Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Favoritspelare som är aktiva
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#1 Skrivet: 21 Feb 2017 21:30

Alla har vi våra favoritspelare, oftast sådana som slutat för länge sen som Kasparov, Fischer, Tal, Capablanca, Laskar, Morphy osv., men vilka favoritspelare har ni idag, som ni gärna följer lite extra under turneringar?

Jag har flera, men en som jag alltid kollar lite extra på är Mamedyarov. Anledningen är att han alltid spelar spännande, dynamiska partier, ofta med någon kombination någonstans. Han påminner lite om Kasparov faktiskt. Han har länge legat strax under världseliten och ibland varit uppe och nosat på den och till och med legat top 10 vid något tillfälle. Ofta har han spelat fantastiskt mot lägre rankade motståndare, men när han mött någon i världseliten, så har han inte fått utdelning för sitt spel. Jag tror det håller på att lossna för honom nu, han kan vinna mot vem som helst.

Det här otroligt snygga partiet är ett bra exempel på hans spelstil, kolla på drag 15,16,20,21 och 22, så ska en slipsten dras!

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=14383 62

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 21 Feb 2017 21:43

Magnus Carlsen är min favoritspelare.
Mest på grund av hans enorma slutspelskunnande.
Då jag själv gillar slutspel mest så är han min helt klara favorit !

Spedicken
Medlem
#3 Skrivet: 21 Feb 2017 21:47

Citerar: sture_lindberg, #2:
Magnus Carlsen är min favoritspelare.
Mest på grund av hans enorma slutspelskunnande.
Då jag själv gillar slutspel mest så är han min helt klara favorit !

Jo, så är det nog här också. När jag ska följa en turnering, så är oftast Carlsens parti det första jag klickar på.

PeterTrsavec
Medlem
#4 Skrivet: 21 Feb 2017 22:21

Lev Aronian. är en intressant spelare, kanske lite ojämn men stundtals spelar han briljant schack. Vunnit några stora turneringar. Vet att Carlsen gav en intervju och sa tydligt att han var mest orolig för att möta Aronian.

Spedicken
Medlem
#5 Skrivet: 21 Feb 2017 22:26

Gillar också Aronian och hans små taktiska finesser för att få små fördelar. Han låg på runt 2830 ett tag, hade en liten dip, men är på väg tillbaka. Han berättade själv att han har studerat sin legendariske landsman Petrosian mycket på senare år och tycker det märks ibland.

LNO1
Medlem
#6 Skrivet: 22 Feb 2017 10:23

Jag har så många favoritspelare att det blir svårt att räkna upp dem alla. Ivanchuck, Mamedyarov och Aronian är de som direkt dyker upp i mitt huvud.
Carlsen är också en stor favorit, framför allt beroende på hans kampvilja.

Jag är säker på att hade vi en svensk i världstoppen så hade många utsett just denna spelare till sin favorit oavsett hur "träig" spelstil denna än hade. De jag räknade upp först har ju spelat jättemånga originella partier och sådant är ju alltid roligt att se.

IvarBlå2
Medlem
#7 Skrivet: 22 Feb 2017 10:39

Kramnik är min favorit.Jag har läst en intervju med honom och han är ovanligt fri från tävlingsinriktad Dessutom spelar han intressant och är den enda som slagit Kasparov i en Wm match

Vert
Medlem
#8 Skrivet: 22 Feb 2017 10:48

Jag har - beroende på hur man drar gränsen - inga eller många favoriter. Jag har ingen tydlig favoritspelare som jag alltid följer eller vars partier jag alltid tittar på först; brukar snarare titta i efterhand på endast de partier som gått till avgörande. Däremot finns det många spelare i världseliten som verkar sympatiska och ofta spelar intressanta partier, t.ex. Caruana, Aronian, Mamedyarov, Giri, Svidler och Ivanchuk. En spelare som är lite mindre känd men kan vara värd ett omnämnande är Denis Khismatullin; se gärna hur han, som svart, avfärdar Svidler i 29 drag med ett pjäs- och ett damoffer.

PeterTrsavec
Medlem
#9 Skrivet: 22 Feb 2017 13:43

Citerar: IvarBlå2, #7:
Kramnik

Helt klart Ivarblå2. En riktigt stark spelare, jag brukar titta på hans vita partier, väldigt stark med de vita pjäserna, hittar ofta fördelar från ingenstans, men han tävlar inte så mycket mera, så man glömmer lätt bort honom, Trots en världsmästare.

Du måste logga in för att kunna posta!