Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Apropå tråden "Franskt framskjutningsvarianten med Sh6"
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#31 Skrivet: 18 Jan 2017 16:19

Citerar: Dreadsome, #28:
Jag tror att för spelare på vår nivå så kan det vara smart att hålla sig till så få öppningar som möjligt.

Ja den åsikt omhuldade jag länge för att på senare tid starkt ifrågasätta, inte det teoretiska värdet av den strategin, utan de praktiska implikationer den kan få. För att ta mig själv som exempel när jag började spela klubbschack: Jag valde mina öppningar efter de rekommendationer jag fick och höll mig till dessa slaviskt. Detta gjorde jag utan att ens prova några andra öppningar. Följden blev att jag fick en starkt begränsad repertoar och dessutom inte fick någon chans att egentligen kunna första vad som var mina styrkor respektive svagheter. G_arvid talar om detta i sitt inlägg :

Citerar: G_arvid, #19:
Personligen tycker jag det är väldigt viktigt att känna sig själv och veta var man har sina styrkor och svagheter.

så rent logiskt sett borde kanske den första åtgärden man vidtar som schackspelare att ta reda på var man står, och hur kan man göra det utan att prova olika öppningar t.ex?

PeterTrsavec
Medlem
#32 Skrivet: 18 Jan 2017 17:26

Citerar: LNO1, #31:
öppningar

LNO1 och undertecknad hade en diskussion över en lunch just detta med öppningar kontra slutspel. Ser bara på mig själv, det är kul att studera öppningar, händer mkt i böckarna, bivarianter etc mot att studera slutspel, som är i slutet av partierna, ofta långa räknevarianter och allmänt svårt. Trots att det är grunden för att utvecklas som schackspelare.

Dreadsome
Medlem
#33 Skrivet: 18 Jan 2017 17:58 - Redigerad av: Dreadsome

Citerar: LNO1, #31:
så rent logiskt sett borde kanske den första åtgärden man vidtar som schackspelare att ta reda på var man står, och hur kan man göra det utan att prova olika öppningar t.ex?

Helt rätt alla råd kommer ju att vara mer eller mindre nyttiga beroende på hur långt man kommit i sitt spel. Jag målar med stora penslar och inga råd är på något sätt menade att följa dogmatiskt. Naturligtvis ska man prova så många öppningar som möjligt, men med begränsad tid så tror jag man har mycket att vinna på att kunna ett fåtal strukturer riktigt bra än att veta lite om alla. KISS är Keep it Simple Stupid

Men om man verkligen vill ta reda på vart man står så tror jag än en gång att skaffa sig en bra tränare är den absolut mest effektiva vägen. Att slippa uppfinna hjulet igen själv så att säga.

sture_lindberg
Medlem
#34 Skrivet: 18 Jan 2017 18:49

Och vad hittar man dessa tränare ? Är det gratis ?

Gugubben
Medlem
#35 Skrivet: 18 Jan 2017 19:44

På Youtube har du tillgång till flera mycket kompetenta 'tränare', om du inte har någon på klubben.

sture_lindberg
Medlem
#36 Skrivet: 18 Jan 2017 20:01

Personliga tränare ?

Vert
Medlem
#37 Skrivet: 18 Jan 2017 20:33

Det är väl ingen som har sagt att det är gratis med personlig tränare. Men med tanke på alla hundra- och tusenlappar som många schackspelare lägger på schackböcker och -resor så är det väl inte orimligt att betala en slant för några timmar med en kompetent schacktränare. Jag vet ju inte vad det kostar, men för samma pris som en schackbok borde man kunna få en eller ett par timmar med en tränare och det är förmodligen en mycket bättre investering i ens schackutveckling än den där ytterligare slutspelsboken som aldrig gör annat än att samla damm!

sture_lindberg
Medlem
#38 Skrivet: 18 Jan 2017 21:35

Skulle aldrig lägga ut en summa på en tränare.

Jag måste ju få bestämma själv hur jag ska spela.. Det är ju det som är det roliga.

kan förstå att nybörjare och barn behöver tränare,men det är ju en helt annan sak.

rodel
Medlem
#39 Skrivet: 18 Jan 2017 22:16

Vill man utvecklas så är en tränare, coach, mentor värdefulla hjälpmedel. Precis som man behöver lärare även för mer avancerade studier i olika akademiska ämnen.

Dreadsome
Medlem
#40 Skrivet: 18 Jan 2017 22:16

Citerar: Gugubben, #35:
På Youtube har du tillgång till flera mycket kompetenta 'tränare', om du inte har någon på klubben.

Jag tänkte nog mer på en personlig tränare som kan gå igenom dina partier och hitta svagheter styrkor mm. för att optimera träningen. Youtube video fyller väl samma funktion som en bok eller DVD. Schack är ju inget undantag från allt annat här i världen. Ska du bli bra på något så är det alltid bättre att ha en tränare/mentor eller vad man nu vill kalla det. Titta på vilken elitidrottare som helst. De som tagit sig fram utan tränare är inte många.

sture_lindberg
Medlem
#41 Skrivet: 18 Jan 2017 22:21

Citerar: Dreadsome, #40:
Titta på vilken elitidrottare som helst.

jaha det är eliten du talar om..Men vi vanliga dödliga som har ett ELOtal mellan 1200-2000, är det verkligen en tränare vi ska lägga ner våra pengar på ?

Vert
Medlem
#42 Skrivet: 18 Jan 2017 22:25

Ja, om vi vill utvecklas. Om vi inte har några sådana ambitioner behöver vi inte slösa några pengar.

sture_lindberg
Medlem
#43 Skrivet: 18 Jan 2017 22:28

Citerar: Vert, #42:
behöver vi inte slösa några pengar.

Bra !

Ambitioner är inget fel att ha.
Men man kan skaffa sig schackkunskap på olika vis.

Dreadsome
Medlem
#44 Skrivet: 18 Jan 2017 22:29

Ja jag är helt övertygad om att det är den snabbaste vägen för alla att bli bättre. Om man sedan tycker det är värt det är ju upp till var och en och en helt annan sak. Tråden handlar om effektivaste vägen att bli bra, inte den billigaste vägen.

rodel
Medlem
#45 Skrivet: 18 Jan 2017 22:30

Helt rätt. Den bästa träningen brukar ju vara den som blir av och den som är rolig.

Vert
Medlem
#46 Skrivet: 18 Jan 2017 22:33

Ja, det kan man. Om jag ser till mig själv och alla mina olästa schackböcker så är jag inte säker på att de har utgjort en bättre investering för mitt schackkunnande än att lägga några tusenlappar på en tränare. Sedan finns det ju naturligtvis andra värden, t.ex. det faktum att det är trevligt att ha ett litet schackbibliotek.

Men jag tycker att om man är beredd att lägga pengar på klubbmedlemskap, turneringsspel, schackböcker, schackdatorer och -databaser samt kanske medlemskap på olika internetsidor, alltsammans i syfte att bli en bättre schackspelare, så borde man också kunna tänka sig att lägga pengar på en tränare. (Detta, givetvis, under förutsättning att man tror att det vore givande för schackutvecklingen.) Jag ser ingenting fundamental skillnad mellan att försöka lära sig själv från en bok och att försöka lära sig med hjälp av en tränare, så om man kan tänka sig det ena förstår jag inte varför man skulle vara principiellt negativt inställd till det andra.

sture_lindberg
Medlem
#47 Skrivet: 18 Jan 2017 22:35

Citerar: rodel, #45:
Den bästa träningen brukar ju vara den som blir av och den som är rolig.

Ja och om man bara skulle träna när tränaren är närvarande så skulle det nog inte bli så lyckat.Eller så mycket träning heller för den delen..

Nej den bästa träningen är faktiskt att SPELA mycket.Och kanske sedan analysera sina schackpartier efteråt.DÄR kanske man kan ha nytta av en spelare som är något bättre än sig själv. men någon dyr betald tränare är ju inte det första man bör tänka på.

Är du en elitspelare så kanske man får tänka annorlunda.

Dreadsome
Medlem
#48 Skrivet: 18 Jan 2017 22:43

Jag tror de flesta har förstått vad jag talar om och att du är ganska ensam om att tro att jag menar att man endast ska träna med en tränare närvarande, men jag kan ju förtydliga för dig Sture. En tränares roll är mer att titta på dina partier och analysera ditt spel och sedan förklara för dig vad du bör titta på för att få ut så mycket som möjligt av din träning. Den absolut största delen av din träning gör du naturligtvis på egen hand. Det får bli min sista replik till dig. det här går inte framåt.

sture_lindberg
Medlem
#49 Skrivet: 18 Jan 2017 22:49

Nej det går i tomgång..Då jag måste upprepa mig :

Citerar: sture_lindberg, #47:
Nej den bästa träningen är faktiskt att SPELA mycket.Och kanske sedan analysera sina schackpartier efteråt.DÄR kanske man kan ha nytta av en spelare som är något bättre än sig själv. men någon dyr betald tränare är ju inte det första man bör tänka på.

Är du en elitspelare så kanske man får tänka annorlunda.

Var inte detta klart nog ?

Vert
Medlem
#50 Skrivet: 18 Jan 2017 23:28 - Redigerad av: Vert

Vad du, Dreadsome, pratar om är - såvitt jag kan förstå - någonting i stil med det som Thomas Engqvist saluför här? Jag tror att det för det stora flertalet amatörer - särskilt de som inte redan tror sig veta allting om allting - kan vara mycket givande och positivt för utveckling. Behöver säkerligen inte heller vara så värst dyrt.

Annars tror jag - som jag sagt tidigare - starkt på att träna sådant som är roligt så att det faktiskt blir av!

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 18 Jan 2017 23:43

Citerar: Vert, #50:
Annars tror jag - som jag sagt tidigare - starkt på att träna sådant som är roligt så att det faktiskt blir av!

Detta du skriver är mycket bra.

Den övriga biten av ditt inlägg lämnar jag åt sidan. Hålla på att betala dyra pengar till ett halvproffs..nej tack..

LNO1
Medlem
#52 Skrivet: 18 Jan 2017 23:45 - Redigerad av: LNO1

Jag håller med de som anser att en personlig tränare är bra att ha. Själv tvingar jag min son att titta igenom och hjälpa mig med alla missförstånd och förbiseenden, sedan har jag andra vänner på FICS, där, om man knyter rätt kontakter och är trevlig, det finns jättemånga riktigt bra spelare som är villiga att ställa upp gratis. Det kan säkert fungera likadant här på sO också.

Naturligtvis är det inget fel i att betala för att få en personlig tränare om man är ambitiös oavsett vilken ranking man har. Det borde inte skapa någon större debatt.

Citerar: PeterTrsavec, #32:
LNO1 och undertecknad hade en diskussion över en lunch just detta med öppningar kontra slutspel.

Där jag misstänkte att vi ofta lägger en för stor del av träningen på öppningar och att studiet av slutspel blir eftersatt. Jag anser att slutspel är så pass svårt område att det bör studeras och övas på, här räcker definitivt inte bara praktik. Med detta sagt påstår jag inte att jag gjort den nödvändiga ansträngningen inom detta område, och att öppningsstudier förstås också är mycket bra. Men först och främst ha roligt vid brädet både när man spelar och när man studerar är förstås jätteviktigt som rodel säger.
Tack för lunchen och en jättetrevlig schackeftermiddag förresten Peter.

Citerar: rodel, #39:
Vill man utvecklas så är en tränare, coach, mentor värdefulla hjälpmedel. Precis som man behöver lärare även för mer avancerade studier i olika akademiska ämnen.

Här sätter du fingret precis på hur svårt schack är om man vill upp på en hyfsad nivå. Då krävs en ansträngning, för schack är något som är jättesvårt på lite högre nivåer. Det kan helt klart jämföras med vilken akademisk studie som helst.

Dreadsome
Medlem
#53 Skrivet: 18 Jan 2017 23:50

Ja det finns hur många tränare som helst att hitta på nätet, allt från halvproffs till etablerade stormästare och tränare.

sture_lindberg
Medlem
#54 Skrivet: 18 Jan 2017 23:52

Vill man förkovra sig i schack så är det absolut bästa metoden att spela många långpartier.

Och sedan analysera dessa partier.
Gärna med hjälp av en spelare som är bättre på schack än vad du är.
.Då behövs ingen dyr tränare..ja har du obegränsad tillgång till pengar,så hyr en tränare då om du vill .Det kan ju aldrig skada.

LNO1
Medlem
#55 Skrivet: 18 Jan 2017 23:57 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Vert, #50:
Vad du, Dreadsome, pratar om är - såvitt jag kan förstå - någonting i stil med det som Thomas Engqvist saluför här?

På ICC finns det en sida där de som ger coachning saluför sig själva med priser och allt. Eventuellt kanske man kan få självaste Yermolinsky engagerad och lära sig något om slutspel. (Inget för mig förstås jag har inte spelstyrkan nog men som tips till någon lovande junior) På ICC finns en serie med nämnde Yermolinsky där han i 13 delar tror jag det var, berättar hur han arbetar fram en öppningsrepertoar, den är helt fantastisk för man får verkligen en inblick hur hårt arbetande en stormästare är och vilka enormt komplexa problemställningar det är.

HSK_Andreas
Moderator
#56 Skrivet: 19 Jan 2017 10:04

Jag har själv aldrig anlitat en tränare i schack, men jag är övertygad om att man kan lära sig mycket den vägen. Jag är rätt övertygad om att det är billigare också än att köpa böcker och DVDer eller åka och spela en massa. Om det sen är lika roligt är ju upp till var och en att avgöra.

Som jämförelse kan jag väl säga att jag spelar lite golf (eller snarare gjorde) och då på en betydligt lägre nivå än jag spelar schack. Jag var skeptiskt till att betala 500 kr för en lektion på 30 minuter, när jag kunde spela en runda golf för samma slant. Att spela är ju roligare dessutom. Till slut insåg jag att jag inte kom längre med golfen, trots att jag övat på vad jag trodde var min svaga sida, så jag valde att lägga 500 kr på en lektion. Han bad mig slå lite och tittade på mina slag. Sen förklarade han vad jag gjorde rätt och fel. Det intressanta var att det jag trodde jag gjorde bra gjorde jag dåligt och tvärtom. Det var en aha-upplevelse och så fick jag lite tips. Sen fick jag nöta på egen hand. Efter någon månad så slog jag bollen rakare, med bättre kontroll och cirka 20 meter längre med varje klubba. Det var helt klart väl spenderade pengar och jag hade fått lägga många 1000-lappar på träningsfältet och på golfrundor för att kanske, möjligen nå samma resultat.

Jag är övertygad om att det är samma i schack. Jag skulle utan tvekan kunna betala för en lektion eller två med rätt tränare (jag faktiskt vunnit en lektion med Evgenij Agrest för många år sen som jag inte löst in.), men just nu anser jag inte att jag har tiden. Vill man utvecklas rejält så är lektioner nog bra om man har 1200-2000 i ranking (och självklart mer), men det finns såklart alternativ och var och en väljer det som passar bäst.

HSK_Andreas
Moderator
#57 Skrivet: 19 Jan 2017 10:07

Citerar: sture_lindberg, #54:
Vill man förkovra sig i schack så är det absolut bästa metoden att spela många långpartier.

Och sedan analysera dessa partier.
Gärna med hjälp av en spelare som är bättre på schack än vad du är.

Visst, men spelaren som är bättre i schack kan ju faktiskt vara tränaren, det är ju det som är tanken, att hen hjälper dig i analysen. Har man 1200 i ranking räcker det nog med en spelare på 1700+ för att få bra tips. Har man 1700+ kanske en IM/IGM inte är så dumt, även om det såkalrt går med någon annan också, som kanske har 200 poäng högre ranking. Det viktigaste är dock att personen är pedagogisk.
Fördelen med ett proffs är att de normalt sett har en bredare koll än en amatör. Jag som har cirka 2200 i ranking kan ha svårt att tipsa en 1800-spelare som spelar ställningar som jag själv inte väljer.

rodel
Medlem
#58 Skrivet: 19 Jan 2017 10:23

Citerar: HSK_Andreas, #57:
Visst, men spelaren som är bättre i schack kan ju faktiskt vara tränaren, det är ju det som är tanken, att hen hjälper dig i analysen. Har man 1200 i ranking räcker det nog med en spelare på 1700+ för att få bra tips. Har man 1700+ kanske en IM/IGM inte är så dumt, även om det såkalrt går med någon annan också, som kanske har 200 poäng högre ranking. Det viktigaste är dock att personen är pedagogisk.
Fördelen med ett proffs är att de normalt sett har en bredare koll än en amatör. Jag som har cirka 2200 i ranking kan ha svårt att tipsa en 1800-spelare som spelar ställningar som jag själv inte väljer

Låter klokt-samtidigt kan det vara svårare att ge rätt tips, när spelstyrkan mellan tränare och elev är för stor. Risken blir att nivån blir på för hög nivå.

HSK_Andreas
Moderator
#59 Skrivet: 19 Jan 2017 10:45

Det är helt klart en risk att tipsen kommer på en för hög nivå, så det gäller att hitta en spelare som både är duktig och pedagogisk. Ulf Andersson är fantastiskt bra på att förklara så att spelare från 1500-2200 får ut något ur samma föredrag.

rodel
Medlem
#60 Skrivet: 19 Jan 2017 10:47

Citerar: HSK_Andreas, #59:
Det är helt klart en risk att tipsen kommer på en för hög nivå, så det gäller att hitta en spelare som både är duktig och pedagogisk. Ulf Andersson är fantastiskt bra på att förklara så att spelare från 1500-2200 får ut något ur samma föredrag.

Det är en stor styrka - Ulf´s ovanligt ödmjuka inställning, är nog en god hjälp att lyckas med detta.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!