Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fuskare tagen?
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Författare Meddelande
alexanderlukas
Medlem
#1 Skrivet: 8 Maj 2017 19:47

Verkar som man kollat upp nån i Kvibergsspelen. Tråkigt om det är fusk.
Stod lite i schack.se

Elrey
Medlem
#2 Skrivet: 8 Maj 2017 20:17

Direkt efter den sista ronden i Kvibergspelen i helgen genomförde Tävlings- och regelkommittén, TK, kontroll av en spelare, som visiterades på plats i Göteborg. Håkan Jalling, ordförande i Tävlings- och regelkommittén, meddelar att frågan är under fortsatt utredning och hanteras av TK.
- Det är oerhört viktigt att vi arbetar med fair play inom svenskt schack och förebyggande med frågor som rör fusk. Vi har nolltolerans och är beredda att genomföra kontroller när vi misstänker fusk, säger Håkan Jalling.

Arne77
Medlem
#3 Skrivet: 8 Maj 2017 20:29

Har man ens laglig möjlighet att visitera spelare? Polisen har ju inte ens den rättigheten om man inte misstänker brott.

barr
Medlem
#4 Skrivet: 8 Maj 2017 20:34

Citerar: Arne77, #3:
Har man ens laglig möjlighet att visitera spelare?

Det tror jag. Precis som att man har dopingkontroller i andra sporter.

barr
Medlem
#5 Skrivet: 8 Maj 2017 20:39

Från reglerna:

11.3
a) Under spelets gång är det förbjudet för spelarna att använda några som helst anteckningar eller
informationskällor eller söka råd eller analysera några som helst partier på ett annat schackbräde.
b) Under spelets gång är det förbjudet för spelare inom tävlingsområdet att ha på sig mobiltelefoner,
elektroniska kommunikationsmedel eller annan utrustning kapabel att föreslå schackdrag.
Tävlingens regler kan dock tillåta att sådan utrustning förvaras i spelarens väska, förutsatt att
utrustningen är helt avstängd. Det är förbjudet för spelare att utan domarens tillstånd bära med sig en
väska som innehåller sådan utrustning. Om det är uppenbart att en spelare har sådan utrustning på
sig inom tävlingsområdet ska spelaren dömas till förlust av partiet och motståndaren tilldömas
segern. Tävlingens regler kan föreskriva ett annat, mildare, straff.
Domaren har rätt att begära att i avskildhet få visitera spelarens kläder, väskor eller dylikt. Domaren,
eller annan av domaren auktoriserad person, ska visitera spelaren (denna uppgift ska utföras av en
person av samma kön som spelaren). Spelaren är skyldig att samarbeta och om han vägrar ska
domaren vidta åtgärder enligt § 12.9.

Arne77
Medlem
#6 Skrivet: 8 Maj 2017 21:11

Se där, men det finns ingen skyldighet att ställa upp på visitering om man själv inte ville. Dock är jag mot fusk.

barr
Medlem
#7 Skrivet: 8 Maj 2017 21:31

Citerar: Arne77, #6:
ingen skyldighet
?

Citerar: barr, #5:
Spelaren är skyldig att samarbeta och om han vägrar ska
domaren vidta åtgärder enligt § 12.9.

Visst kan spelaren vägra. Men då döms spelaren troligen till förlust.

By the way: Det var en intressant artikel i TfS om en fuskare för ett tag sedan.

Gugubben
Medlem
#8 Skrivet: 8 Maj 2017 21:39

Att jag skulle tillåta någon att undersöka mig avklädd eller i bara underkläder är uteslutet.
Konsekvensen blir att jag inte längre spelar klubb eller turneringsspel.

Mikaelk
Medlem
#9 Skrivet: 8 Maj 2017 21:57

Hej! Vem var det och vad var anklagelserna?

Elrey
Medlem
#10 Skrivet: 8 Maj 2017 22:12

Citerar: Gugubben, #8:
Att jag skulle tillåta någon att undersöka mig avklädd eller i bara underkläder är uteslutet.
Konsekvensen blir att jag inte längre spelar klubb eller turneringsspel.

Rätt! Regeringsformen: 6 § Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot
påtvingat kroppsligt ingrepp även i annat fall än som avses i 4
och 5 §§. Han är därjämte skyddad mot kroppsvisitation,
husrannsakan och liknande intrång samt mot undersökning av brev
eller annan förtrolig försändelse och mot hemlig avlyssning
eller upptagning av telefonsamtal eller annat förtroligt
meddelande. Lag (1976:871).

knightrider
Moderator
#11 Skrivet: 8 Maj 2017 22:26

Citerar: Gugubben, #8:

Det beror ju på vad du är misstänkt för.

uct2
Medlem
#12 Skrivet: 8 Maj 2017 22:45 - Redigerad av: uct2

Regeringsformen är en grundlag. Att vara grundlag betyder precis vad ordet säger: lagen utgör grunden och ska vara mer stabil än andra lagar, men det kan ändå finnas andra lagar som står över grundlagen i vissa fall. En sådan är Polislagen, som ger poliser (plus tullpersonal och kustbevakare) rätt att kroppsvisitera om de anser att det finns skäl till det.

Inte så viktigt för schackfrågan, men jag var lite rädd att diskussionen började glida in på juridik. Det man kan göra om någon misstänks för fusk med elektronik under en schacktävling och vägrar samarbeta är -- precis som Barr skrivit redan -- att döma partiförlust och ev disciplinstraff.

Gugubben
Medlem
#13 Skrivet: 8 Maj 2017 23:43

Jag är inte misstänkt för någonting, knightrider.
Det handlar om integritet för min del. Integritet är något för mig mycket viktigt, men för många andra något abstrakt och smått betydelselöst.

Vert
Medlem
#14 Skrivet: 8 Maj 2017 23:48

Jag har inte så bra koll på det juridiska "finliret", men vet att åskådarna i samband med allsvenska fotbollsmatcher kroppsvisiteras av säkerhetspersonal/publikvärdar (dvs. ej av polis). Detta sker för att (i möjligaste mån) undvika att bengaliska eldar o.d. smugglas in på arenorna och denna visitation undkommer man inte.

Jag antar att man genom att köpa biljett genom det "finstilta" godkänner visitation som förutsättning för att få komma in på arenan, och kanske förbinder man sig på liknande sätt att godta visitation när man anmäler sig till vissa schacktävlingar?

Elrey
Medlem
#15 Skrivet: 8 Maj 2017 23:50

Uct2: vi har 4 grundlagar i Sverige och dessa står över alla andra lagar.

Gugubben
Medlem
#16 Skrivet: 8 Maj 2017 23:59

Vill jag inte bli kroppsvisiterad så går jag inte heller på allsvensk fotboll. Och vill jag inte visiteras för att få delta i en schacktävling så avstår jag hellre spel än låter mig visiteras.

Vert
Medlem
#17 Skrivet: 9 Maj 2017 00:04

Nej, det står ju var och en fritt att välja. Min poäng var snarare att det visitation av andra än poliser (tävlingsledare, publikvärdar) utan misstanke om brott inte nödvändigtvis behöver vara "juridiskt felaktigt", vilket dryftades högre upp i tråden.

uct2
Medlem
#18 Skrivet: 9 Maj 2017 00:12 - Redigerad av: uct2

Citerar: Elrey, #15:
Uct2: vi har 4 grundlagar i Sverige och dessa står över alla andra lagar.

De är överordnade i den bemärkelsen att de ger grundnormer för alla andra lagar, men de kan alltid anpassas utifrån speciella omständigheter av annan lagstiftning.

Det en grundnorm att ingen får tvinga någon att mot sin vilja kroppsvisiteras, men Polislagen säger att om en polis har skäl, t ex om någon misstänks vara beväpnad, har polisen rätt att kroppsvisitera personen trots grundlagsskyddet.

Likaså kan säkerhetspersonal vid fotbollsmatcher få samma rätt, som Vert skriver. Till skillnad från poliser kan de dock inte arrestera folk och om besökaren väljer att inte gå in på arenan får inte vakten fortsätta kräva kroppsvisitering.

Man kan inte heller neka en kassörska i snabbköpet att titta i en medhavd påse, eller en busskontrollant att se ens biljett; detta är också visiteringar men grundlagen hjälper ingen att slippa undan.

Gugubben
Medlem
#19 Skrivet: 9 Maj 2017 00:33

Inte kan en kassörska ha rätt att visitera min väska. No way

uct2
Medlem
#20 Skrivet: 9 Maj 2017 00:53

Jo, faktiskt, hon/han har rätt att få se i den innan du passerar ut ur butiken. En affär är inte en allmän plats. Om du vägrar t r o r jag de har rätt att hålla dig kvar i väntan på polis, men jag är osäker på var gränserna går där riktigt.

Mikaelk
Medlem
#21 Skrivet: 9 Maj 2017 01:08

uct2: http://lawline.se/answers/11535

G_arvid
Medlem
#22 Skrivet: 9 Maj 2017 06:52 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: Vert, #14:
ag har inte så bra koll på det juridiska "finliret", men vet att åskådarna i samband med allsvenska fotbollsmatcher kroppsvisiteras av säkerhetspersonal/publikvärdar (dvs. ej av polis). Detta sker för att (i möjligaste mån) undvika att bengaliska eldar o.d. smugglas in på arenorna och denna visitation undkommer man inte.

Vad menar du med kroppsvisiteras? Att titta i medhavda väskor är inte kroppsvisitation.
Det vore för övrigt intressant att veta hur starka misstankarna var när man tog till denna åtgärd.

Vert
Medlem
#23 Skrivet: 9 Maj 2017 07:08 - Redigerad av: Vert

Citerar: G_arvid, #22:
Vad menar du med kroppsvisiteras?

Jag har besökt fyra allsvenska fotbollsarenor, ett par av dem tämligen frekvent, de senaste 10-15 åren. Vid nästan samtliga besök har jag, i likhet med resten av besökarna, fått ställa mig bredbent varpå en publikvärd eller säkerhetsvakt har känt på mina armar, min mage, min rygg, mina jackfickor, mina byxfickor och mina ben, alltsammans utanpå kläderna. Om detta är att likställa med kroppsvisitation i ordets egentliga bemärkelse vet jag inte, men det är alltså inte fråga om endast en medhavd väska. Däremot liknar det den visitation som utförs i säkerhetskontrollen på flygplatser (som ibland sker slumpmässigt och ibland därför att det "piper" när man passerar "portalen").

timmy
Medlem
#24 Skrivet: 9 Maj 2017 07:38

Sen är det ju fråga om en moralisk aspekt från schackspelaren tycker jag. Har man rent mjöl i påsen så hade i alla fall jag visat att jag inte har någon handdator, fusklappar, inspelningsutrustning eller liknande som kan härledas till fusk i turneringen. Sen skulle jag skita i om det står i lagboken vad man ska göra eller inte göra som person.

Det står inget i lagboken om att man ska hjälpa någon skadad/allvarligt sjuk person på stan, men likväl har jag gjort det. Moral!

Jag har slagit ihjäl halvdöda djur som jag kört på, det står inget om att man måste göra det. Moral!

peking011
Medlem
#25 Skrivet: 9 Maj 2017 07:48

Precis har man inget att dölja kan man ju kosta på sig att visiteras. Jag slipper dessutom framstå som en eventuell fuskare om jag vägrar. Snacket börjar ju tugga igång då liksom.

G_arvid
Medlem
#26 Skrivet: 9 Maj 2017 08:42

Citerar: Vert, #23:
Jag har besökt fyra allsvenska fotbollsarenor, ett par av dem tämligen frekvent, de senaste 10-15 åren. Vid nästan samtliga besök har jag, i likhet med resten av besökarna, fått ställa mig bredbent varpå en publikvärd eller säkerhetsvakt har känt på mina armar, min mage, min rygg, mina jackfickor, mina byxfickor och mina ben, alltsammans utanpå kläderna. Om detta är att likställa med kroppsvisitation i ordets egentliga bemärkelse vet jag inte, men det är alltså inte fråga om endast en medhavd väska. Däremot liknar det den visitation som utförs i säkerhetskontrollen på flygplatser (som ibland sker slumpmässigt och ibland därför att det "piper" när man passerar "portalen").

Ja, jag säger naturligtvis inte emot, jag är bara förvånad eftersom jag aldrig själv varit med om något liknande. Så det genomförs alltså inte konsekvent på samtliga arenor runt om i landet. Är det verkligen samtliga besökare som kroppsvisiteras, alltså 15 000 eller så? Handlar det inte om särskilda sektioner där det förekommit problem - alltså där skälig misstanke föreligger?

G_arvid
Medlem
#27 Skrivet: 9 Maj 2017 08:49 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: peking011, #25:
Precis har man inget att dölja kan man ju kosta på sig att visiteras. Jag slipper dessutom framstå som en eventuell fuskare om jag vägrar. Snacket börjar ju tugga igång då liksom.

Kan så vara, men i civil lagstiftning är man oskyldig till brott bevisats. Om det inte finns misstanke så blir det ju det omvända, man ska bevisa att man är oskyldig. Hade det gällt mig hade jag nog krävt att få reda på vilka grunder jag var misstänkt för att fuska. Om man utan skäl bett mig bevisa att jag inte hade en radiosändare i kalsongerna hade jag nog tackat för mig och gått. Jag utgår att det ska väldigt mycket till och välgrundade misstankar innan man tar till sådana kontroller. Att bevisa att man är oskyldig är i princip omöjligt. Det ser man inom idrottens värld när fuskare upptäcks flera år efteråt när metoderna utvecklas och prislistor får skrivas om och rekord strykas.

Vert
Medlem
#28 Skrivet: 9 Maj 2017 09:04

Citerar: G_arvid, #26:
Ja, jag säger naturligtvis inte emot, jag är bara förvånad eftersom jag aldrig själv varit med om något liknande. Så det genomförs alltså inte konsekvent på samtliga arenor runt om i landet. Är det verkligen samtliga besökare som kroppsvisiteras, alltså 15 000 eller så? Handlar det inte om särskilda sektioner där det förekommit problem - alltså där skälig misstanke föreligger?

Jag har egentligen aldrig reflekterat kring hur utbrett det är. Det är mycket möjligt att det gäller endast vissa sektioner; jag har själv aldrig besökt annat än klack/ståplatssektioner på arenor i huvudstaden, så jag baserar mina kommentarer på detta. Men det är, inser jag nu, såklart mycket möjlig, t.o.m. troligt, att sittplatsbesökare eller besökare på mindre "riskfyllda" matcher slipper denna visitation.

Icke desto mindre är jag, måhända i min okunnighet, skeptisk till resonemanget att någon form av "juridisk" misstanke skulle föreligga. Kan en sådan misstanke verkligen vara "kollektiv" och tillåta "kollektiv" visitation? Jag lutar snarare åt att man trots allt har har gjort någon form av medgivande i och med köpet av biljetten (även om misstanken du talar om såklart är orsaken till att man överhuvudtaget behöver göra detta medgivande).

Citerar: G_arvid, #27:
Kan så vara, men i civil lagstiftning är man oskyldig till brott bevisats. Om det inte finns misstanke så blir det ju det omvända, man ska bevisa att man är oskyldig. Hade det gällt mig hade jag nog krävt att få reda på vilka grunder jag var misstänkt för att fuska. Om man utan skäl bett mig bevisa att jag inte hade en radiosändare i kalsongerna hade jag nog tackat för mig och gått. Jag utgår att det ska väldigt mycket till och välgrundade misstankar innan man tar till sådana kontroller. Att bevisa att man är oskyldig är i princip omöjligt. Det ser man inom idrottens värld när fuskare upptäcks flera år efteråt när metoderna utvecklas och prislistor får skrivas om och rekord strykas.

Jag utgår ifrån att kontrollen som arrangörerna i Göteborg gjorde bygger på någon form av välgrundad misstanke, t.ex. ideliga toalettbesök, synliga sladdar, mobiltelefon som synts i fickan eller i handen på väg till eller från toaletten och så vidare. I annat fall verkar det mycket märkligt, och godtyckligt.

greogorypeck
Medlem
#29 Skrivet: 9 Maj 2017 11:22

Att skanna någon som de gjorde i VM i New York (med Carlsen) borde inte vara så dramatiskt.

Vert
Medlem
#30 Skrivet: 9 Maj 2017 11:56

Nej, men samtidigt inte det lättaste för en vanlig turneringsarrangör på en mindre ort i Sverige.

Vad gäller frågan om fusk i ett större perspektiv så är det väl inte så himla förvånande att det förekommer fall av fusk inom schacket - det fuskas ju i så många andra sammanhang i samhället enbart därför att möjligheten finns. Detta bör beivras, men hur detta ska göras är svårare att veta. Man kan ju inte visitera alla deltagare, och man kan inte dubbelkolla alla spelares partier med schackmotorer. Det man kan göra är väl att reagera om en misstanke de facto finns, men så många andra rimligt tids- och kostnadseffektiva möjligheter ser jag inte.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.