Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur pass viktigt är det att kunna de tekniska slutspelen?
<< . 1 . 2 . 3 .
Författare Meddelande
IvarBlå2
Medlem
#61 Skrivet: 13 Feb 2017 20:37

Löparen bästa ålder är väl mellan 20 och 30 Springare s mellan 10 och 20 så du har rätt i att det är för sent

IvarBlå2
Medlem
#62 Skrivet: 13 Feb 2017 20:54

Men inte helt omöjligt

gubbengrå
Medlem
#63 Skrivet: 13 Feb 2017 21:02 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: sture_lindberg, #60:
kanske vid 50-årsåldern (Ursäkta att jag skämtade lite !)

Skämt åsido, så handlar det snarare om stadier i schacklig utveckling än om levnadsålder.
För att förtydliga:
Om det nu är tekniska slutspel vi diskuterar: Vilka kunskaper är viktigare att tillägna sig än springar- +löparmatten?

IvarBlå2
Medlem
#64 Skrivet: 13 Feb 2017 21:10

Triangelmanövern?

sture_lindberg
Medlem
#65 Skrivet: 13 Feb 2017 21:37

Citerar: gubbengrå, #63:
Skämt åsido, så handlar det snarare om stadier i schacklig utveckling än om levnadsålder.
För att förtydliga:
Om det nu är tekniska slutspel vi diskuterar: Vilka kunskaper är viktigare att tillägna sig än springar- +löparmatten?

Du nämnde ju dessa exempel själv. I ett föregående inlägg.

Spedicken
Medlem
#66 Skrivet: 13 Feb 2017 21:50

Citerar: gubbengrå, #59:
Jag måste erkänna att jag själv inte är säker på vid vilken tidpunkt i adeptens utveckling det kunde vara lämpligt att lära ut löpar- +springarmatten

Därom tvista de lärde, aldrig enligt vissa. Det är nog inte det första man ska lära ut. Jag tycker det är ett roligt slutspel, kanske är ensam om det. Och kanske får man se det som kuriosa och låta spelaren lära sig det när han/hon känner sig mogen för det eller råkar ut för det i ett parti själv.

gubbengrå
Medlem
#67 Skrivet: 13 Feb 2017 22:09 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: sture_lindberg, #65:
Du nämnde ju dessa exempel själv. I ett föregående inlägg.

Ja, i ett tidigare inlägg #59, skrev jag om att jag prioriterar kunskap om matt med två torn, matt med dam, matt med ensamt torn, matt med två löpare, samt promovering av ensam bonde framför kunskap om matt med springare och löpare. Men jag misstänker att de som vill prioritera ned betydelsen av mattsättning med springare och löpare, har fler förbehåll än så, att det anser att det finns fler viktiga saker att lära sig, innan man ägnar sig åt springare- och löparmatt.

Jag undrar vad det är för viktigheter de tänker på då. Ivarblå har nämnt triaangelmanövern. Kanske finns det fler exempel?

HSK_Andreas
Moderator
#68 Skrivet: 13 Feb 2017 22:18

Triangelmanövern är utmärkt.
Opposition och fjärropposition.
Lucena och Philidor
Hur man bryter igenom med 3 bönder mot 3
Vit bonde a7 och b6 mot svart kung på b7
Sen har man saker som gaffel, bindningar och avdragare.

sture_lindberg
Medlem
#69 Skrivet: 13 Feb 2017 22:20

Jo det finns ju så mycket som helst innan prioriteringen av matt med löpare /springare kommer på tal.

Vert
Medlem
#70 Skrivet: 13 Feb 2017 22:24

Citerar: HSK_Andreas, #68:
Triangelmanövern är utmärkt.
Lucena och Philidor
Vit bonde a7 och b6 mot svart kung på b7

Jag kan säga att jag - som 1800-spelare - inte kan någon av dessa. Jag har uppenbarligen en del jag behöver träna på...

Spedicken
Medlem
#71 Skrivet: 13 Feb 2017 22:42

Fjärropposition är fascinerande och nyttigt att kunna.

chessexplorer
Medlem
#72 Skrivet: 13 Feb 2017 23:20

Hur man bryter igenom med 3 bönder mot 3

Det finns många bondegenombrott som är bra att kunna. Om vit har bönder på g4 och h5, och svart har bönder på f7, g6 och h6 så kan g5 vara ett bra drag för vit för då blir svarts h6-bonde överlastad.

Jag tror Thomas Ernst har förlorat ett bondeslutspel för att han missade ett sådant genombrottsoffer.

gubbengrå
Medlem
#73 Skrivet: 14 Feb 2017 09:55 - Redigerad av: gubbengrå

Jag tror att de flesta exemplen i denna video från Saint Louis fyller kriterierna för att platsa som tekniska slutspel, samtidigt som de är mycket enkla (om man kan dem).
https://www.youtube.com/watch?v=SEbGmTJ95DU

LNO1
Medlem
#74 Skrivet: 16 Feb 2017 19:37 - Redigerad av: LNO1

Bondeslutspelen är ju också intressanta. Men jag har tänkt en del på den här praktiska aspekten som förespråkats av en del, jag tror att den i grunden är kontraproduktiv och också i viss mån spekulativ. Skall den dogmen följas slaviskt ska man ju bara sitta och nöta tornslutspel dagarna i ända för det är ju dessa som kommer upp mest . Förutom att det, åtminstone i mina ögon blir enahanda och tråkigt att bara syssla med en sorts slutspel. så har vi också spedickens utmärkta argumentation att beakta.

Schack är i första hand förmågan att kunna tänka självständigt och vara flexibel, så alla sådana här övningar såsom L+S m K eller för den delen 2 S mot K och bonde tror jag är mycket bra. Visst, man ska lära sig oppositionen först, matt med torn etc. men jag tror inte alls att det skadar nybörjaren på något vis att avsätta en halvtimme till t.ex den utmärka videon som postades här om springare-löparmatten.

Alltför resulatfixerat tänkande tidigt i schackkarriären tror jag heller inte är bra. Det gör att man fastnar i gamla välbekanta mönster och stannar i utvecklingen, det gäller både gammal som ung. Som en följd av detta är en alltför resultatintriktad träning kontraproduktiv, som jag säkert, med lite forskningsanslag, tror kan bevisas vetenskapligt. detta kan säkert redan också ha bevisats vad gäller annan inlärning. Det finns starka indikationer på att t.ex musikundervisning kan hjälpa till vid matematikinlärning, så i mina ögon faller därmed argumentationen att man ska lägga all eller en övervägande del fokus på det som kommer upp "mest" (vad nu det är) om man inte kan finna starka motargument till mitt resonemang.

LNO1
Medlem
#75 Skrivet: 16 Feb 2017 19:59

Citerar: gubbengrå, #67:
Jag undrar vad det är för viktigheter de tänker på då.

LNO1
Medlem
#76 Skrivet: 17 Feb 2017 13:11

Citerar: Spedicken, #15:
Uppkommer den verkligen så sällan för er? Jag har spelat den många gånger och även tränat på den

Att den är ovanlig i vissa spelares partier men inte i andras kan ju ha många orsaker, jag hittade dock utan att anstränga mig ett exempel där S+L-matten är en grundbult i den mycket snygga vinstföringen. Det är bara att njuta för er finsmakare! (Själva matten visas förstås inte, föreläsaren utgår ifrån att den ska finnas där i grundtekniken.)
https://gaming.youtube.com/watch?t=3914&v=Usv0FKhK gw0

<< . 1 . 2 . 3 .
Du måste logga in för att kunna posta!