Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Lösningsförslag till tråden "Studier, men undvik Babson är ni snälla!"
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#1 Skrivet: 19 Feb 2017 18:47

Här tänkte jag att vi kunde diskutera de problem och studier vi lägger upp i tråden
"Studier, men undvik Babson är ni snälla!". Jag föreslår att vi skriver inläggets nummer
från "modertråden" vid inläggen så vi vet vilken studie vi talar om. Hoppas på forumets intresse av intellektuella övningar!

LNO1
Medlem
#2 Skrivet: 19 Feb 2017 18:51

#3 från Malvan
När jag först tittade på problemet så fastnade jag i ett konventionellt tankemönster. Sedan efter mitt parti tog jag en ny titt på det och såg genast lösningen.

Ditt bidrag är ett utmärkt exempel på hur man gynnas i schack av att bryta dessa tankemönster och hitta lösningar.

Michla
Medlem
#3 Skrivet: 19 Feb 2017 19:54

Vill du att vi skriver lösningarna i denna tråd?

LNO1
Medlem
#4 Skrivet: 19 Feb 2017 22:27

Gärna det och gärna också resonemang kring studierna om man kör fast, vissa är riktigt svåra, t.ex den i #2

LNO1
Medlem
#5 Skrivet: 19 Feb 2017 22:33

Det första problemet man ser i #2 är att h8D svaras med a1D och damen kan inte slås på grund av patt. Man kan ju alltid prova att schacka sen, men vad ger egentligen det?

Vert
Medlem
#6 Skrivet: 19 Feb 2017 22:52

Citerar: LNO1, #5:
Det första problemet man ser i #2 är att h8D svaras med a1D och damen kan inte slås på grund av patt. Man kan ju alltid prova att schacka sen, men vad ger egentligen det?

Det är ungefär så långt jag har kommit - frågan är om det är rätt väg eller om det ska till något annat, mer oväntat, förstadrag! Blir trevligt att fundera på.

Michla
Medlem
#7 Skrivet: 19 Feb 2017 23:01

h8 Dam a1 Dam Dam g8 Sen är det vinst.

Michla
Medlem
#8 Skrivet: 19 Feb 2017 23:08

c1 Löpare Kung c7 Löpare f5++

LNO1
Medlem
#9 Skrivet: 19 Feb 2017 23:12

Citerar: Michla, #7:

ja det är riktigt men hur är vinstföringen och resonemanget kring den? Motorn kommer alltid att kunna spotta fram den rätta lösningen på några sekunder till studier med så här få pjäser.

hypermodernist
Medlem
#10 Skrivet: 19 Feb 2017 23:13

Vad gör du efter 2 ... Da2 ?

HSK_Andreas
Moderator
#11 Skrivet: 19 Feb 2017 23:14

Riktigt så enkelt är det väl inte?

1. h8D a1D
2. Dg8 Da2

Sen?

hypermodernist
Medlem
#12 Skrivet: 19 Feb 2017 23:19

Det ska till en elegant geometrisk manöver...

LNO1
Medlem
#13 Skrivet: 19 Feb 2017 23:23

Citerar: hypermodernist, #12:
Det ska till en elegant geometrisk manöver..

Exakt, jag gillar det faktum att du talar om ideér här och att du håller på idén också

LNO1
Medlem
#14 Skrivet: 19 Feb 2017 23:27

Citerar: HSK_Andreas, #11:
Riktigt så enkelt är det väl inte?

Nej precis, det är ju knappast hela historien

HSK_Andreas
Moderator
#15 Skrivet: 19 Feb 2017 23:28

Ja, lösningen är riktigt fin, men många små detaljer som kan förstöra om man inte ser upp.

LNO1
Medlem
#16 Skrivet: 19 Feb 2017 23:42

Citerar: HSK_Andreas, #15:
Ja, lösningen är riktigt fin, men många små detaljer som kan förstöra om man inte ser upp.

Jag kommer med en riktig pärla om några dagar, men jag vill nog att #2 får mogna lite mer hos forumet. Jag ska också försöka gräva fram någon där horisonteffekten träder in så motorn får spader

Michla
Medlem
#17 Skrivet: 20 Feb 2017 16:26

Citerar: hypermodernist, #10:
Vad gör du efter 2 ... Da2 ?

Nä så enkelt var det inte, men efter att jag fick Dam g8 bekräftat hittade jag en matt efter 8 drag.

LNO1
Medlem
#18 Skrivet: 21 Feb 2017 00:37 - Redigerad av: LNO1

#7 Vert
Först tänkte jag att Lg2 vann lätt och trodde att det var lösningen, men den svarta kungen är ju inom kvadraten och kan marschera upp. Man inser ju fort att Löparen måste flyttas annars är ju h boden förlorad. Jag såg sedan idén med att Löparen och bonden täcker svart och vita fält, precis som i mitt första "dumma" förslag så jag provade Lc8 vilket inte duger eftersom svarts K hinner ifatt bonden. Om man då vänder på det hela kan man se att från e8 så täcker löparen f7 och en bonde på h6 täcker g7 vilket ger inledningsdraget till det jag tror är lösningen, i varje fall tycks det stämma när jag spelar upp varianten.
Och nej, den var INTE lätt på något sätt och tog sin lilla tid med flyttande av pjäser på brädet, men eftersom jag inte har sjuttielva korrpartier igång så hinner jag pyssla lite med detta mellan Teamleagueomgångarna

LNO1
Medlem
#19 Skrivet: 21 Feb 2017 00:44 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Michla, #17:
Nä så enkelt var det inte,

Enligt min sagesman så gäller detta för en av de svårare studier som finns, så nej detta är inget man knäcker i en handvändning om man är ensam lösare tror jag. Betydligt lättare går det om man är två som flyttar runt pjäser och prövar alla möjliga drag mellan himmel och gjord, jag tror det tog mig och min son minst en och en halv timme (kan ha varit längre) av intensivt sökande efter lösningen innan han såg trianguleringen av damen. Den trianguleringen låg utanför min horisont i alla fall.

LNO1
Medlem
#20 Skrivet: 29 Mar 2017 13:20 - Redigerad av: LNO1

Klurar fortfarande lite grann på studien som Malvan lade till i andra tråden, men måste erkänna att när jag försöker komma på en plan blint (utan att flytta pjäserna) så övergår det min horisont (som sannerligen inte är långt bort!), och förhoppningsvis motorernas också. Samtidigt känns det som en ställning som borde finnas i någon slutspelsbok. Vi har majoriteter på båda sidor brädet så bonde-racen är ju det som måste beräknas. Samtidigt kan det ju förstås vara ett kungsdrag från vit som är lösningen. Jag får återkomma om en kvart - 14 dar! Tack Malvan!

Vert
Medlem
#21 Skrivet: 31 Mar 2017 10:21

Citerar: LNO1, #16:
Jag kommer med en riktig pärla om några dagar

Är denna på gång?!

LNO1
Medlem
#22 Skrivet: 31 Mar 2017 14:07

Citerar: Vert, #21:
Är denna på gång?!

Jag får försöka få till det i helgen!

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 2 Apr 2017 10:59

Citerar: Vert, #21:
Är denna på gång?!

Nå Vert, vad tyckte du? Den hade ju så lite material, så lösningen borde man ju hitta i brådrasket eller hur?

Det lustiga och väldigt intressanta med schack är, trots att det spelteoretiskt är ett mycket enkelt spel (man känner till alla parametrar) så är det oerhört svårt för människan, vilket bevisas av att spelare som spelat i många år har svårt med att se lösningen trots att materialet är så starkt reducerat.

Spedicken
Medlem
#24 Skrivet: 2 Apr 2017 13:25

Angående pärlan, så är det första man tänker på att promera, men det förlorar pga Lf5 och sen slag på c8. Det andra alternativet är att försöka hinna på bonden med Kd6, då spelar svart Lf5. Om istället Ke6 så Ke4 följt av Lf5. Då finns det bara en möjlighet kvar, att attackera bonden med c8, verkar idiotiskt först eftersom svart spelar b5 och där står man med kungen ivägen för promering och svarts bonde utom räckhåll. Går tillbaka till ursprungsställningen och hittar absolut ingenting, så jag testar Kc8 igen. Svart spelar b5, vit Kd7, svart schackar på f5 med löparen och då faller allt på plats. Kd6, b4, Ke5 och vit får äntligen in tempovinsten som gör att han hinner på bonden. Löparen måste flytta (eller Kg4) och då spelar vit Kd4 med remi.

Osedvanligt vackert i sin enkelhet.

Spedicken
Medlem
#25 Skrivet: 2 Apr 2017 13:26

Det vackra i studien är det idiotiska, att ställa sig ivägen för sin egen promering vilket borde vara tempoförlust, men istället enda sättet att få en tempovinst, genialt.

LNO1
Medlem
#26 Skrivet: 2 Apr 2017 18:18

Citerar: Spedicken, #25:
men istället enda sättet att få en tempovinst, genialt.

och visst är det så att det inte är utan att man tänker på Rétis klassiker? Jag har inte hunnit ta tag i ditt bidrag än spedicken, men jag satt och fumlade lite med pjäserna där... Väldigt svår ja, sa du..

Spedicken
Medlem
#27 Skrivet: 2 Apr 2017 19:57

Citerar: LNO1, #26:
och visst är det så att det inte är utan att man tänker på Rétis klassiker? Jag har inte hunnit ta tag i ditt bidrag än spedicken, men jag satt och fumlade lite med pjäserna där... Väldigt svår ja, sa du..

Ja, det påminner om Reti lite grann faktiskt.

Den är jättesvår, men vacker när man ser lösningen.

Malvan
Medlem
#28 Skrivet: 3 Apr 2017 14:58 - Redigerad av: Malvan

Den som vill se lösningen till mitt senaste problem kan klicka här.

Vert
Medlem
#29 Skrivet: 4 Apr 2017 09:22 - Redigerad av: Vert

Citerar: LNO1, #23:
Nå Vert, vad tyckte du? Den hade ju så lite material, så lösningen borde man ju hitta i brådrasket eller hur?

Hehe, den var såklart lätt med så få pjäser kvar!

Skämt åsido, jag blev tvungen att ge upp. Jag provade de sju möjliga förstadragen, men efter 1. Kc8 b5 hittade jag inte det paradoxala 2. Kd7 (dvs. tillbaka till ursprungsfältet).

Jag såg endast 2. Kb7, som såklart inte räcker till (även om jag såg en liknande variant där: 2. Kb7 Lf5 3. Kc6 b4 4. Kd5 b3 5. Ke5 Lc8 och vit har fått ett tempo, men p.g.a. omvägen via b7 i st.f. d7 så behöver man två tempi).

En komplettering till lösningen. Efter 1. Kc8 b5 2. Kd7 känns 2...b4 mer naturligt (då vit ändå inte kan spela 3. c8=D), men efter 1. Kc8 b5 2. Kd7 b4 3. Kd6 Lf5 4. Ke5 Lc8 (eller 4...Kg4) blir det dragomkastning till Spedickens huvudvariant där 5. Kd4 är remi.

LNO1
Medlem
#30 Skrivet: 4 Apr 2017 12:30

Citerar: Malvan, #28:
Den som vill se lösningen till mitt senaste problem

Nej det vill jag inte, men ju mer jag tittar på ställningen ju svårare verkar den, just nu lutar jag åt att den är äckligt svår Det blir någon kväll framöver tillsammans med någon bättre än undertecknad för att börja jobba med den.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!