Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vilka 3 VM matcher har varit de intressantaste?
Författare Meddelande
IvarBlå2
Medlem
#1 Skrivet: 15 Mar 2017 14:14

Nu kommer jag att sticka ut hakan här eller är det bara de jag känner bäst till. Någon av steinitz Tjigorin mycket lärorika analyser Aljechin CAPABLANCA där Aljechin mer eller mindre spelade ut Capablanca positionellt Kasparov Karpov 85

Spedicken
Medlem
#2 Skrivet: 15 Mar 2017 14:31

1. Alla Kasparov-Karpov matcherna, svårt att välja vilken
2. Fischer-Spasskij 1972
3. Morphy-Andersen 1858

IvarBlå2
Medlem
#3 Skrivet: 15 Mar 2017 14:50

Fischer-Spasskij matchen tycker jag var mer intressant för sitt underhållningsvärde än spelmässigt Den alltid så lugnet Spasskij var skadad när Fischer inte kom till det andra partiet och sen var han ur balans resten av matchen En känd stormästare sa : Aldrig har vi sett en sådan stor provkaarta på missar. Han syftade nog på Spasskij som förlorade stort

Spedicken
Medlem
#4 Skrivet: 15 Mar 2017 14:51

Frågan var vilka som var mest intressanta, inte vilka som var mest välspelade

IvarBlå2
Medlem
#5 Skrivet: 15 Mar 2017 14:54

Ursäkta stavfelen men det blir så med en läsplatta och man loggas ut snabbt

IvarBlå2
Medlem
#6 Skrivet: 15 Mar 2017 14:59

Ja, det kan du ha rätt i Spedicken Borde kanske skrivit mest välsppelade men det hade blivit omöjligt att säga

IvarBlå2
Medlem
#7 Skrivet: 15 Mar 2017 15:45

Föressten, varit ligger det intressanta i Kasparov-Karpov matcherna frånsett att de var extremt välsppelade?

Gugubben
Medlem
#8 Skrivet: 15 Mar 2017 16:03

Matcherna mellan det gamla sovjet (Karpov) och ett nytt friare Ryssland (Kasparov) gav dessa matcher en extra tyngd.

IvarBlå2
Medlem
#9 Skrivet: 15 Mar 2017 16:24

Det har väl lettlänningen Tal mot politruken Botvinnik också gjort för att inte tala om Karpov Kortjnoj ännu mer gjort

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 15 Mar 2017 18:28

Fischer-Spasskij är den klar mest intressanta matchen som spelats tycker jag.
Sedan matcherna mellan Karpov-Kortnjoj.

Spedicken
Medlem
#11 Skrivet: 15 Mar 2017 19:53 - Redigerad av: Spedicken

Citerar: IvarBlå2, #9:
Det har väl lettlänningen Tal mot politruken Botvinnik också gjort för att inte tala om Karpov Kortjnoj ännu mer gjort

På sätt och vis, men Karpov-Kasparov matcherna var ändå så mycket mer legendariska pga politik och hur match 1 utvecklades med 48 partier. Dessutom var det en match mellan två av tidernas bästa spelare.

peace
Medlem
#12 Skrivet: 15 Mar 2017 20:40

Citerar: sture_lindberg, #10:

Instämmer. Är vi födda i samma tecken Sture el vad beror det på att vi tycker lika på mer än detta. Även musiksmak och annat tidigare säger jungfrun Peace.

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 15 Mar 2017 20:47

Citerar: peace, #12:
Är vi födda i samma tecken Sture el vad beror det på att vi tycker lika på mer än detta. Även musiksmak och annat tidigare säger jungfrun Peace.

Vi har väl god smak helt enkelt.Vi ska inte krångla till det
P.s..jag är vädur .

peace
Medlem
#14 Skrivet: 15 Mar 2017 20:49

ha ha ha. ja jag vädrar den goda smaken

Gugubben
Medlem
#15 Skrivet: 15 Mar 2017 21:12

Som vädur kan inte heller jag låta bli att älska matchen mellan Fischer - Spasskij. Den matchen hade ju allt.
Kontrasten till den senaste vm-matchen, som var urtråkig, är mycket stor.

knightrider
Moderator
#16 Skrivet: 15 Mar 2017 21:44

Ja, matchen mellan Fischer-Spasskij var definitivt mest spektakulär. Den satte verkligen schacket på världskartan.
Kampen mellan väst och det gamla Sovjetimperiet.
Nyheter från matchen fanns på de svenska kvällstidningarnas löpsedlar och förstasidor dagligen.
En stor kontrast mot senare tiders matcher tyvärr.

G_arvid
Medlem
#17 Skrivet: 16 Mar 2017 07:00

Citerar: sture_lindberg, #10:

Håller med, fast samtidigt undrar jag om det inte är en generationsfråga också. De som var med på den tiden kan nog ha följt matchen Capablanca-Aljechin med stor spänning. Eller varför inte Botvinniks VM-matcher där han förlorade titeln till Smyslov och Tal men lyckades ta igen den.

PeterTrsavec
Medlem
#18 Skrivet: 21 Mar 2017 18:24

Citerar: Spedicken, #2:
Kasparov-Karpov matcherna

Köpt Kasparovs böcker om alla hans matcher mot Karpov, inklusive samtliga VM-matcher, fördjupar man sig i dessa böcker/partisamlingar, så tycker jag i alla fall att dessa VM-matcher mellan två av de största profilerna i schackets välrd är nummer 1 Finns så många intressanta partier, partier med en massa nyheter, allt spel bakom kulisserna som tas upp i böckerna. Kan starkt rekommendera dessa böcker.

Gugubben
Medlem
#19 Skrivet: 21 Mar 2017 18:35 - Redigerad av: Gugubben

Jag håller med föregående. Kasparov - Karpov
En av böckerna har jag redan

Spedicken
Medlem
#20 Skrivet: 21 Mar 2017 21:48 - Redigerad av: Spedicken

Här är en bra sammaställning över alla VM-matcher i historien:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_World_Chess_ Championships

Och där kan man bland annat läsa att i den första (inofficiella) VM-matchen mellan Louis de La Bourdonnais och Alexander McDonnell så spelades 86 partier!!! Undrar om det var fri betänketid på den tiden, hur länge partierna varade och hur långt det var mellan varje parti. Har hört talas om ett drag som utfördes efter 11 timmar, minns inte när eller vem som tänkte så länge.

Du måste logga in för att kunna posta!