Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remi
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 13 . 14 . >>
Författare Meddelande
HSK_Andreas
Moderator
#91 Skrivet: 17 Mar 2017 00:07

Värre är det väl med boxning då? Folk betalar enorma summor för att se en match som tar slut på 1 minut

nicholas
Medlem
#92 Skrivet: 17 Mar 2017 00:57

sture_lindberg
Medlem
#93 Skrivet: 17 Mar 2017 00:57 - Redigerad av: sture_lindberg

Och tänk om en boxningsmatch var tvungen att gå i 12 ronder, alltså boxarna var tvungna att boxa alla ronder för att publiken skulle få full valuta . Riskfaktorn skulle då vara ganska oöverskådlig.

nicholas
Medlem
#94 Skrivet: 17 Mar 2017 01:01

Eller när dommaren dömmer bort ett mål i ishockey som betyder mycket-

nicholas
Medlem
#95 Skrivet: 17 Mar 2017 01:03

Nu spårar det....... mitt fel.

Gugubben
Medlem
#96 Skrivet: 17 Mar 2017 01:15

När såg ni remi i första ronden senast i en boxningsmatch?
Bra om man rannsaka sina argument innan man trycker på knappen Posta inlägg

nicholas
Medlem
#97 Skrivet: 17 Mar 2017 01:38

Gugubben du är rolig. Bra skrivet.

Gugubben
Medlem
#98 Skrivet: 17 Mar 2017 01:55

Tackar, tackar?
Även en blind höna... Osv.

sture_lindberg
Medlem
#99 Skrivet: 17 Mar 2017 02:07 - Redigerad av: sture_lindberg

Remi i boxning går nog inte.men en boxningsmatch kan ju ta slut i första ronden.Och då får ju inte boxningsbubliken så värst mycket valuta för sina pengar..det var nog så HSK Andreas menade menade med sitt inlägg.

Det finns ju några här som förespråkar remiförbud för att publiken ska få valuta för sina entrepengar. Så det argumentet håller ju inte alls.

Gugubben
Medlem
#100 Skrivet: 17 Mar 2017 02:51

Tar man betalt av publiken har man skyldigheten att leverera i nivå med publikens förväntningar. Risken finns annars att publiken sviker.
Jag blir lika förbannad varje gång jag köpt biljett till en Brynäsmatch på Gavlerinken, dedikerat hela eftermiddagen och kvällen och åkt med bilen några mil. Och får se två trötta gäng som inte kämpar ett pilleknitt, och bjuder på noll underhållning.
Ännu mer uppretad blir jag när jag tänker på att till och med juniorer i lagen har högre löner än civilingenjörer har men ändå inte förstår att visa publiken respekt.

sture_lindberg
Medlem
#101 Skrivet: 17 Mar 2017 03:17

Man får som publik vara beredd på att inte alla ishockeymatcher eller schackpartier ska behöva vara publikvänliga.

HSK_Andreas
Moderator
#102 Skrivet: 17 Mar 2017 09:38

Jag håller med Sture. Man får var beredd på att några partier blir ointressanta. I de allra flesta fall spelas många partier samtidigt så då är det i get större problem. Undantaget är VM-matcherna, men där måste enligt mig man avgöra vilken spelare som är bäst utan att blanda in specialregler.

Sen gäller det att skilja på regler och tävlingsbestämmelser. Ändrar man reglerna så förbjuder man spelare att ta remi på klubben också.

gubbengrå
Medlem
#103 Skrivet: 17 Mar 2017 09:55

Citerar: HSK_Andreas, #102:
. Undantaget är VM-matcherna, men där måste enligt mig man avgöra vilken spelare som är bäst utan att blanda in specialregler.

Håller med om att VM matcher befinner sig i en kategori för sig själv.

Där har emellanåt spelarnas remisbenägenhet varit pinsam stark. Om man fortfarande får dra paralleller till andra sporter, så har en del VM matcher i schack påmint mig om grekisk-romersk brottning, där en tilltagande "remisdöd" faktisk fick konsekvenser för sporten.

LNO1
Medlem
#104 Skrivet: 17 Mar 2017 12:17

Citerar: HSK_Andreas, #102:
Undantaget är VM-matcherna, men där måste enligt mig man avgöra vilken spelare som är bäst utan att blanda in specialregler.

Nu tycker jag väl inte att remianbudet är någon direkt bärande regel för själva spelet, så varför inte skippa det där om man skipar det överallt annars?

Citerar: gubbengrå, #103:
Håller med om att VM matcher befinner sig i en kategori för sig själv.

Varför då? För att kunna spela en vm-match har du gått igenom kvalificeringstävlingar, där bör reglerna vara likadana eftersom de tillhör samma evenemang. Att särbehandla vm-matcher bör inte vara ett egensyfte.

G_arvid
Medlem
#105 Skrivet: 17 Mar 2017 12:41

Citerar: gubbengrå, #103:
Om man fortfarande får dra paralleller till andra sporter, så har en del VM matcher i schack påmint mig om grekisk-romersk brottning, där en tilltagande "remisdöd" faktisk fick konsekvenser för sporten.

Bara för att man tycker sig ha ett missförhållande är det inte säkert att man kommer till rätta med det genom att införa regler. Ett exempel är just grekisk-romersk brottning som jag följde som åskådare en tid under 70- och 80-talet. Man hade problemet med att brottarna bara gick och stångades med varandra och inte vågade pröva kast. Så då hade man varningar för passivitet som gick ut på att en brottare som under viss tid – kanske 30 sekunder, kanske 60 sekunder – inte försökte göra något aktivt, koppla grepp eller försöka kasta – skulle få varning för passiv brottning. Inte alltför sälla kunde man då hur en brottare blev kastad men lyckade undvika fall och hamna i bryggan där motståndaren låg på honom och försökte pressa ner skuldrorna. Efter någon minut lyckades kanske brottaren i underläge komma loss och komma på fötter igen – och blev omedelbart varnad för passiv brottning.

Om grundproblemet är lättja och feghet, samt att man kanske tar sig själv på för stort allvar, så menar jag att man ska försöka komma åt detta i stället för att förbjuda symptomet – som är de tidiga remierna.

gubbengrå
Medlem
#106 Skrivet: 17 Mar 2017 13:36

Citerar: G_arvid, #105:
Om grundproblemet är lättja och feghet, samt att man kanske tar sig själv på för stort allvar, så menar jag att man ska försöka komma åt detta i stället för att förbjuda symptomet – som är de tidiga remierna.

Denna beskrivning av grundproblemet låter både rimlig och intressant. men jag vill nog inte förespråka något som kommer åt folks grundläggande attityder. Ansvaret för grundläggande attityd, måste fördelas individuellt, anser jag. Var och en måste ansvara för sig.

Jag är dock inte alls främmande för att arrangörer uppmuntrar de attityder som bäst främjar sporten via tävlingsregler och regeländringar. Brottningen misslyckades. jag önskar schacket bättre lycka. Jag tycker också att schackvärlden påbörjat en sådan process med framgång. Kandidatturneringarna är ett utmärkt exempel på detta.

VM matcherna hänger inte riktigt med i svängarna när det gäller att alstra intressant spel brädet. Den viktigaste faktorn för att uppmuntra till tråkigt spel där, är dock nog själva matchformatet snarare än remisregler.

G_arvid
Medlem
#107 Skrivet: 17 Mar 2017 14:17

Citerar: gubbengrå, #106:
Denna beskrivning av grundproblemet låter både rimlig och intressant. men jag vill nog inte förespråka något som kommer åt folks grundläggande attityder. Ansvaret för grundläggande attityd, måste fördelas individuellt, anser jag. Var och en måste ansvara för sig.

Så är det ju, men jag tänkte mer på hur vi arbetar med juniorer och vilken syn på framgång och segrar vi ger dem. Till syvende och sist måste det vara tillräckligt spännande för att se vad som kommer att hända i det där slutspelet eller efter att ha accepterar pjäsoffret för att man ska våga ta risken att försöka - och betala ratingpoäng och partipoäng för den lärdom man får på längre sikt.

gubbengrå
Medlem
#108 Skrivet: 17 Mar 2017 15:37

Citerar: G_arvid, #107:
men jag tänkte mer på hur vi arbetar med juniorer och vilken syn på framgång och segrar vi ger dem. Till syvende och sist måste det vara tillräckligt spännande för att se vad som kommer att hända

Jag kunde inte uttryckt det bättre själv.

Dreadsome
Medlem
#109 Skrivet: 17 Mar 2017 16:24 - Redigerad av: Dreadsome

Jag gillar remireglerna och tycker det ger spelet en extra dimension. Det kräver lite extra nerver för att försöka vinna när detta alternativet finns och det sållar ut dom som klarar av det. Jag gillar det. Hade det inte funnits så hade spelet blivit betydligt mindre psykologiskt och jag tycker spelet hade tappat på det.

Vad jag skulle kunna tänka mig för regeländringar är att patt skulle bli vinst och att den som gör den tredje dragupprepningen förlorar. Det tror jag skulle kunna vara en väg att gå om det någon gång i framtiden skulle bli för svårt att vinna ett parti i världseliten. Schackets regler har ju ändrats genom tiderna och är inte skrivna i sten så varför inte. Men jag tror det ligger lång borta.

Gugubben
Medlem
#110 Skrivet: 17 Mar 2017 16:37

Aspekten att nuvarande remiregler sållar de psykiskt starka från de mer osäkra gillar jag. Jag tror att du, Dreadsome, har en poäng där.

Spedicken
Medlem
#111 Skrivet: 17 Mar 2017 16:59

Citerar: sture_lindberg, #99:
Remi i boxning går nog inte.men en boxningsmatch kan ju ta slut i första ronden.Och då får ju inte boxningsbubliken så värst mycket valuta för sina pengar..det var nog så HSK Andreas menade menade med sitt inlägg.

Det finns ju några här som förespråkar remiförbud för att publiken ska få valuta för sina entrepengar. Så det argumentet håller ju inte alls.

Enda sättet för en match att ta slut i första ronden är en knockout och det är väl det publiken VERKLIGEN vill se i boxning, så då får dom verkligen valuta för pengarna. Så mitt argument håller fortfarande. Väldigt dåligt exempel Sture.

Spedicken
Medlem
#112 Skrivet: 17 Mar 2017 17:11

Tycker fortfarande att Susan Polgars upplägg:

Rules reminder:
- No draw offer allowed at any time during the game. Draw can only occur when neither side has sufficient mating materials, or by repetition, perpetual checks and stalemate.
- Zero tolerance. If a player is late, 10% of the prize earned will be deducted and this amount will be distributed to the other players in the invitational.

är fantastiskt och hoppas att fler tar efter. Ändra regler behöver man inte göra. Vill någon arrangera en turnering som det är idag så är det väl inga problem. Man följer det man vill följa så är alla nöjda.

Spedicken
Medlem
#113 Skrivet: 17 Mar 2017 17:12

Citerar: sture_lindberg, #90:
Nej, men jag kan njuta just av att spelarna själv får bestämma när och om de tar remi.

Det var också en böjelse...

IvarBlå2
Medlem
#114 Skrivet: 17 Mar 2017 17:17

Vem minns inte matchen Frank Bruno- Lillen Eklund som visades på bio. Bruno knockade honom efter 30 sekunder. MEGAUNDERHÅLLANDe

sture_lindberg
Medlem
#115 Skrivet: 17 Mar 2017 17:33

Citerar: Spedicken, #113:
Citerar: sture_lindberg, #90:
Nej, men jag kan njuta just av att spelarna själv får bestämma när och om de tar remi.

Det var också en böjelse...

Tycker du det är en konstig böjelse för att jag är glad för att spelarna får bestämma själv ?

Det är väl mera en avvikande böjelse med att försöka få bort remierna från schacket

.
Citerar: Dreadsome, #109:
Jag gillar remireglerna och tycker det ger spelet en extra dimension. Det kräver lite extra nerver för att försöka vinna när detta alternativet finns och det sållar ut dom som klarar av det. Jag gillar det. Hade det inte funnits så hade spelet blivit betydligt mindre psykologiskt och jag tycker spelet hade tappat på det.

MYCKET bra skrivet och beskrivet för hur de flesta ser på schack !

Skulle man ta bort remin så skulle nog väldigt många sluta spela schack.

gubbengrå
Medlem
#116 Skrivet: 17 Mar 2017 17:33 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: LNO1, #104:

Varför då? För att kunna spela en vm-match har du gått igenom kvalificeringstävlingar, där bör reglerna vara likadana eftersom de tillhör samma evenemang. Att särbehandla vm-matcher bör inte vara ett egensyfte.

Nejdå. Jag menar inte att förespråka att VM matcher skall särbehandlas. Jag menar snarare att de har en tråkig tendens att dra på sig remiser. Det är nog ingenting att göra åt den saken så länge publikens krav(?) på polariseringen "Mästare - Utmanare" skall tillfredsställas. Att samma publik antagligen helst vill slippa se så många remiser blir en besvärlig paradox i sammanhanget.

sture_lindberg
Medlem
#117 Skrivet: 17 Mar 2017 17:38

Citerar: gubbengrå, #116:
Att samma publik antagligen helst vill slippa se så många remiser blir en besvärlig paradox i sammanhanget.

De ska väl inte spela en VM-match för enbart publikens skull.

De spelar ju VM-matchen för att bli eller behålla VM-titeln.
Det sistnämnda är i alla fall det primära.

gubbengrå
Medlem
#118 Skrivet: 17 Mar 2017 17:55

Citerar: sture_lindberg, #117:

Aj då. Jag trodde faktiskt att världsmästartiteln var till för att tillfredsställa publikens krav att kunna betrakta någon som den absolut bästa.
Men visst! Det har jag kanske missuppfattat.

Spedicken
Medlem
#119 Skrivet: 17 Mar 2017 17:57

Citerar: sture_lindberg, #117:

Jadu, utan publik eller intresse skulle det inte finnas prispengar och därmed knappast någon VM-match. De sista VM-matcherna har varit mördande tråkiga. Carlsen-Karjakin toppas möjligen av Anand-Gelfand i tråkighet.

Spedicken
Medlem
#120 Skrivet: 17 Mar 2017 17:58

Citerar: gubbengrå, #118:
Aj då. Jag trodde faktiskt att världsmästartiteln var till för att tillfredsställa publikens krav att kunna betrakta någon som den absolut bästa.
Men visst! Det har jag kanske missuppfattat.

Du har inte missupfattat något, tyvärr kan man inte säga detsamma om en viss annan person här

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 13 . 14 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!