Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remi
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 13 . 14 . >>
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#1 Skrivet: 12 Mar 2017 01:16

Föreslog i en annan tråd att inga remier skulle tillåtas före drag 30, fick till svar av Sture att det kommer aldrig hända. Det trodde väl inte jag heller egentligen, men ser man på, nu har det hänt! Och inte bara före drag 30, remi är inte tillåtet över huvud taget om det inte handlar om dragupprepning, otillräckligt material eller patt, alla partier ska spelas ut "No draw offer - every game is to be played out"!!!

Det är Susan Polgar som arrangerar en turnering med bara stormästare och ett ELO-snitt på 2662,5, så det är en riktigt bra turnering också.

Läs mer här:
https://chessdailynews.com/spice-spring-all-gms-in vitational-no-draw-offer-allowed/

LNO1
Medlem
#2 Skrivet: 12 Mar 2017 15:23

Citerar: Spedicken, #1:
Föreslog i en annan tråd att inga remier skulle tillåtas före drag 30, fick till svar av Sture att det kommer aldrig hända.

Jo men det påstod han också i några av mina remitrådar för flera år sedan, att man aldrig skulle införa sofiaregeln i SM-gruppen , men redan nästkommande SM var regeln på plats. Vi ska nog inte använda Sture som orakel i varje fall. Min åsikt är att en sådan regel är till fromma för schacket och Yasser Seirawan sa att han är nu så van vid sofiaregeln att han bjuder inte remi för att han förutsätter att sofiaregeln gäller i alla tävlingar. Han tillade också att det bara var skönt att slippa tänka på det och bara spela på. Personligen har jag inga problem med om den skulle införas i alla klasser. Spela på remi är helt ok för mig, men "vänskapsremier" efter 7 drag t.ex är bara stötande i mina ögon.

timmy
Medlem
#3 Skrivet: 12 Mar 2017 15:35 - Redigerad av: timmy

Något att fundera på i sO-serien...?
Slippa se remier efter 7 drag och 10 drag som vi sett ffa i div 1 genom åren och som jag vet väldigt många irriterat sig på. Finns ingen anledning att inte fortsätta spela!

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#4 Skrivet: 12 Mar 2017 16:00 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Stadgarna är fåordiga om regleändringar men så här står det:
§ 15 Regeländringar/regeldiskussion
Regler kan bara ändras mellan två säsonger. Diskussion om regeländringar förs i separat tråd. TL väljer ut relevanta förslag och tar till omröstning i separat tråd.

Så det är fritt fram att föreslå. Det finns dock ett problem. Om två spelare tar en otillåten remi vet jag inte om det finns tekniska möjligheter att sätta igång partiet igen. Och det är synnerligen krångligt att ha en redovisning utanför sO och en på.

Sedan är ju frågan om det verkligen skett så många sådana vänskapsremier. Har du timmy någon redovisning på det? Jag minns något enstaka parti, men jag minns inte att det varit frekvent alls. Men mitt minne är inte vad det en gång varit och jag vill gärna tro gott om folk...

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#5 Skrivet: 12 Mar 2017 16:10

Jag gjorde en snabb koll på förra säsongen och division 1 och där finns, dt skall jag ge timmy rätt i, några ganska korta partier.

Min allmänt tillåtande inställning är dock sådan att jag helst ser att spelarna tar ansvar för dessa ting själva. Dessutom så spelar vi här för vårt nöjes skull. Det är inte något världsmästerskap och det är inte några prispengar inblandade.

Men som sagt, timmy, ta upp frågan om du vill.

LNO1
Medlem
#6 Skrivet: 12 Mar 2017 16:12

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #5:
Dessutom så spelar vi här för vårt nöjes skull.

Det verkar ju inte så om man kommer överens om remi efter 7-8 drag...

timmy
Medlem
#7 Skrivet: 12 Mar 2017 16:16

Precis och jag har ingen exakt statistik, jag återkommer med detta om jag vill äska för en regelförändring.

Men spelarna tar inte ansvar för detta själva! Då kan man ju i förlängningen fråga sig varför? Och även varför tidiga remier? Jag och många med mig har en teori som inte får presenteras i forumet...

Håller med om att vi spelar för nöjes skull, men då kanske fler borde göra det och försöka spela klart sina partier på riktigt?!

Spedicken
Medlem
#8 Skrivet: 12 Mar 2017 18:30

Citerar: LNO1, #6:

Tar man remi efter 7-8 drag är det snarare för att hinna med andra nöjen...

Spedicken
Medlem
#9 Skrivet: 12 Mar 2017 18:32

Citerar: LNO1, #2:
Min åsikt är att en sådan regel är till fromma för schacket och Yasser Seirawan sa att han är nu så van vid sofiaregeln att han bjuder inte remi för att han förutsätter att sofiaregeln gäller i alla tävlingar. Han tillade också att det bara var skönt att slippa tänka på det och bara spela på. Personligen har jag inga

Intressant med Seirawan, Sofia-regeln borde gälla överallt, ett första steg mot remi-döden.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#10 Skrivet: 12 Mar 2017 20:12

Citerar: LNO1, #6:

Det finns inga remier som jag hittat efter 7-8 drag. Det finns efter 20-25. Jag hittade inget under tio drag.

Jag spelar här för nöjes skull. Om jag kommer i en ställning som inte roar mig, kan jag mycket väl tänka mig att acceptera ett remianbud. Just för att ställningen inte roar. mig. Det är vad jag menar "för nöjes skull".

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 12 Mar 2017 20:45

Citerar: LNO1, #2:
Jo men det påstod han också i några av mina remitrådar för flera år sedan, att man aldrig skulle införa sofiaregeln i SM-gruppen , men redan nästkommande SM var regeln på plats. Vi ska nog inte använda Sture som orakel i varje fall.

Jag har framfört att två spelare tar remi mot varandra om de vill ha remi.
Oavsett vilka regler som tillförs. Och att sofiaregler eller andra likvärdiga regler inte gör stor skillnad i sak.
Men jag är glad om jag slipper ha debatt mera om detta.

LNO1
Medlem
#12 Skrivet: 12 Mar 2017 23:59

Citerar: sture_lindberg, #11:
Men jag är glad om jag slipper ha debatt mera om detta.

Jag tvingar dig inte i alla fall. Om två spelare inte vill spela schack så är väl det gott och väl, enklare är dock att låta bli att ställa upp. Vad jag vill betona är att vi diskuterar själva remianbudet, inte det faktum att man kan spela på remi. Det är en viss skillnad.

LNO1
Medlem
#13 Skrivet: 13 Mar 2017 00:00

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #10:
Det finns inga remier som jag hittat efter 7-8 drag.

Jag uppfattade det hela som om vi diskuterade remianbudet i stort efter Spedickens inledningsinlägg.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#14 Skrivet: 13 Mar 2017 00:50 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: LNO1, #13:
Jag uppfattade det hela som om vi diskuterade remianbudet i stort efter Spedickens inledningsinlägg

Jag uppfattade det som om timmy menade att det togs remi för snabbt i sO-serien speciellt i de högre divisionerna. Och att man med reglerna skulle förhindra det.

Jag håller med om att det är ett sidospår.

LNO1
Medlem
#15 Skrivet: 13 Mar 2017 08:19 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #10:
Om jag kommer i en ställning som inte roar mig, kan jag mycket väl tänka mig att acceptera ett remianbud. Just för att ställningen inte roar. mig. Det är vad jag menar "för nöjes skull".

Jag har spelat många partier med ställningar som inte roat mig alls, jag tänker då främst på ställningar där motståndaren beskurit mina möjligheter att göra något annat än att flytta Kungen fram och tillbaka t.ex och långsamt skridit till verket med sin vinstplan.
Min filosofi inom detta område är att sätter jag mig ner och spelar ett parti tävlingschack så är jag beredd att fullfölja det oavsett om jag tycker ställningen är rolig (behöver jag beskriva vilka ställningar jag tycker är roligast? ;) ) eller inte. Remianbudet används främst på tre sätt, varav endast ett är fullt legitimt som jag ser det :
1. Man bjuder remi för att man ser att ingen part kan göra något som helst framsteg (Det fullt legitima remianbudet)
2.Man bjuder remi för att man tycker ställningen är "tråkig" (Den som sig i leken ger bör leken tåla)
3.Man bjuder remi tidigt i partiet för att bevaka turneringsplaceringen (ur sportslig synpunkt mycket tveksamt tycker jag och i elitsammanhang outsägligt tråkigt och snöpligt för publiken).

timmy
Medlem
#16 Skrivet: 13 Mar 2017 08:50

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #14:
Jag uppfattade det som om timmy menade att det togs remi för snabbt i sO-serien speciellt i de högre divisionerna. Och att man med reglerna skulle förhindra det.

Jag håller med om att det är ett sidospår.

Jag menade enkom sO-serien. Detta var ett sidospår. Jag öppnar ny tråd för detta när jag finner det intressant och jag har mer statistik att komma med.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#17 Skrivet: 13 Mar 2017 09:41

Citerar: LNO1, #15:
Min filosofi inom detta område är att sätter jag mig ner och spelar ett parti tävlingschack så är jag beredd att fullfölja det oavsett om jag tycker ställningen är rolig

Det är av detta skäl jag ogärna spelar schack längre. Jag spelar (vidare) enbart för att jag tycker det är roligt, inte för att det är artigt eller justast att spela vidare.
Eftersom jag förstår att många har samma syn som du ger jag mig inte in i leken längre. Det är bättre att spela mot en schackmotor som inte tar illa upp.

Och om sammanhanget inte är så himla viktigt så tar jag eller bjuder jag remi när spelet är tråkigt.

G_arvid
Medlem
#18 Skrivet: 13 Mar 2017 10:34

Ja den här frågan har ju stötts och blötts förut. Jag kan förstå att arrangörer och ev betalande publik kan se sig lurade på konfekten när betalda proffs tar en snabb remi utan kamp. Ganska säkert är snabba remier ingen väg till framgång heller.

Jag tror inte heller det sociala kontaktnätet har stor betydelse heller. Huvudorsaken till en remi utan kamp är att båda spelarna är rädda för att förlora och denna rädsla är större än drivkraften att vinna.

Men generellt sett har jag svårt att se det som ett hot mot mitt schackspelande att andra tar korta remier i sina partier. Jag är ju fri att lägga upp mina partier som jag vill och kämpa så länge jag vill.

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 13 Mar 2017 18:21 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: G_arvid, #18:
Jag är ju fri att lägga upp mina partier som jag vill och kämpa så länge jag vill.

Ja precis så bör man tänka..Vill man spela vidare så gör man naturligtvis detta.
Och vill man spela på remi så gör man det.
jag kan inte se problemet.

Vill både jag och min motståndare ha/ta remi så gör vi det.Och det gör ingen skillnad om remin är ett faktum efter 30 drag eller 4 drag.Det blir remi i båda fallen.

LNO1
Medlem
#20 Skrivet: 13 Mar 2017 19:27

Jag är ju fri att lägga upp mina partier som jag vill och kämpa så länge jag vill.

Självklart. Men skulle du sakna möjligheten att bjuda remi av t.ex taktiska skäl?

ag kan förstå att arrangörer och ev betalande publik kan se sig lurade på konfekten när betalda proffs tar en snabb remi utan kamp.

Jag satt på tåget när Anand och Gelfand spelade sin vm-match och gladde mig åt att jag skulle komma hem endast en halvtimme efter partiet startade, nog blev jag besviken när jag kom hem och de hade slutit remi. Hade jag betalat för att se partiet hade jag blivit förbannad. Här har yttersta eliten ett förpliktigande mot publiken tycker jag, för det är sponsorer och publiken som betalar spelarnas löner.

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #17:
Det är av detta skäl jag ogärna spelar schack längre.

Ska jag tolka det så att du tycker det vanligtvis är tråkigt att spela schack eller att du känner dig moraliskt förpliktigad att kämpa på när du ställer upp i en tävling?

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 13 Mar 2017 22:06 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #15:
1. Man bjuder remi för att man ser att ingen part kan göra något som helst framsteg (Det fullt legitima remianbudet)
2.Man bjuder remi för att man tycker ställningen är "tråkig" (Den som sig i leken ger bör leken tåla)
3.Man bjuder remi tidigt i partiet för att bevaka turneringsplaceringen (ur sportslig synpunkt mycket tveksamt tycker jag och i elitsammanhang outsägligt tråkigt och snöpligt för publiken).

4 ,Man bjuder remi för att man har stor respekt för sin motståndare och därmed är glad att man fått remi i alla fall.
5 Man bjuder remi för att man är trött
6 Man bjuder remi för att få prispengar
7 Man bjuder remi för att man vill hinna med ett tåg eller ett annat färdmedel.Kan finnas anledningar till det.
8 Man bjuder remi för att man känner sej sjuk.
9 Man bjuder remi för att man möter en vän.Båda kanske blir klart nöjda av detta.
10 Man bjuder remi för att man står illa i ställningen.Kanske den som har lägre rating än jag går med på det trots allt.

Så det finns hur många anledningar som helst att kunna och vilja bjuda remi.

Och syvende och sidst:Man bjuder remi också bara för att man kan det.Det ingår ju faktiskt i schackets REGLER. Icke att förglömma.

Så att bjuda remi är inget fel man gör.Det är en rättighet man har.

gubbengrå
Medlem
#22 Skrivet: 14 Mar 2017 13:58

Citerar: sture_lindberg, #21:
Och syvende och sidst:Man bjuder remi också bara för att man kan det.Det ingår ju faktiskt i schackets REGLER. Icke att förglömma.

Den regeln kan ändras...

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 14 Mar 2017 15:07

Ja men så läge den inte har ändrats så gäller det jag skrev.Vad som kan ändras är knappast relevant just NU.

Vert
Medlem
#24 Skrivet: 14 Mar 2017 15:46 - Redigerad av: Vert

Regeln som tillåter remianbud inte bara kan ändras, den har ändrats. Visserligen än så länge bara i enskilda tävlingar, men det är icke desto mindre fråga om en regeländring som har skett på vissa håll.

Å andra sidan har jag aldrig sett något bra svar på varför det är sämre med en remi i tolv drag än en remi i ett 30-tal drag där spelarna når t.ex. denna ställning:

(vilket har skett drygt ett tusental gånger i databasen 365Chess.com med remi i 99,2 procent av fallen) och sedan byter av allting på c-linjen för att ta remi omkring drag 30. Menmen, vi får se vad utfallet av turneringen i trådstarten blir!

IvarBlå2
Medlem
#25 Skrivet: 14 Mar 2017 15:56

Man uppfann hjulet men det var inte relevant en kvart innan

IvarBlå2
Medlem
#26 Skrivet: 14 Mar 2017 16:04

Men här är det tydligen fråga om en turnering som jag aldrig har orkar se på

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 14 Mar 2017 17:47

Citerar: Vert, #24:
Regeln som tillåter remianbud inte bara kan ändras, den har ändrats. Visserligen än så länge bara i enskilda tävlingar, men det är icke desto mindre fråga om en regeländring som har skett på vissa håll.

Å andra sidan har jag aldrig sett något bra svar på varför det är sämre med en remi i tolv drag än en remi i ett 30-tal drag där spelarna når t.ex. denna ställning:

Denna remiregel har bara införts i enstaka turneringar och själva grundregeln att man får bjuda remi när man vill,den står således kvar.

Nej det är så klart ingen skillnad om några tar remi efter drag 30 eller drag 12.
Så en "regel" för att motarbeta remier är till ingen som helst nytta .

Då två som bestämt sig för att ta remi tar detta oavsett sådana "regler".

Gugubben
Medlem
#28 Skrivet: 14 Mar 2017 18:02

Inställningen till remi har på elitnivå genomgått en stor förändring. Det är inte längre accepterat att remisera som det gjordes "förr"

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 14 Mar 2017 18:21

Citerar: Gugubben, #28:
Det är inte längre accepterat att remisera som det gjordes "förr"

Nej det har ju på olika håll införts 30-dragsregler.
Men fakta kvarstår ju ändå.
Nämligen om 2 spelare vill ha en remi med varandra så tar de remin oavsett regler.Och DET är viktigt att känna till tycker jag.

LNO1
Medlem
#30 Skrivet: 14 Mar 2017 18:52

Citerar: Gugubben, #28:
Inställningen till remi har på elitnivå genomgått en stor förändring.

Det tycker jag också att jag har märkt.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 13 . 14 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!