Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Spelare med udda begåvningar
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#31 Skrivet: 10 Apr 2017 12:59

Citerar: IvarBlå2, #27:
Zukertort går inte av för hackor heller.

He he, det kan man lungt säga, förutom det du nämnde höll han mycket hög klass vad gällde fäktning,bridge och domino. En härlig figur från en svunnen tid och naturligtvis en av pionjärerna inom schacket.

G_arvid
Medlem
#32 Skrivet: 10 Apr 2017 13:08

O'D Alexander var en engelsk schackspelare som var med i gänget som knäckte tyskarnas enigma-chiffer vilket anses ha haft en avgörande betydelse för andra världskrigets utgång. Han var en mycket stark spelare som delade förstaplatsen i Hastings 1954 med Bronstein. Obesegrad och med vinster mot bl a Bronstein och Tolush

Vert
Medlem
#33 Skrivet: 10 Apr 2017 13:12 - Redigerad av: Vert

På samma tema bör kanske även de mer namnkunniga Stuart Milner-Barry och Harry Golombek nämnas, ty båda dessa tjänstgjorde också vid Bletchley Park.

LNO1
Medlem
#34 Skrivet: 10 Apr 2017 15:29

Citerar: Vert, #33:
tjänstgjorde också vid Bletchley Park.

Mannen som skrev det första datorprogrammet som spelade schack tjänstgjorde ju också där. Vad som är remarkabelt är att det gjordes innan datorn var en realitet. Turing var dock ingen schackspelare utan matematiker, men jag undrar hur många schackbegåvningar som gått förlorade till matematiken, annan vetenskaplig syssla eller något annat mindre viktigt ;) Alla kan ju inte vara som Zuckertort eller är födda i den tid där det är möjligt att vara en Zuckertort...

IvarBlå2
Medlem
#35 Skrivet: 10 Apr 2017 15:34

Att kunna 9 språk flytande tycker jag är en fantastisk bedrift, på 1800- talet eller nu

LNO1
Medlem
#36 Skrivet: 10 Apr 2017 15:43

Citerar: IvarBlå2, #35:
Att kunna 9 språk flytande tycker jag är en fantastisk bedrift, på 1800- talet eller nu

Jag vill inte på något vis förminska Zuckertort, men kom ihåg att han förutom att vara lingvist även var framstående inom områdena sport, spel, journalistik m.m. Han var dessutom läkare vill jag minnas. Jag tror det är svårt att kombinera detta på hög nivå idag. Men utan minsta tvivel en begåvad man och en av mina favoriter! Han dog förresten mitt under en schackturnering som han ledde. Kanske dags för ett av hans partier:
http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10018 54

Gugubben
Medlem
#37 Skrivet: 10 Apr 2017 20:39 - Redigerad av: Gugubben

Det är väl ingen udda begåvning, kanske men Onischuk som spelar särspel mot W So i amerikanska mästerskapet är en duktig idrottsman. Triathlon sysslar han visst med.

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!