Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Kan man bli en spelare...?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
IvarBlå2
Medlem
#1 Skrivet: 30 Jan 2017 17:44 - Redigerad av: IvarBlå2

Jag mötte en gång en som hade mellan 3000 och 3100 Han förlorade och sa efteråt att han tänkte i snitt 10sek per drag. Han hade spelat några hundra partier så. det var ingen uppkomling Jag ger inte en droppe vatten. för det Det var bara en dålig undanflykt.av en dålig förlorare Han sa att han gjorde det alltid

HSK_Andreas
Moderator
#2 Skrivet: 30 Jan 2017 18:44

Så märkligt är det väl inte?
Jag spelar på det viset för det mesta och det fler som gör.
Att använda det som bortförklaring är däremot löjligt. Motståndaren vann på bättre spel oavsett om jag spelade fort eller långsamt v

IvarBlå2
Medlem
#3 Skrivet: 30 Jan 2017 18:55

Jag kan förstå att man med den spelstyrkan gör det ibland i öppningen men om han möter någorlunda jämbördiga spelare vilket man får anta så får hoonom nog lägga ner mycket mer än så. om man räknar motspel och slutspel Jag tycker det är omöjligt att ha den rankingen då

IvarBlå2
Medlem
#4 Skrivet: 30 Jan 2017 19:11

Och nu har du över 3200 så jag tror inte du har rätt i tids begreppen

HSK_Andreas
Moderator
#5 Skrivet: 30 Jan 2017 19:54

Du är fri att tro vad du vill. Jag är inte ensam om ett Elo-tal runt 2200 som spelar så här med ungefär samma resultat.

IvarBlå2
Medlem
#6 Skrivet: 30 Jan 2017 20:02

Då tackar jag för det Jag ser fram emot en följddebatt i samma ämne

rodel
Medlem
#7 Skrivet: 30 Jan 2017 20:21

Ivar
Kan man spela remi med mersmak mot Pia är +3200 på SO inget problem även om man drar snabbt.

rodel
Medlem
#8 Skrivet: 30 Jan 2017 20:42

Bara för att förtydliga. Jag åsyftade den remin Andreas nyligen spelade mot Pia.

IvarBlå2
Medlem
#9 Skrivet: 30 Jan 2017 20:51

Jag visste inte att Pia spelade här men det.kan ju vara ett undantagsfall Hursomhelst det skulle vara som om jag allltid tänkte 5 SEK i snitt i ett ttvåtimmarsparti

rodel
Medlem
#10 Skrivet: 30 Jan 2017 20:54

Nej det var inte här Andreas spelade med Pia.

IvarBlå2
Medlem
#11 Skrivet: 30 Jan 2017 21:04

Och jag kan inte komma ihåg någon plus 3200 spelare som jag har mött som har spelat. i närheten av 10 SEK i snitt på ett parti

HSK_Andreas
Moderator
#12 Skrivet: 30 Jan 2017 21:07

I snitt på ett parti eller i snitt per drag? Det är rätt stor skillnad.
Det beror också på vilken spelstil man har. Jag är nog mer av en blixt/snabbschackspelare än en långpartispelare. Jag har rätt bra statistik mot IM/GM när det gäller kortare betänketider, då jag spelar väldigt mycket på intuition och räknar rätt dåligt för att ha det rankingtal jag har. Visst händer det att jag använder mer tid än 10 sekunder, men lika gärna drar jag på 1-2 sekunder så...

rodel
Medlem
#13 Skrivet: 30 Jan 2017 21:08

Är väl sällan man vet vilken betänketid som faktiskt används på SO som verklig betänketid?

rodel
Medlem
#14 Skrivet: 30 Jan 2017 21:10

Sorry mitt mail var som svar till Ivar.

IvarBlå2
Medlem
#15 Skrivet: 30 Jan 2017 21:24 - Redigerad av: IvarBlå2

Andreas, se inlägg 1 och 2 där du besvarar mitt inlägg med att du för det mesta här på So spelar 10 SEK per drag. Det är det jag tycker är otroligt Det ska stå tänker

HSK_Andreas
Moderator
#16 Skrivet: 30 Jan 2017 21:34

OK, men det är den tid jag tror mig lägga ner i snitt. De allra flesta drag drar jag med 1-2 sekunders betänketid. 10 sådana gör att jag kan tänka 1 minut på ett drag och fortfarande ligga inom 10 sekunder/drag och 1 minuts betänketid är synnerligen ovanligt. Ibland händer det såklart.

HSK_MickevB
Medlem
#17 Skrivet: 30 Jan 2017 21:38

För min egen del och med en ELO spelstyrka ungefär i nivå med Andreas så spelar jag ibland inspirationslöst och drar väldigt snabbt, ungefär 10 sekunder/drag. Då tenderar jag att gå ner mot 3100 i ranking medan när jag tänker efter ordentligt, kanske 1-2 minuter per drag så är jag uppe runt 3300 i ranking här.

Det är flera spelare här som har betydligt lägre ranking än mig i närschack (kanske 300-400 lägre i ELO) men som fokuserar mycket mer på sina partier här än vad jag gör. Dessa brukar jag spela ganska jämnt med här om jag använder runt 20-30 sekunder i snitt per drag så jag tycker inte att Andreas historia är konstig på något sätt.

Dessutom vet jag vilken grym blixtspelare han är. Vi är som sagt ganska jämna i ELO men i blixt har jag inte mycket att sätta emot...

IvarBlå2
Medlem
#18 Skrivet: 30 Jan 2017 22:00

Andreas, du tror att du har rätt. Jag tror att du missbedömer tiden. Där har vi pudelns kärna. Säg att du spelar i snitt 40 drag per parti Jag finner det ändå omöjligt att du drar ett till två sekunder på de flesta dragen Mickeus inlägg ger jag. inte mycket för Ddet. är en partsinlaga

Vert
Medlem
#19 Skrivet: 30 Jan 2017 22:18 - Redigerad av: Vert

Det är naturligtvis upp till var och en att tro vad han/hon vill, men jag ser inget skäl att betvivla att vissa spelare, särskilt om de har en högre spelstyrka (t.ex. en bit över 2000 i Elo) och en mer "intuitiv" spelstil, kan spela väldigt snabbt här på sO och ändå hålla sig en bra bit över 3000 i sO-rating.

För egen del skulle jag utan tvekan vara en bra bit under 3000 i sO-rating om jag tänkte så lite som fem-tio sekunder/drag, men det betyder ju inte att detsamma gäller andra. Jag har spelat mot HSK_Andreas ett antal gånger och vet att han spelar snabbt, så jag ser inget skäl att ifrågasätta hans påståenden. Däremot ska man vara klar över att det inte är snyggt att använda sitt snabbspelande som ursäkt när man förlorar, men det har jag heller aldrig sett HSK_Andreas göra.

Nej, för egen del får jag nog acceptera att det finns spelare som kan använda en bråkdel av den tid jag lägger ned på sO-partierna och ändå spela jämnt med (eller t.o.m. bättre än) mig.

Gugubben
Medlem
#20 Skrivet: 30 Jan 2017 22:24

När man säger att man tänker tio sekunder per drag i genomsnitt så menar man troligen den kreativa processen där man är helt koncentrerad på att göra just det och inget annat.
Den verkliga tiden från det att man aktiverat ett visst parti, orienterat sig om vilket parti det är, och ställningen rent allmänt,den tiden blir betydligt längre än tio sekunder. Men tiden som används för att finna ett bra eller acceptabelt drag kan mycket väl bli tio sekunder i genomsnitt. Inget konstigt med det!

HSK_Andreas
Moderator
#21 Skrivet: 30 Jan 2017 22:41

Citerar: IvarBlå2, #18:
Andreas, du tror att du har rätt. Jag tror att du missbedömer tiden. Där har vi pudelns kärna. Säg att du spelar i snitt 40 drag per parti Jag finner det ändå omöjligt att du drar ett till två sekunder på de flesta dragen

Ok, säg 40 drag. Då har jag alltså 400 sekunder på mig om jag ska hålla 10 sekunder i snitt.
15 drag teori som jag lägger ner 2 sekunder per drag på = 30 sekunder på de första 15 dragen. Kvar blir 370 sekunder att göra 25 drag på eller nästan 15 sekunder per drag.
Jag har inget problem att spela både 1-minuters och 3-minuters, på hyfsad nivå. 1 minut mot 9 om jag spelar mot en 1500-1600-spelare normalt så vinner jag utan tvekan de flesta partierna. Då har vi ju även momentet med att flytta och trycka på klockan, så tiden man tänker är såklart kortare.

Som sagt, jag har helt ok statistik i blixt mot IM och GM. Har väl långt ifrån plus mot en spelare som Lasse Karlsson, men bjuder tillräckligt motstånd för att det ska bli bra partier med 3-minuter var på klockan...

Jag skulle som sagt aldrig någonsin drömma om att nämna detta som en ursäkt för ett förlorat parti.

Stockholm98
Medlem
#22 Skrivet: 30 Jan 2017 23:19 - Redigerad av: Stockholm98

Själv tänker jag alltid cirka 10sek/drag och nivån på dragen påverkas därefter. Förlorar därmed partier jag troligtvis inte hade förlorat om jag hade förbrukat mer tid och energi på dragen. Det är dock sjävklart inget jag skyller mina förluster på då det är mina egna val och prioriteringar. Låter därför helt rimligt att spelare med en hyfsad spelstyrka kan hålla 3200 genom att endast "rycka" och spela på intuition.

Undantaget är Kung Sture som trots förhållandevis låg närschacksrating knappt använder någon tid alls på dragen och ändå håller 3350+. Vill bara avsluta inlägget med en eloge till denna man

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 31 Jan 2017 00:14

Själv hamnade jag på förlust i öppningen i helgen när jag spelade Dala Open och tänkte i en halvtimme på mitt drag, jag förlorade partiet till slut ändå, men jag gjorde i alla fall ett parti av det. Därmed inte sagt att det inte finns spelare här som tänker i snitt tio sekunder per drag här, men vad är det då för mening att spela korr? Jag är bara lite undrande över detta...

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 31 Jan 2017 00:28

Citerar: Stockholm98, #22:
Undantaget är Kung Sture som trots förhållandevis låg närschacksrating knappt använder någon tid alls på dragen och ändå håller 3350+. Vill bara avsluta inlägget med en eloge till denna man

När du ändå nämner mig så vill jag framhålla att jag brukar tänka mellan 1 till 3 minuter på varje drag. Så inga 10 sekunder per drag för mig inte

IvarBlå2
Medlem
#25 Skrivet: 31 Jan 2017 09:02

Andreas, jag tycker det låter märkligt att. bara använda 1-2 SEK i öppningen även om man har tillgång till databas. Men det är en parentes Får du aldrig upp komplicerade ställningar som kräver minst 10. min för att du ska hitta det. bästa draget i många partier? Var och en får tro vad hoonom vill som sagt

Vert
Medlem
#26 Skrivet: 31 Jan 2017 09:21

Citerar: LNO1, #23:
Själv hamnade jag på förlust i öppningen i helgen när jag spelade Dala Open och tänkte i en halvtimme på mitt drag, jag förlorade partiet till slut ändå, men jag gjorde i alla fall ett parti av det. Därmed inte sagt att det inte finns spelare här som tänker i snitt tio sekunder per drag här, men vad är det då för mening att spela korr? Jag är bara lite undrande över detta...

Jag tror inte att det är så många som ser det som en möjligt att spela korrschack. Icke-klubbspelare ser det som en sida där man kan spela schack, rätt och slätt, medan klubbspelare i många fall ser det som ett komplement till klubbschacket. Endast ett fåtal ser och behandlar det nog som "riktigt" korrschack i bemärkelsen att de använder öppningsböcker och dito databaser, analyserar olika varianter ordentligt (och kanske använder motor) och så vidare. Vilket såklart också är upp till var och en.

Vad gäller tiden man lägger på öppningsdragen så är det inte alls orimligt att spela sekundsnabbt i början då man - särskilt om man har spelat i många år och kan sina öppningar - brukar ha ganska bra koll på både planer och exakta dragföljder de första tio-tolv dragen.

LNO1
Medlem
#27 Skrivet: 31 Jan 2017 09:37

Citerar: Vert, #26:
Vad gäller tiden man lägger på öppningsdragen så är det inte alls orimligt att spela sekundsnabbt i början då man - särskilt om man har spelat i många år och kan sina öppningar

Självklart!

IvarBlå2
Medlem
#28 Skrivet: 31 Jan 2017 10:00

Jag bara tycker. att det verkar orimligt på Andreas nivå att man ibland inte tänker 10-15 min. på ett partidrag. Öppningsdagen får man ofta ovanliga drag emot sig som man måste tänka längre tid än så. Och Vert jag trodde det var förbjudet att prata motorer här

IvarBlå2
Medlem
#29 Skrivet: 31 Jan 2017 10:03

Jag menar längre tid än 1-2 sek

HSK_Andreas
Moderator
#30 Skrivet: 31 Jan 2017 10:32

10-15 minuter på ett drag kan vänta när jag spelar långparti, men det är synnerligen ovanligt. Här har jag varken intresse eller tålamod för det. Kommer ett märkligt drag i öppningen så drar jag väl ett standarddrag. Blir jag lurad i en fälla så blir jag, mer är det inte med det.

. 1 . 2 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.