Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remi
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . >>
Författare Meddelande
Dreadsome
Medlem
#271 Skrivet: 21 Mar 2017 19:37

Jag förstår syftet men ifrågasätter om man löser någonting med att i stället "tvinga" spelarna til dragupprepning. Skulle det skapa färre remier? Jag har mycket svårt att tro det. Är snabba remier ett stort problem idag, och i så fall för vem? Jag tycker inte det, förutom för de som tar dem. Dom kommer naturligtvis ha större problem att vinna turneringar än de som kämpar in i kaklet. Men jag har inga problem med att låta dom ha det.

Dreadsome
Medlem
#272 Skrivet: 21 Mar 2017 19:46

Citerar: LNO1, #261:
Exemplet är extremt men jag hoppas att det var belysande, dragupprepning är inte bara att ta till istället för remianbud, det kan vara nog så knepigt att hitta den utan att man ger motståndaren en fördel.

Ja det var lite extrem då det ju går att hitta dragupprepningar där man gör naturliga bra drag i så gott som alla ställningar men jag ställer det på sin spets jag med.
Ni som tycker det behövs en regeländring. Nämn de tre senaste turneringarna som ni betalt för att se eller spelat som ni tyckte ni inte fick valuta för pengarna på grund av snabba remier.

sture_lindberg
Medlem
#273 Skrivet: 21 Mar 2017 20:00 - Redigerad av: sture_lindberg

Det är inga felaktigheter. Fakta är ju att några här förespråkar förbud eller att det skulle vara fel med remianbud.

Och att folk ska sitta och upprepa drag för att på så sätt få remi utan att de själva kan få bestämma detta.

Är inte ett sådant spelsätt närmast hyckleri ?

Vert
Medlem
#274 Skrivet: 21 Mar 2017 20:16

Citerar: sture_lindberg, #273:
Det är inga felaktigheter.

Jo, det är felaktigheter. Jag ska förklara varför så att till och med du förstår.

Fakta är ju att några här förespråkar förbud eller att det skulle vara fel med remianbud.

Ja, några här förespråkar förbud mot remianbud. Ja, några här tycker att det är fel med remianbud. Några här skulle av den anledningen välkomna en regeländring som förbjudet remianbud.

Det är inte samma sak som att säga att det är osportsligt att bjuda remi. Det är ingen här som har sagt att remianbud strider mot reglerna idag eller inte är tillåtna idag eller är moraliskt tvivelaktiga idag. Ingen. Du hävdade att några här sagt att det är osportsligt att bjuda remi. Ingen har hävdat detta. Det är alltså ett direkt felaktigt påstående från din sida.

Och att folk ska sitta och upprepa drag för att på så sätt få remi utan att de själva kan få bestämma detta.

Är inte ett sådant spelsätt närmast hyckleri ?

Du har framfört ståndpunkten att det vore "hyckleri" tidigare utan att precisera vad du menar utgör "hyckleri". Poängen är emellertid att jag (och, som det verkar, några andra här) tycker att just detta att man kan avgöra själv när det ska vara remi är onaturligt. Du tycker att det är självklart. Vi kan naturligtvis ha olika åsikter om den saken (vilket vi uppenbarligen har), men du kan ju åtminstone ha den goda smaken att inte förvrida det vi säger, se ovan. Det är djupt ohederligt.

sture_lindberg
Medlem
#275 Skrivet: 21 Mar 2017 20:19 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Vert, #274:
Ja, några här förespråkar förbud mot remianbud. Ja, några här tycker att det är fel med remianbud. Några här skulle av den anledningen välkomna en regeländring som förbjudet remianbud.

Om det vare sig är osporsligt eller fel varför förespråkar då vissa att de helst ser att remiförfrågan tas bort ? Bara för att ??

Och jag ser det som ett stort hyckleri att tvinga folk att utföra dragupprepningar i ställer för att själv få bestämma direkt när de vill ha remi..Får jag inte tycka så ?

Hyckleriet består just av att de måste utföra dragupprepningar..Är det svårt att förstå vad jag menar ?

Vert
Medlem
#276 Skrivet: 21 Mar 2017 20:22

Citerar: sture_lindberg, #275:
Om det vare sig är osporsligt eller fel varför förespråkar då vissa att de helst ser att remiförfrågan tas bort ? Bara för att ??

Mitt svar på den frågan kan du läsa i inlägg #266.

Dessutom vore det väl trevligt om du hade den goda smaken att be om ursäkt för att du förvanskat våra argument - se inlägg #262, #263, #273 och #274 - men du kanske inte sysslar med ursäkter eller hederlig (sportslig) debatteknik.

sture_lindberg
Medlem
#277 Skrivet: 21 Mar 2017 20:25

Jag har inte förvanskat något..Jag har bara en annan mening än några här i denna tråd..Tack och lov inte alla.

timmy
Medlem
#278 Skrivet: 21 Mar 2017 20:28

Sture skärp dig för fan! Jag blir galen av att läsa dina felaktigheter och din elaka debatterna! Kan någon sätta stopp för detta?

G_arvid
Medlem
#279 Skrivet: 21 Mar 2017 20:28

Jag är dock osäker på vad för slags problem man bemöter genom ett totalförbud för remianbud. Jag tycker mig ha sett en samsyn i den här debatten att remier i sig inte är ett problem. Jag kan förstå att folk som stör sig på korta och taktiska remier vill ha stopp på dessa, liksom på vänskapsremier. Men dessa är ju typiskt korta remier, max 20 drag, för det mesta kortare. Så vad är syftet med att gå längre än sofiareglerna, inte nöja sig med en minimilängd av 30 drag utan totalförbjuda remianbudet. Plötsligt är kampremer på 40 drag och mer också ett problem!?

Vert
Medlem
#280 Skrivet: 21 Mar 2017 20:29

Citerar: sture_lindberg, #277:
Jag har inte förvanskat något..

Du skrev:

Citerar: sture_lindberg, #262:
Men några här i tråden har framhållit att det skulle vara nära på osportsligt att BJUDA remi..

Ingen har hävdat någonting i den riktningen. Detta är en direkt lögn. Punkt slut.

timmy
Medlem
#281 Skrivet: 21 Mar 2017 20:29

Tack till dreadsome som för debatten framåt på ett sakligt sätt trots att han ät emotsagd av flera. Fint gjort!

Gugubben
Medlem
#282 Skrivet: 21 Mar 2017 20:43

I inlägg 275 frågar Sture om det är svårt att förstå vad han menar?
På den frågan kan jag inte annat än svara Ja!
Om man som Sture förtydligar sig genom exempelvis : det är hyckleri därför att de hycklar.

sture_lindberg
Medlem
#283 Skrivet: 21 Mar 2017 20:44

Jag fick aldrig svar på detta.

sture_lindberg
Medlem
#284 Skrivet: 21 Mar 2017 20:46

Och jag ser det som ett stort hyckleri att tvinga folk att utföra dragupprepningar i ställer för att själv få bestämma direkt när de vill ha remi..Får jag inte tycka så ?

Hyckleriet består just av att de måste utföra dragupprepningar..Är det svårt att förstå vad jag menar ?

Här förtydligar jag..

Gugubben
Medlem
#285 Skrivet: 21 Mar 2017 20:50

Det där kallar inte jag för ett förtydligande.
Det är meningen att det ska bli tydligare efter ett förtydligande, inte grumliga.

Vert
Medlem
#286 Skrivet: 21 Mar 2017 20:52

Citerar: sture_lindberg, #283:
Jag fick aldrig svar på detta

Jodå, redan i inlägg #276.

Citerar: Vert, #276:
Mitt svar på den frågan kan du läsa i inlägg #266.

LNO1
Medlem
#287 Skrivet: 21 Mar 2017 20:56

Citerar: timmy, #281:
Tack till dreadsome

Jag gillar Dreadsomes och G_arvids argumentation även om jag inte skriver under på allt. Jag och G_arvid har definitivt en samsyn om kampremier och att de kortare remierna inte tillför något.
Jag frågade en yngre spelare vad han skulle tycka om remianbudet togs bort, han svarade med en axelryckning bara: inte skulle det påverka mitt schack eller göra mig sömnlös.

sture_lindberg
Medlem
#288 Skrivet: 21 Mar 2017 21:00

Citerar: LNO1, #287:
Jag frågade en yngre spelare vad han skulle tycka om remianbudet togs bort, han svarade med en axelryckning bara: inte skulle det påverka mitt schack eller göra mig sömnlös.

En enkät med andra ord

Vert
Medlem
#289 Skrivet: 21 Mar 2017 21:00

Citerar: G_arvid, #279:
Jag är dock osäker på vad för slags problem man bemöter genom ett totalförbud för remianbud. Jag tycker mig ha sett en samsyn i den här debatten att remier i sig inte är ett problem. Jag kan förstå att folk som stör sig på korta och taktiska remier vill ha stopp på dessa, liksom på vänskapsremier. Men dessa är ju typiskt korta remier, max 20 drag, för det mesta kortare. Så vad är syftet med att gå längre än sofiareglerna, inte nöja sig med en minimilängd av 30 drag utan totalförbjuda remianbudet. Plötsligt är kampremer på 40 drag och mer också ett problem!?

Jag tycker att du för fram en del kloka poänger här. Jag har ingenting emot remier, utan min invändning handlar egentligen snarare om remianbudet som koncept, dvs. möjligheten att efter eget gottfinnande, helt oberoende av ställningen på brädet, när som helst under partiet, avsluta partiet med delad poäng. Jag har alltså egentligen inga principiella problem med t.ex. sekvensen

då partiet åtminstone har avgjorts på brädet snarare än genom ett i mitt tycke "onaturligt" muntligt remianbud.

Spedicken
Medlem
#290 Skrivet: 21 Mar 2017 21:24

Citerar: Vert, #289:
då partiet åtminstone har avgjorts på brädet snarare än genom ett i mitt tycke "onaturligt" muntligt remianbud.

Håller med, efter Lf4 är Sh5 förmodligen bästa draget och vit har inte mycket bättre att komma med än Ld2. Att undvika remi genom att göra sämre drag är sällan klokt. Tråkigt parti och tråkig öppning, men det är en annan femma.

Spedicken
Medlem
#291 Skrivet: 21 Mar 2017 21:28

Citerar: LNO1, #258:
Men som sagt, jag tycker att attitydförändringen har redan skett inte minst genom Carlsens försorg, han har vid tillfälle sagt att det är hans plikt att spela ut partierna. Det gäller minsann att förstå symbiosen "Publiken-Sponsorerna-Spelarna". Det har Carlsen gjort.

Carlsen har förstått det där, en bra förebild.

G_arvid
Medlem
#292 Skrivet: 21 Mar 2017 21:32 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: Spedicken, #290:
Håller med, efter Lf4 är Sh5 förmodligen bästa draget och vit har inte mycket bättre att komma med än Ld2. Att undvika remi genom att göra sämre drag är sällan klokt.

Smaken är olika- själv tycker jag det var ett bedrövligt "parti". Jag kan tänka mig både e3 och Lg3 som alternativ till Ld2. Men OK för Ld2 då, men menar ni verkligen att vit sedan inte kan göra något annat än Lf4 utan att komma sämre...?

Spedicken
Medlem
#293 Skrivet: 21 Mar 2017 21:39

Citerar: G_arvid, #292:
Smaken är olika- själv tycker jag det var ett bedrövligt "parti". Jag kan tänka mig både e3 och Lg3 som alternativ till Ld2. Men OK för Ld2 då, men menar ni verkligen att vit sedan inte kan göra något annat än Lf4 utan att komma sämre...?

Har inte analyserat och det finns kanske bättre drag, men tyckte dragen såg naturliga ut. Det är öppningen det är fel på.

gubbengrå
Medlem
#294 Skrivet: 21 Mar 2017 21:47 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: G_arvid, #279:
Jag är dock osäker på vad för slags problem man bemöter genom ett totalförbud för remianbud.

Vi har det klassiska exemplet: Andersson och Bengtsson leder turneringen på 6 poäng och möts i sista ronden. Carlsson ligger ensam på 5 poäng. Han kommer alltså delad tvåa om någon av de förstnämnda vinner, och han själv vinner. Men Andersson och Bengtsson tar remis så fort reglerna tillåter det i drag 31. Där var mycket kvar att spela om och ställningen var dessutom oklar.

Det är svårt att klandra Andersson och Bengtsson för osportslighet, när de oklanderligt följt reglerna. (Vi förutsätter naturligtvis att de inte snackat ihop sig.)
Men visst kan man kritisera reglerna för att de inte ger Carlsson en bättre sportslig chans. Om remisanbudet varit borta hade Carlssons chanser varit fullvärdiga

Vert
Medlem
#295 Skrivet: 21 Mar 2017 21:49

Jag vet att vit ofta spelar 7. e3 - vill minnas att det finns någon variant där alla damflygelbönderna flyttas och ställningen blir ganska dynamisk. Exemplet valde jag dock för att illustrera en principiell poäng, dvs. att en dragupprepning är mer "naturlig" än ett remianbud (då den sker på brädet). Jag kan naturligtvis köpa att hundratals partier som slutar på detta sätt är "bedrövliga", men jag får väl med min principiella inställning acceptera dem.

G_arvid
Medlem
#296 Skrivet: 21 Mar 2017 22:00

Citerar: Vert, #295:
att en dragupprepning är mer "naturlig" än ett remianbud (då den sker på brädet).

Den synen respekterar jag naturligtvis, men jag tvivlar på att jag som åskådare blivit så mycket gladare av att se ett sådant parti när man kommit med förväntningar att få se jättarna kämpa mot varandra.

sture_lindberg
Medlem
#297 Skrivet: 21 Mar 2017 22:27

Citerar: Vert, #295:
Exemplet valde jag dock för att illustrera en principiell poäng, dvs. att en dragupprepning är mer "naturlig" än ett remianbud

Skulle publiken få mera utbyte av en dragupprepning än ett hederligt remianbud ??
Det är ett typexempel på vad hyckleri står för.

gubbengrå
Medlem
#298 Skrivet: 21 Mar 2017 22:36

Citerar: sture_lindberg, #297:
Det är ett typexempel på vad hyckleri står för.

I det här sammanhanget är det enda exemplet på hyckleri som jag kan komma på att två spelare på förhand snackar samman sig om att spela remis. Det är ett vidrigt beteende, och hyckleri är ett starkt ord som passar på ett sådant beteende. Annars skall man vara försiktig med så starka ord.

sture_lindberg
Medlem
#299 Skrivet: 21 Mar 2017 23:33 - Redigerad av: sture_lindberg

Att utföra några drag bara för att de MÅSTE göras för att en remi ska bli godkänd , vad är det annat än stort hyckleri.

Dreadsome
Medlem
#300 Skrivet: 22 Mar 2017 00:24 - Redigerad av: Dreadsome

Ja cred till LN01 och Vert för att ni kan föra er i en debatt. Sjukt att man ska säga en sån sak på ett sånt här forum men det är helt klart hårdvaluta här på SO.
Enda tipset på området jag kan ge på det området är att "föd inte trollen, snälla"

Sen ska jag avsluta med att säga att för så kort som bara ett år sedan hade jag nog hållit med dig LN01 och Vert till 100% men jag har ändrat åsikt på området och anledningen till det kommer här.
Jag har följt en hel del schackturneringar de senaste åren och tycker helt enkelt inte det är ett problem och vad jag sett än så länge så har ingen här gett något svar på min förfrågan om turneringar som blivit fördärvade. Såklart där förekommer en och annan kort remi, men det påverkar inte helheten alls för mig.
Hade det däremot varit så att man fått någon som helst fördel gentemot de som spelar hela vägen in i kaklet då tycker jag vi hade varit väldigt illa ute. Om man hela tiden såg att vinnarna av turneringar hade många korta remier. Men så är det ju inte utan snarare tvärt om.
Jag kan till och med få någon slags tillfredsställelse av att se när Magnus "bestämmer sig" för att vinna en ställning med minimal fördel exakt samtidigt som Anish bestämmer sig för att omvandla sin lite mer klara fördel till en dragupprepning. Det speglar livet på något för mig poetiskt vis.
Men jag ska tillägga att jag har inget som helst emot att tävlingsarangörer får med FIDES tillåtelse experimentera med regler runt detta. Det tror jag bara kan vara bra och då märker man ju snabbt vilka tävlingar spelarna dyker upp på och då blir det dom som till syvende och sist beslutar om hur det ska vara.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!