Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stå över ronder i schweizerturneringar, fel och osprtsligt?
<< . 1 . 2 . 3 .
Författare Meddelande
HSK_Andreas
Moderator
#61 Skrivet: 22 Feb 2017 11:50

Citerar: Vert, #90:
Mot detta skulle jag vilja invända att jag har sett att stormästare har utnyttjat möjligheten till dylika frironder i t.ex. Gibraltar. Visst, jag vet inte hur det gått för dem tidigare i turneringen men det är enligt min uppfattning inte fråga om endast rena amatörer som utnyttjar möjligheten.

Det är riktigt. Shirov vill jag minnas var i tätstriden när han fick en halva så här. Tolkningen jag har hört från andra stormästare är att han inte hade räknat med att ligga så bra till, dvs han aspirerade inte riktigt på segern. Siktar man på att vinna en öppen turnering så tar har man inte råd med remier så här.

HSK_Andreas
Moderator
#62 Skrivet: 22 Feb 2017 11:54

Citerar: Vert, #60:

Vad gäller vilka andra sporter som spelar varje dag så kommer jag på rak arm på åtminstone en, nämligen curling, och därtill ett flertal som spelar i stort sett varje dag, t.ex. handboll, bandy, hockey och inte minst baseboll, där man i USA spelar mer eller mindre dagligen i flera månader (då grundserien omfattar ungefär 160 matcher).

Men då rör det sig om proffs inte amatörer. Jag går också till JO. ET de flesta dagarna. Visst används det av stormästare också, men det kan man iallafall teoretiskt göra i lagsporter också. Man står över en match som individ. Laget spelar ändå. Det är svårare i individuella sporter.

G_arvid
Medlem
#63 Skrivet: 22 Feb 2017 12:09

Det är väl bara att konstatera att tiderna är nya och man hänger inte med. Ända sedan jag var liten schackvalp har jag fått mig itutat att vinst ger en poäng, remi en halv poäng och förlust noll poäng. Att även en shoppingtur på stan kan ge en halv poäng är definitiv ett nytt koncept för mig.

HSK_Andreas
Moderator
#64 Skrivet: 22 Feb 2017 14:19

Citerar: G_arvid, #63:
Det är väl bara att konstatera att tiderna är nya

Som en äldre klubbkamrat skrev nyligen:
Jag har följt Tata Steel och nu Gibraltar. Den förra turneringen sniglade sig fram med tre vilodagar på 13 ronder. I Gibraltar (10 ronder) kan man tydligen ta en vilodag och få 0,5 poäng.
Som kalenderbitare tänker jag på Jurataturneringen 1937. En Bergergrupp om 22 man.
Den spelades på 14 dagar, dvs dubbelrond varannan dag.
Tartakower 17/21, Ståhlberg 16/21 och Najdorf 15/21 hamnade i topp.
Hårda gubbar på den tiden

barr
Medlem
#65 Skrivet: 22 Feb 2017 15:50 - Redigerad av: barr

Jag tillåter mig att fundera högt kring vad som händer i långa turneringar som inte erbjuder frivillig frirond med 0.5 poäng till spelarna: I sådana fall har de spelare med störst kontaktnät och social kompetens en fördel, eftersom de kan snacka ihop sig med någon motståndare, spela en inövad snabbremi och därmed få 0.5 poäng var och kanske en välbehövlig vila under en av ronderna.

Jag menar inte att detta system är en bra lösning på problemet, men jag tänker mig att det är konstruerat efter något slags rättviseskäl, så att stort kontaktnät och social kompetens inte ska ge någon fördel för turneringsdeltagarna.

LNO1
Medlem
#66 Skrivet: 22 Feb 2017 17:41 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #63:
Det är väl bara att konstatera att tiderna är nya och man hänger inte med. Ända sedan jag var liten schackvalp har jag fått mig itutat att vinst ger en poäng, remi en halv poäng och förlust noll poäng. Att även en shoppingtur på stan kan ge en halv poäng är definitiv ett nytt koncept för mig.

Trots löfte om att avhålla mig från vidare inlägg i tråden så måste jag ge uttryck för mitt gillande av detta inlägg som förtjänar en stor applåd!

LNO1
Medlem
#67 Skrivet: 22 Feb 2017 17:49

Citerar: barr, #65:
I sådana fall har de spelare med störst kontaktnät och social kompetens en fördel, eftersom de kan snacka ihop sig med någon motståndare, spela en inövad snabbremi och därmed få 0.5 poäng var och kanske en välbehövlig vila under en av ronderna.

Jag trodde sånt ofog var borta från schacket eller är detta allmänt accepterat menar du?

sture_lindberg
Medlem
#68 Skrivet: 22 Feb 2017 17:54

Citerar: LNO1, #67:
Jag trodde sånt ofog var borta från schacket eller är detta allmänt accepterat menar du?

Att det förekommer är välkänt ja.

Som jag skrivit förut i någon annan tråd så kan man aldrig hindra 2 spelare från att ta remi om de vill ha remi.Oavsett 30-dragsregler eller andra påfund.

barr
Medlem
#69 Skrivet: 22 Feb 2017 18:27

Citerar: LNO1, #67:

Jag menade mest att man såg detta som ett problem, och därför införde reglerna om frivillig frirond med 0.5 poäng i resultat. Hur vanligt det var förut och hur vanligt det är nu har jag inte en susning om, jag vet dock att man har sett detta som ett problem.

Ett problem som fick sin "lösning" med frivilliga frironder, en lösning som inte känns helt ok för min del, men kanske är den minst onda lösningen i nuläget. Vad vet jag?

sture_lindberg
Medlem
#70 Skrivet: 3 Mar 2017 18:58

Citerar: barr, #69:
men kanske är den minst onda lösningen i nuläget. Vad vet jag?

Det är en helt vedertagen regel numera att man kan få en eller 2 frironder om man säger till innan turneringen startar.
Inget märkvärdigt alls numera.

Spedicken
Medlem
#71 Skrivet: 3 Mar 2017 20:54

Citerar: sture_lindberg, #68:
Som jag skrivit förut i någon annan tråd så kan man aldrig hindra 2 spelare från att ta remi om de vill ha remi.Oavsett 30-dragsregler eller andra påfund.

Remi före drag 30 borde ge noll poäng och så var det problemet borta.

sture_lindberg
Medlem
#72 Skrivet: 3 Mar 2017 21:04

Ja men så kommer det aldrig att bli.
Och 2 spelare som vill ta remi mot varandra tar detta oavsett vilka "regler" som gäller.

Vert
Medlem
#73 Skrivet: 3 Mar 2017 21:18

Citerar: Spedicken, #71:
Remi före drag 30 borde ge noll poäng och så var det problemet borta.

Det är väl en helt annan diskussion? Frågan här är ju huruvida man ska kunna plocka en halvpoäng genom att gå till stranden (eller vad det nu kan vara), och det kan man såklart ha olika åsikter om. Men det är ju en helt annan sak än att spela en kampremi över 28 drag (vilket faktiskt kan hända).

Citerar: sture_lindberg, #70:
Det är en helt vedertagen regel numera att man kan få en eller 2 frironder om man säger till innan turneringen startar.
Inget märkvärdigt alls numera.

Att det är vedertaget är ju inte samma sak som att det är bra. Det kan mycket väl vara så att barr har rätt i varför regeln har uppstått och det är mycket möjligt att du har rätt i att det är vedertaget att man kan få en eller två frironder (även om jag aldrig hört att man kan få mer än en frirond), men om man tycker att det är en dålig regel så behöver man ju inte nöja sig med att det är på detta sätt, utan man kan försöka få till en förändring. Av ren nyfikenhet: tycker du själv att det är en bra regel?

Min ståndpunkt, som initialt var att det nog är okej, har förändrats med anledning av denna tråd och jag ligger nu ganska nära det som G_arvid sade:

Citerar: G_arvid, #34:
Jag vet inte om man kan kalla det osportsligt eftersom reglerna tillåter det. Men i mina ögon är det allt en märklig tävling där t ex en bussutflykt på stan väger lika tungt som en tillkämpad halva vid brädet i sluttabellen...

sture_lindberg
Medlem
#74 Skrivet: 3 Mar 2017 21:26 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Vert, #73:
Av ren nyfikenhet: tycker du själv att det är en bra regel?

Ja jag anser det vara en förträfflig regel.

Det gör att fler deltagare startar i turneringarna..Och det är av godo.

Och det finns inte det minsta av osportslighet eller orättvisa i detta .Då alla har rätten att ta ut sina en eller 2 frironder.

Så jag hoppas detta blir ännu mera utbrett .

DrBeep
Medlem
#75 Skrivet: 3 Mar 2017 22:27

Nu väger ju inte bussutflykten på stan lika tungt som den spelade remin för som i alla Monrad/Schweizer-turneringar så ger ju frirond ingen kvalitetspoäng och det kan ju vara avgörande i slutsammandraget.

sture_lindberg
Medlem
#76 Skrivet: 3 Mar 2017 22:42

Jo ska man hamna i toppen i en turnering så ska man kanske inte ta ut någon frirond.Inte är det någon fördel då i alla fall.

Spedicken
Medlem
#77 Skrivet: 4 Mar 2017 09:46 - Redigerad av: Spedicken

Citerar: Vert, #73:
Det är väl en helt annan diskussion?

Har inte läst hela tråden, utan det var ett svar till:

Citerar: Sture Lindberg, #72:
Oavsett 30-dragsregler eller andra påfund.

Så, nu kan ni fortsätta diskutera.

Vert
Medlem
#78 Skrivet: 4 Mar 2017 09:54

Citerar: Spedicken, #77:

Stures
Citerar: Spedicken, #71:
Oavsett 30-dragsregler eller andra påfund.

Ja, jag noterade inte vad du citerade. Icke desto mindre tror jag inte riktigt på ditt förslag, men det kan vi lämna därhän.

sture_lindberg
Medlem
#79 Skrivet: 4 Mar 2017 12:23 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Spedicken, #77:

Man kanske borde göra det för annars blir det lätt en massa missförstånd.

Speciellt när det är sådana relativt korta trådar som denna är (endast 3 sidor )...

Spedicken
Medlem
#80 Skrivet: 4 Mar 2017 16:47

Det är mycket möjligt, men nu klickade jag på trådlänken och såg din kommentar och svarade på den, förstår inte varför det ska bli ett rabalder om det för.

sture_lindberg
Medlem
#81 Skrivet: 4 Mar 2017 17:17

Inte blir det några rabalder inte,,Utan mera ett klargörande.

Låt oss nu gå vidare.

<< . 1 . 2 . 3 .
Du måste logga in för att kunna posta!