vilja säga, men jag skulle dra mig för att gå längre.

Gugubben
Medlem
#93 Skrivet: 13 Maj 2017 17:22

Den här historien om den misstänkte fuskaren är mycket dåligt skött. Amatörmässigt tyvärr!

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#94 Skrivet: 13 Maj 2017 17:28

Citerar: LNO1, #92:
Risken finns skulle jag vilja säga, men jag skulle dra mig för att gå längre.

Det räcker ju med att risken finns anser jag. Vi får väl se om de lyckas med något annat än att ge den här personen ett rykte som fuskare. Det är ju uppenbart av Falkis inlägg att vederbörande redan är dömd i mångas ögon.
OM vederbörande inte kan beläggas med fusk, är detta verkligen mycket olyckligt.

LNO1
Medlem
#95 Skrivet: 13 Maj 2017 19:27 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #94:
OM vederbörande inte kan beläggas med fusk, är detta verkligen mycket olyckligt.

Det verkar råda konsensus angående detta ja, så jag förväntar mig verkligen att bevisningen håller. Om den håller är det på sätt och vis både bra och dåligt. Om den inte håller är det bara dåligt. Men alla moln har en silverkant sägs det ju och vi får väl hoppas att det kommer något gott ur den här historien.

G_arvid
Medlem
#96 Skrivet: 14 Maj 2017 11:21

Att strikt bevisa fusk är oerhört svårt. Men om man påträffar någon med påslagen mobiltelefon på sig, eller en telefon som tillhör spelaren påslagen på toa t ex så kan man enkelt döma för brott mot fides regeler och förlust av partiet om inte tävlingsbestämmelserna säger annorlunda. På så sätt kan man lämna diskussionen om spelarens avsikt därhän.

Mikaelk
Medlem
#97 Skrivet: 14 Maj 2017 12:25

Citerar: G_arvid, #96:
Att strikt bevisa fusk är oerhört svårt. Men om man påträffar någon med påslagen mobiltelefon på sig, eller en telefon som tillhör spelaren påslagen på toa t ex så kan man enkelt döma för brott mot fides regeler och förlust av partiet om inte tävlingsbestämmelserna säger annorlunda. På så sätt kan man lämna diskussionen om spelarens avsikt därhän.

Det kan man inte eftersom en fuskare inte bara ska dömas till partiförlust.

LNO1
Medlem
#98 Skrivet: 14 Maj 2017 17:32

Citerar: G_arvid, #96:

Ja. Nu om man tittar strikt på det meddelande som gick ut från SSF så står detta:

"Direkt efter den sista ronden i Kvibergspelen i helgen genomförde Tävlings- och regelkommittén, TK, kontroll av en spelare, som visiterades på plats i Göteborg. Håkan Jalling, ordförande i Tävlings- och regelkommittén, meddelar att frågan är under fortsatt utredning och hanteras av TK.
- Det är oerhört viktigt att vi arbetar med fair play inom svenskt schack och förebyggande med frågor som rör fusk. Vi har nolltolerans och är beredda att genomföra kontroller när vi misstänker fusk, säger Håkan Jalling."
(min egen kursivering)
så står det ingenting om att spelaren misstänks för fusk bara att spelaren kontrollerats, men det står även att frågan är under fortsatt utredning. Androm till varnagel får man förmoda, och eftersom frågan är under fortsatt utredning så förväntar jag mig en redogörelse av vad man kommit fram till.

Citerar: Gugubben, #99:
Falkis! Nu går du väl ändå för långt?

Vilken roll Falkis hade i tävlingen har jag förstås ingen aning om, om han tillhör arrangörerna, TK eller bara är en av deltagarna till exempel. Men han verkar ju vara insatt i detaljerna, så någon slags insikt bör han ju ha.
Är han en av deltagarna så står det ju förstås honom fritt att delge oss de detaljer han känner till, men man undrar ju då hur han fått tag på dessa uppgifter och dessa bör då tas med en stor nypa salt. Om han på något sätt är involverad i utredningen är det det mycket olyckligt att föregripa utredningen.

Själv tycker jag att det räckt med att man gått ut med ett meddelande från SFF att kontroller av spelare har utförts, och man hade kunnat vänta med övrig information till dess man hade något att delge.

G_arvid
Medlem
#99 Skrivet: 14 Maj 2017 17:42

Citerar: LNO1, #102:
så står det ingenting om att spelaren misstänks för fusk bara att spelaren kontrollerats,

Nej, inte direkt. Men indirekt eftersom det också står att man är beredda att genomföra kontroller när man misstänker fusk.

LNO1
Medlem
#100 Skrivet: 14 Maj 2017 18:20

Citerar: G_arvid, #103:
Nej, inte direkt. Men indirekt eftersom det också står att man är beredda att genomföra kontroller när man misstänker fusk.

Precis, och det är dessa antydningar som jag inte riktigt gillar. Det hade väl räckt finfint att bara skriva att man gör regelmässiga kontroller och att en sådan gjorts?

Vert
Medlem
#101 Skrivet: 14 Maj 2017 20:58 - Redigerad av: Vert

Får, i egenskap av moderator, meddela följande: jag har raderat inalles fyra inlägg som sprider rykten/icke verifierbar information (samt reagerar på dessa inlägg) om den person som misstänks för fusk. Som jag skrev tidigare i tråden vill jag att vi avhåller oss från att spekulera utifrån information som inte är verifierad av t.ex. SSF. Detta vill jag inte behöva säga igen.

Om Falkis är en del av arrangören och/eller förbundet eller inte har mindre betydelse. Han bidrar till ryktesspridning kring och onödigt svartmålande av en ännu icke dömd person, och det ska inte förekomma i denna tråd. Eventuell åtgärd meddelas senare.

LNO1
Medlem
#102 Skrivet: 15 Maj 2017 17:53

En tanke slog mig angående detta angående ryktesspridningen bl.a. Varför genomförs inte även stickprovskontroller utan bara kontroller när man misstänker fusk?

PeterTrsavec
Medlem
#103 Skrivet: 15 Maj 2017 21:12

Vet inte om jag är helt blåst eller allmänt trög, hur kan man i/under en tävling fuska? Om mobilen är avstängd som är obligatoriskt under ett parti. Från var får man då information kring möjligheten att fuska?

HSK_Andreas
Moderator
#104 Skrivet: 15 Maj 2017 21:41 - Redigerad av: HSK_Andreas

Om man har för avsikt att fuska så bryr man sig kanske inte så väldigt mycket om regeln att mobiltelefonen ska vara avslagen?

Edit: Sen finns det ju andra sätt att få information om man kan bygga lite med elektronik, eller så kommunicerar man man tal eller tecken. Jag vet att man brukar säga att det är förbjudet att tala ett språk som inte omgivningen förstår under pågående partier. Om jag åker till USA och spelar en tävling så får jag inte kommunicera på svenska medan mitt parti pågår, eftersom andra inte gärna kan veta ifall jag pratar om partiet eller vädret.

LNO1
Medlem
#105 Skrivet: 16 Maj 2017 00:14

Citerar: PeterTrsavec, #103:
Om mobilen är avstängd som är obligatoriskt under ett parti. Från var får man då information kring möjligheten att fuska?

Nej du är inte trög, men precis som HSK_Andreas påpekar så talar vi om fuskare, detta fåtal som förstör för alla andra. Precis som inom idrotten, och ju mer pengar som är involverade desto troligare är det att deras fula trynen dyker upp.

Gugubben
Medlem
#106 Skrivet: 16 Maj 2017 01:36

Professionella schackspelare ska få så dåligt betalt så de fullständigt struntat i om de vinner turneringen eller kommer typ femma, därför att prispengarna ska vara avskräckande låga.
Är det LNO1 s lösning på fuskproblemen det?
Högsta världseliten tjänar bra på schacket, men de andra därunder slåss ju om smulor.

G_arvid
Medlem
#107 Skrivet: 16 Maj 2017 07:11

Citerar: HSK_Andreas, #104:
Sen finns det ju andra sätt att få information om man kan bygga lite med elektronik

Jag har funderat lite på detta. Den som har kunskaperna kan nog ganska enkelt bygga in ett starkt schackprogram med ett interface som bara spelaren känner till. T ex nånting som ser ut som en kalkylator eller liknande. Därigenom blir medvetet fusk nånting som är mycket svårt att bevisa och kanske skulle man lägga mer vikt vid att få bort all elektronik från spellokalen och ha strängare straff för medförd och/eller påslagen utrustning.
Citerar: HSK_Andreas, #104:
Jag vet att man brukar säga att det är förbjudet att tala ett språk som inte omgivningen förstår under pågående partier. Om jag åker till USA och spelar en tävling så får jag inte kommunicera på svenska medan mitt parti pågår, eftersom andra inte gärna kan veta ifall jag pratar om partiet eller vädret.

Jag kan tänka mig att USA kan ha sådana tävlingsbestämmelser, men de blir knepiga att genomföra i andra länder. Kan man t ex kräva att jag ska kunna serbokroatiska om jag är med i en turnering i Belgrad? I annat fall får man kräva att de inhemska spelarna och arrrangörer kan engelska?

Elrey
Medlem
#108 Skrivet: 16 Maj 2017 07:32 - Redigerad av: Elrey

Citerar: G_arvid, #107:
Kan man t ex kräva att jag ska kunna serbokroatiska om jag är med i en turnering i Belgrad

Rätt! Det - bland annat - var därför som jag slutade spela klubb. Minst 3 åskådare som pratade annat än svenska.

HSK_Andreas
Moderator
#109 Skrivet: 16 Maj 2017 14:25

Citerar: G_arvid, #107:

Jag kan tänka mig att USA kan ha sådana tävlingsbestämmelser, men de blir knepiga att genomföra i andra länder. Kan man t ex kräva att jag ska kunna serbokroatiska om jag är med i en turnering i Belgrad? I annat fall får man kräva att de inhemska spelarna och arrrangörer kan engelska?

Även i lilla Sverige är det använt. Vid en turnering som Rilton så där det finns många spelare av olika nationaliteter så att höra folk tala exempelvis ryska är inget ovanligt. Det är heller inget fel så länge ingen av personerna spelar ett schackparti. Om spelar så får de välja engelska eller inte kommunicera alls just då.
I fallet av att du spelar i Belgrad så kanske engelska kan vara ok, beroende på hur språkkunskaperna där är. Om inte så får man avvakta tills man spelat klart.

HSK_Andreas
Moderator
#110 Skrivet: 16 Maj 2017 14:27

Citerar: Elrey, #108:
Rätt! Det - bland annat - var därför som jag slutade spela klubb. Minst 3 åskådare som pratade annat än svenska.

På klubben eller på tävlingar? Jag har inte upplevt det som en stor grej, bortsett just från tävlingar som Rilton. Skulle det vara ett problem skulle jag säga till. På klubben skullejag inte bry mig eftersom jag inte tävlar där, utan mer spelar schack och umgås, men det är hur jag känner det.

HSK_Andreas
Moderator
#111 Skrivet: 16 Maj 2017 14:29

Citerar: Gugubben, #106:
Professionella schackspelare ska få så dåligt betalt så de fullständigt struntat i om de vinner turneringen eller kommer typ femma, därför att prispengarna ska vara avskräckande låga.

Jag uppfattade det inte som att det var LNO1s lösning på problemet, utan mer ett konstaterande att risken för fusk blir större om de ekonomiska incitamenten ökar.
Om man är upprörd för att alla andra feltolkar allt man skriver kanske man inte behöver försöka leta märkliga tolkningar av andras texter?

IvarBlå2
Medlem
#112 Skrivet: 16 Maj 2017 14:40 - Redigerad av: IvarBlå2

I Rilton t.ex rör det sig om så stora prissumman och skulle bli ett farfars jobb med att inför varje rond visitera alla medan det i klubbturneringarn inte är värt risken att åka fast

G_arvid
Medlem
#113 Skrivet: 16 Maj 2017 15:55

Citerar: HSK_Andreas, #109:
Även i lilla Sverige är det använt. Vid en turnering som Rilton så där det finns många spelare av olika nationaliteter så att höra folk tala exempelvis ryska är inget ovanligt. Det är heller inget fel så länge ingen av personerna spelar ett schackparti. Om spelar så får de välja engelska eller inte kommunicera alls just då.
I fallet av att du spelar i Belgrad så kanske engelska kan vara ok, beroende på hur språkkunskaperna där är. Om inte så får man avvakta tills man spelat klart.

Jag tänkte mera på att amerikanarna har engelska som modersmål, men om jag kommer som ensam deltagare till en turnering i ett annat land så förstår kanske inte alla deltagare vad man säger ifall man pratar engelska. Det hela går ut på att alla deltagare har ett gemensamt språk att kommunicera på.

Elrey
Medlem
#114 Skrivet: 16 Maj 2017 16:03

Citerar: HSK_Andreas, #110:
På klubben skullejag inte bry mig eftersom jag inte tävlar där, utan mer spelar schack och umgås, men det är hur jag känner det.

Jag retade mig på det, kanske har jag någon diagnos eller koncentrationssvårigheter men jag upplevde det både störande o fuskkigt (om nu ordet finns) att 3 st av min motståndares landsmän stod vid sidan om och kommenterade. Och de flyttade sig inte!

IvarBlå2
Medlem
#115 Skrivet: 16 Maj 2017 16:40

Varför inte komma överens om innan turneringen att bara en ickesvensk i det här fallet får stå vid brädena

G_arvid
Medlem
#116 Skrivet: 16 Maj 2017 16:46

Citerar: IvarBlå2, #115:
arför inte komma överens om innan turneringen att bara en ickesvensk i det här fallet får stå vid brädena

Genialt!

IvarBlå2
Medlem
#117 Skrivet: 16 Maj 2017 16:50

Dessutom är det nästan alltid förbjudet att prata i spellokalen under pågående spel

LNO1
Medlem
#118 Skrivet: 16 Maj 2017 18:46

Citerar: Gugubben, #106:

Jag har tidigare skrivit att de som spelar om tiotusentals kronor får räkna med hårdare kontroller än de som spelar om småsmulor, så det var inte så att jag önskade mindre prispengar till proffsen. Men jag kan ju ana vad som skulle hända om vi hade 10 000:- i rankingpris. Kalla mig nu inte misantrop för detta.

LNO1
Medlem
#119 Skrivet: 16 Maj 2017 18:47

Citerar: Elrey, #108:
Minst 3 åskådare som pratade annat än svenska.

Nåja , det har nog förekommit en del viskande och snack mellan svenska spelare också! Själv föredrar jag att inte snacka under partierna.

LNO1
Medlem
#120 Skrivet: 16 Maj 2017 18:50

Åskådare ska f.ö. hålla snattran så de inte stör spelarna, annars får väl tävlingsledningen ingripa.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.