Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remi
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 13 . 14 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#121 Skrivet: 17 Mar 2017 18:01

Citerar: gubbengrå, #148:
Aj då. Jag trodde faktiskt att världsmästartiteln var till för att tillfredsställa publikens krav att kunna betrakta någon som den absolut bästa.
Men visst! Det har jag kanske missuppfattat.

Dom spelar om vem som blir världsmästare..Inget annat är av större vikt än det.

Om du eller någon annan är missnöjd med deras spel tror jag inte de bryr sig nämnvärt om

gubbengrå
Medlem
#122 Skrivet: 17 Mar 2017 18:14

Citerar: sture_lindberg, #121:
Om du eller någon annan är missnöjd med deras spel tror jag inte de bryr sig nämnvärt om

Det har du ju rätt i. Som enskild individ är jag naturligtvis försumbar för VM kombatanterna.

Men saken är mer komplicerad än så, om man också beaktar arrangörernas roll i det hela. Jag antar att de inte anser att publiken som helhet är försumbar.

sture_lindberg
Medlem
#123 Skrivet: 17 Mar 2017 18:20

DEt finns många som vill stå som värdar i en VM-match..så det utgör inga problem.

Svedjeholmen
Medlem
#124 Skrivet: 17 Mar 2017 18:58

Remi är för mig helt ok när det är avvecklat och lika ställning, orkar inte gneta på när det ända blir remi åtta gånger av tio ( de övriga två vinner jag...Haha...).

Vert
Medlem
#125 Skrivet: 17 Mar 2017 18:59

Citerar: sture_lindberg, #123:
DEt finns många som vill stå som värdar i en VM-match..så det utgör inga problem.

Det stämmer väl inte riktigt. Det har väl ganska ofta varit svårt att få fram arrangörer till VM-matcher, bl.a. därför att matchen pågår så länge och spelarna ofta vill ha så rikligt betalt.

Spedicken
Medlem
#126 Skrivet: 17 Mar 2017 19:02

Citerar: sture_lindberg, #123:

Det är väl det som är just problemet. Som Vert säger så har det varit svårt att få fram pengar till VM-matcherna på grund av bristande intresse.

sture_lindberg
Medlem
#127 Skrivet: 17 Mar 2017 19:21

Citerar: Spedicken, #126:
Som Vert säger så har det varit svårt att få fram pengar till VM-matcherna på grund av bristande intresse.

Nej då. Finns många som vill arrangera VM som sagt.

Vert
Medlem
#128 Skrivet: 17 Mar 2017 19:45

Inför VM-matchen 2014 förlängde FIDE sin deadline för att ansöka om att arrangera VM-matchen två gånger då inga ansökningar inkommit. Inför VM-matchen 2013 hade Indien en option som gav landet företräde att arrangera VM-matchen, vilket landet inte utnyttjade (trots att Anand var klar för VM-matchen). (Sedan blev det ändå Chennai, men något översvallande intresse tycks det inte ha varit.) Inför VM-matchen 2012 hade London en liknande option som aldrig utnyttjades, varefter Moskva blev den enda ansökan som mötte FIDEs kriterier. Som helhet skulle jag nog inte säga att arrangörerna flockas...

Spedicken
Medlem
#129 Skrivet: 17 Mar 2017 19:54

Citerar: sture_lindberg, #127:

Kan du nämna vilka?

sture_lindberg
Medlem
#130 Skrivet: 17 Mar 2017 21:07

Citerar: Spedicken, #129:
Kan du nämna vilka?

Nej vilka det är /var saknar alldeles betydelse..

Utan att det finns många som vill arrangera som är det väsentliga i frågan.

Nu dags att lämna denna fråga och gå vidare

Spedicken
Medlem
#131 Skrivet: 17 Mar 2017 21:23

Citerar: sture_lindberg, #130:
Nej vilka det är /var saknar alldeles betydelse..

Nu dags att lämna denna fråga och gå vidare

Du sitter ju bara och hittar på. Läs det Vert skrev, det finns få som vill arrangera VM.

sture_lindberg
Medlem
#132 Skrivet: 17 Mar 2017 21:28

Nog om detta som sagt. Du tror ju inte ändå på vad jag skriver så varför fortsätta med detta ämne.
Men det är som jag skrivit...

Vert
Medlem
#133 Skrivet: 17 Mar 2017 21:29

Citerar: sture_lindberg, #130:

Du har fel. Du framhärdar dessutom med en tvärsäkerhet och envishet som hade gjort Bagdad-Bob grön av avund. Nåväl...

I tillägg till mitt inlägg #128 ovan kan jag nämna att FIDE förlängde sin deadline för att ansöka om att arrangera kvalmatchen mellan Topalov och Kamsky inför VM-matchen 2010. Man minns ju också t.ex. VM-matchen 1993 mellan Karpov och Timman där Zwolle, Arnhem, Amsterdam och Jakarta delade på arrangemanget därför att man inte kunde hitta någon som ville arrangera hela matchen. På samma tema har ju schack-SM emellanåt haft svårt att hitta villiga arrangörer.

Nej, det är tämligen solklart att det inte är överdrivet attraktivt att arrangera schackturneringar. Huruvida detta beror på remierna är väl mer osäkert. Jag är iofs. inte själv betalande schackåskådare, men eftersom jag alltid kollar på partierna i efterhand och aldrig på annat än de partier som går till avgörande så kanske min schackkonsumtion kan vara en indikation på hur vissa schackspelare fungerar. Ser jag att ett parti i världseliten har slutat remi så gör jag antagandet att det inte kommer att vara tillräckligt intressant för att kolla på, och det säger kanske någonting om att remierna kan vara ett hot mot intresset.

(Ett annat exempel är ju den nyligen avslutade GP-tävlingen, som jag har sett beskrivas som en riktigt tråkig turnering och där remiprocenten var väldigt hög. För egen del har jag inte sett ett enda parti därifrån så jag vet inte säkert, men inte har jag upplevt den turneringen som lockande...)

sture_lindberg
Medlem
#134 Skrivet: 17 Mar 2017 21:50

Remipartier kan vara precis lika intressanta som ett vinstparti enligt min mening.

Ett parti som är slut redan efter 25-30 drag beror oftast på att en av spelarna har gjort feldrag.Varför skulle ett sånt parti vara intressantare ?

Spedicken
Medlem
#135 Skrivet: 17 Mar 2017 22:15

Citerar: Vert, #133:
Nej, det är tämligen solklart att det inte är överdrivet attraktivt att arrangera schackturneringar. Huruvida detta beror på remierna är väl mer osäkert. Jag är iofs. inte själv betalande schackåskådare, men eftersom jag alltid kollar på partierna i efterhand och aldrig på annat än de partier som går till avgörande så kanske min schackkonsumtion kan vara en indikation på hur vissa schackspelare fungerar. Ser jag att ett parti i världseliten har slutat remi så gör jag antagandet att det inte kommer att vara tillräckligt intressant för att kolla på, och det säger kanske någonting om att remierna kan vara ett hot mot intresset.

Det är samma här, går jag in och kollar på en turneringsrond och bara ser remier och en vinst så kollar jag givetvis vinsten först. Undantag om till exempel Carlsen spelat ett parti, då kollar jag normalt hans parti först. Det är bara att se på reaktionerna i chatten och kommentarer, blir ett parti remi så blir publiken besviken, ännu mer besviken om det är en tidig remi. Publiken vill se kamp och en vinnare, inte remier.

Spedicken
Medlem
#136 Skrivet: 17 Mar 2017 22:16

Citerar: sture_lindberg, #132:

Eftersom du inte kan ge något exempel som vanligt så är det allt annat än det du har skrivit. Det är bara hittepå i sann gammal Sture-anda.

Spedicken
Medlem
#137 Skrivet: 17 Mar 2017 22:17

Citerar: sture_lindberg, #134:
Remipartier kan vara precis lika intressanta som ett vinstparti enligt min mening.

Ja, ibland kan dom vara det faktiskt, men bara om det är långa kampremier, aldrig korta remier eller remier som slutar med dragupprepning efter 12 drag i en teoretisk öppningsvariant. Det är en stor skillnad.

sture_lindberg
Medlem
#138 Skrivet: 17 Mar 2017 22:17

Citerar: Spedicken, #136:
inte kan

Inte kan är inte rätt.Jag har ingen lust...

Spedicken
Medlem
#139 Skrivet: 17 Mar 2017 22:18

Citerar: sture_lindberg, #138:
Inte kan är inte rätt.Jag har ingen lust...

Bra att du inser att det är dags att ge upp.

sture_lindberg
Medlem
#140 Skrivet: 17 Mar 2017 22:21

Nej jag ger inte upp, vad får du det ifrån?
..Men jag har ingen som helst anledning att namnge en massa orter till dig.

Men denna konversation med dig ger mej inget ...så jag stoppar här.

timmy
Medlem
#141 Skrivet: 17 Mar 2017 22:26 - Redigerad av: timmy

Det är så tråkigt att se år efter år, tråd efter tråd, förstöras av Stures icke-argumenterande likt "jag vet att det är så här". Så du behöver aldrig underbygga dina antaganden och gör det aldrig. Varifrån känner jag igen detta? Jo från en ledare från ett stort land i väster som avfärdar fakta som fake news... kan någon sätta stopp för detta skitsnack, och då menar jag inte Trumps skitsnack?!?!

knightrider
Moderator
#142 Skrivet: 17 Mar 2017 23:08

Citerar: timmy, #141:
Varifrån känner jag igen detta? Jo från en ledare från ett stort land i väster som avfärdar fakta som fake news... kan någon sätta stopp för detta skitsnack, och då menar jag inte Trumps skitsnack?!?!

Jo, kanske det. Men Trumps "skitsnack" har ju lyckats.
Han är både miljardär och vald ledare för vår planets största demokrati.

LNO1
Medlem
#143 Skrivet: 17 Mar 2017 23:12

Citerar: sture_lindberg, #115:
Tycker du det är en konstig böjelse för att jag är glad för att spelarna får bestämma själv ?

Jag tycker det är en konstig böjelse att försvara detta med sådan frenesi.(Du ville ju förresten sluta debattera) Lustigt nog används ordet remi här, men det är fortfarande remianbudet som diskuteras. Jag har aldrig haft något emot en hederlig kampremi.

LNO1
Medlem
#144 Skrivet: 17 Mar 2017 23:18

Citerar: sture_lindberg, #127:

Icke sant.

gubbengrå
Medlem
#145 Skrivet: 17 Mar 2017 23:39

Citerar: knightrider, #142:
Jo, kanske det. Men Trumps "skitsnack" har ju lyckats.

Jag hoppas verkligen att den svenska schackvärlden är mer nykter än senaste valrörelsen i USA

knightrider
Moderator
#146 Skrivet: 17 Mar 2017 23:47

Citerar: gubbengrå, #145:
Jag hoppas verkligen att den svenska schackvärlden är mer nykter än senaste valrörelsen i USA

Ja, det är möjligt att vi är mer nyktra.
Men ändock tämligen betydelselösa i sammanhanget.

sture_lindberg
Medlem
#147 Skrivet: 17 Mar 2017 23:59

Citerar: LNO1, #143:
Du ville ju förresten sluta debattera)

ja med dig..då det enda du är ute efter är att säga emot mej vad jag än skriver..
Men du kan tydligen inte respektera detta.

Dreadsome
Medlem
#148 Skrivet: 18 Mar 2017 02:56 - Redigerad av: Dreadsome

Citerar: sture_lindberg, #132:
Nog om detta som sagt. Du tror ju inte ändå på vad jag skriver så varför fortsätta med detta ämne.

Priceless!

Det har väl varit svårt de senaste 130 åren att få till VM Matcher. Städer som vill hålla det finns det säkert många men få som kan få fram sponsorer och det är ju det det handlar om.

HSK_Andreas
Moderator
#149 Skrivet: 18 Mar 2017 08:03

Världsmästerskapet måste självfallet spelas enligt schackreglerna, annat vore märkligt. Då får man bjuda remi.

I andra turneringar kan man göra annorlunda om man önskar men VM måste väl ändå godkänna remianbud som är tillåtet enligt reglerna?!

Gillar man inte det så får man ändra reglerna, men då påverkar det oss amatörer också

Vert
Medlem
#150 Skrivet: 18 Mar 2017 09:01

Citerar: HSK_Andreas, #149:
Världsmästerskapet måste självfallet spelas enligt schackreglerna, annat vore märkligt. Då får man bjuda remi.

Du har ju varit noggrann med distinktionen mellan regler och tävlingsbestämmelser. Detta tycker jag är viktigt. Om man kan anpassa tävlingsbestämmelserna i andra tävlingar borde det, i teorin, gå även i VM.

Är det någon som vet om man får ha vilka tävlingsbestämmelser som helst (och ändå registrera turneringen hos FIDE)?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 13 . 14 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!