Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackböcker
Författare Meddelande
PeterTrsavec
Medlem
#1 Skrivet: 15 Feb 2017 16:31

Tänkte starta en tråd kring schackböcker. Jag är fortfarande kvar i "old school", där jag jobbar med mitt träbräde och hederliga böcker. Det finns en mängd spännande schackböcker. Kom med förslag kring bra schackböcker.

PeterTrsavec
Medlem
#2 Skrivet: 15 Feb 2017 16:34

Idag fick jag hem två böcker av Jan Timman. Bok1 är från den berömda turnering Curaqao 1962, där Fisher anklagade samtliga spelare från dåtidens Sovjet att de hjälpte varandra för att motarbeta honom. Bok 2 heter Timans´s titans. En bok där Timman sätter ihop sina världsmästare. Ska bli ett sant att fördjupa mig i dessa böcker. Timman har ett bra rykte som skribent.

Spedicken
Medlem
#3 Skrivet: 15 Feb 2017 20:30

Den bästa bok jag någonsin läst är Bronsteins bok om Zürich 1953.

Näst bästa bok jag läst är Kotovs "Spela som en stormästare".

Är inte så jätteförtjust i biografier.

PeterTrsavec
Medlem
#4 Skrivet: 15 Feb 2017 22:36

Citerar: Spedicken, #3:
Zürich 1953

mm den boken har jag gått genom ett par ggr, många intressanta partier i Kungsindiskt.

Dreadsome
Medlem
#5 Skrivet: 16 Feb 2017 10:47

Pirc Alert! av Alburt och Chernin måste vara den bok jag lärt mig mest av. Otroligt pedagogiskt sätt att lära ut en öppning. Den är värd att läsa även om man aldrig tänkt spela Pirc bara för att få en förståelse om hur man kan ta sig an en öppning.

vitdrar
Medlem
#6 Skrivet: 16 Feb 2017 17:02

Den första schackbok jag köpte var "Schack från början" av Gideon Ståhlberg. Året var 1953. Den gav mig härlig insikt i vad schackspel var för något. När intresset nu har vaknat igen tack vare SoL så har jag letat fram min gamla dyrgrip. Jag tycker faktiskt att Gideon Ståhlbergs bok från 1953 är fullt i klass med de nya alster som jag köpt.

LNO1
Medlem
#7 Skrivet: 16 Feb 2017 19:54 - Redigerad av: LNO1

Min första schackbok var Rétis klassiker "Masters of the chessboard" som jag vann i en tävling. Den var skriven med "descriptive notation" vilket naturligtvis var svårt för mig som nybörjare att läsa, hade handritade diagram och jag gjorde genom denna bok min första bekantskap med Morphy. Vilken inspiration för en nybörjare. Sedan läste jag "Mästare mot amatör" (jag tror det var Euwe som skrev den men det ska jag låta vara osagt) vilket var en underbar bok med många handfasta tips. Mitt system av Nimzowitsch är ju också en bra bok där jag har för mig att författaren uppmanade till att "reglerna" var till för att förstås, inte att följas slaviskt. Tyvärr så förstod jag väl inte allt, men det ska vi nog inte skylla på författaren utan snarare på läsaren. "Predicament in two dimensions" av Mengarini är en av de mest udda och roande schackböcker jag läst. Minnesvärt från den boken: "Do you want to create a work of art? The world is full of works of art!

stridsspets
Medlem
#8 Skrivet: 17 Feb 2017 07:39

Fick i gåva på 80-talet boken Stora Schackboken av Jerzy Gizycki. Tryckt 1961. Fantastiska bilder och en bok som handlar om schackets kulturhistoria. Kompletterad med Svensk Schackhistorik av Gideon Ståhlberg. Känner Ni till den?

Dreadsome
Medlem
#9 Skrivet: 17 Feb 2017 10:53

Citerar: stridsspets, #8:
Fick i gåva på 80-talet boken Stora Schackboken av Jerzy Gizycki. Tryckt 1961. Fantastiska bilder och en bok som handlar om schackets kulturhistoria. Kompletterad med Svensk Schackhistorik av Gideon Ståhlberg. Känner Ni till den?

Jag har också den, trevlig bok!

Vert
Medlem
#10 Skrivet: 17 Feb 2017 10:58 - Redigerad av: Vert

Mina absoluta favoritböcker (och kanske de enda jag har läst "från pärm till pärm") är Kurt Richters Schackkavalkad och Schackkavalkad II. Böckerna upptar anekdoter, lustigheter, minimalproblem, studier och mycket annat smått och gott och är genuint roliga att läsa eller bara bläddra i.

Därtill gillar jag Gideon Ståhlbergs böcker från svenska (och några utländska) interzonturneringar på 1940- och 1950-talen.

LNO1
Medlem
#11 Skrivet: 17 Feb 2017 13:57

Jag kanske har berättat historien förut, men i alla fall tål den kanske att berättas igen:
För några år sedan när jag och min son satt och spelade blixt så brister plötsligt min son ut (efter han ledde med 10-0 eller något liknande): "Pappa! Du är så dålig på taktik!" Allt till hans mammas förtjusning förstås, och för mitt bästa.

Jag började därför träna på taktik och läste första kapitlet i Weteschniks "Understanding chess tactics" (Eftersom jag nu sitter med boken i min hand så går jag nu ut med offentligt löfte att läsa resten, den verkar ypperlig), samt tittat på en mängd föreläsningar om taktik. Långsamt har det gett resultat och min FICS ranking har ökat ca 200 poäng. (Vi schackspelare gillar ju att mäta framgångar i rankingpoäng) Förhoppningsvis ska väl även min ELO öka, speciellt efter det att jag studerat boken, men det får ta den tid det tar.

IvarBlå2
Medlem
#12 Skrivet: 17 Feb 2017 14:22

Melin Systtem av Nimzovitch läste jag frän pärm till pärm när jag var ca 20 Myckett lärorik och det är väl därför jag fortfarande spelar mycket på svaga bönder med växlande framgång

LNO1
Medlem
#13 Skrivet: 17 Feb 2017 14:49

Citerar: IvarBlå2, #12:
Melin Systtem av Nimzovitch

Jag håller med, Watson har gjort en uppföljare (kommer f.n. inte håg namnet på den) som har fått mycket god kritik, man är ju lite nyfiken på den.

LuleErik
Medlem
#14 Skrivet: 17 Feb 2017 20:30

Bra böcker som ni har nämnt
En favorit bland schackböckerna är "Öppningsspelet med Bent Larsen"

Spedicken
Medlem
#15 Skrivet: 17 Feb 2017 21:46

Citerar: Vert, #10:
Mina absoluta favoritböcker (och kanske de enda jag har läst "från pärm till pärm") är Kurt Richters Schackkavalkad och Schackkavalkad II. Böckerna upptar anekdoter, lustigheter, minimalproblem, studier och mycket annat smått och gott och är genuint roliga att läsa eller bara bläddra i.

Fantastiska böcker! Likaså Kristian Skölds "Schackpärlor" som är en liknande bok och kanske ännu mer underhållande.

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 17 Feb 2017 22:15

Citerar: Vert, #10:

Benägen att hålla helt med..Dessa 2 böcker är ett måste att ha i sin schackboksamling

MalmöLeif
Medlem
#17 Skrivet: 19 Feb 2017 07:40

Stora schackboken är underbar, liksom Kurt Richters alster!

Du måste logga in för att kunna posta!