Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Regler och sportslighet
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#1 Skrivet: 22 Feb 2017 18:06

Startar en ny tråd efter disussion om osportslighet i en annan.

Om man följer de regler som finns, kan man då kallas osportslig?
Ska det sunda förnuftet råda och vem avgör vad som är sunt förnuft?

Kniviga frågar, å ena sidan tycker jag att man ska följa reglerna till punkt och pricka och tycker man att det är fel får man ändra på reglerna. Å andra sidan tycker jag att det är fel att Norrmännen använder astmamedicin fast man är friska för att reglerna inte förbjuder det.

Vert
Medlem
#2 Skrivet: 22 Feb 2017 18:31 - Redigerad av: Vert

Är det tillåtet att stirra på motståndaren oavbrutet i fyra timmar? Är det sportsligt? Är det tillåtet att snörvla sig igenom ett helt parti? Är det sportsligt. Är det tillåtet att snyta sig en gång per minut under ett helt parti? Är det sportsligt? Är det tillåtet att äta vid brädet? Är det sportsligt?

Jag skulle säga att samtliga ovanstående exempel är tillåtna, men personligen anser jag att samtliga beteenden är osportsliga. Reglerna räcker inte till, utan det kommer an på varje spelare att bedöma om det är ett acceptabelt, liksom med filmningar/förstärkningar inom fotbollen, nebulisatorer inom skidåkningen m.m.

gubbengrå
Medlem
#3 Skrivet: 22 Feb 2017 18:35

Citerar: Vert, #2:
Är det tillåtet att stirra på motståndaren oavbrutet i fyra timmar? Är det sportsligt? Är det tillåtet att snörvla sig igenom ett helt parti? Är det sportsligt. Är det tillåtet att snyta sig en gång per minut under ett helt parti? Är det sportsligt? Är det tillåtet att äta vid brädet? Är det sportsligt?

Man får tåla en del...

sture_lindberg
Medlem
#4 Skrivet: 22 Feb 2017 18:36

Man måste skilja på regler och vad som är osportsligt'

I schack har man alltid dock möjligheten att tillkalla en domare om man skulle känna sig störd. Och då inräknat att någon sitter och stirrar eller snörvlar

PeterTrsavec
Medlem
#5 Skrivet: 22 Feb 2017 18:42

äta vid brädet

Oj jag som alltid har med min fruktlåda som jag äter under partiet

Spedicken
Medlem
#6 Skrivet: 22 Feb 2017 18:46

Äter vid bräder gör väl alla när man spelar Allsvenskan i varje fall, finns väl inga som tar ett break för lunch, utan man äter vid brädet.

Spedicken
Medlem
#7 Skrivet: 22 Feb 2017 18:47

Citerar: sture_lindberg, #4:
Man måste skilja på regler och vad som är osportsligt'

I schack har man alltid dock möjligheten att tillkalla en domare om man skulle känna sig störd. Och då inräknat att någon sitter och stirrar eller snörvlar

Det var just det, vem avgör vad som är osportsligt?

Tillkallar man en domare, så måste han följa reglerna.

Spedicken
Medlem
#8 Skrivet: 22 Feb 2017 18:51

Är man riktigt förkyld är det svårt att låta bli att snörvla och snyta sig Låt motståndaren stirra i fyra timmar, då lär han inte se vad som händer på brädet och då vinner du.

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 22 Feb 2017 18:52

Ja och om domaren då kommer fram till att den som stirrar eller snörvlar hela tiden stör sin motståndare.så kan han tilldelas en varning för sitt störande beteende.

Vid ytterligare störrningar kan han tilldelas straff av något slag..Och vid ytterligare förseelse kan han få en nolla i partiet.

Så HELT riskfritt är det inte att störa en motspelare.

Spedicken
Medlem
#10 Skrivet: 22 Feb 2017 18:55

Citerar: sture_lindberg, #9:
Ja och om domaren då kommer fram till att den som stirrar eller snörvlar hela tiden stör sin motståndare.så kan han tilldelas en varning för sitt störande beteende.

Så vad gör man om man är förkyld då?

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 22 Feb 2017 18:56

Stannar hemma kanske ?

Vert
Medlem
#12 Skrivet: 22 Feb 2017 19:04

Citerar: PeterTrsavec, #5:
Oj jag som alltid har med min fruktlåda som jag äter under partiet

Citerar: Spedicken, #6:
Äter vid bräder gör väl alla när man spelar Allsvenskan i varje fall, finns väl inga som tar ett break för lunch, utan man äter vid brädet.

Absolut, just ätandet var nog inte det bästa exemplet. Jag äter själv en macka eller två under allsvenskans rond (även om jag försöker att inte göra det vid brädet), och tänkte mer på att man kanske har med sig en hel take away-måltid e.d.

Citerar: Spedicken, #8:
Är man riktigt förkyld är det svårt att låta bli att snörvla och snyta sig Låt motståndaren stirra i fyra timmar, då lär han inte se vad som händer på brädet och då vinner du.

Citerar: gubbengrå, #3:
Man får tåla en del...

Min poäng är snarare att det finns en hel del möjligheter för den som vill psyka sin motståndare, och likaledes för den lättstörda att reta sig på. Själv är jag inte så känslig, utan ville snarare illustrera att det finns utrymme att följa reglerna och ändå vara osportslig; endast fantasin sätter gränserna.

Skulle man tillkalla så kunde det kanske bli fråga om en tillsägelse, men jag tvivlar på att någon domare skulle utdöma någon "riktig" påföljd för den här typen av förseelser (vilket kanske är klokt). Risken är väl snarare att man själv framstår som överdrivet ömhudad.

Spedicken
Medlem
#13 Skrivet: 22 Feb 2017 19:05

Citerar: sture_lindberg, #11:
Stannar hemma kanske ?

Laget kanske behöver en.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 22 Feb 2017 19:06

Jo men är det bra att åka med och smitta ner andra spelare ?

Spedicken
Medlem
#15 Skrivet: 22 Feb 2017 19:08

Bra och bra vet jag inte, men han/hon kanske känner sig tillräckligt pigg för att spela även om näsan rinner.

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 22 Feb 2017 19:09

Ok det är ju upp till var och en hur man gör.

lillpysen
Medlem
#17 Skrivet: 22 Feb 2017 20:27

Hm, fotsvett kan vara ett "vapen" ...

greogorypeck
Medlem
#18 Skrivet: 22 Feb 2017 21:07

Schack är betraktat som en "psyksport" av allmänheten. Under Sovjettiden ryktades det om spelare som anklagade varandra för att förgifta youghurt och annat lattjo

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 22 Feb 2017 21:18

Ja och de beskyllde varandra för att ha hypnotisörer i matchen mellan Kortnjoj-Karpov !

greogorypeck
Medlem
#20 Skrivet: 22 Feb 2017 21:21

Vad livet vore trist utan galna ryssar

gubbengrå
Medlem
#21 Skrivet: 23 Feb 2017 00:12

Citerar: Vert, #12:
utan ville snarare illustrera att det finns utrymme att följa reglerna och ändå vara osportslig; endast fantasin sätter gränserna.

Jag förstod det, och menar att för mig är det bäst om jag lyckas koncentrera mig så pass mycket på brädet, att en sådan motståndare med alla sina konster och trix bleknar bort så länge partiet pågår.

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 23 Feb 2017 00:21

Citerar: gubbengrå, #21:
en sådan motståndare med alla sina konster och trix bleknar bort så länge partiet pågår.

ja fast en som sitter 5 timmar och stirrar på en och samtidigt snörvlar så in i helskotta kanske det är svårt att bortse ifrån

Spedicken
Medlem
#23 Skrivet: 23 Feb 2017 08:06

Minns inte vilken världsmästare det var, men motståndaren försökte störa honom med något ljud, varpå världsmästaren sänkte ljudet på sin hörapparat så var det problemet ur världen.

G_arvid
Medlem
#24 Skrivet: 23 Feb 2017 08:29

Om man nu stör sig på motståndarens beteende - hur vet jag att avsikten är att störa mig? Jag vet mig hittills inte ha varit med om någon som medvetet försökt störa mig. Och hur störd ska man vara för att säga ifrån och riskera att förlora koncentrationen och lugnet?
Citerar: gubbengrå, #21:
ag förstod det, och menar att för mig är det bäst om jag lyckas koncentrera mig så pass mycket på brädet, att en sådan motståndare med alla sina konster och trix bleknar bort så länge partiet pågår.

Det är också så jag ser på det.
Och sinnesrobönen kan vara något att tänka på, även för de som inte tror på Gud:
Gud,
ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra
mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden.

Spedicken
Medlem
#25 Skrivet: 23 Feb 2017 08:39

Citerar: G_arvid, #24:
Det är också så jag ser på det.
Och sinnesrobönen kan vara något att tänka på, även för de som inte tror på Gud:
Gud,
ge mig sinnesro

Man behöver inte tro på Gud för att tycka att det var klokt sagt.

gubbengrå
Medlem
#26 Skrivet: 23 Feb 2017 08:52

Citerar: G_arvid, #24:
ge mig sinnesro

Japp!
Vilken attityd man intar till motståndaren, det pågående partiet och dess svårigheter är viktigare än vad jag tidigare trott. Jag trodde att schack bara handlade om konsten att göra vettiga bedömningar och att kunna räkna varianter. På senare tid har jag alltmer kommit att uppvärdera den egna attitydens betydelse.

Spedicken
Medlem
#27 Skrivet: 23 Feb 2017 09:38

Citerar: gubbengrå, #26:
Japp!
Vilken attityd man intar till motståndaren, det pågående partiet och dess svårigheter är viktigare än vad jag tidigare trott. Jag trodde att schack bara handlade om konsten att göra vettiga bedömningar och att kunna räkna varianter. På senare tid har jag alltmer kommit att uppvärdera den egna attitydens betydelse.

Den attityden och känslan funkar inte när man spelar på nätet eller mot en dator. Ännu en anledning varför det är så mycket roligare att spela med ett riktigt bräde och en riktig moståndare OTB.

gubbengrå
Medlem
#28 Skrivet: 23 Feb 2017 10:08

Citerar: Spedicken, #27:
Den attityden och känslan funkar inte när man spelar på nätet eller mot en dator.

Jag tror nog att den egna attityden är viktig när man spelar på nätet, eftersom man ändå har sitt eget psyke med sig där också. Bara för att man slipper höra motståndaren snörvla så slipper man inte ifrån frestelsen att låta sig distraheras av sina egna störande tankar. Den vanligaste störande tanken är misstanke om fusk.

gubbengrå
Medlem
#29 Skrivet: 23 Feb 2017 11:05

Citerar: Spedicken, #27:

Den attityden och känslan funkar inte när man spelar på nätet eller mot en dator.

När Kasparov förlorade mot Deep Blue var han uppenbart mycket störd på "motståndaren". Man skulle nog kunna säga att det var hans attityd som fällde honom.

Spedicken
Medlem
#30 Skrivet: 23 Feb 2017 13:09

Citerar: gubbengrå, #29:
När Kasparov förlorade mot Deep Blue var han uppenbart mycket störd på "motståndaren". Man skulle nog kunna säga att det var hans attityd som fällde honom.

Men framför allt var han nog förbannad på den (Joel Benjamin?) som hade programmerat Deep Blue och preppat den där Caro-Kann varianten i sista partiet.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!