Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vem vill ni se som nästa utmanare till Carlsen och varför?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
IvarBlå2
Medlem
#1 Skrivet: 23 Jan 2017 17:19

Min favorit är Aronian Spelar intressant såväl i blixt som i långpartier och därmed även i snabbschack

lubbeluring
Medlem
#2 Skrivet: 23 Jan 2017 17:48

Nils Grandelius.

Vert
Medlem
#3 Skrivet: 23 Jan 2017 17:56

Jag tror att Caruana, Giri eller So skulle ha bäst chans, och således hoppas jag på någon av dem. Måste jag säga en spelare så får det bli Caruana.

Vad gäller Aronian så verkar han inte vara lika bra som han var för några år sedan, så jag tvivlar på att han skulle ha så mycket att komma med.

IvarBlå2
Medlem
#4 Skrivet: 23 Jan 2017 18:16

Hur bedömer du Karjakins chanser? Han spelade trots allt jämnt med Magnus Men han spelar så tråkigt

Spedicken
Medlem
#5 Skrivet: 23 Jan 2017 18:35

Karjakin hade sin chans och kommer säkert att vara långt framme nästa gång, men jag tror inte han räcker till och hoppas verkligen inte att han gör det pga den obeskrivligt tråkiga VM-matchen senast. Detsamma gäller Giri, tror inte han kommer räcka till i en utmanarturnering, han vinner för få partier, men skulle han lyckas och sen få möta Carlsen i en match, så kan den nog bli jämn, men tyvärr lika tråkig som Karjakin-matchen.

Jag tror det blir Carlsen-So i nästa VM-match. Andra heta kandidater är Caruana, Kramnik, Vachier-Lagrave och om det blir en turnering med få vinster, så kan väl tråkmånsarna Karjakin och Giri vara med där.

Sen hoppas jag på att Wei Yi ska ta ytterligare ett kliv och kanske vara upp där och nosa, men tveksamt om han kommer ha hårdheten i en lång utmanarturnering.

Spedicken
Medlem
#6 Skrivet: 23 Jan 2017 18:36

Nästan ända fram kommer som vanligt Peter Svidler vara.

IvarBlå2
Medlem
#7 Skrivet: 23 Jan 2017 18:52 - Redigerad av: IvarBlå2

Ja, jag håller med dig, farbrorjoAtt se Karjakin är tråkigare än att se tvättmaskinen snurra. Det var ju vem man helst vill se som utmanare. Håller fast vid Aronian som var rankad 3:a i Fide den 1:a November efter Anand ! och Carlsen

PeterTrsavec
Medlem
#8 Skrivet: 23 Jan 2017 18:59

Det vore intressant och se hur So skulle hävda sig i en VM matchen, visat bländande form samt att han spelar varierat. Jag hoppas på honom. Sen tror jag Kramnik skulle göra bra ifrån sig, en mycket rutinerad spelare med ett brett register och riktigt stark med de vita pjäserna, men frågan är väl, är han intresserad?

Landroval
Medlem
#9 Skrivet: 23 Jan 2017 19:49

So känns ju som många är inne på väldigt het, men är samtidigt rätt ny i yppersta eliten. Jag tror mycket på Caruana som nästa utmanare, tror det hade blivit väldigt spännande match med!

J_Ahlin
Medlem
#10 Skrivet: 23 Jan 2017 19:54

Förstår inte riktigt det tråkiga i Karjakins spel. Enligt mig är det Carlsen som är den tråkiga. Att det blev tråkiga partier är väl mer en fråga om hur båda svarade på varandras drag.

Jag skulle vilja se fler drabbningar mellan Grandelius & Carlsen Kanske ett tag tills han når kandidatturneringarna - vet inte om det är rakt av på rating eller ifall det finns en kvaltävling till även denna (även denna som i kval till titelmatch)

Vert
Medlem
#11 Skrivet: 24 Jan 2017 11:42

Vem man vill se som nästa utmanare beror ju också på vad man vill se för match. Ur patriotisk synvinkel hoppas jag förstås på Grandelius som nästa utmanare, men han vore chanslös.

Vill man se en "rolig" VM-match (vad det nu är - det ligger såklart i betraktarens öga) - utan att bry sig om resultatet så kan man ju tänka sig andra utmanare än om man vill se en jämn, hård match.

Som jämnast och hårdast tror jag att det skulle bli mot Kramnik eller Giri (eller möjligen Karjakin, men han har ju redan haft sin chans).

Mer intressanta matcher, men inte nödvändigtvis lika jämna, föreställer jag mig att det skulle bli mot Caruana, So och Aronian.

LNO1
Medlem
#12 Skrivet: 24 Jan 2017 12:10

Caruana. Tror dessutom att han skulle ha en relativt stor chans att vinna

IvarBlå2
Medlem
#13 Skrivet: 24 Jan 2017 13:48

Har Anand gjort sitt? Det är så många spekulationer så jag kan inte heller låta bli. Inte för att jag vill se honom i en match till Men han blir bättre hela tiden och på FIDEs rankinglista ligger han som "Greven av monthe Christo" etta 2 poäng före Carlsen! Osannolikt och jag ska säga att var för den 1:a November

Vert
Medlem
#14 Skrivet: 24 Jan 2017 14:16

Pratar du om november 2010? Carlsen har varit världsetta oavbrutet sedan juli 2011.

IvarBlå2
Medlem
#15 Skrivet: 24 Jan 2017 14:22 - Redigerad av: IvarBlå2

Måste ha varit en gammal lista jag tittade på men Vachier-Lagrave på 5:e plats kunde också varit en "dragkamp" Vad jag minns så är han en okonventionell lirare

Vert
Medlem
#16 Skrivet: 24 Jan 2017 22:59

Jag föreslår att vi håller oss till de schackspelare som har en realistisk möjlighet att kvalificera sig till en VM-match.

LNO1
Medlem
#17 Skrivet: 24 Jan 2017 23:19

Citerar: Spedicken, #6:
Nästan ända fram kommer som vanligt Peter Svidler vara.

En oerhört skicklig, ständigt underskattad spelare. Jag skulle gärna se honom mot Carlsen.

TBchess
Medlem
#18 Skrivet: 24 Jan 2017 23:37

Hade gärna sett en Ivanchuk i högform mot Carlsen.

Annars skulle VM-matcherna behöva en spelare som Jobava, Morozevich, Shirov eller Rapport för att leva upp lite.

Av de lite mer troliga kandidaterna skulle jag gärna se Mamedyarov, Eljanov eller Grischuk.

Dreadsome
Medlem
#19 Skrivet: 25 Jan 2017 14:00

Jag hade tyckt det var fantastiskt kul att se Peter Svidler någon gång få chansen att spela om en VM titel. Det får väl bli nästa då, sen är det nog absolut för sent.

lubbeluring
Medlem
#20 Skrivet: 25 Jan 2017 14:02

Peter Svidler vore kul att se i Vm-match men vem ska då
kommentera spelet så bra som han gör.

IvarBlå2
Medlem
#21 Skrivet: 25 Jan 2017 14:45

Kanske Grandelius

lubbeluring
Medlem
#22 Skrivet: 25 Jan 2017 15:14

Ja, eller någon som är lika mästerlig på slutspel som Carlsen.
En fight ända in i kaklet.

IvarBlå2
Medlem
#23 Skrivet: 25 Jan 2017 17:33

Ulf A kan ju ställa upp men jag tvivlar på att han är lika verbal och underhållande som Svidler. Nu är det. också inte sekundanter som är ämnet här

Dreadsome
Medlem
#24 Skrivet: 25 Jan 2017 17:51

Citerar: lubbeluring, #20:
Peter Svidler vore kul att se i Vm-match men vem ska då
kommentera spelet så bra som han gör.

Samma tanke slog mig. Seirawan kanske?
Citerar: IvarBlå2, #23:
Nu är det. också inte sekundanter som är ämnet här

Sekundant och kommentator är två helt olika saker, även om inte det heller är ämnet.

IvarBlå2
Medlem
#25 Skrivet: 25 Jan 2017 18:02 - Redigerad av: IvarBlå2

Tungvrickning där, annars tycker jag att det är en kul idé . Men det kanske inte är din starkaste egenskap??

Dreadsome
Medlem
#26 Skrivet: 25 Jan 2017 18:15

Om det var mig du svarade så har jag absolut ingen aning om vad du talar om eller vad du frågar mig.

IvarBlå2
Medlem
#27 Skrivet: 25 Jan 2017 18:22

Jag bara undrar fall du inte kan se det humoristiska i det?

Dreadsome
Medlem
#28 Skrivet: 25 Jan 2017 18:42

i vad?

IvarBlå2
Medlem
#29 Skrivet: 25 Jan 2017 18:48

I Ulf som kommentator

chessexplorer
Medlem
#30 Skrivet: 25 Jan 2017 19:03

Ulf är en bra kommentator. Det är inget konstigt med att låta honom kommentera spelet. Vad är komiskt?

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!