Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Wijk aan Zee
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#31 Skrivet: 14 Jan 2017 21:08

Citerar: Vert, #29:
sponsorn vill skapa intresse i första hand i sitt eget land.

ja det är ju helt SJÄLVKLART ...

Landroval
Medlem
#32 Skrivet: 14 Jan 2017 21:40

Snabb remi för Grandelius idag med svart mot Gawain Jones. Bra resultat såklart, men lite trist med så kort kamp.

LNO1
Medlem
#33 Skrivet: 14 Jan 2017 23:43 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Vert, #29:
Ur ett strikt schackligt och helt opatriotiskt perspektiv är väl Ivanchuk intressantare än såväl van Wely som Grandelius.

Och när jag gjorde mitt lilla inpass i wildcardfrågan så hade jag varken sponsorer eller patrioter i åtanke. Icke desto mindre är detta realiteter det förstår även jag, men jag vill tacka dig och Dreadsome för er lyhördhet och er insikt om att det var inte vad sponsorerna kan tänkas ha för agenda som jag syftade på.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#34 Skrivet: 15 Jan 2017 00:10

Bara som en upplysning beträffande sponsorernas vilja. Huvudsponsorn är väl ett indiskt företag.

Vert
Medlem
#35 Skrivet: 15 Jan 2017 00:29

Citerar: LNO1, #33:
Och när jag gjorde mitt lilla inpass i wildcardfrågan så hade jag varken sponsorer eller patrioter i åtanke.

Nej, och jag tycker som sagt att du har en poäng. Om det nu är ett "wild card" så ska man väl också vara lite "vild" och välja någon oväntad, inte samma spelare som alltid annars (dvs. van Wely). Som du mycket riktigt säger finns det väl också - trots att, som jag trodde och Nisse_i_Högdalen bekräftar, Tata Steel är indiskt - en ekonomisk realitet som inte går att bortse ifrån.

Min poäng var mer att det säkert finns andra exempel på "wild cards" (i andra sammanhang, alltså) som är mer befogade att kritisera än just van Wely, då denne trots allt smälter in bra i gruppen med avseende på Elo och förmodligen inte kommer att vara mer chanslös än t.ex. Adhiban.

(Å andra sidan skrev du ju också att det var en reflektion, så kanske syftar du snarare på det allmänna fallet och då blir ju mina invändningar överflödiga. F.ö. vill jag minnas att SOCAR, som väl sponsrade någon turnering i Azerbajdzjan, bjöd in Radjabov på sitt "wild card", så nog är det här med att bjuda in lokala förmågor ett utbrett fenomen; Radjabov var väl iofs. knappast heller det mest exotiska valet, så detta styrker väl i någon mån din tes.)

LNO1
Medlem
#36 Skrivet: 15 Jan 2017 00:52

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #34:
Bara som en upplysning beträffande sponsorernas vilja.

Sedan kan det ju tilläggas att vi vet ju faktiskt inte vems vilja det är att ge van Wely ett wild card. Inget ont i att han spelar dock, det tål att understrykas.

sture_lindberg
Medlem
#37 Skrivet: 15 Jan 2017 01:23 - Redigerad av: sture_lindberg

De har nog tänkt mera på vilka dom vill ha med att spela än vad vi gör.

En sak som är säker.

Dreadsome
Medlem
#38 Skrivet: 15 Jan 2017 12:08

Jag tror inte dom har kunnat välja och vraka hur som helst heller Gibraltar tävlingen som krockar är väldigt populär. Verkar vara åtminstone två spelare som tackat nej till tata för att spela Gib

Vert
Medlem
#39 Skrivet: 15 Jan 2017 13:47

Ja, bland deltagarna i Gibraltar finns Caruana, Vachier-Lagrave, Nakamura, Ivanchuk, Svidler och Adams, Topalov och Gelfand.

F.ö. kan jag rekommendera gårdagens parti mellan Eljanov och Rapport. Riktigt bra spelat av Eljanov.

Dreadsome
Medlem
#40 Skrivet: 15 Jan 2017 15:24

Ja och Caruana och MVL måste ju ha blivit inbjudna även till Tata. Dom andra vet jag inte. Eller jo jag vet att Svidler inte var bjuden.

sture_lindberg
Medlem
#41 Skrivet: 15 Jan 2017 17:17

Citerar: Dreadsome, #40:
Ja och Caruana och MVL måste ju ha blivit inbjudna även till Tata.

Detta är ju bara spekulationer.

LNO1
Medlem
#42 Skrivet: 15 Jan 2017 20:20

Citerar: sture_lindberg, #41:
Detta är ju bara spekulationer

Jag skulle kalla det en kvalificerad gissning. Wijk an Zee har rykte om sig att vilja ha de allra bästa spelarna. Det är ju samtidigt en stor schackfestival där som jag någon gång ämnar besöka och spela i, vi får se om det blir nästa år eller längre fram, jag hade i alla fall tänkt göra det någon gång innan jag drar till de sälla schackpartiernas land. Vi får väl se hur det blir med den saken, man ska inte planera för långt in i framtiden.

LNO1
Medlem
#43 Skrivet: 15 Jan 2017 20:23

Citerar: Vert, #39:
F.ö. kan jag rekommendera gårdagens parti mellan Eljanov och Rapport. Riktigt bra spelat av Eljanov.

Ja det var väl kvalitetsofferpartiet? Det var instruktivt att se tycker jag.

LNO1
Medlem
#44 Skrivet: 15 Jan 2017 20:24

Citerar: Vert, #39:
Ja, bland deltagarna i Gibraltar

Synd att dessa två turneringarna krockar. Men då kan man ju kolla in Ivanchuck där

sture_lindberg
Medlem
#45 Skrivet: 16 Jan 2017 00:57

Citerar: LNO1, #42:
Jag skulle kalla det en kvalificerad gissning

Gissningar är spekulationer..jag ser ingen skillnad.

Dreadsome
Medlem
#46 Skrivet: 16 Jan 2017 01:29

Note to self: While on SO don't feed the trolls...

LNO1
Medlem
#47 Skrivet: 16 Jan 2017 07:44

Citerar: Dreadsome, #46:

sture_lindberg
Medlem
#48 Skrivet: 16 Jan 2017 18:24 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Dreadsome, #46:

Så sant... verkar finnas en del troll här ja.

Vert
Medlem
#49 Skrivet: 17 Jan 2017 16:44

Intressant parti för Nils idag. Han har offrat en kvalitet för ett kungsangrepp. Är nog inte helt lätt att handskas med för svart.

https://www.chessbomb.com/arena/2017-tata-steel-ch allengers/04-Grandelius_Nils-Xiong_Jeffery

Vert
Medlem
#50 Skrivet: 17 Jan 2017 17:04

Nu säger datorn att det är förlust för Nils. Jag begriper såklart ingenting...

Vert
Medlem
#51 Skrivet: 17 Jan 2017 17:17

Och där blev det klart. Nils åkte på sin första förlust, vilket - tillsammans med de två inledande remierna och gårdagens vinst - gör att han har två poäng på fyra partier.

mattias
Medlem
#52 Skrivet: 17 Jan 2017 17:47

Hade hellre sett Ivanchuck än Grandelius alla dagar i veckan! En mycket roligare spelare att se. Patriot är jag ju såklart, men Nisse är väl typ skåning?

IvarBlå2
Medlem
#53 Skrivet: 17 Jan 2017 17:58 - Redigerad av: IvarBlå2

Och vad är det som är fel med skåningar? Vi kan vara kultiverade precis som alla andra svenskar

sture_lindberg
Medlem
#54 Skrivet: 17 Jan 2017 18:47

Citerar: IvarBlå2, #53:
Vi kan vara kultiverade precis som alla andra svenskar

Säkert ?

IvarBlå2
Medlem
#55 Skrivet: 17 Jan 2017 19:22

Säkert som amen i Zimbabve

sture_lindberg
Medlem
#56 Skrivet: 17 Jan 2017 19:24

Ok får tro på dig då

rodel
Medlem
#57 Skrivet: 17 Jan 2017 20:42

Wijk aan zee, Skåne och Zimbabwe ?

IvarBlå2
Medlem
#58 Skrivet: 17 Jan 2017 21:24 - Redigerad av: IvarBlå2

Tack,rodel för att du har humor Är det roligt att vara ful men fult att vara rolig?? Även tack till dig, Sture

Gugubben
Medlem
#59 Skrivet: 17 Jan 2017 21:35

Jag är också skåning!

rodel
Medlem
#60 Skrivet: 17 Jan 2017 23:49

Jag har skånska rötter om vi går några generationer bort.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!