Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack och politik och pengar
Författare Meddelande
olaloke
Medlem
#1 Skrivet: 30 Apr 2017 14:21

Hej, jag skulle vilja höra era åsikter om schack och politik( och kanske pengar). Jag tycker att den nuvarande världsmästaren Magnus Carlsen manövrerar gott i dessa farvatten . Förr, jag tänker på Fischer-Spasskij eller Kasparov - Karpov tycker jag att politik och därmed psykning av motståndaren var ett element som numera är borta. Vad jag menar med schack och pengar vore det kul med lite åsikter om vid vilken nivå som folk kan livnära sig på att spela schack. Det finns ju en uppsjö av turneringar runt om i världen.

Vert
Medlem
#2 Skrivet: 30 Apr 2017 19:38

Jag håller med om att det var mer politik kring själva schackspelandet förr, medan politiken idag mestadels genomsyrar FIDEs verksamhet. Utöver de spelare som trådskaparen nämner kommer man att tänka på t.ex. Korchnoi, vars avhopp från Sovjet och match mot Karpov var kraftigt politiserade. Helt borta är det emellertid inte, vilket Karjakins nära relation med Putin och den ryska regimen visar.

Vad gäller ekonomin i schacket så kan jag tänka mig - men nu är jag ute på ganska hal is då jag endast spekulerar - att ungefär lika många kan livnära sig på schacket idag som förr, men att villkoren blir allt bättre för de absoluta toppspelarna. Men, som sagt, detta är spekulation från min sida.

Det brukar ju sägas att Berlinmurens fall fick effekten att en mängd starka östeuropeiska spelare fick möjlighet att spela i Europa och livnära sig på schacket, men om det stämmer vet jag inte. Jag vet heller inte hur många schackspelare som de facto kan livnära sig på schacket (och det är väl också en fråga om vilken standard man tänker sig). Jag skulle säga att vilken stormästare som helst, med lite eftertanke vid val av bostadsort och turneringar, kan hanka sig fram som professionell schackspelare. Om vi istället talar om en någorlunda dräglig tillvaro (t.ex. medianlön) så kanske det är fråga om endast ett femtiotal, eller ännu färre?!

greogorypeck
Medlem
#3 Skrivet: 30 Apr 2017 20:16

Citerar: Vert, #2:
endast ett femtiotal, eller ännu färre?!

I hela världen? Då är schack en mindre sport än vad jag trodde.

Vert
Medlem
#4 Skrivet: 30 Apr 2017 21:05

Ja, det är ju endast spekulationer från min sida, men mitt intryck är att även om den absoluta världstoppen klarar sig mycket bra så tror jag att pengarna minskar ganska snabbt. En sådan som Nils Grandelius, som är runt nummer 100 i världen, tjänar knappast mer på sitt schack än en svensk medianlön (väl?). Å andra sidan kanske han tjänar mer än en litauisk medianlön, så vore han litauer kanske han skulle ses som medelinkomsttagare (eller mer).

Å andra sidan har väl schackets storhet aldrig varit att sporten är så populär att många kan klara sig på den, utan storheten ligger snarare i att många kan spela och gillar att spela ibland (och att det går att hålla på ett helt liv, till skillnad från många andra sporter).

uct2
Medlem
#5 Skrivet: 30 Apr 2017 23:48

Ser vi det globalt tror jag det är väldigt många mer än 50 pers som lever som schackproffs med tanke på hur stort schack varit och är i forna sovjetrepubliker och hur stort det börjat bli i Asien, fr a Indien.

Men sedan kan ju "livnära sig på" schack tolkas på olika sätt. Det finns säkert massvis med turneringsspelare som samtidigt drar in delar av sin inkomst genom att vara tränare o dyl precis på samma sätt som ytterst få konstnärer lever enbart på försäljningar och utställningar, men ändå klarar sig genom knäck som krokilärare etc. Är de "konstnärer" eller "lärare"? Samma gäller schack skulle jag tro.

greogorypeck
Medlem
#6 Skrivet: 30 Apr 2017 23:58

Ditt resonemang är säkert rimligt. Ett litet land som Sverige har helt enkelt varit lyckligt lottat med spelare i världsklass som Pia Cramling och Ulf Andersson de senaste 30 åren.

Det märkliga är att vi inte räknar oss som en stor schack-nation. I förhållande till vår folkmängd är vi en enorm schack-nation.

Du måste logga in för att kunna posta!