Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remi
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 .
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#391 Skrivet: 9 Apr 2017 21:10

Sitter och kollar på USA-mästerskapet. Wesley So tar remi efter några få drag. Eftersom hans konkurrenter om förstaplatsen Akobian (svart mot Nakamura) och Onischuk (svart mot Kamsky) lär få svårt att vinna, kan det ha varit ett smart drag för att spara energi till play-off. Att Akobian skulle vinna som svart mot Nakamura är inte troligt. Onischuk har något större chans och det kan visa sig dumdristigt att ta en sån snabb remi. Det kommer utvisa sig inom någon/några timmar.

Det intressanta var eftersnacket bland en som ringde in och bland kommentatorerna. Personen som ringde in föreslog att om det blir remi, skulle man vända på brädet och fortsätta med kortare betänketid tills någon vinner. Kan bli en lång dag kan man föreställa sig.

Maurice Ashley berättade då att han kraftigt ogillade snabba remier och han berättade att det bästa förslaget han hört kom från Caruanas sekundant, Rustam Kazimdzhanov, som föreslog att om det blir remi i ett parti så ställer man upp pjäserna i start-position, vänder på brädet och fortsätter med den tid man hade kvar när remin togs!!!. Ett briljant förslag! Det tvingar fram ett avgörande, man spelar inte längre än ett vanligt parti eftersom man fortsätter med tiden man hade och det blir spännande för publiken. Det öppnar också upp för helt nya taktiska möjligheter. Ska man spela snabbt och säkert och spela på remi för att få mer tid i nästa direkt följande parti? Ska man gå på som vit för att undvika att få svart i nästa parti? etc.

Det bästa förslaget även jag hört och påminner lite om Sudden Death i Ishockey eller tie-break i Tennis, fast i en bättre variant. En ishockey-match höll på långt in på natten nyligen. Ruslams förslag ger som sagt en normal längd för partiet/partierna.

Spedicken
Medlem
#392 Skrivet: 9 Apr 2017 21:13

Och tilläggas kan, att man fortsätter med ett nytt parti, med oförändrad tid tills någon vinner om det inte framgick.

LNO1
Medlem
#393 Skrivet: 10 Apr 2017 08:26

Citerar: Spedicken, #391:
vänder på brädet och fortsätter med den tid man hade kvar när remin togs!

Jo detta tycks ju fungera bra i teorin, men hur gör man med de stackare som spelar ett fullt parti med ömsesidig tidsnöd till dess kungarna blir kvar? Ska de spela ett nytt parti med bara sekunder kvar på klockan? Jag tycker nog att man ska vara försiktig med att tvinga fram avgöranden. Som du vet sedan tidigare har jag inget emot remin i sig, utan remianbudet, som jag fortfarande anser är en anomali. (Detta poängteras speciellt för de som läser slarvigt, inte för dig Spedicken.)

Spedicken
Medlem
#394 Skrivet: 10 Apr 2017 09:14

Citerar: LNO1, #393:
Jo detta tycks ju fungera bra i teorin, men hur gör man med de stackare som spelar ett fullt parti med ömsesidig tidsnöd till dess kungarna blir kvar? Ska de spela ett nytt parti med bara sekunder kvar på klockan?

Med den digitala klockan kom tidstillägget. I de flesta turneringar är det 30 sekunders tillägg så man behöver aldrig förlora på tid. Vi får se om någon arrangör testar den här varianten i praktiken, jag ser fram emot det.

G_arvid
Medlem
#395 Skrivet: 10 Apr 2017 12:55

Citerar: Spedicken, #394:
I de flesta turneringar är det 30 sekunders tillägg så man behöver aldrig förlora på tid. Vi får se om någon arrangör testar den här varianten i praktiken, jag ser fram emot det.

För mig verkar detta förslag mest vara avsett att till varje pris undvika ett oavgjort resultat. Jag ser svårigheter med den sportsliga rättvisan. Hur ska resultaten poängsättas? För mig är det en större prestation att vinna det första partiet än att efter en eller flera remier slutligen avgöra när tiden är ute och man bara har 30 sekunder för varje drag.

LNO1
Medlem
#396 Skrivet: 10 Apr 2017 13:05

Citerar: G_arvid, #395:
För mig är det en större prestation att vinna det första partiet än att efter en eller flera remier slutligen avgöra när tiden är ute och man bara har 30 sekunder för varje drag.

Jo jag är nog inne på samma linje här, men naturligtvis är idén kul och kan testas, men jag har svårt att se att den skulle få något genomslag i mästerskapstävlingar.

Det bästa förslaget jag sett angående vm-matcherna, som ju kan vara remifester utan dess like, är att spela särskiljningen innan de ordinarie partierna. På det viset kommer en spelare att vara i underläge redan före parti ett och ett oavgjort resultat i matchen kommer för den ena parten inte att vara acceptabelt.

Vert
Medlem
#397 Skrivet: 10 Apr 2017 13:07

Citerar: LNO1, #396:
Det bästa förslaget jag sett angående vm-matcherna, som ju kan vara remifester utan dess like, är att spela särskiljningen innan de ordinarie partierna. På det viset kommer en spelare att vara i underläge redan före parti ett och ett oavgjort resultat i matchen kommer för den ena parten inte att vara acceptabelt.

Jag läste ett intressant förslag från, tror jag, Seirawan. Han ansåg att man skulle spela ett ojämnt antal partier, och vid oavgjort matchresultat behåller den som haft flest svartpartier VM-titeln. På detta sätt skulle det också bli tydligt att någon måste spela på vinst, men man slipper ett avgörande i en annan spelform (dvs. snabbschack).

LNO1
Medlem
#398 Skrivet: 10 Apr 2017 13:18

Citerar: Vert, #397:
Han ansåg att man skulle spela ett ojämnt antal partier, och vid oavgjort matchresultat behåller den som haft flest svartpartier VM-titeln.

Också ett intressant förslag.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 .
Du måste logga in för att kunna posta!