Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Wijk aan Zee
<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Författare Meddelande
Vert
Medlem
#91 Skrivet: 25 Jan 2017 22:23 - Redigerad av: Vert

Citerar: chessexplorer, #90:
Han missade nog 20.-Td7 när han spelade 18.Txc4. Det är lite svårt att förställa sig att man kan gardera h7 från d7 när det är fullt med bönder mellan dessa rutor.

Så kan det säkert vara. Jag tror egentligen inte heller att han inte såg 18. Sd1, utan det handlar nog som du skriver om att han - p.g.a. av något förbiseende, t.ex. det som du nämner - felaktigt bedömde 18. Txc4 som ännu bättre.

En fundering som jag hade under partiet och som jag fortfarande inte lyckats reda ut är emellertid varför Grandelius inte kunde spela 24. Td1 (med idén att tvinga bort damen från c1-h6-diagonalen) följt av 25. Se6. Är det 24...Dxd1 25. Lxd1 Txd5 som är svaret, med hot mot Ld1 och indirekt matthot?

chessexplorer
Medlem
#92 Skrivet: 25 Jan 2017 22:36

Ja, löparen hinner inte smita för då blir det plaskmatt. Svart har två torn och bonde för damen. Fast det Nils valde var sämre.

Vert
Medlem
#93 Skrivet: 25 Jan 2017 22:48

Just det, det är förklaringen. Det såg jag inte när jag följde partiet live. Tack!

Landroval
Medlem
#94 Skrivet: 27 Jan 2017 15:55

Ser remibetonat ut för Nils idag, vilket såklart inte alls är dåligt med svart mot Markus Ragger, men det är nog dessvärre slutet på de små förhoppningarna som fanns om att ta hem hela turneringen.

Landroval
Medlem
#95 Skrivet: 28 Jan 2017 12:06

Wesley So mot Wei Yi idag. Ettan mot tvåan. Jag tippar att So vinner och tar ett järngrepp om segern, vad tror ni andra?

Känns som att Sos bergsäkra positionella spel bör passa Yi väldigt illa.

Vert
Medlem
#96 Skrivet: 28 Jan 2017 12:17

Jag tror att det är en fråga om hur mycket risker Yi är beredd att ta. So lär inte ta några större risker, så om Yi inte försöker vinna (t.ex. eftersom han har svart) så är jag inte säker att So försöker rubba jämvikten, utan nöjer sig med en lugn remi. Således tippar jag remi.

Spedicken
Medlem
#97 Skrivet: 28 Jan 2017 15:32

So behöver inte spela på vinst, remi och han har fortsatt guldläge.

Landroval
Medlem
#98 Skrivet: 28 Jan 2017 15:57

Citerar: Spedicken, #97:
So behöver inte spela på vinst, remi och han har fortsatt guldläge.

Japp, du och Vert verkar få rätt. Ser ut som att So var sugen på, och får, en väldigt enkel remi.

IvarBlå2
Medlem
#99 Skrivet: 28 Jan 2017 19:03

Vilka tror ni kommer på de två sista platserna i huvudturneringen?

Vert
Medlem
#100 Skrivet: 28 Jan 2017 19:55

Man kan ju misstänka att van Wely kommer sist med tanke på att han ligger två poäng efter med en rond kvar att spela. I övrigt hittas resultaten här.

Vad man kan notera är att fyra av de fem bästa avslutar mot fyra av de fem sämsta i turneringen; den enda av de fem toppspelarna som avslutar mot lite tuffare motstånd är Carlsen som avslutar mot ingen mindre än nyliga VM-utmanaren Karjakin. Hur som helst är det svårt att sia om vem som ska vinna turneringen; frågan är om någon av de spelare som ligger en halvpoäng efter vågar satsa på vinst.

Vad gäller utmanarturneringen så förlorade Xiong idag så nu delar Ragger och Jones återigen ledningen. Xiong och Smirin skuggar en halvpoäng efter, så även här är det oklart om segern. Grandelius förlorade idag mot Lu Shanglei och halkade därigenom tillbaka till +1. Lyckas han vinna imorgon mot 13-placerade Jorden van Foreest så syr han väl ihop ett acceptabelt resultat, men något toppresultat blir det tyvärr inte den här gången.

Spedicken
Medlem
#101 Skrivet: 28 Jan 2017 20:57

Hoppas Xiong vinner och går upp till nästa år, bara 16 år gammal! Ragger och Jones skulle nog hamna i botten om dom gick upp.

IvarBlå2
Medlem
#102 Skrivet: 28 Jan 2017 22:58

Jag tycker att det är OTROLIGT SPÄNNANANDe att se vem som vinner

olaloke
Medlem
#103 Skrivet: 29 Jan 2017 10:23

Det är bara att hålla med

Vert
Medlem
#104 Skrivet: 29 Jan 2017 14:06

Nepo tycks ha havererat fullständigt mot So - So stod på vinst efter nio drag och vinner väl turneringen nu.

Landroval
Medlem
#105 Skrivet: 29 Jan 2017 14:28

Tur att jag inte spelar på mitt tippande!

Nepo verkar verkligen inte vara på humör.

Vert
Medlem
#106 Skrivet: 29 Jan 2017 15:01

Nej, och nu gav Nepo upp. Lite fascinerande att So vann i 28 drag efter att ha stått på vinst i nästan 20 drag. Med detta resultat säkrar So odelad seger i årets Wijk aan Zee/Tata Steel Chess.

Landroval
Medlem
#107 Skrivet: 29 Jan 2017 15:15

Japp, nu är det klart. Prestationsrankingen på So ska, om jag förstått det rätt, vara 2888 - det är rasande snyggt! Att gå +5 i det här sällskapet är det bara att lyfta på hatten för.

Landroval
Medlem
#108 Skrivet: 29 Jan 2017 21:53

Hand upp förresten de som hade Wei Yi och Adhiban på pallen inför!

<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Du måste logga in för att kunna posta!