Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fråga angående fiderating
Författare Meddelande
Chesswarrior
Medlem
#1 Skrivet: 30 Jan 2017 21:33

Hej! Jag undrar om det finns någon kunnig här angående fiderating. Det är två turneringar som jag har spelat som enligt den här sidan:

https://ratings.fide.com/tournament_list.phtml?cou ntry=SWE&moder=ev_code&rating_period=2017-02-01

ska vara registrerade för Februarilistan 2017.

Turneringarna jag spelat står som "received", vilket ska betyda att FIDE har fått turneringsfilen, men båda står också som "N/RTD". Betyder det att turneringarna inte kommer att räkna rating alls?

HSK_Andreas
Moderator
#2 Skrivet: 30 Jan 2017 22:52

Bra fråga. Hittar inget om det på Fides hemsida (där hittar man förvisso sällan något). Mitt tips är att slänga iväg ett mail till turneringsarrangören eller Tapio och fråga.

Chesswarrior
Medlem
#3 Skrivet: 31 Jan 2017 11:11

Jag frågade Tapio och han sa att partierna borde komma till Februarilistan vilket jag nyss såg att de gjorde.

Men jag blir stundtals förvirrad av Fides hemsida måste jag säga

HSK_Andreas
Moderator
#4 Skrivet: 31 Jan 2017 11:50

Citerar: Chesswarrior, #3:
Men jag blir stundtals förvirrad av Fides hemsida måste jag säga

Stundtals? JAg blir glatt överraskad om något ligger där man tror att det ska ligga. Vanligen tvingas man använda google för att hitta något på Fides hemsida.

MalmöLeif
Medlem
#5 Skrivet: 31 Jan 2017 12:16

Rating

https://no.wikipedia.org/wiki/Elo-rating

HSK_Andreas
Moderator
#6 Skrivet: 31 Jan 2017 21:30

Ja, hur ratingsystemet som sådant fungerar är inte omöjligt att förstå eller hitta information om, däremot vad N/RTD betyder. Det är många som har frågat på olika håll, men ännu har jag inte sett var det betyder.

Chesswarrior
Medlem
#7 Skrivet: 1 Feb 2017 06:15

Ja, "N/RTD" var en av anledningarna att jag trodde turneringarna kanske inte räknade rating. Min gissning var att det betydde "not rated" eller något liknande. Men eftersom turneringarna räknade rating så står det väl för någonting annat.

Gugubben
Medlem
#8 Skrivet: 1 Feb 2017 19:12

Logiskt sett är det ju helt orimligt att turneringen inte skulle vara ratinggrundande.

dunderklumpen
Medlem
#9 Skrivet: 3 Feb 2017 11:04

"N/RTD" betyder "National/Rated", alltså nationell tävling som är rankad via fide.

HSK_Andreas
Moderator
#10 Skrivet: 3 Feb 2017 11:44

Tackar

Du måste logga in för att kunna posta!