Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Dam-VM
Författare Meddelande
Landroval
Medlem
#1 Skrivet: 16 Feb 2017 15:28

Pia är framme i åttondelsfinal efter att ha besegrat Elisabeth Paehtz i särspelet idag. Slutade med två remier i långpartierna men idag i snabbschacket tog Pia två raka segrar.

Såg lite tjurigt ut först i svartpartiet men hon hanterade tidspressen mycket bättre och hittade fint spel för seger där. Som vit sen så var det säkert hela vägen, Paehtz chansade väl mycket och Pia rodde det stabilt i hamn.

Alexandra Kosteniuk står får motståndet i nästa fas.

Spedicken
Medlem
#2 Skrivet: 16 Feb 2017 21:10

Dam-VM är underhållande, blir ofta spännande partier och inte lika mycket remier.

Landroval
Medlem
#3 Skrivet: 17 Feb 2017 15:34

Pia har tryck nu - tycker det ser klart lovande ut!

https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/fide -womens-world-championship-2017/3/7/1

Landroval
Medlem
#4 Skrivet: 17 Feb 2017 17:53

Hehe, jag tror att Stefanova önskar att hon lagt en del tid på det där springar+löparslutspelet som diskuterades här för någon vecka sen

https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/fide -womens-world-championship-2017/3/6/1

Mikaelk
Medlem
#5 Skrivet: 17 Feb 2017 18:46

när spelar dom match 2?

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 17 Feb 2017 18:53

Citerar: Landroval, #4:
jag tror att Stefanova önskar att hon lagt en del tid på det där springar+löparslutspelet som diskuterades här för någon vecka sen

Det gick på 28 drag..Inte illa.

Landroval
Medlem
#7 Skrivet: 17 Feb 2017 19:07

Citerar: Mikaelk, #5:
när spelar dom match 2?

Imorgon 12.30 brakar det loss igen!

Citerar: sture_lindberg, #6:
jag tror att Stefanova önskar att hon lagt en del tid på det där springar+löparslutspelet som diskuterades här för någon vecka sen

Det gick på 28 drag..Inte illa.

Nej, hon får helt godkänt!

LNO1
Medlem
#8 Skrivet: 17 Feb 2017 19:18

Hehe, jag tror att Stefanova önskar att hon lagt en del tid på det där springar+löparslutspelet som diskuterades här för någon vecka sen

Ja så är det nog, jag länkade till en intressant föreläsning i ämnet i den tråden, där förresten Yermolinsky berömde Pia, han tyckte det var starkt av henne att spela så bra trots sin ålder och vi håller med eller hur?

Spedicken
Medlem
#9 Skrivet: 17 Feb 2017 21:26

Ja, där var hon osäker och fick leta efter vinsten, gjorde massa onödiga drag där. Själv tänkte jag på "knight leads the way, king saves the day" som var temat i videon som postades tidigare.

Spedicken
Medlem
#10 Skrivet: 17 Feb 2017 21:27

Citerar: LNO1, #8:
Ja så är det nog, jag länkade till en intressant föreläsning i ämnet i den tråden, där förresten Yermolinsky berömde Pia, han tyckte det var starkt av henne att spela så bra trots sin ålder och vi håller med eller hur?

Känns som att Pia är som bäst när det gäller. Förra VM gick hon till semifinal, hur långt räcker det den här gången? Kosteniuk borde vara övermäktig, men vem vet.

Landroval
Medlem
#11 Skrivet: 18 Feb 2017 09:02

Citerar: LNO1, #8:

Kan du länka den här med? Hittade inte den nu när jag letade.

Tycker Pia gör det mycket bra hittills. Hade ju som sagt Kosteniuk mot repen igår. Hoppas hon kan knocka idag. Såg ju mycket bra ut i snabbschacket mot Paehtz också om det skulle gå så långt.

Dreadsome
Medlem
#12 Skrivet: 18 Feb 2017 11:21

Och löpare+springare slutspelat dök upp i går. Stefano hade läst på och satte matt

LNO1
Medlem
#13 Skrivet: 18 Feb 2017 12:09

Citerar: Landroval, #11:
Kan du länka den här med? Hittade inte den nu när jag letade.

https://gaming.youtube.com/watch?t=3914&v=Usv0FKhK gw0
länken ovan är till just till tidpunkten för S+L -slutspelet (det som aldrig uppstår ) men titta gärna på den från början. Yermolinksy är en ypperlig föreläsare och frispråkig som få.

Mikaelk
Medlem
#14 Skrivet: 18 Feb 2017 16:45

åhh 2 remier. när ska dom särskilja?

IvarBlå2
Medlem
#15 Skrivet: 18 Feb 2017 18:23

Det var 10 remier mellan Carlsen och Karjakin. Särskiljning var bara förrätten...

Mikaelk
Medlem
#16 Skrivet: 18 Feb 2017 22:03

Citerar: IvarBlå2, #15:
Det var 10 remier mellan Carlsen och Karjakin. Särskiljning var bara förrätten...

Visst, men det ger mig ingen kunskap om när nästa parti spelas :P

LNO1
Medlem
#17 Skrivet: 19 Feb 2017 00:18

Citerar: Mikaelk, #16:
Visst, men det ger mig ingen kunskap om när nästa parti spelas :P

http://tehran2017.fide.com/
Jag orkade tyvärr inte i den sena timmen leta reda på tiderna, men någonstans här bör det finnas
http://tehran2017.fide.com/

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 19 Feb 2017 01:46

Är det inte 12.30 som vanligt ?

Dreadsome
Medlem
#19 Skrivet: 19 Feb 2017 02:38

Yes 12.30

Spedicken
Medlem
#20 Skrivet: 19 Feb 2017 04:31

Enklaste sättet att veta när nästa rond börjar i någon turnering är att använda chess24.com appen. Där ser man på en gång.

Du måste logga in för att kunna posta!