Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stå över ronder i schweizerturneringar, fel och osprtsligt?
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#31 Skrivet: 19 Feb 2017 23:24

Nej men osportsligt kan det ju inte vara..Då det är precis lika för alla.

HSK_Andreas
Moderator
#32 Skrivet: 19 Feb 2017 23:30

Citerar: sture_lindberg, #31:

Citerar: sture_lindberg, #31:

Nej, det håller jag med om.

LNO1
Medlem
#33 Skrivet: 19 Feb 2017 23:38

Citerar: chessexplorer, #29:
Ulf Andersson fick 0 poäng de ronder han inte orkade spela i Västgöta Open.

Det är helt ok som jag ser det!

G_arvid
Medlem
#34 Skrivet: 20 Feb 2017 07:39 - Redigerad av: G_arvid

Jag vet inte om man kan kalla det osportsligt eftersom reglerna tillåter det. Men i mina ögon är det allt en märklig tävling där t ex en bussutflykt på stan väger lika tungt som en tillkämpad halva vid brädet i sluttabellen...

LNO1
Medlem
#35 Skrivet: 21 Feb 2017 00:49

Citerar: G_arvid, #34:
Jag vet inte om man kan kalla det osportsligt eftersom reglerna tillåter det.

Det var ett olycklig ordval när jag skrev en smula osportsligt, jag skulle skrivit jättelustigt istället, och med detta lovar jag att hålla mig borta från denna tråden fortsättningsvis för egentligen finns det väl inte mycket att tillägga?

sture_lindberg
Medlem
#36 Skrivet: 21 Feb 2017 01:51

Man kan tillägga att alla spelar i de turneringar man vill spela i. Tycker man det är fel med frironder så kan man ju strunta att spela i sådana turneringar..Tycker man det är bra att kunna få en frirond på en lång turnering så är det så.

Det handlar om tycke och smak och alla gör som de vill-

G_arvid
Medlem
#37 Skrivet: 21 Feb 2017 08:15

Citerar: sture_lindberg, #36:
Man kan tillägga att alla spelar i de turneringar man vill spela i.

Ja...de turneringar som är tillgängliga, väl att märka. Det finns ju aldrig två parallella turneringar tillgängliga på samma plats och tid, så alternativet blir att spela eller inte spela. Och då får man bestämma sig för om man tycker att fördelarna överväger nackdelarna. Om man väljer att delta för att överhuvud taget få komma iväg och spela så betyder det inte att man trivs eller applåderar en regel som denna. Frivilliga frironder må vara för de som vill ha dem - men påtvingade frironder tror jag ingen uppskattar.

lubbeluring
Medlem
#38 Skrivet: 21 Feb 2017 09:18

Är det så att en frivillig frirond ger noll poäng och
en påtvingad frirond ger en halv poäng?

Vert
Medlem
#39 Skrivet: 21 Feb 2017 09:39

Det finns lite olika varianter. Vad vi talar om är s.k. Schweizerturneringar, dvs. öppna turneringar med många deltagare där man inte möter alla utan endast ett fåtal av de andra deltagarna. Om antalet deltagare är ojämnt får den spelare som i varje rond ligger sist en s.k. frirond, dvs. ingen motståndare. Detta ger en poäng, dvs. en "vanlig" frirond ger en poäng och motsvarar således en vinst. (Man kan emellertid inte få mer än en "vanlig" frirond även om man skulle ligga sist mer än en gång.)

Sedan erbjuder vissa turneringar möjligheten att få en "frivillig" frirond som då förbehålls alla deltagare. Detta ger typiskt sett en halv poäng, dvs. motsvarar en remi. Det kan handla om att man redan innan turneringsstart eller innan den aktuella ronden säger till tävlingsledningen att man vill ha en frirond och då lottas man inte in i den aktuella ronden men får en halv poäng.

Sedan kan man också be tävlingsledningen att inte bli inlottad i nästa rond. Om man t.ex. blir sjuk och måste bryta turneringen så hör det till god ton att anmäla det till tävlingsledningen så att de kan ta bort en ur lottningen så att man inte blir inlottad och ens tilltänkta motståndare får en W.O.-seger. Om man av detta skäl tas bort från lottningen får man noll poäng, motsvarande en förlust, den aktuella ronden. Om man sedan kommer tillbaka i nästa rond kan man säga att man har haft en typ av "frirond" som givit noll poäng, motsvarande en förlust.

lubbeluring
Medlem
#40 Skrivet: 21 Feb 2017 11:16

Ok
Tack.

Mikaelk
Medlem
#41 Skrivet: 21 Feb 2017 12:25

Låter ju helknasigt att man får 0.5 poäng för att stå över en rond. Då kan man ju vinna en turnering på att välja att stå över istället för att spela.

Vert
Medlem
#42 Skrivet: 21 Feb 2017 12:31

Det är väl inte tillåtet att använda det mer än en gång per turnering och dessutom tror jag - men är långt från säker - att det inte brukar vara tillåtet under de sista två-tre ronderna. Men ja, det är nog knasigare än jag initialt tyckte - börjar svänga till att det är en väldigt märklig regel.

barr
Medlem
#43 Skrivet: 21 Feb 2017 16:17

Citerar: Vert, #42:
Men ja, det är nog knasigare än jag initialt tyckte - börjar svänga till att det är en väldigt märklig regel.

Som jag förstår det hela infördes denna möjlighet som en reaktion på att spelare som skulle mötas dagen därpå, enades om att ta snabbremier. Då slapp de preppa och visste att de skulle kunna ta det lugnt hela den dagen (efter att först spelat upp en snabbremi på tävlingen). Detta beteende gav spelarna en halv poäng var, med ledighet inkluderad. Eftersom detta inte upplevdes som rättvist, infördes regeln om att alla skulle kunna erbjudas denna möjlighet istället. På gott och ont.

Jag vet inte vad jag tycker om det hela, men ovanstående tror jag är anledningen till att frivillig frirond med 0.5 poäng infördes.

lubbeluring
Medlem
#44 Skrivet: 21 Feb 2017 16:38

Måste då båda spelarna vara överens om att ta en frirond?

sture_lindberg
Medlem
#45 Skrivet: 21 Feb 2017 17:41

Citerar: lubbeluring, #44:
Måste då båda spelarna vara överens om att ta en frirond?

Man ber ju om att få en frirond INNAN turneringen startar.
Och vad menar du med "båda spelarna " ?

Man blir ju inte inlottad till spel i den rond man har frirond.
Så då kan ju bara man själv bli drabbad. Ingen annan spelare blir alltså berörd av detta.

sture_lindberg
Medlem
#46 Skrivet: 21 Feb 2017 17:52 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Mikaelk, #41:
Låter ju helknasigt att man får 0.5 poäng för att stå över en rond. Då kan man ju vinna en turnering på att välja att stå över istället för att spela.

Menar du att en remi gynnar en turneringseger ?

Spedicken
Medlem
#47 Skrivet: 21 Feb 2017 17:57

Citerar: sture_lindberg, #46:
Men du att en remi gynnar en turneringseger ?

Teoretiskt kan det räcka med remi i sista ronden för att vinna en turnering och ofta tas så kallade stormästarremier i sista ronden. Nu behöver man alltså inte ens spela för att vinna, märkligt.

HSK_Andreas
Moderator
#48 Skrivet: 21 Feb 2017 18:05

Citerar: Spedicken, #47:
Teoretiskt kan det räcka med remi i sista ronden för att vinna en turnering och ofta tas så kallade stormästarremier i sista ronden. Nu behöver man alltså inte ens spela för att vinna, märkligt.

Men man kan väl inte utnyttja detta i sista ronden?

sture_lindberg
Medlem
#49 Skrivet: 21 Feb 2017 18:05

Man får INTE stå över i sista ronden.Då måste man spela...

Spedicken
Medlem
#50 Skrivet: 21 Feb 2017 18:15

Aha ok, det var ju bra att man inte fick det.

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 21 Feb 2017 18:17

Så att man får en remi i tidigt skede inverkar ju knappast på att man får en framskjutande placering..

Spedicken
Medlem
#52 Skrivet: 21 Feb 2017 18:23

Får man ta en sån fritid efter att man får reda på vilken motståndare men får?

sture_lindberg
Medlem
#53 Skrivet: 21 Feb 2017 18:24

Nej man måste ju bestämma innan turneringen startar.Och då vet man ju inte vilka man får möta...

Spedicken
Medlem
#54 Skrivet: 21 Feb 2017 18:32

Ok, då var det inte så illa som det lät.

Vert
Medlem
#55 Skrivet: 21 Feb 2017 18:34 - Redigerad av: Vert

Citerar: Spedicken, #52:
Får man ta en sån fritid efter att man får reda på vilken motståndare men får?

Eller åtminstone innan lottningen kommer, i de fall där det är tillåtet att säga under pågående turnering. Vad gäller sista ronden så tror jag också att det förekommer att det inte tillåts under de två-tre sista ronderna.

Men det är ju - vid närmare eftertanke, och alldeles oavsett barrs förklaring till fenomenet (vilken jag inte ser något skäl att betvivla) - förmodligen ganska unikt att man kan låta bli att spela en "match" och få räkna den som oavgjord; man har svårt att se motsvarande system i t.ex. fotboll eller andra sporter. Ju mer jag funderar, desto mer befängt tycker jag att hela konceptet är.

sture_lindberg
Medlem
#56 Skrivet: 21 Feb 2017 18:34

Nej det kan faktiskt vara rätt bra.Jag har hört att många föredrar en frirond under en lång turnering.

HSK_Andreas
Moderator
#57 Skrivet: 22 Feb 2017 06:15

De som utnyttjar möjligheten är spelare som inte aspirerar på turneringssegern, så ur den synvinkeln bör det inte vara något problem. Visst känns det märkligt, särskilt om man själv vill spela allt, men man får kanske med några fler deltagare i turneringen. Jämförelser med andra sporter blir ofta lite tokiga. I andra sporter bjuder man inte remi heller, eller spelar varje dag i en vecka.

Jag har själv aldrig använt detta, men jag kan tänka mig att sannolikheten att jag ställer upp i en turnering kan påverkas. Jag kan då åka med familjen någonstans och åtminstone ta en dag mitt i veckan till att umgås med dem. Visst är det möjligt även om jag får noll poäng men då avstår jag nog hellre hela tävlingen.

Som sagt, jag har inte använt det, jag tycker att det lite märkligt men det är kanske praktiskt för arrangörer?

G_arvid
Medlem
#58 Skrivet: 22 Feb 2017 07:40

Frågan är vilka som får ta frirond. Att man t ex skulle kunna säkra turneringssegern genom att gå och bada i stället låter ju helt orimligt. Är det någon som vet hur reglerna är formulerade? Att en högrankad och välmeriterad spelare som Ulf Andersson gör det kan ju i högsta grad påverka toppstriden. Och även en lågrankad spelare kan ju få in en fullträff och spela sitt livs turnering. Och det delas ju ut t ex ratingpriser som kan tillfalla en spelare med frirond...Är det någon som vet hur denna regel är formulerad?

lubbeluring
Medlem
#59 Skrivet: 22 Feb 2017 09:45

I fotboll kan man lämna walkover.
Bjuda remi är inte helt ovanligt i fotboll.
Minns due-due matchen när Sverige och Danmark spelade 2 - 2
så att båda lagen gick vidare på Italiens bekostnad.

Vert
Medlem
#60 Skrivet: 22 Feb 2017 09:46

Citerar: G_arvid, #58:
Att man t ex skulle kunna säkra turneringssegern genom att gå och bada i stället låter ju helt orimligt.

Jag tror inte att man i något sammanhang tillåts ta en sådan frirond i sista ronden, och vill också minnas att det inte heller är tillåtet i näst sista ronden. Därmed inte sagt att det inte är ett problem, men det känns inte sannolikt att någon säkrar turneringssegern genom en frirondshalva.

Citerar: HSK_Andreas, #57:
De som utnyttjar möjligheten är spelare som inte aspirerar på turneringssegern, så ur den synvinkeln bör det inte vara något problem.

Mot detta skulle jag vilja invända att jag har sett att stormästare har utnyttjat möjligheten till dylika frironder i t.ex. Gibraltar. Visst, jag vet inte hur det gått för dem tidigare i turneringen men det är enligt min uppfattning inte fråga om endast rena amatörer som utnyttjar möjligheten.

Citerar: HSK_Andreas, #57:
Jämförelser med andra sporter blir ofta lite tokiga. I andra sporter bjuder man inte remi heller, eller spelar varje dag i en vecka.

Detta har ju varit uppe till diskussion i forumet tidigare. Möjligheten till remianbud är lite speciell, men man skulle ju ändå kunna hävda att det faktum att det inte förekommer i någon annan sport indikerar att det är en väldigt märkligt regel. På samma sätt skulle man kunna hävda att möjligheten att få en halv poäng helt utan spel är ganska märklig.

Vad gäller vilka andra sporter som spelar varje dag så kommer jag på rak arm på åtminstone en, nämligen curling, och därtill ett flertal som spelar i stort sett varje dag, t.ex. handboll, bandy, hockey och inte minst baseboll, där man i USA spelar mer eller mindre dagligen i flera månader (då grundserien omfattar ungefär 160 matcher).

Med risk för att bli tjatig: jag börjar luta åt att den här möjligheten till frirondsremi är helt orimlig.

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!