Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM matcher ni har studerat
Författare Meddelande
IvarBlå2
Medlem
#1 Skrivet: 15 Feb 2017 17:16

Jag gick igenom Steinitz båda matcher mot Tjigorin och fick hans kommentarer till partierna. Och jag lovar att han hade slagit Karpov om han hade fått teorin från Karpoveran för jag har läst hans partier från han var sådär en tio år till han förlorade de två första mot Kasparov

PeterTrsavec
Medlem
#2 Skrivet: 15 Feb 2017 17:56

Studerat samtliga VM matcher för Kasparov mot Karpov. Maktkamp bakom kulisserna.

IvarBlå2
Medlem
#3 Skrivet: 15 Feb 2017 18:46

Prata inte om matchen mellan Karpov och Kortjnoj Där var allt från houghurtar som Karpov fick som kunde vara dolda meddelanden vilken pjäs han skulle. flytta och anklagelse från Kortjnoj om att Karpov hade en parapsykkolog i publiken varpå Kortjnoj hyrde en sekt. som skulle neutralisera honom

Vert
Medlem
#4 Skrivet: 15 Feb 2017 20:20

Just Karpov-Kortjnoj har jag studerat lite grann, via Kortjnojs bok "Antischack" som översattes till svenska av Alexander Hildebrand (under pseudonym för att inte äventyra hans goda relation till den ryska schackvärlden). Har också studerat VM-matchen Tal-Botvinnik från 1960 via den svenska boken "Världsmästarschack" av Westberg och Ståhlberg. Utöver detta har jag ganska dålig koll på gamla VM-matcher.

IvarBlå2
Medlem
#5 Skrivet: 15 Feb 2017 20:33

Jag har tänkt ibland på hans fru. Hon kan inte haft det lätt. Hon blev utsläppt sen ifrån Världens största fängelse som Solchenitzyn kallade det

Du måste logga in för att kunna posta!