Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Apropå tråden "Franskt framskjutningsvarianten med Sh6"
<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#91 Skrivet: 31 Jan 2017 13:57

Citerar: lubbeluring, #120:
Det är skönt att höra att magin inte försvinner ju bättre
spelare man är.

Nu är ju mina ord knappast några kungsord, men det är likaledes skönt att höra att man kan vara villig att lyssna på argument.

lubbeluring
Medlem
#92 Skrivet: 31 Jan 2017 15:12

Jo, jag kom att tänka på det allmänna talesättet att
"ju mer man lär sig, desto mindre vet man."
Det gäller säkert schack också.

Gugubben
Medlem
#93 Skrivet: 1 Feb 2017 19:58

Eller "ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man vet"
Det är ofta de fåkunniga som tror de har full koll.

lubbeluring
Medlem
#94 Skrivet: 1 Feb 2017 20:13

Citerar: Gugubben, #93:
Eller "ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man vet"

Jo, så ska det vara.

LNO1
Medlem
#95 Skrivet: 1 Feb 2017 21:30

Citerar: lubbeluring, #92:
Jo, jag kom att tänka på det allmänna talesättet att
"ju mer man lär sig, desto mindre vet man."
Det gäller säkert schack också.

Citerar: Gugubben, #93:
Det är ofta de fåkunniga som tror de har full koll.

Så är det nog!

Här har vi en annan schackälskare, GM som han är:
https://www.youtube.com/watch?v=iLH-hm4XhmE
Fint parti han visar, och frispråkig som alltid!

gubbengrå
Medlem
#96 Skrivet: 7 Feb 2017 11:39 - Redigerad av: gubbengrå

Apropå trådens ämne: diverse spelöppningsvarianter, + frågan om hur man blir en bättre spelare:
En minnesvärd banalitet masar sig fram ur gömmorna: Det hände sig i den lilla klubb vars födelse jag hade förmånen att övervara. Jag var redan klubbspelare, så jag jag kände mig först inte kallad, när en maskinskötare på jobbet gick runt och frågade alla om de ville vara med i en schackklubb. Men samtidigt kunde jag inte göra annat än att eftertryckligt uppmuntra hans initiativ. Det behövdes egentligen inte alls. Han gick verkligen laget runt, frågade varje kotte, och han gick flera varv dessutom. När jag märkte att folk började ge slingrande svar, kände jag mig förpliktigad att försöka dämpa honom. På den vägen var det. Jag blev allt mer engagerad i denna tillkommelse.

Maskinskötaren blev den nya klubbens ordförande, ett alldeles utmärkt val, måste jag säga. Han var som född för denna syssla. Som spelare var han väl "hyfsad nybörjare", men trodde sig vara mer. Säkerligen blev han desillusionerad av motgångar i klubbens första KM. Men det märktes inte alls på hans goda humör, och det gick aldrig ut över hans driftighet och omsorg om allas trivsel.

Denna sanna entusiast hade från början sett upp till mig i egenskap av "riktig klubbspelare", och hade tydligen en allmänt överdriven uppfattning om min förmåga, vilket inte minst framgick av en sån här fråga, som han ändå ställde några år efter klubbens födelse : "Kan inte du visa mig en öppning som alltid leder till vinst"?

Jag minns inte vad jag svarade, antagligen hann jag aldrig svara, antagligen blev jag ställd, som det heter. Antagligen blev jag mer ställd över att en sådan fråga överhuvudtaget kunde ställas, än av att jag faktiskt inte kunde svaret.

En mera logiskt lagd medlem i den entusiastiska skaran, hade hört frågan och svarade i stället för mig, med ett litet skratt: "Om det finns en sådan öppning, så är schack egentligen inte något riktigt spel." Det var ett bra svar måste jag säga, även om det inte gav något åt frågeställaren, åtminstone inte något av vad han efterfrågade.

När jag hämtat mig och återfått min fattning, introducerade jag Stonewall som vit för ordföranden. Även om detta inte var exakt vad han frågat[u] efter, så tror jag ändå att det var [u]vad han var ute efter. Han fick en dragföljd som var lätt att lära utantill, och som förde teoretiskt längre in i spelet, än vad han någonsin lyckats ta sig innan. Om han sen skaffade sig rutin på öppningen, (och en allmänt högre spelstyrka), så skulle han kanske hos svagare motståndare kunna skapa illusionen av att hans öppning "alltid ledde till vinst." Som situationen var just då, så var emellertid detta inte alls fallet.

Nästa rond i KM blev minnesvärd. Ordföranden mötte övermäktigt motstånd, en erfaren klubbspelare. Vår naive hjälte spelade frejdigt upp de drag han memorerat. Den erfarne trasslade in sig i ett olösligt dilemma och måste förlora kraftigt mycket material. Vid det här laget var spelarnas respektive kroppsspråk mycket avslöjande: Den erfarne hade "hög ansiktsfärg", och tycktes andas in mer än vad han kunde andades ut. Vår hjältes oavsiktliga rörelser vittnade om både oro och iver.

Den scenen sitter kvar i minnet, däremot minns jag inte hur det slutade. Tror att ordföranden till slut förlorade, efter att han upprepade gånger misshandlat sin fördel.

Jag berättar denna episod därför att den illustrerar många av de frågor som tråden anknyter till. Den fråga som mitt eget agerande här ställer är (bland annat): "Vilka råd kan en erfaren spelare egentligen ge en mindre erfaren, och bli förstådd?" Den fråga som ordförandens agerande väcker är (bland annat): "Vad kan en mindre erfaren spelare förvänta sig för hjälp av en erfaren spelare?"

lubbeluring
Medlem
#97 Skrivet: 7 Feb 2017 15:18

Hur ser Stonewall ut.
Några drag framåt?

PeterTrsavec
Medlem
#98 Skrivet: 7 Feb 2017 15:38

Citerar: gubbengrå, #96:
erfaren spelare egentligen ge en mindre erfaren

Ett mycket intressant text att läsa. Ser man till min tråd med Sh6, så fick vi ett inlägg av Martin Lokander där han berättade lite av sin egen erfarenhet kring draget. Vilket var super positivt.

PeterTrsavec
Medlem
#99 Skrivet: 7 Feb 2017 15:42

Citerar: lubbeluring, #97:
Stonewal

Det handlar väl om att bönderna på f5 e6 d5 c6 och löparen på d6 och springare på f6, men jag är inte säker, har aldrig spelat den. Det man läst kring den, är att den är väldigt stabil och det är jobbigt för vit att ta sig igen. Några partiexempel?

Malvan
Medlem
#100 Skrivet: 7 Feb 2017 15:59 - Redigerad av: Malvan

Det polska odödliga

Glücksberg - Najdorf, Warszawa 1935
Holländskt parti, Stonewall

<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Du måste logga in för att kunna posta!