Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Bästa tillståndet
Författare Meddelande
IvarBlå2
Medlem
#1 Skrivet: 6 Apr 2017 14:14

Vad är det bästa psykiska tillståndet innan ett parti? Jag tyckte att det var att vara lite nervös men samtidigt ivrig att komma till skott.

Gugubben
Medlem
#2 Skrivet: 6 Apr 2017 14:23

Jag anser att "man ska vara lite nervös.." är en myt.

Man ska vara frisk, utvilad och koncentrerad. Detta är det optimala tillståndet.

IvarBlå2
Medlem
#3 Skrivet: 6 Apr 2017 14:26

Att vara nervös var ingen myt för mig

IvarBlå2
Medlem
#4 Skrivet: 6 Apr 2017 14:35 - Redigerad av: IvarBlå2

Men det gällde mest när jag skulle möta en högrankad eller en med samma rating på en höft

IvarBlå2
Medlem
#5 Skrivet: 6 Apr 2017 14:56

Men jag vet de som måste ta sig en hutt innan. Lugn eller nervös?

IvarBlå2
Medlem
#6 Skrivet: 6 Apr 2017 15:31

Det var vanligare förr, tror jag. Jag kommenterar själv därför att jag inte tror att jag får många svar

Vert
Medlem
#7 Skrivet: 6 Apr 2017 15:59 - Redigerad av: Vert

Jag tror att det är klokt att vara frisk och utvilad om man vill prestera på topp, precis som Gugubben skriver. Vad gäller koncentrationen så är det såklart också bra, men om man ska göra distinktionen mellan inställning inför partiet och under partiet så är koncentrationen viktigare under partiet än innan; kanske ska man t.o.m. tänka på någonting annat alldeles innan partiet för att "skingra tankarna"?!

Vad gäller nervositet så tror jag att det kan vara någorlunda bra i små doser. Ett visst mått av nervositet visar att man har rätt inställning i så måtto att man tar partiet på allvar och har inställningen att det är fråga om ett viktigt parti, och det tror jag gynnar prestationen. Nervositeten får emellertid såklart inte gå till överdrift så att den inverkar negativt på t.ex. förmågan att fatta rimligt snabba beslut.

Någonting som jag har märkt inför vissa partier är att jag spelar bra när jag går och gäspar inför partiet, inte därför att jag är trött eller sömnig utan därför att... Ja, jag vet inte. Jag har läst någon gång om att man kan gäspa utan att vara trött för att t.ex. syresätta hjärnan och/eller beroende på anspänning, och om detta stämmer så är det kanske så att även jag behöver ett visst mått av nervositet för att spela bra (även om jag spelar bra ganska sällan). Jag gillar också att känna mig välförberedd i öppningen, t.ex. genom att jag vet vad motståndaren spelar för förstadrag (eller t.o.m. öppning/variant).

Gugubben
Medlem
#8 Skrivet: 6 Apr 2017 17:13

Jag känner inte till några vetenskapliga studier som styrker teorin om "lagom mycket nervositet".
Och vad är lagom mycket nervositet? Var på skalan?

0___1___2___3___4___5___6___7___8___9___10

där 0 är kolugn och 10 är nervvrak.

IvarBlå2
Medlem
#9 Skrivet: 6 Apr 2017 17:16

Det är nog mycket subjektivt

Vert
Medlem
#10 Skrivet: 6 Apr 2017 17:18

Nej, det är möjligt att det inte finns några sådana. Eller så finns de, utan att du känner till dem. Det troliga är väl att de inte finns, men å andra sidan vore nog ett sådant påstående ("lagom mycket nervositet är bra för prestationen" e.d.) svårt att styrka vetenskapligt.

Vad jag tänker mig är att en nervositet kring 2-3 på skalan kan gynna prestationen, inte i sig men som ett tecken på att man har rätt inställning och ser partiet som viktigt. Men det är ju rena spekulationer från min sida.

Dreadsome
Medlem
#11 Skrivet: 6 Apr 2017 17:54

Klart det finns studier på det. Uttrycket "Lagom mycket nervositet är bäst" är ju såklart alltid rätt men betyder ju ingenting. Lagom är ju det som är bäst men det säger ju inte om lagom är 0 eller 10 på skalan.

timmy
Medlem
#12 Skrivet: 6 Apr 2017 19:29

I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst

IvarBlå2
Medlem
#13 Skrivet: 6 Apr 2017 19:33

Lätt o Lagom är bäst. Allt annat är bla ha

Gugubben
Medlem
#14 Skrivet: 6 Apr 2017 20:02

Dreadsome, din analys tangerar det parapsykologiska planet.

Dreadsome
Medlem
#15 Skrivet: 6 Apr 2017 20:52

Citerar: Gugubben, #14:

Dreadsome, din analys tangerar det parapsykologiska planet.

Nja kanske mer det retoriska planet. Att påstå att lagom nervös inte skulle vara bäst är kanske mer åt det parapsykologiska planet. Att det skulle vara bäst att för lite eller för mycket nervös.

Gugubben
Medlem
#16 Skrivet: 6 Apr 2017 21:01

Lagom säger absolut ingenting, ett meningslöst statement.

IvarBlå2
Medlem
#17 Skrivet: 6 Apr 2017 21:08

Ok, vad som känns bra för en själv

Dreadsome
Medlem
#18 Skrivet: 6 Apr 2017 21:23

Citerar: Gugubben, #16:
Lagom säger absolut ingenting, ett meningslöst statement.

Det var nog det jag försökte säga i mitt första parapsykologiska inlägg, så jag håller med.

Naturligtvis är det ju olika från person till person vad som är bäst, men någon slags anspänning tror jag helt klart många högpresterande känner inför partier och drar nytta av. Nervös är väl kanske fel ord då det oftast antyder på en negativ anspänning och det tror jag aldrig är bra, men en anspänning som man gillar tror jag på.

Gugubben
Medlem
#19 Skrivet: 6 Apr 2017 21:25

Yepp!

IvarBlå2
Medlem
#20 Skrivet: 6 Apr 2017 21:31

Tillräckligt nervös så att det passa en. Behöver som sagt inte ha negativ klang . Oftast, ja men inte alltid.

lubbeluring
Medlem
#21 Skrivet: 6 Apr 2017 21:38

Förmodligen är det ganska lagom att vara lagom nervös.

HSK_Andreas
Moderator
#22 Skrivet: 7 Apr 2017 12:20

Spelsugen är det tillstånd man ska vara i för att prestera bäst, åtminstone tror jag det gäller för samtliga amatörer.

Om jag är spelsugen så håller jag säkert 200-300 högre ranking än när jag inte är spelsugen och bara drar av slentrian.

Svårigheten är då att försätta sig i det läget. Jag var spelsugen inför ett SM för många år sedan och hade 6 vinster och en förlust efter 7 ronder och ledde lite överraskande turneringen i det läget. Sen var jag mätt ch de två sista partierna satt jag bara och flyttade pjäser och förlorade lätt. Kanske hade jag förlorat ändå, men jag hade nog bjudit bättre motstånd.

Lite lätt nervös känsla i kroppen inför ett parti, gärna mot en starkare spelare, är för mig en signal på att jag är spelsugen.

G_arvid
Medlem
#23 Skrivet: 7 Apr 2017 18:19

Citerar: HSK_Andreas, #22:
Svårigheten är då att försätta sig i det läget. Jag var spelsugen inför ett SM för många år sedan och hade 6 vinster och en förlust efter 7 ronder och ledde lite överraskande turneringen i det läget. Sen var jag mätt ch de två sista partierna satt jag bara och flyttade pjäser och förlorade lätt. Kanske hade jag förlorat ändå, men jag hade nog bjudit bättre motstånd.

Intressant att du tappar sugen efter en sådan inledning. För mig fungerar det tvärtom. När motgångarna kommer är det mycket lättare att börja fundera på om man inte har vettigare saker att göra.
Citerar: Gugubben, #2:
Man ska vara frisk, utvilad och koncentrerad. Detta är det optimala tillståndet.

Ja, det är i alla fall optimalt för mig - men alla är vi ju olika...

Weirdonoah123
Medlem
#24 Skrivet: 7 Apr 2017 19:16

Hej vill någon spela

uct2
Medlem
#25 Skrivet: 7 Apr 2017 20:44

Citerar: Weirdonoah123, #24:
Hej vill någon spela

Hej Weirdonoah123,

Obs att du helst inte ska försöka hitta motståndare via trådarna, de är avsedda för de ämnen trådskaparna bestämt. Men du är helt ny här så det var inte lätt att veta och därför har jag nu utmanat dig den "vanliga" vägen.

Hälsar uct2

Mikaelk
Medlem
#26 Skrivet: 8 Apr 2017 04:17

Det är nog väldigt olika från person till person. Jag spelar inte alls bra när jag är nervös eller under stress. Har ni några knep för att komma i rätt stämning inför ett parti?

IvarBlå2
Medlem
#27 Skrivet: 8 Apr 2017 07:57 - Redigerad av: IvarBlå2

Jag tror att det är bra att lyssna på bra musik som gör dig mer positiv

HSK_Andreas
Moderator
#28 Skrivet: 8 Apr 2017 10:20

Citerar: G_arvid, #23:
Intressant att du tappar sugen efter en sådan inledning. För mig fungerar det tvärtom. När motgångarna kommer är det mycket lättare att börja fundera på om man inte har vettigare saker att göra.

Ja, jag undrar själv varför det blir så. Det är framförallt i långpartier som jag är mätt på schack efter 7 speldagar. Hade man kunnat hålla igång spelglädjen de två sista ronderna så hade resultaten kanske blivit bättre?!

IvarBlå2
Medlem
#29 Skrivet: 8 Apr 2017 11:50

Ett annat sätt kan vara att läsa en bladvändare man håller på med. Allt som gör dig på gott humör funkar iaf för mig på So

Du måste logga in för att kunna posta!