Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Avbytesvarianten i Franskt
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
PeterTrsavec
Medlem
#1 Skrivet: 18 Jan 2017 17:30

Startar en tråd kring avbytesvarianten i Franskt, då ett flertal inlägg i min tråd kring Sh6 innehållet avbytesvarianten. Så nu har berörd möjlighet att diskutera varianten i en egen tråd.
Varför har avbytesvarianten ryktet om sig att vara en remiöppning?
Varför anser Kasparov att Sf3 följt av c4 är vits bästa alternativ mot avbytesvarianten?

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 18 Jan 2017 18:31 - Redigerad av: sture_lindberg

Avbytesvarianten är bra just för att slippa alla varianter i franskt parti.Man slipper att plugga in ca 20-talet olika varianter svart kan utsätta vitspelaren för.

Efter e4-e6 ,d4-d5 ,exd4-exd4. så kan man börja spela utan att svartspelaren fått sina fördelar med att vara "franskexpert".

Finns inget som säger att det nu skulle vara remi.
Vit har fortfarande en liten fördel då han just nu är vid draget.

Efter normaldraget 4 .Sf3 så ligger vitspelaren på plus 0,30 enligt datorn.
Varför ska det behöva bli remi ? bara en gammal fördom .

Vit har minst lika stor chans att vinna då han spelar avbytesvarianten (där i stort sätt bara förnuft behövs) Än om att han väljer att lära sig alla varianter som kan uppstå i alla franska varianter.

Varför lägga krut på sånt om det inte behövs ?

Spar krafterna till slutspelet i stället.Det är DÄR det behövs

Gugubben
Medlem
#3 Skrivet: 18 Jan 2017 19:09

Varför vänta ända till slutspelet när man kan avgöra redan i öppningen eller tidigt i mittspelet?

IvarBlå2
Medlem
#4 Skrivet: 18 Jan 2017 19:20

Brukar vara svårt i avbytes

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 18 Jan 2017 19:24 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Gugubben, #3:
Varför vänta ända till slutspelet när man kan avgöra redan i öppningen eller tidigt i mittspelet?

Menar du att vit kan avgöra snabbt om han spelar franskt ? vad gör du då för superdrag ?

Men avbytesvarianten bygger just på att man oftast får ett angenämt slutspel.

Gugubben
Medlem
#6 Skrivet: 18 Jan 2017 19:31

Även i avbytesvarianten går det att komplicera ställningen. Om man vill och vågar ta risker

gubbengrå
Medlem
#7 Skrivet: 18 Jan 2017 19:35 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Gugubben, #6:

Även i avbytesvarianten går det att komplicera ställningen. Om man vill och vågar ta risker

Intressant! Är det vit eller svart som komplicerar? Och hur går det till?

Gugubben
Medlem
#8 Skrivet: 18 Jan 2017 19:41

Inlägg 7 har jag svårt att ta på allvar. Du skojar väl?

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 18 Jan 2017 20:02

Kan du beskriva hur man komplicerar i avbytesvarianten då Gogubben ?

gubbengrå
Medlem
#10 Skrivet: 18 Jan 2017 20:12

Citerar: Gugubben, #8:
Inlägg 7 har jag svårt att ta på allvar. Du skojar väl?

Nej då! Det är en seriös fråga. Men om du nu inte vill svara, så är det också ok.

rodel
Medlem
#11 Skrivet: 18 Jan 2017 20:16

Eftersom Kasparov spelat det som vitt vid några tillfällen kan en rekommendation vara att kolla upp hur han spelade.

gubbengrå
Medlem
#12 Skrivet: 18 Jan 2017 20:27

Tack för svaret rodel!

Vert
Medlem
#13 Skrivet: 18 Jan 2017 20:37

Jag är av uppfattningen att alla öppningar kan användas till att vinna (och förlora) schackpartier. Problemet med avbytesvarianten i franskt är väl att det är en av ytterst få varianter (tillsammans med avbytesvarianten i slaviskt och Berlinerförsvaret med 5. Te1) där det direkt uppstår en helt öppen linje. Eftersom båda spelarna har fått en klassisk schackskolning tenderar de att besätta den öppna linjen, och i ett huj har alla pjäser bytts bort. Nog går det att komplicera spelet i avbytesvarianten, men öppningens inneboende struktur gynnar nog remisträvanden (liksom den slaviska motsvarigheten och ovannämnda Berlinervariant).

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 18 Jan 2017 20:49

Citerar: Vert, #13:
men öppningens inneboende struktur gynnar nog remisträvanden

Nja jag anser ju att den gynnar den som är bäst på slutspel.

I och med att det ofta kan bli
långa slutspel i denna variant.
Så det är en variant för de som har tålamod och anser sig duktiga just i slutspel.
Så jag gillar den

Vert
Medlem
#15 Skrivet: 18 Jan 2017 20:54

Min tanke var att det måste finnas en obalans för att det ska vara meningsfullt att försöka vinna slutspelet, men detta gäller kanske bara på den högsta nivån (och den är jag, ska gudarna veta, långt ifrån). Hur som helst, trevligt att du gillar varianten!

(Jag har f.ö. spelat varianten själv en gång som vit: 1. e4 e6 2. d4 d5 3. exd5 exd5 4. Ld3 Sc6 5. c3 och jag fick så småningom till ett kungsangrepp och vann.)

PeterTrsavec
Medlem
#16 Skrivet: 18 Jan 2017 20:56

Citerar: Vert, #13:
avbytesvarianten i franskt

Jag tycker den är svår att spela mot med båda färgerna. Vad händer på denna dragföljd?

1.e4 e6 2. d4 d5 3. exd5 exd5 4. Lf4 ...? Försvinner svartsfältslöpare position på d6.

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 18 Jan 2017 21:03 - Redigerad av: sture_lindberg

Svart gör 4. Ld6 och har utjämnat spelet fullständigt.

4, Sf3 eller 4. Ld3 är vits bästa drag.

PeterTrsavec
Medlem
#18 Skrivet: 18 Jan 2017 21:23

Citerar: sture_lindberg, #17:
Svart gör 4. Ld6 och har utjämnat spelet fullständigt

Hur kan Du påstå att det är utjämnat?

HSK_Andreas
Moderator
#19 Skrivet: 18 Jan 2017 21:30

Jag har spelat den som vit i ett parti i SM för många år sedan. Folk trodde jag var ute efter remi, men jag spelade på vinst. Vit kommer inte bättre på något vis och man får ingen obalans, men om svart tappar tålamodet och ska "hitta på något" så brukar det gynna vit. Det är rätt vanligt att svart tappar tålamodet, eftersom man kommer in i ställningar man inte vill ha, inte för att de är dåliga utan för att de är "tråkiga".
Jag vann partiet som nämnts ovan, mot en högre rankad spelare, men i stort spelar jag hellre något jag själv tycker är roligare.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 18 Jan 2017 21:31 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: PeterTrsavec, #18:
Hur kan Du påstå att det är utjämnat?

Påstå och påstå..jag anser det.

Hur menar du ?.ska jag visa en massa exempel att det blir trolig remi ?

rodel
Medlem
#21 Skrivet: 18 Jan 2017 22:08

Jag kan tänka mig att för spelare som är duktiga i slutspel är avbytesvarianten ett bra val som både vit och svart.
På yttersta elit nivån kan jag tänka mig att den inte passar, av anledningen att ingen obalans finns och är svår att uppnå, för den vitspelaren som har ambitioner. Men, samtidigt har ju självaste Kasparov spelat den...

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 18 Jan 2017 22:16

Citerar: rodel, #21:
Jag kan tänka mig att för spelare som är duktiga i slutspel är avbytesvarianten ett bra val

Ja och det är den ena anledningen varför just jag spelar den

Den andra anledningen är att svartspelaren som valt franskt mot mig inte ska få någon fördel med sitt teorikunnande i franskt.

2 flugor i en smäll med andra ord.

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 19 Jan 2017 00:14 - Redigerad av: LNO1

Citerar: rodel, #21:
Jag kan tänka mig att för spelare som är duktiga i slutspel är avbytesvarianten ett bra val som både vit och svart.

Jag är inte helt säker på det. Som svart känner jag att jag inte har något val än att gå in i den om vit slår bonden, vad ska jag annars ta mig till om han slår bonden på d5? Jag har försökt att tråka mig till vinster som svart genom att vara tålmodig och vänta på missen som sällan kommer, i alla fall undflyr den mig oftast om det är en spelare med likvärdig spelstyrka jag möter.

Om jag möter någon högrankad så lyser avbytesvarianten med sin frånvaro oftast, eftersom vit vet att det blir alltför balanserat och att svart har då alldeles för stora remichanser. Det spelar ju faktiskt ingen roll om man är jätteduktig i slutspel, är ställningen bara tillräckligt jämn så vet man ju också att man kan ju inte tvinga motspelaren att göra misstag.

Jag gillar inte det balanserade förflackade spelet speciellt mycket, det blir för sterilt och tråkigt utan några reella chanser. Berlinerförsvaret i spanskt däremot som ett exempel tycker jag nog inte är ett exempel på en sådan förflackad ställning, där har nog den med det större slutspelskunnadet mycket goda chanser att utnyttja det. Att det så ofta blir remi i yttersta eliten i den beror nog på att på den nivån har de flesta likvärdiga och mycket omfattande slutspelskunskaper gissar jag.

Min rekommendation till någon som är skicklig på slutspel är att spela gärna någon av de huvudvarianter som finns, tids nog kommer nog partiet till slutspelet ändå och har du då tur kanske du t.o.m har en fördel i slutspelet att arbeta med.

Vert
Medlem
#24 Skrivet: 19 Jan 2017 00:22 - Redigerad av: Vert

Citerar: LNO1, #23:
Berlinerförsvaret i spanskt däremot som ett exempel tycker jag nog inte är ett exempel på en sådan förflackad ställning, där har nog den med det större slutspelskunnadet mycket goda chanser att utnyttja det. Att det så ofta blir remi i yttersta eliten i den beror nog på att på den nivån har de fllesta likvärdiga och mycket omfattande slutspelskunskaper gissar jag.

Jag vill bara förtydliga att jag syftade på Berlinerförsvaret med 5. Te1, ej huvudvarianten med 5. d4. I huvudvarianten finns det mycket spel kvar tack vare den obalanserade ställningen, men efter (1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lb5 Sf6 4. O-O Sxe4) 5. Te1 Sd6 6. Sxe5 Le7 7. Lf1 tenderar det att bli helt symmetrisk bondeställning, generalavbyten på e-linjen och remi. Samma tendens ser man, tycker jag, i avbytesvarianterna i slaviskt (1. d4 d5 2. c4 c6 3. cxd5 cxd5, om än på c-linjen) och franskt (1. e4 e6 2. d4 d5 3. exd5 exd5).

LNO1
Medlem
#25 Skrivet: 19 Jan 2017 00:24

Citerar: Vert, #24:
Jag vill bara förtydliga att jag syftade på Berlinerförsvaret med 5. Te1, ej huvudvarianten med 5. d4. I huvudvarianten finns det mycket spel kvar tack vare den obalanserade ställningen, men efter (1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lb5 Sf6 4. O-O Sxe4) 5. Te1 Sd6 6. Sxe5 Le7 7. Lf1 tenderar det att bli helt symmetrisk bondeställning, generalavbyten på e-linjen och remi.

Läste slarvigt som vanligt, borde ha litat på att du hade rätt förstås

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 19 Jan 2017 00:29 - Redigerad av: sture_lindberg

(1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lb5 Sf6 4. O-O Sxe4) 5. Te1 Sd6 6. Sxe5 Le7 7. Lf1 tenderar det att bli helt symmetrisk bondeställning, generalavbyten på e-linjen och remi.

Citerar: LNO1, #23:
Berlinerförsvaret i spanskt däremot som ett exempel tycker jag nog inte är ett exempel på en sådan förflackad ställning, där har nog den med det större slutspelskunnadet mycket goda chanser att utnyttja det.

Är inte detta att frångå trådens ämne ? Den ska handla om avbytesvarianten i franskt .

Var det inte viktigt att vi skulle hålla oss till trådens ämne ? Men beror det på VILKA som frångår det givna ämnet ?

Ämnet är alltså : Avbytesvarianten i Franskt ,om nu någon missat detta.

LNO1
Medlem
#27 Skrivet: 19 Jan 2017 00:37

Citerar: sture_lindberg, #26:
Är inte detta att frångå trådens ämne ? Den ska handla om avbytesvarianten i franskt .

Jag och Vert gjorde jämförelser mellan avbytesvarianten och berlinerförsvaret så vi frångick inte ämnet alls.

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 19 Jan 2017 00:40

Om man börjar att diskutera en öppning som INTE är avbytesvarianten i franskt så har man kommit bort ifrån själva ämnet--Eller menar du verkligen att bara för att Vert är moderator skulle det gå ann ?

Håll er till ämnet tycker jag...

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 19 Jan 2017 00:43

Citerar: PeterTrsavec, #1:
Så nu har berörd möjlighet att diskutera varianten i en egen tråd.

Så här skrev Peter i sitt första inlägg.Att han hade skapat en tråd till mig..Alla vet ju att det är mig han syftar på när han använder sig av ordet "berörd"...

Och då komma att diskutera andra öppningar än avbytesvarianten i franskt tycker jag inte är på sin plats alls.

LNO1
Medlem
#30 Skrivet: 19 Jan 2017 00:51

Samma tendens ser man, tycker jag, i avbytesvarianterna i slaviskt (1. d4 d5 2. c4 c6 3. cxd5 cxd5, om än på c-linjen) och franskt (1. e4 e6 2. d4 d5 3. exd5 exd5).

Usch ja, jag som är amatör gör som Roman Dzindzichashvili uppmanade till i en video: Som amatör förväntas du att spela intressant schack. Vad han syftade var ju förstås att genom att ta tag i problemen i en öppning så blir du till slut en skicklig spelare. Avbytesvarianten i franskt toppar knappast listan över intressanta öppningar...

. 1 . 2 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.