Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Wijk aan Zee
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Landroval
Medlem
#1 Skrivet: 11 Jan 2017 18:55

Tänkte att vi startar en tråd med lite snack om denna turnering. ELler ja, de här turneringarna - för parallellt med den stora med yppersta världseliten så spelas ju en utmanarvariant där bland annat vår Nils Grandelius deltar.

Vad tror ni att han har för chanser i detta startfältet?

https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/tata -steel-challengers-2017/1/1/1

Och vem vinner den stora turneringen?

https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/tata -steel-masters-2017/1/1/1

Frankiboy
Medlem
#2 Skrivet: 13 Jan 2017 14:29

Han har gode chancer.

.

HSK_Andreas
Moderator
#3 Skrivet: 13 Jan 2017 16:02

Grandelius chanser är helt ok i det startfälten, men pessimist som jag är så gissar jag på en plats 2-5, dvs inte den eftersträvansvärda förstaplatsen. Jag hoppas jag har fel och att han vinner.

Vad gäller huvudturneringen så är det svårt att säga något annat än att Magnus är favorit, men jag tippar på Wesley So som verkar vara i form just nu. Om inte annat så för att det är tråkigt att tippa på storfavoriten.

Vert
Medlem
#4 Skrivet: 13 Jan 2017 20:48

På Sveriges Schackförbunds hemsida kunde man häromdagen läsa en intervju med Nils Grandelius. Där framgår att ambitionen är att vinna gruppen, och att han är femterankad efter Ragger (2694), Smirin (2674), Jones (2663) och Xiong (2660). Sannolikt återfinns också segraren bland denna kvintett, men jag håller inte Grandelius som mer än fjärdehandsfavorit (efter Ragger, Smirin och Jones) p.g.a. hans bristande erfarenhet av slutna turneringar på den här nivån. Jag hoppas såklart att jag har fel och att han vinner, men mitt tips är Grandelius kommer trea-fyra (vilket han skulle ha skäl att vara nöjd med).

Vad gäller A-gruppen så tror jag stenhårt på Carlsen - han vill nog visa att övriga spelare inte är så nära honom som den dagsaktuella Elo-listan och den senaste VM-matchen gör gällande.

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 13 Jan 2017 21:01

Citerar: Vert, #4:
den senaste VM-matchen gör gällande.

Han vann VM och mera kan man inte begära

HSK_Andreas
Moderator
#6 Skrivet: 13 Jan 2017 21:09

Citerar: sture_lindberg, #5:
Han vann VM och mera kan man inte begära

Han vann förvisso, men nog kan man anse att Karjakin var rätt nära honom vad gäller långpartier som faktiskt slutat 6-6.

IvarBlå2
Medlem
#7 Skrivet: 13 Jan 2017 21:29

Nä, särskilt som ditt tips var far out Sture

TBchess
Medlem
#8 Skrivet: 13 Jan 2017 21:57

I A-gruppen tror jag (tyvärr) inte på några större överraskningar. De fyra högst rankade (Carlsen, So, Karjakin, Aronian) bör samtliga hamna topp-5 såvida ingen av dem är helt ur slag. Skall jag tippa på vinnare så får det bli Carlsen.

I B-gruppen tycker jag Benjamin Bok är ett intressant namn. Tycker han verkar ha en mycket hög högstanivå, så får han spelet att stämma ser jag honom som en toppkandidat, kanske t.o.m. som vinnare.

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 13 Jan 2017 22:00

Citerar: IvarBlå2, #7:
Nä, särskilt som ditt tips var far out Sture

Det enda som har någon betydelse är ju att han vann. Vad spelar några siffror då för roll

Landroval
Medlem
#10 Skrivet: 13 Jan 2017 22:18

Citerar: TBchess, #8:
I A-gruppen tror jag (tyvärr) inte på några större överraskningar. De fyra högst rankade (Carlsen, So, Karjakin, Aronian) bör samtliga hamna topp-5 såvida ingen av dem är helt ur slag. Skall jag tippa på vinnare så får det bli Carlsen.

I B-gruppen tycker jag Benjamin Bok är ett intressant namn. Tycker han verkar ha en mycket hög högstanivå, så får han spelet att stämma ser jag honom som en toppkandidat, kanske t.o.m. som vinnare.

I A-gruppen är jag av lite avvikande åsikt. Tycker Aronian varit lite småseg det sista, och tror mer på Nepomniatchi där. Men visst - Aronian är väl fortfarande trolig femma =) Carlsen, Karjakin, So blir nog dock svåra att rubba.

I B-gruppen har jag faktiskt på annan plats flaggat lite för Bok, tror han blir hyperfarlig!

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 14 Jan 2017 00:06

Jag tror Magnus tar hem A-gruppen--Och Grandelius B-gruppen.

rodel
Medlem
#12 Skrivet: 14 Jan 2017 04:10

Magnus för A gruppen och Smirin för B gruppen

Vert
Medlem
#13 Skrivet: 14 Jan 2017 13:19

Nu börjar första ronden om tio minuter. De två huvudfavoriterna, Carlsen och So, möts direkt i första ronden.

LNO1
Medlem
#14 Skrivet: 14 Jan 2017 13:40

Den enda som jag ser skulle ha en chans att snuva MC på segern är förstås So. Jag tippar att dessa två kommer att ligga i topp när tävlingen är färdigspelad.

LNO1
Medlem
#15 Skrivet: 14 Jan 2017 13:46

En liten reflektion angående s.k. wildcards som jag på goda grunder tror att Loek van Wely fått. Varför ta med ett wildcard som rimligen torde vara chanslös, hade det inte varit roligare t.o.m för holländarna att se t.ex Ivanchuck spela?

Vert
Medlem
#16 Skrivet: 14 Jan 2017 15:16

Citerar: LNO1, #15:
En liten reflektion angående s.k. wildcards som jag på goda grunder tror att Loek van Wely fått. Varför ta med ett wildcard som rimligen torde vara chanslös, hade det inte varit roligare t.o.m för holländarna att se t.ex Ivanchuck spela?

Jag förstår vad du menar, men samtidigt tycker jag att du är lite hård mot van Wely. För det första har han faktiskt ett Elotal på 2695, inte mycket sämre än Wei Yi och Rapport och bättre än Adhiban. För det andra är hans trots allt holländare; vem hade du helst sett av Grandelius och en 50 Elopoäng högre rankad spelare i en motsvarande svensk turnering? För det tredje har van Wely mer eller mindre prenumererat på wild cards till Wijk aan Zee och regelbundet gjort bra insatser, så det kan nog vara svårt att rata honom. För det fjärde har han rykte om sig att vara en ambitiös och principfast spelare (en av världens ledande Sveshnikov-experter, bl.a.) som oftast satsar för fullt i sina partier, så inte tycker jag att van Wely behöver skämmas i detta sällskap.

Dreadsome
Medlem
#17 Skrivet: 14 Jan 2017 15:24

Citerar: LNO1, #15:

Jag vet inte? Hade vi hellre sett Ivanchuk än att Grandelius hade fått en chans i en svensk turnering. Jag tror inte det.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 14 Jan 2017 15:51

Citerar: Dreadsome, #17:
Jag tror inte det.

Så klart inte.

LNO1
Medlem
#19 Skrivet: 14 Jan 2017 16:20

Citerar: Dreadsome, #17:
Hade vi hellre sett Ivanchuk än att Grandelius hade fått en chans i en svensk turnering. Jag tror inte det.

Jag vet inte säkert. Om vi bortser från patriotism så skulle jag för min egen del säga att det finns nog många chanser att se den unge Grandelius vid många tillfällen medan legendaren Ivanchuck rimligen inte borde göra så många framträdanden i Sverige framöver. Tyvärr är det något av en hypotetisk fråga då det inte spelas någon tävling i Sverige med den yppersta världseliten.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 14 Jan 2017 16:36 - Redigerad av: sture_lindberg

Klart man hellre ser Grandelius än Ivanchuck. Du kan ju inte mena på fullt allvar att han är mera sevärd än vår bästa spelare .Inte i Sverige i alla fall.

I Ukraina ja visst...

LNO1
Medlem
#21 Skrivet: 14 Jan 2017 17:05

Citerar: sture_lindberg, #20:
Du kan ju inte mena på fullt allvar att han är mera sevärd än vår bästa spelare

Det beror väl helt på vad man har för preferenser och dessa kan vara olika från person till person.
Citerar: sture_lindberg, #20:
Inte i Sverige i alla fall.

Dina tycks vara geografiska.

Nej jag har inte så starka patriotiska skäl som många andra kanske. det skulle väl inte hindra att jag skulle hålla på en svensk vm-utmanare så tummarna blånade...

LNO1
Medlem
#22 Skrivet: 14 Jan 2017 17:10

Citerar: Vert, #16:
så inte tycker jag att van Wely behöver skämmas i detta sällskap.

Du har förstås helt rätt i detta.

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 14 Jan 2017 18:07

Citerar: LNO1, #21:
Nej jag har inte så starka patriotiska skäl som många andra kanske. det skulle väl inte hindra att jag skulle hålla på en svensk vm-utmanare så tummarna blånade...

Så klart att de flesta svenskar hellre ser Grandelius än Ivanchuck i en turnering i Sverige,,Inget ens att resonera om.

LNO1
Medlem
#24 Skrivet: 14 Jan 2017 18:12

Citerar: sture_lindberg, #23:
Så klart att de flesta svenskar hellre ser Grandelius än Ivanchuck i en turnering i Sverige

Det låter väl mycket troligt och just det är väl inget att resonera om som du så riktigt påpekar, jag ställde bara en generell fråga om s.k wildcards och delgav min egen syn på saken i exemplet som Dreadsome gav. Jag påstod aldrig att jag hade majoriteten av svenskar med mig.

LNO1
Medlem
#25 Skrivet: 14 Jan 2017 18:14 - Redigerad av: LNO1

Ett litet tillägg så att inga missförstånd föreligger, Van Wely är en kul spelare tycker jag.

Dreadsome
Medlem
#26 Skrivet: 14 Jan 2017 18:16 - Redigerad av: Dreadsome

Frågan är ju inte helt hypotetisk då det bara är en jämförelse med läget i Wijk aan Zee.
Och ja du personligen kanske skulle välja Ivanchuk, men det stora flertalet och framför allt en svensk sponsor tror jag inte skulle göra valet att hålla Grandelius ute från en stor tävling, precis som en Holländsk sponsor/arrangör inte skulle välja att ställa en holländsk toppspelare utanför.
Men personligen håller jag med dig då jag är helt opatriotiskt lagd, men vi är inte särskilt många

LNO1
Medlem
#27 Skrivet: 14 Jan 2017 18:25

Citerar: Dreadsome, #26:
Men personligen håller jag med dig då jag är helt opatriotiskt lagd, men vi är inte särskilt många

Så sant, och det ligger onekligen realiteter bakom ditt resonemang.

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 14 Jan 2017 18:58

Citerar: Dreadsome, #26:
framför allt en svensk sponsor

Nej finns inte på kartan ens.

Vert
Medlem
#29 Skrivet: 14 Jan 2017 20:04

Ja, det är väl sponsorerna som är den springande punkten. Om vi antar att huvudsponsorn är nationell (vilket iofs. inte gäller i Wijk aan Zee; Tata Steel är väl indiskt?) så är det troligt att sponsorn vill skapa intresse i första hand i sitt eget land. Ur ett strikt schackligt och helt opatriotiskt perspektiv är väl Ivanchuk intressantare än såväl van Wely som Grandelius.

rodel
Medlem
#30 Skrivet: 14 Jan 2017 20:25

Ja där håller jag med. Ivanchuk har kanske också högre potential än Van Wely och Grandelius. Och han är ju en spelare som kan utmana Carlsen

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!