Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remi
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . >>
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#331 Skrivet: 23 Mar 2017 16:24

Citerar: Vert, #357:
En sådan utlovade du redan förra veckan. Vad hände med den?

Den undersökningen kommer jag inte ge mycket för, finns ingen som kan kolla hur många som svarade och vilka som svarade. "Fake news" - som en viss amerikan skulle ha sagt.

sture_lindberg
Medlem
#332 Skrivet: 23 Mar 2017 16:36

Citerar: Vert, #327:
En sådan utlovade du redan förra veckan. Vad hände med den?

jag var förkyld i förra veckan och kom aldrig iväg till schackklubben då..Frågor även på det ?

sture_lindberg
Medlem
#333 Skrivet: 23 Mar 2017 16:40

Citerar: LNO1, #329:
Ha inte för stora förhoppningar Vert.

Läs mitt senaste inlägg så kanske du förstår

sture_lindberg
Medlem
#334 Skrivet: 23 Mar 2017 16:42

Citerar: Spedicken, #331:
Den undersökningen kommer jag inte ge mycket för, finns ingen som kan kolla hur många som svarade och vilka som svarade. "Fake news" - som en viss amerikan skulle ha sagt.

Nej det är ju inte på något vis en vetenskaplig undersökning , men kan ändå ge en liten fingervisning kanske...Man får ta det för vad det är..inte mer eller mindre...

Vert
Medlem
#335 Skrivet: 23 Mar 2017 16:51

Citerar: sture_lindberg, #332:
jag var förkyld i förra veckan och kom aldrig iväg till schackklubben då..

Jag förstår.

Citerar: sture_lindberg, #332:
Frågor även på det ?

Nej, varför skulle jag ha frågor på det?

sture_lindberg
Medlem
#336 Skrivet: 23 Mar 2017 16:54

Citerar: Vert, #335:
Nej, varför skulle jag ha frågor på det?

Jag bara undrade.Och det har jag väl rätt till.

LNO1
Medlem
#337 Skrivet: 23 Mar 2017 16:59

Citerar: Spedicken, #330:
Har alltid gillat Carlsen, men där steg han ännu mer, underbar inställning.

Håller med. En jättebra representant för vårt spel, lagom kaxig (sannerligen välförtjänt) och lagom ödmjuk, men framför allt en fantastisk sportsman!

(Jag vet att han blir jättesur om han förlorar men det låter han ju inte gå ut över motståndaren.)

Spedicken
Medlem
#338 Skrivet: 23 Mar 2017 18:27

Citerar: LNO1, #337:
(Jag vet att han blir jättesur om han förlorar men det låter han ju inte gå ut över motståndaren.)

Jag tycker det är bra att visa vad man känner. Låtsas vara nöjd efter en förlust är ungefär som att komma och dra triss i TV4 och låtsas vara nöjd med 50 000 kr.

G_arvid
Medlem
#339 Skrivet: 23 Mar 2017 20:34

Citerar: Spedicken, #338:
Låtsas vara nöjd efter en förlust är ungefär som att komma och dra triss i TV4 och låtsas vara nöjd med 50 000 kr.

Mja...jag kan nog bli sur när jag förlorar - däremot blir jag glad om jag vinner 50000 på en trisslott...

G_arvid
Medlem
#340 Skrivet: 23 Mar 2017 20:41

Citerar: LNO1, #326:
Eftersom du gillar att spela tror jag nog att du skulle fortsätta spela med eller utan remianbud.

Nej sluta spela skulle jag inte göra, vilket inte hindrar att jag föredrar remianbud framför konstruerade dragupprepningar. Men jag tvivlar på om frågan avgörs av vad vi tycker i detta forum. Makthavarna i FIDE följer nog inte den här debatten...

sture_lindberg
Medlem
#341 Skrivet: 24 Mar 2017 00:15 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: sture_lindberg, #325:
Jag ska spela schack på klubben i kväll.Då ska jag ha en liten enkät bland spelarna.Och frågan ska lyda :Tycker du det är bra om remianbudet togs bort i schack ?

Jag återkommer med vad de svarade senare i kväll.

Nu är jag hemma igen .Och frågan jag ställde var ; Tycker du det är bra om remianbudet togs bort i schacket ?

12 Svarade att de ville ha remianbudet kvar

2 svarade att det inte spelade någon större roll

0 svarade att de ville ha bort remianbudet.

En liten ovetenskaplig undersökning..Jag vet det,men ändå...

lubbeluring
Medlem
#342 Skrivet: 24 Mar 2017 07:21

Då så. Eftersom en sådan överväldigande majoritet vill
ha kvar remianbudet så får väl den här frågan anses
vara avgjord.
Remianbudet blir således kvar.

LNO1
Medlem
#343 Skrivet: 24 Mar 2017 08:07 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #340:
Nej sluta spela skulle jag inte göra, vilket inte hindrar att jag föredrar remianbud framför konstruerade dragupprepningar. Men jag tvivlar på om frågan avgörs av vad vi tycker i detta forum. Makthavarna i FIDE följer nog inte den här debatten...

Sant, de skulle nog bli lite förskräckta understundom om de gjorde det. För min egen del tycker jag mig ha framfört de sakargument som jag kan komma på, och jag tror att du G_arvid resonerar från utgångspunkten "den bästa av världar", där man bjuder remi för att ställningen är död, men tyvärr ser verkligheten ut på ett annat sätt.

F.ö. tror jag att Bobby Fischer hade rätt när han anklagade ryssarna för att ta remier sinsemellan för att sedan satsa fullt mot honom.

G_arvid
Medlem
#344 Skrivet: 24 Mar 2017 09:09 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: LNO1, #343:
och jag tror att du G_arvid resonerar från utgångspunkten "den bästa av världar", där man bjuder remi för att ställningen är död, men tyvärr ser verkligheten ut på ett annat sätt.

Nja, min principiella hållning speglas i detta inlägg:
Citerar: G_arvid, #279:
Jag är dock osäker på vad för slags problem man bemöter genom ett totalförbud för remianbud. Jag tycker mig ha sett en samsyn i den här debatten att remier i sig inte är ett problem. Jag kan förstå att folk som stör sig på korta och taktiska remier vill ha stopp på dessa, liksom på vänskapsremier. Men dessa är ju typiskt korta remier, max 20 drag, för det mesta kortare. Så vad är syftet med att gå längre än sofiareglerna, inte nöja sig med en minimilängd av 30 drag utan totalförbjuda remianbudet. Plötsligt är kampremer på 40 drag och mer också ett problem!?

Samt att jag ser dragupprepningen som en väldigt konstlad väg att komma överens om remi. Det ärockså ett par andra faktorer som spelar in och den första är att jag genom åren åkt på ganska många onödiga smällar därför att jag spelat mot ställningens krav eftersom jag på förhand bestämt mig för att vinna. Därför har jag numera så långt möjligt försökt undvika begreppen "spela på vinst" och "spela på remi" och försöker bara titta på hur det ser ut på brädet. Så fungerar det bäst för mig - andra har sina metoder. Och med anledning av detta är jag emot generella lovord till "ilskna" spelare som till varje pris försöker vinna sina partier. Exvärldsmästaren Petrosjan har sagt att "det viktiga är inte att vinna eller spela remi, det viktigaste är att spela bra schack" - och ingen kan väl förneka att hans inställning förde till framgång?
Citerar: LNO1, #343:
.ö. tror jag att Bobby Fischer hade rätt när han anklagade ryssarna för att ta remier sinsemellan för att sedan satsa fullt mot honom.

Det tror jag också. Däremot tror jag inte på det han hävdade på slutet - att alla vm-matcher mellan ryssar hade varit uppgjorda på förhand. Ryssarna ville ju gärna betona det kollektiva i sitt schackspelande. Jag läste att Smyslov, i någon kandidatturnering (tror jag) förlorade en avbrottsställning som var remi. När han efteråt fick remivarianten demonstrerad blev hans kommentar "Det var ett dåligt arbete!" Han skyllde alltså på sina sekundanter som hade till uppgift att analysera ställningen på natten medan mästaren sov...

IvarBlå2
Medlem
#345 Skrivet: 24 Mar 2017 11:59

Men är det inte konstigt att Sovjets skötebarn Botvinnik fick sitta så länge vid tronen förutom ett kort avbrott med Smyslov. Som också vad jag minns var populär kommunist. Och är det inte konstigt att den i mitt tycke var klart bättre än stofilen Botvinnik. Men så var Tal också lett. I mitt tycke bättre än Botvinnik

uct2
Medlem
#346 Skrivet: 24 Mar 2017 12:06

Citerar: IvarBlå2, #345:
Men är det inte konstigt att Sovjets skötebarn Botvinnik fick sitta så länge vid tronen förutom ett kort avbrott med Smyslov

Två avbrott om man ska vara noga; Botvinnik förlorade och tog tillbaka titeln mot både Smyslov och Tal.

IvarBlå2
Medlem
#347 Skrivet: 24 Mar 2017 12:15

Jag skrev ju Tal också som jag tror de lät vinna ett år för att visa för omvärlden att en utan parti bok fick vinna men att ordningen sen var återställd

Vert
Medlem
#348 Skrivet: 24 Mar 2017 12:18

IvarBlå2, du tror alltså på teorin att det kommunistiska partiet eller några andra potentater bestämde vem av ryssarna som skulle vara världsmästare? För egen del har jag svårt att tro på det, men vad vet jag.

IvarBlå2
Medlem
#349 Skrivet: 24 Mar 2017 12:39

Jag tror det som sagt men svaret får vi nog aldrig veta

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#350 Skrivet: 24 Mar 2017 16:01 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: IvarBlå2, #349:
Jag tror det som sagt men svaret får vi nog aldrig veta

Det är det som är finessen med konspirationsteorier, de kan inte falsifieras. För dementeras de är dementin enbart en del i konspirationen.

IvarBlå2
Medlem
#351 Skrivet: 24 Mar 2017 16:37 - Redigerad av: IvarBlå2

Och även om konspirationsteorier bara blir en del av dementin så är den lika väl en konspirationsteori

Gugubben
Medlem
#352 Skrivet: 24 Mar 2017 17:35

Dessa konspirationsteorier skulle självdö om det inte vore för de ständigt uppdykande trollen med sina spännande historier.

IvarBlå2
Medlem
#353 Skrivet: 24 Mar 2017 17:43

KALLAR DU MIG TROLL??

chessexplorer
Medlem
#354 Skrivet: 24 Mar 2017 17:48

Troll är personer som skriver på internet i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart. Ordet är internetslang.

IvarBlå2
Medlem
#355 Skrivet: 24 Mar 2017 17:52

Jag vet vad ordet troll betyder och jag tar det som en förolämpning

sture_lindberg
Medlem
#356 Skrivet: 24 Mar 2017 17:53 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: lubbeluring, #342:
Då så. Eftersom en sådan överväldigande majoritet vill
ha kvar remianbudet så får väl den här frågan anses
vara avgjord.
Remianbudet blir således kvar.

Ja de flesta av de 12 som ville ha remianbudet kvar ansåg att
ta bort remianbudet skulle förstöra schacket helt.

Många frågade också VARFÖR jag frågade.Jag sa då som det var,att det är några på SO (en schackkorrsite) som vill få bort remianbudet helt
Många tyckte att det rent ut sagt var löjligt.Många skrattade faktiskt åt denna schacksite.Eller kanske rättare åt de som ville ta bort remianbudet.

Spedicken
Medlem
#357 Skrivet: 24 Mar 2017 18:13

Citerar: sture_lindberg, #356:
Många frågade också VARFÖR jag frågade.Jag sa då som det var,att det är några på SO (en schackkorrsite) som vill få bort remianbudet helt
Många tyckte att det rent ut sagt var löjligt.Många skrattade faktiskt åt denna schacksite.Eller kanske rättare åt de som ville ta bort remianbudet.

Det beror på hur man framställer saken. Berättade du om Sofia-regeln och Susan Polgars turnering? Du kanske skulle ha gett lite bakgrund till det hela istället. Hur som helst är din undersökning inte värd mycket.

Appropå "denna schacksite" som dom skrattade åt, så är du också en del av den och förmodligen den som det skrattas mest åt.

sture_lindberg
Medlem
#358 Skrivet: 24 Mar 2017 18:17

Citerar: Spedicken, #357:
Appropå "denna schacksite" som dom skrattade åt, så är du också en del av den och förmodligen den som det skrattas mest åt.

jag är dock knappast någon förespråkare till vad de skrattade åt.Att ta bort remierbjudandet.Vi kanske kunde hålla oss till sakfrågan.

Men nu är i alla fall denna lilla enkät gjord,man får tolka den hur man vill.Jag vet i alla fall utav de svar jag fick hur jag kommer att tolka det hela

Spedicken
Medlem
#359 Skrivet: 24 Mar 2017 20:13

Citerar: sture_lindberg, #358:
Men nu är i alla fall denna lilla enkät gjord,man får tolka den hur man vill.Jag vet i alla fall utav de svar jag fick hur jag kommer att tolka det hela

Jag fick lära mig redan i skolan att ska man göra en undersökning/enkät ska man välja ut personer på måfå och man fick absolut inte ersätta dom personerna med andra personer om man inte fick tag på dom. Att gå till en schackklubb och fråga sina kompisar tolkar jag som en helt värdelös enkät. Och oavsett själva undersökningen så är din frågeställning oväsentlig vad gäller remianbud i toppturneringar med publik (online eller på plats) vilket var syftet i det första inlägget i den här tråden.

Sture har flera gånger sagt att han ska lägga av om remianbudet tas bort. Frågan är varför, tror inte Sture kommer spela varken VM-match eller andra topp-turneringar med publik. Varför skulle någon vilja ta bort remianbudet i amatörschack?

Spedicken
Medlem
#360 Skrivet: 24 Mar 2017 20:17

Om det i en klubb spelas 10 partier med 10 snabba remislut är det helt ok, ser ingen som skulle vara intresserad av det annat än personerna som tog remi.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!