Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Gibraltar 2017
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#1 Skrivet: 27 Jan 2017 23:24

Som vanligt en fantastisk turnering med många i den absoluta världstoppen och dom flesta i den kvinnliga världstoppen. Bra kommentatorer med den underhållande Simon Williams som ankare och Jovanka Houska som duktig sidekick.

Och som grädde på moset kommer dom alltid underhållande och lärorika masterclass. Idag med Hou Yifan som imponerade på mig med fantastisk analysförmåga, hon verkar vara en hejare på att räkna långa och många varianter. Skulle inte förvåna mig om hon snart tar nästa steg i karriären och bräcker 2700-gränsen. Hon berättade att hon inte kommer spela damturneringar nu pga formatet på VM-matchen bland annat. Kommer göra henne gott och mer utvecklande att spela mot hårdare motstånd bland herrarna än att vara överlägsen mot sina kvinnliga kollegor.

Dagens lågvattenmärke stod snuskgubben Nigel Short för när han kommenterade Jovankas nya bok "Mating game" (som tydligen ska vara lite erotisk) om den var svårläst med "well, something is hard hö-hö".

Vert
Medlem
#2 Skrivet: 27 Jan 2017 23:52 - Redigerad av: Vert

Trevlig trådstart - tror du har helt rätt om Yifan! Jag minns emellertid att jag någon gång läste om en engelsk stormästare som mött Michael Adams (som ju f.ö. ligger bra till i årets Gibraltar) och vid efteranalysen insåg att han hade räknat igenom mycket fler och längre varianter än superstormästaren Adams. Adams hade emellertid vunnit partiet, och vid efteranalysen hade det visat sig att även om Adams inte hade räknat lika mycket och långt som sin motståndare så hade han en osviklig förmåga att räkna på "rätt" varianter, dvs. de mest relevanta. Jag tror att man ibland kan lura sig på spelare som är bra på att räkna men kanske har andra brister (men kan såklart inte bedöma om detta gäller Yifan).

Vad gäller Nigel Short har jag inte mycket till övers för honom - minns t.ex. hans djupt omakliga minnesruna över Tony Miles.

LNO1
Medlem
#3 Skrivet: 28 Jan 2017 00:29 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Vert, #2:
minns t.ex. hans djupt omakliga minnesruna över Tony Miles.

Han hade väl fått ta emot en del från Miles, och så länge denna var i livet var det väl inte helt förkastligt att replikera. Naturligtvis låter man de döda vara om de inte varit alldeles osedvanligt hemska människor. Till denna kategori hörde dock inte Miles. Däremot känner jag inte till minnesrunan du talar om.

TBchess
Medlem
#4 Skrivet: 28 Jan 2017 03:35 - Redigerad av: TBchess

Citerar: LNO1, #3:
Däremot känner jag inte till minnesrunan du talar om

Den finns publicerad på http://streathambrixtonchess.blogspot.se/2011/11/t en-years-ago-this-week.html

Spedicken
Medlem
#5 Skrivet: 28 Jan 2017 08:44

Nu har jag läst minnesrunan och där sjönk Nigel Short, han hade inte kunnat skriva en värre smutskastning om han så försökt.

Vert
Medlem
#6 Skrivet: 28 Jan 2017 09:53

Citerar: LNO1, #3:
Han hade väl fått ta emot en del från Miles, och så länge denna var i livet var det väl inte helt förkastligt att replikera. Naturligtvis låter man de döda vara om de inte varit alldeles osedvanligt hemska människor. Till denna kategori hörde dock inte Miles. Däremot känner jag inte till minnesrunan du talar om.

Det må vara hänt - är inte så insatt - men instämmer i vad du skriver om de döda. I övrigt: se gärna TBchess länk.

Citerar: Spedicken, #5:
Nu har jag läst minnesrunan och där sjönk Nigel Short, han hade inte kunnat skriva en värre smutskastning om han så försökt.

Instämmer. Det är ju inte bara biten om flickvännen, utan en hel del andra kommentarer och pikar (samt, inte minst, det som framkommer i kommentarerna till blogginlägget).

Vad gäller Gibraltar noterar jag att Erik Blomqvist fått en bra start och idag möter Peter Svidler. En spännande utmaning!

Spedicken
Medlem
#7 Skrivet: 28 Jan 2017 15:30

Citerar: Vert, #2:
Trevlig trådstart - tror du har helt rätt om Yifan! Jag minns emellertid att jag någon gång läste om en engelsk stormästare som mött Michael Adams (som ju f.ö. ligger bra till i årets Gibraltar) och vid efteranalysen insåg att han hade räknat igenom mycket fler och längre varianter än superstormästaren Adams. Adams hade emellertid vunnit partiet, och vid efteranalysen hade det visat sig att även om Adams inte hade räknat lika mycket och långt som sin motståndare så hade han en osviklig förmåga att räkna på "rätt" varianter, dvs. de mest relevanta. Jag tror att man ibland kan lura sig på spelare som är bra på att räkna men kanske har andra brister (men kan såklart inte bedöma om detta gäller Yifan).

Så sant, schack är inte bara taktik och varianträkning. Intuition och bedömning är lika viktigt.

Spedicken
Medlem
#8 Skrivet: 28 Jan 2017 15:31

Citerar: Vert, #6:
Vad gäller Gibraltar noterar jag att Erik Blomqvist fått en bra start och idag möter Peter Svidler. En spännande utmaning!

Erik Blomqvist utvecklas stadigt och är snart en 2600-spelare, det är jag helt övertygad om, gillar hans spelstil också.

Vert
Medlem
#9 Skrivet: 28 Jan 2017 20:45 - Redigerad av: Vert

Blomqvist knep en halva idag, och det var faktiskt Svidler som forcerade remin genom att gå in i en dragupprepning. Ett fint resultat för Blomqvist.

I övrigt vill jag slå ett slag för partiet Adams - Yifan. I vad som i förstone tycktes vara ett solklart remislutspel hade Adams sett längre och vann tack vare ett dragtvång. Klart imponerande.

Landroval
Medlem
#10 Skrivet: 29 Jan 2017 15:31

Kikade in det slutspelet och det är ju verkligen rasande grannt. Rekommenderat det för schackkompisar även utanför denna site. Helt klart värt en titt!

Dreadsome
Medlem
#11 Skrivet: 29 Jan 2017 18:20

Pia spelar ett intressant parti mot Yifan, missar från båda men underhållande.

Vert
Medlem
#12 Skrivet: 29 Jan 2017 20:59

Ja, det partiet kunde ha slutat hur som helst, men nog hade Cramling de finaste chanserna? Remi kändes väl ändå rättvist.

Blomqvist förlorade tyvärr idag. efter att ha gjort ett par fina resultat mot ett par ryska stormästare med Elotal över 2700 blev det förlust mot en spelare på under 2500. Märkligt hur det kan svänga.

I övrigt noterade jag (motvilligt) att Short slog Caruana, så nu är So tvåa i världen i flytande Elo.

LNO1
Medlem
#13 Skrivet: 30 Jan 2017 00:09

Nu har jag läst minnesrunan och där sjönk Nigel Short

Det verkar som om den gode Nigel inte kan skilja på vad som lämpar sig i tryck och vad som kan sägas på en middag i goda vänners lag, och kan man inte det bör man kanske avhålla sig från att skriva överhuvudtaget. Detsamma kan ju sägas gälla här i forumet Ursäkta ämnesavvikelsen, men det kändes angeläget på något sätt.

Dreadsome
Medlem
#14 Skrivet: 30 Jan 2017 00:48

Han kunde ju avslutat med ett parti där han slog Tony.

Landroval
Medlem
#15 Skrivet: 30 Jan 2017 06:36

Laurent Fressinet hittade en riktig mördare från tidigare jämn ställning igår. Kul när partier även på den nivån går från helt jämna till helt avgjorda på ett drag.

https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/trad ewise-gibraltar-masters-2017/6/1/17

rodel
Medlem
#16 Skrivet: 30 Jan 2017 18:50

Mja, det var en stor groda och ganska pinsam för drabbad spelare.
Tycker nog det är roligare när en vinst följer som en logisk följd.

Vert
Medlem
#17 Skrivet: 31 Jan 2017 10:43

Blomqvist förlorade igår, tyvärr.

En lite rolig detalj är att Maxime Vachier-Lagrave har vunnit mot "Berlinmuren" två dagar i rad - det händer inte ofta i världseliten!

Dreadsome
Medlem
#18 Skrivet: 31 Jan 2017 10:45

Ja han är väl en av de få i toppen som ger sig in i det där slutspelet fortfarande.

Vert
Medlem
#19 Skrivet: 31 Jan 2017 11:01

Ja, kanske - och att döma av hans resultat de två senaste dagarna har det varit rätt beslut!

Men du har nog, vid närmare eftertanke, rätt i att många spelar 4. d3, och kanske är det också Berlinmuren som är förklaringen till att italienskt (3. Lc4) fått ett uppsving?

LNO1
Medlem
#20 Skrivet: 31 Jan 2017 13:53 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Vert, #19:
och kanske är det också Berlinmuren som är förklaringen till att italienskt (3. Lc4) fått ett uppsving?

Säkert, det finns nog en hel del spelare i världseliten som har lust att spy trasor när den kommer på tal. Tänk dig att spela en och samma öppning i parti efter parti och att ägna huvuddelen av sitt yrkesliv åt en och samma ställning. F.ö var det väl hög tid för lite nya infallsvinklar på en så sund och ärevördig öppning som italienskt? Jag tror och framför allt hoppas att vi i framtiden kommer få se en mängd öppningar spelas. Likriktningen har i mitt tycke varit för stor. Som en bisats kan nämnas att vi fick se en kungsgambit spelas i Wijk an Zee mot självaste världstvåan, inte dåligt!

Landroval
Medlem
#21 Skrivet: 31 Jan 2017 15:20

Citerar: rodel, #16:
Mja, det var en stor groda och ganska pinsam för drabbad spelare.
Tycker nog det är roligare när en vinst följer som en logisk följd.

Visst var det en groda, och en rätt rejäl sådan. Det jag tyckte var lite roligt var att se att även spelare som är så långt mycket bättre än mig kan göra blunders som jag verkligen förstår och som blir så handfasta på något vis. Därmed inte sagt att jag vid brädet funnit det.

Dreadsome
Medlem
#22 Skrivet: 31 Jan 2017 16:25 - Redigerad av: Dreadsome

Citerar: Vert, #19:
Men du har nog, vid närmare eftertanke, rätt i att många spelar 4. d3, och kanske är det också Berlinmuren som är förklaringen till att italienskt (3. Lc4) fått ett uppsving?

Det är hela anledningen till att vi ser dessa öppningar skulle jag säga. Så jätte kul varje gång någon går in i slutspelet och vinner som vit tycker jag.

Spedicken
Medlem
#23 Skrivet: 31 Jan 2017 20:26

Hou Yifans parti igår där hon offrade damen var ett riktigt bra parti. Synd att hon är lite ojämn bara.

Vert
Medlem
#24 Skrivet: 31 Jan 2017 21:23 - Redigerad av: Vert

Citerar: Spedicken, #23:
Hou Yifans parti igår där hon offrade damen var ett riktigt bra parti. Synd att hon är lite ojämn bara.

Riktigt trevligt parti - stort tack för tipset!

Sett till den materiella balansen påminner det lite om Bronsteins klassiska damoffer i kungsindiskt, se t.ex. här eller nedan.

Av gårdagens parti var även Kacper Pioruns parti småtrevligt, med ett riktigt snabbt angrepp från ingenstans.

Landroval
Medlem
#25 Skrivet: 1 Feb 2017 19:32

David Anton, som jag ärligt talat inte hade koll på alls inför turneringen, är ensam ledare inför sista ronden. Extra imponerande är att han har mött Gelfand, Nakamura, MVL och nu senast Topalov, så det har verkligen inte varit en enkel väg han fått.

Landroval
Medlem
#26 Skrivet: 2 Feb 2017 11:46

Hou Yifan verkar upprörd över något.

https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/trad ewise-gibraltar-masters-2017/10/1/17

Vert
Medlem
#27 Skrivet: 2 Feb 2017 11:55 - Redigerad av: Vert

Oj, hon förlorade i fem drag, enligt spekulationer i protest mot någonting. Uppdatering: enligt spekulationer på ChessBomb handlar det om att hon är missnöjd över att ha fått/"tvingats" spela mot kvinnor nästan varje rond. Trodde inte att lottningssystemet tog hänsyn till sådan så det känns osannolikt att en (eventuell) protest mot slumpen kommer att ge resultat.

Partiet

Landroval
Medlem
#28 Skrivet: 2 Feb 2017 15:43

Det var mycket riktigt detta hennes missnöje var riktat mot. Arrangörerna menar att ingen fixning av lottningen har skett.

https://www.youtube.com/watch?v=OsV4Pf-1U0s

Vert
Medlem
#29 Skrivet: 2 Feb 2017 16:26

Man har ju svårt att förstå vad syftet med eventuell fixning skulle vara från arrangörens sida. Dessutom är ju Gibraltar-turneringen känd för sitt stora antal kvinnliga deltagare (då det finns en väl tilltagen prispeng till bästa kvinna) så det känns väl som om Gibraltar är den tävling där det är mest sannolikt att det ska hända. Sannolikheten borde inte vara helt orimlig, men det betyder ju iofs. ingenting. Nåväl, det kanske visar sig.

Gugubben
Medlem
#30 Skrivet: 2 Feb 2017 18:36

Att inte ens en kvinnlig världsmästare i schack förstår sig på sannolikhetsläran.
Det är självklart att det mindre sannolika utfallet blir verklighet ibland. Arrangörerna behöver inte fixa lottningen för att det mindre sannolika ska ske, och varför skulle de ha intresse av att fixa lottningen?
Inte äventyrar de de turneringens goda rykte med fixad lottning. Så korkade är de inte.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!