Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remi
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 13 . 14 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#151 Skrivet: 18 Mar 2017 12:53 - Redigerad av: sture_lindberg

Att ha en massa olika regler("tävlingsbestämmelser" ) inom schacket är inte bra. Tror det kan ha negativa vibbar för speciellt nya spelare inom schacket.

Även spelare som har spelat länge kommer också dra öronen åt sig om det är för många olika tävlingsbestämmelser.
Och skulle remianbuden helt förbjudas tror jag det skulle vara många som helt skulle sluta med schacket..jag är en av dom.

hakann
Medlem
#152 Skrivet: 18 Mar 2017 14:30

du menar i det fallet om det inte är uppenbar remi

sture_lindberg
Medlem
#153 Skrivet: 18 Mar 2017 14:39

Jag menar att det inte kan få vara för många olika tolkningar av när remianbud ska få vara tillåtet.

Nu menar ju till och med några att man måste spela vidare tills det inte finns mattsättande material kvar.
Att materialet ska avgöra och inte de som spelar.

hakann
Medlem
#154 Skrivet: 18 Mar 2017 14:39

jag tror jag läste i senaste schacknytt om vissa spelare som av princip aldig tar remi, det verkar ju lite tokigt

sture_lindberg
Medlem
#155 Skrivet: 18 Mar 2017 14:45

Citerar: hakann, #154:
det verkar ju lite tokigt

Ja alla gör ju som de vill.Antingen spelar man vidare eller också kan man bjuda remi.Det är den enskillda spelaren som ska få avgöra detta.

HSK_Andreas
Moderator
#156 Skrivet: 18 Mar 2017 16:07

Citerar: Vert, #150:
Du har ju varit noggrann med distinktionen mellan regler och tävlingsbestämmelser. Detta tycker jag är viktigt. Om man kan anpassa tävlingsbestämmelserna i andra tävlingar borde det, i teorin, gå även i VM.

Det är möjligt. Det finns ju tävlingsbestämmelser även för VM.
Jag tycker dock inte att man just på ett VM ska spela med specialregler.

Citerar: Vert, #150:

Är det någon som vet om man får ha vilka tävlingsbestämmelser som helst (och ändå registrera turneringen hos FIDE)?

Man får upphäva vissa regler men inte alla. Man kan exempelvis tillåta mobiltelefoner i lokalen och att inte döma förlust direkt om den ringer. Man får inte ändra hur pjäserna går.

Vert
Medlem
#157 Skrivet: 18 Mar 2017 16:11

Citerar: HSK_Andreas, #156:
Jag tycker dock inte att man just på ett VM ska spela med specialregler.

Rimligt. Å andra sidan undrar jag om man inte haft Sofia-reglerna i kandidattturneringen, och det är ju åtminstone en inskränkning i remirätten i ett VM-kval. (Hade man inte t.o.m. Sofia-regler i den nyligen avslutade VM-matchen?) Principiellt håller jag dock med dig.

Citerar: HSK_Andreas, #156:
Man får inte ändra hur pjäserna går.

Likaledes rimligt - tack för svar!

hakann
Medlem
#158 Skrivet: 18 Mar 2017 16:43

jag tycker att det är fel när det gäller mobiltelefoner att det är upp till tävlingsledningen att besluta om;straffet;Där borde det vara klara regler från förbundshåll vad som gäller

uct2
Medlem
#159 Skrivet: 18 Mar 2017 20:48

Citerar: Vert, #54:
Jag vill också minnas något tyngdlyftnings-EM/VM på 1970-talet (?) där samtliga tre sovjetiska deltagare lyfte exakt lika mycket och således fick trängas högst upp på prispallen. (På den tiden - jag vet inte hur det är nu - var "särskiljningen" att man vägde dem för att se om det gick att avgöra saken på det sättet, men den sovjetiska ledningen hade sett till att de vägde in på samma hektogram så det gick inte att göra annat än att låta dem få varsin guldmedalj - en stor propagandaseger för Sovjet när deras starka mannar kom hem med tre guldmedaljer!)

Upptäckte den här ovan. Kanske överspelat, men visst måste det väl vara en skröna? Har det till exempel verkligen varit tillåtet att ha mer än två lyftare i varje viktklass i modern tid?

Vert
Medlem
#160 Skrivet: 18 Mar 2017 21:17 - Redigerad av: Vert

Citerar: uct2, #159:
Upptäckte den här ovan. Kanske överspelat, men visst måste det väl vara en skröna? Har det till exempel verkligen varit tillåtet att ha mer än två lyftare i varje viktklass i modern tid?

Se resultaten från 90-kilosklassen i VM i tyngdlyftning i Södertälje 1985. Jag var lite fel ute när det gällde att placera in dem i tiden och en av dem var ungrare, men tre stycken om att dela guldet i ryck (eller om det är stöt) var de; i totalen var de två om det!

uct2
Medlem
#161 Skrivet: 18 Mar 2017 21:28

Citerar: Vert, #160:
Se resultaten från 90-kilosklassen i VM i tyngdlyftning i Södertälje 1985. Jag var lite fel ute när det gällde att placera in dem i tiden, men tre stycken om att dela guldet var de!

Men det var ju två sovjeter och en ungrare som fick tredelat guld i ryck!? Inte tre sovjetiska lyftare. Alltså stämmer det nog att det aldrig tillåtits mer än två lyftare från samma land.

Dreadsome
Medlem
#162 Skrivet: 18 Mar 2017 22:11

Om någon hostar upp 20 mille eller vad det nu behövs för ett VM idag och säger att de vill ha Sofia-regler för att göra vad de kan för att inte publiken ska bli besviken så hade jag blivit ytters förvånad om FIDE skulle säga nej. Nu är ju iofs FIDE otroligt korrupt så hur beslut fattas är ju svårt att veta ibland.

Vert
Medlem
#163 Skrivet: 18 Mar 2017 22:45

Citerar: uct2, #161:
Men det var ju två sovjeter och en ungrare som fick tredelat guld i ryck!? Inte tre sovjetiska lyftare. Alltså stämmer det nog att det aldrig tillåtits mer än två lyftare från samma land.

Ja, jag misstog mig. Det kan mycket väl vara så att det aldrig tillåtits mer än två lyftare från samma land. En detalj kring de två sovjeter som sedan delade guldet totalt är dock att den ene klarade en viss vikt i sitt första försök i stöt, men skadade sig därefter. Då klarade den andre sovjeten samma vikt i sitt första försök, och gjorde sedan två misslyckade försök på en vikt tio kg under sitt eget världsrekord (och när jag säger misslyckade så är det underförstått att han inte försökte), dvs. att det var fråga om en uppgjord delad seger (vilket var min ursprungliga poäng) stämmer utan tvekan. (Världsrekordhållaren möttes också med burop efter sina tvenne halvhjärtade försök att säkra ensamt guld.) Däremot var det ofint av mig att blanda in den tredje mannen, ungraren, i den anklagelsen.

Min huvudsakliga poäng, dvs. att på förhand uppgjorda resultat aldrig har uppskattats, kvarstår emellertid med detta som ett av flera exempel. På förhand uppgjorda remier är likaledes förkastliga.

Vert
Medlem
#164 Skrivet: 18 Mar 2017 22:47

Citerar: Vert, #157:
Rimligt. Å andra sidan undrar jag om man inte haft Sofia-reglerna i kandidattturneringen, och det är ju åtminstone en inskränkning i remirätten i ett VM-kval. (Hade man inte t.o.m. Sofia-regler i den nyligen avslutade VM-matchen?)

Jag undersökte saken, och uppenbarligen var inga remianbud tillåtna innan svarts drag 30 i den senast avslutade VM-matchen i New York i höstas.

uct2
Medlem
#165 Skrivet: 18 Mar 2017 22:58

Citerar: Vert, #163:
Ja, jag misstog mig. Det kan mycket väl vara så att det aldrig tillåtits mer än två lyftare från samma land. En detalj kring de två sovjeter som sedan delade guldet totalt är dock att den ene klarade en viss vikt i sitt första försök i stöt, men skadade sig därefter. Då klarade den andre sovjeten samma vikt i sitt första försök, och gjorde sedan två misslyckade försök på en vikt tio kg under sitt eget världsrekord (och när jag säger misslyckade så är det underförstått att han inte försökte), dvs. att det var fråga om en uppgjord delad seger (vilket var min ursprungliga poäng) stämmer utan tvekan. (Världsrekordhållaren möttes också med burop efter sina tvenne halvhjärtade försök att säkra ensamt guld.) Däremot var det ofint av mig att blanda in den tredje mannen, ungraren, i den anklagelsen.

Är du säker på att det var i ryck detta skedde? I stöt blev ju de två ryssarna ensamma på förstaplatsen. Dessutom går väl vanligtvis ryckmomentet före stöt, vilket skulle göra det väldigt svårt för den skadade lyftaren att köra stötmomentet om skadan skedde i ryck. Då blir historien sannolikare i mina öron; det verkar väldigt konstigt att kunna dela segern på det sättet om de hade en "icke invigd" ungrare med på samma vikt(er). Jag vet att detta går utanför ämnet, men jag tycker all sport- och idrottskuriosa är kul.

Gugubben
Medlem
#166 Skrivet: 18 Mar 2017 23:18

Vad jag kan minnas tillämpades sofiaregeln vid den senaste vm-matchen.

Vert
Medlem
#167 Skrivet: 18 Mar 2017 23:38

Citerar: uct2, #165:
Är du säker på att det var i ryck detta skedde? I stöt blev ju de två ryssarna ensamma på förstaplatsen. Dessutom går väl vanligtvis ryckmomentet före stöt, vilket skulle göra det väldigt svårt för den skadade lyftaren att köra stötmomentet om skadan skedde i ryck. Då blir historien sannolikare i mina öron; det verkar väldigt konstigt att kunna dela segern på det sättet om de hade en "icke invigd" ungrare med på samma vikt(er). Jag vet att detta går utanför ämnet, men jag tycker all sport- och idrottskuriosa är kul.

Ja, som jag förstått saken var det först ryck, där de tre delade segern. (Huruvida ungraren avsiktligt var med och delade segern vet jag inte; å ena sidan var syftet med uppgörelsen att Sovjet, där Ungern ej ingick, skulle slå Bulgarien i lagtävlingen/medaljligan där ett guld var värt 16 poäng, men å andra sidan verkar det osannolikt att ungraren, liksom sovjeterna, skulle väga in på exakt 89,5 kg.)

Sedan följde stötmomentet där de båda sovjeterna i kraft av sin högre kapacitet lämnade ungraren bakom sig. Den ene sovjeten klarade sin första stöt, men skadade sig samtidigt. Den andre klarade samma vikt i sin första stöt. Eftersom den förste tvingades bryta fick den andre order om att inte klara fler vikter i sina andra och tredje försök. Så blev det, trots måttlig vikt för en världsrekordhållare, och den enda vikt som de båda klarade räckte till delat guld och därigenom delat guld även totalt.

Jag bör kanske också nämna att faktauppgifterna är hämtade från 2004 års februarinummer av det Afton-/Sportbladet-anknutna "Sportmagasinet", som jag i hastigheten fick gräva fram när min ursprungliga version (med rätta!) ifrågasattes.

uct2
Medlem
#168 Skrivet: 18 Mar 2017 23:44

Ja, nu hänger historian ihop. Att ungraren vägde in på exakt samma är nog inte så otroligt trots allt; i alla viktklassporter brukar ju deltagarna försöka ligga precis på den övre gränsen. Kul att du har kvar den gamla tidningen!

sture_lindberg
Medlem
#169 Skrivet: 19 Mar 2017 09:40 - Redigerad av: sture_lindberg

Är det brottning tråden handlar om ? jag trodde det var remi.

Snacka om avvikelser...

TBchess
Medlem
#170 Skrivet: 20 Mar 2017 07:28 - Redigerad av: TBchess

Citerar: sture_lindberg, #169:
Är det brottning tråden handlar om ? jag trodde det var remi.

Snacka om avvikelser...

Kopplingen mellan män i trikåer och män som tar remi innan drag 10 är väl inte så långsökt...bägge kategorier är i total avsaknad av klass...

LNO1
Medlem
#171 Skrivet: 20 Mar 2017 11:43 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #169:
Snacka om avvikelser.

Nåja, jag tycker nog att vi i kommunikation med varandra måste få använda liknelser, metaforer mm. Nu har du ju sagt att du inte ville debattera detta fortsättningsvis, något som du senare förtydligade till att du inte ville debattera detta med mig. Det får väl vara hur det vill med den saken, så länge du är inne på detta forum så får du kallt räkna med att detta är en fråga jag är intresserad av och jag tänker inte ta någon hänsyn till din ovilja att debattera med mig.

Jag kan dock konstatera att jag är inte ensam att intressera mig för frågan eftersom alla remitrådar har rönt stor uppmärksamhet och tydligen väckt engagemang. Men det är inte bara här på SO som debatten förs utan frågan är ständigt på tapeten t.ex i senaste numret av Tfs (nr 1 2017) där Axel Smith skriver i artikeln "Remi vinst för båda eller en utvecklingsbroms?" : "Att vinna är visserligen en oslagbar känsla, men i slutändan handlar det endast om ens egen utveckling och kärlek till spelet. Att sedan välja flykt före kamp lurar bara dig själv. Att ta remi behöver inte vara fel men det ska åtminstone finnas en vettig anledning till det och att inte våga spela vidare räknas inte som en."

Jag tycker det hela var utmärkt formulerat och vi kan i den utmärkta artikeln läsa vidare om hur Pia troligen sumpade en SM-mästartitel på ett remianbud... Ja ja, så kan det vara. Jag har tidigare spekulerat om hur vår egen Ulf kunde ha varit uppe på den absoluta toppen istället för strax under den om bara remianbudet inte ställt till det för honom. Jag vill minnas att någon refererat till att Ulf tyckte att en förlust var att likställa med en amputation av en kroppsdel. Jag för min del är övertygad om att detta låg honom i fatet då det begav sig och hade inte remianbudet funnits hade han spelat vidare i en hel del partier och troligen vunnit en beskärd del av dessa då hans skicklighet inte på något sätt varit omtvistad.

Läs gärna faktarutan "Tips vid remianbud" som jag tycker belyser det hela.

På sidan som vill behålla remianbudet som det är tycker jag ändå att Dreadsomes argument var det starkaste även om jag inte alls håller med honom:

Citerar: Dreadsome, #109:
Jag gillar remireglerna och tycker det ger spelet en extra dimension. Det kräver lite extra nerver för att försöka vinna när detta alternativet finns och det sållar ut dom som klarar av det. Jag gillar det. Hade det inte funnits så hade spelet blivit betydligt mindre psykologiskt och jag tycker spelet hade tappat på det.

så därför vill jag bemöta Dreadsome. Argumentet att det kräver lite extra nerver gäller ju bara de som blir psykologiskt påverkade av remianbudet, så förutom det faktum att jag vill att mina vinster sker på brädet genom min ställning och mitt spel och inte p.g.a att motståndaren blivit nervös, så fungerar det ju bara på de som låter sig påverkas psykologiskt av det. För min del nobbar jag på regelbunden basis remianbud men är samtidigt medveten om att bara för att jag tackat nej till erbjudandet så är jag inte förpliktigad att spela på vinst.

För att citera Fischer:"Jag tror inte på psykologi, jag tror på bra drag".

Frågan håller ju dock på att lösas genom ett slags självsanering inom schacket, jag berättade ju t.ex. om Seirawans vittnesmål att han bryr sig inte ens om att kolla reglerna om anbudet i de tävlingar han medverkar i, han spelar bara på numera och, tillade han, han tyckte det var en befrielse.

Dreadsome
Medlem
#172 Skrivet: 20 Mar 2017 13:26

Citerar: LNO1, #171:
så därför vill jag bemöta Dreadsome. Argumentet att det kräver lite extra nerver gäller ju bara de som blir psykologiskt påverkade av remianbudet, så förutom det faktum att jag vill att mina vinster sker på brädet genom min ställning och mitt spel och inte p.g.a att motståndaren blivit nervös, så fungerar det ju bara på de som låter sig påverkas psykologiskt av det. För min del nobbar jag på regelbunden basis remianbud men är samtidigt medveten om att bara för att jag tackat nej till erbjudandet så är jag inte förpliktigad att spela på vinst.

Jag skrev ett längre svar på detta men hade blivit utloggad så det försvann så nu får det bli en mycket kort sammanfattning
Ja Fischer är ju ett utmärkt exempel på att psykologi inte är en faktor i schack.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#173 Skrivet: 20 Mar 2017 13:28

Citerar: Dreadsome, #172:
Ja Fischer är ju ett utmärkt exempel på att psykologi inte är en faktor i schack.

Underbart är kort!

IvarBlå2
Medlem
#174 Skrivet: 20 Mar 2017 13:34

Fischer och Kortjnoj är väl två klara exempel på attpsykologi är en megafaktor.

gubbengrå
Medlem
#175 Skrivet: 20 Mar 2017 13:51

Citerar: IvarBlå2, #174:
Fischer och Kortjnoj är väl två klara exempel på attpsykologi är en megafaktor.

Fischer hävdade att han trodde på bra drag, inte psykologi. Det gällde väl frågan om hur man vinner sina partier. Utifrån vad jag sett av hans partier tycker jag att hans påstående är mycket väl underbyggt. Däremot är jag mera osäker på om han verkligen undvek att göra spekulativa remisanbud, för att motståndaren skulle nobba, känna sig förpliktigad att spela på vinst, och därmed förlora.
Jag vet alltså inte säkert hur det är med den saken, men jag tvivlar verkligen på att han skulle ha hållit på med sånt. Det verkar inte alls ha varit hans stil.

Jag gillar verkligen Fishers kompromisslösa stil. I just det avseendet var han ett gott föredöme.

IvarBlå2
Medlem
#176 Skrivet: 20 Mar 2017 14:18

Gubbengrå, tänk på matchen mot Spasskij hur han fick honom ur balans med att han inte kom till det andra partiet etc. Eller Mecking som i slutet av sin karriär sa j Adobe vart femte drag och alla turerna i Karpov-Kortjnoj- 78. Så självklart finns det psykologi i schack kanske där mer än i någon annan sport

IvarBlå2
Medlem
#177 Skrivet: 20 Mar 2017 14:38

Vi ser det ju bara härinne där man tydligen kan bjuda remi hur många ggr som helst och det räcker att man får 3 remi anbud mot sig i närschack för att man ska komma i obalans

Dreadsome
Medlem
#178 Skrivet: 20 Mar 2017 14:57

Till och med hans uttalande om att han bara tror på bra drag är ju psykologi och inget annat

IvarBlå2
Medlem
#179 Skrivet: 20 Mar 2017 15:01

Det där ser jag bara som en trasig kommentar om den var ironisk

LNO1
Medlem
#180 Skrivet: 20 Mar 2017 15:56

Citerar: Dreadsome, #172:

Jag försökte ju naturligtvis vara lite vitsig där, men samtidigt fanns det en sanning i citatet.

Jag hade dock gärna fått ett utförligare svar från dig, men tack ändå.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 13 . 14 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!